Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Shit vad fina saker!! Kan man sy sådant för hand eller måste man ha en sådan special-symaskin för läder?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Nästan allt i hästväg går att sy för hand :) Dock inte med vanlig nål och tråd, förstås. Grimman, huvudlaget och tömkörningsdäckeln är sydda för hand med sadelmakarsöm.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Och så himla fint!!! min dröm är att gå kurs för att lära mig grunderna, har lite läder, en syl och vaxad lintråd hemma och lyckades knåpa ihop ett mobilfodral men har inte kommit längre än så.

Vad ska man ha för läder till ett träns eller en grimma?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Till ett träns/huvudlag/tyglar och liknande: plattläder (4mm). Till grimmor duger svavelgarvat remläder (3,5mm) bra (fast till den senaste använde jag plattläder, då jag hade det. Rester från tömkörningsdäckeln och huvudlaget :p).
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

:love: älskar verkligen däckeln, grimman och tränset =) värsta matchade setet. Är du sadelmakare eller hur har du lärt dig?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*KL*

Någon som vet vart man kan köpa reflexband?
Har sökt i diverse sybutiker men dem har bara grått platt, och jag vill ha sånt där gult som man gör benreflexer av. Helst av allt skulle jag vilja ha blå reflex. :-P
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Tack! Det är skoljobb - jag går andra terminen på sadelmakeriskolan i Tärnsjö :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

:rofl: jag får ont i fingrarna bara av att sy fast ngt spänne, hade aldrig orkat sy runt allt sådär :p.

Knåpade ihop en grimma igår, blev hyffsat fin men... den blev för kort!!:banghead: Så vill ha tips för hur man kan förlänga den utan att behöva byta ut nos stycket, mina fingrar börjar redan få valkar igen efter tråden :grin: lägger upp bilder senare
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Äh, man vänjer sig efter något år sådär :p

På vilket sätt är grimman för liten/kort? Dvs, var?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

det är en nosgrimma, platt ofodrat läder(bältesläder om det är till ngn nytta) och det är nosremmen som är för kort, avståndet mellan sidostyckena" är bra, så det är slutet på remmen vid spännet som den är för kort, dvs under hakan. har sytt spännet som 2 delar, dvs spännet är fäst i en bit lädret och sen är det fastsytt på själva nos remmen. har bilder på mobilen men har lyckats förlägga den någonstans såklart.
lättast hade ju varit att byta ut den lilla delen som spännet är fäst vid men är rädd att det ev kan nypas då.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag är inte helt säker på att jag är med på hur du gjort, men spontant skulle jag säga att det lättaste är att byta ut söljstycket (delen som spännet är fäst vid). Men en bild (eller paintbild) på konstruktionen skulle förstås underlätta :up:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

KL

Hoppar in lite snabbt med en fråga då ni kan det här med handarbete (ni lagar jättesnygga grejer, är imponerad att ni gör dem själva! :) ) medan jag inte alls kan med nål och tråd. Hoppas det är ok!
Jag har ett par frambensskydd som är sådana som går under hästens kota, alltså såna här:

7135.jpg


Kardborrebanden har då en sträv sida, men det finns inga mjuka kardborreband på skyddet som de sträva kardborrebanden ska fästas i, utan de fästs helt enkelt i själva skyddet som är av ett speciellt tyg så de fastnar, om ni ser på bilden? Om någon förstår vad jag menar? I alla fall, detta var dömt att inte hålla i längden, och nu fäster inte de sträva kardborreremmarna i skyddet längre, trots att de är rena, men de har blivit utslitna och fäster inte längre. Då tänkte jag att man kunde sy på mjuka kardborreband på skydden som de sträva kardborrebanden kunde fästas vid, men vår symaskin orkar inte sy i skydden då materialet är så tjockt. Så har någon idéer på hur man skulle kunna göra det? :) Sy för hand håller säkert inte...
 
Senast ändrad:
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Sätt dit ett knäppe på andra sidan också och ha en fodrad "mittdel" däremellan?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

det hade ju varit ngt, men den delen är kraftigt avsmalnad, så blir inte samma avslut på dem, sen har jag bara ett sånt här spänne :/.
men den iden var ju väldigt smidig, man man ju göra ganska enkelt.

men tror jag skär en ny nosrem och sprätter upp allt, blir ju enklare nu när det redan finns hål att sy i :p.

men du som är utbildad :bow:, vad kan jag använda för att mjuka upp kanterna på lädret? det är ganska styvt och torrt nu, har legat i en garderob i 5 år :p. så vill få det lite mjukare och smidigare, samt finare kanter. hade kantfärg innan men den är slut och är för snål för att köpa mer :rofl:.
de material jag har är typ nålar, tråd, tång, trissa och en brytbladskniv :p så är väldigt basic utrustning.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Hej Buck!
Jag tar mig friheten att svara på din fråga (jag har gått samma utbildning som Liten).

För att runda till/mjuka upp kanter använder jag ett kantjärn. Kantjärn finns i flera olika storlekar, och man brukar prova på en provbit för att se vilken "grovlek" man vill ha.
(Om man googlar på "kantjärn läder" så hittar du ställen att köpa ifrån):)

Sen måste jag bara fråga, använder du ingen syl när du syr? annars förstår jag att du får ont i händerna.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jo har syl och tång när jag syr, men spännandet av tråden är det som gör ont efter ett tag :p. Den skär ju in lite sådär trevligt i finger vecket, och syr man sällan så är huden lite ömtålig. När jag sydde mycket så fick jag en trevlig valk där men den har gått tillbaka.
Sen lyckas jag alltid skära mig i fingertopparna när jag skär lädret XD, och har allt för många gånger kört in lädernålen i handen, fråga mig inte hur jag lyckas med det :rofl: är hyffsat trubbiga nålar jag har också...
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Tack för tipset :D,

Förresten, är syrännejärn sånt man använder för att skåra lädret där man senare drar trissan och syr? Hade gärna haft ett sånt verktyg, blir mycket renare slutresultat vid sömmarna tycker jag när sömmen är lite "nedsänkt" :D (heter ju sy-ränna-järn) :angel:

Och finns det inte typ, kantjärn med utbytbara huvuden? Som ett skaft + 4 olika storlekar på järnet? Ungefär... finns ju trissor som har det speciellt :p.

Hade jag inte varit så otålig och slarvig så hade sadelmakeri utbildningen varit en dröm :D. Men har som sagt inte tålamod till att göra ngt ordentligt :rofl:u
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 829
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 142
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 738
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 835
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp