Syns inte, finns inte och idiot?

Om det är nån du knappt känner, så låter det ju som ett enkelt missförstånd. Sånt kan ju hända alla, skulle inte tänka mer på det. Snarare i så fall fundera på varför du tar så illa upp?
Känner å känner, men den personen pratar ofta väldigt fort och lågt, sen när jag påtalade att jag inte hörde tror hon att jag inte förstår... jag orkar inte längre lägga energi på att tillrättavisa då det inte ger något, men i längden är det jag som får må dåligt för det.... hade önskat jag hade kunnat helt undvika den här personen men det går inte.
 
För mig är "riktigt depression" när man är ledsen/nedstämd 24/7 och inte kan känna någon glädje överhuvudtaget. På en månad kanske jag endast är nedstämd/ledsen 4 dagar av 31 möjliga, det ser inte jag som depression i alla fall, mer typ dålig dag eller liknande eftersom man inte kan vara glad jämt. Det finns ingen som är det, utan ner vet vi inte när det går upp osv.
 
För mig är "riktigt depression" när man är ledsen/nedstämd 24/7 och inte kan känna någon glädje överhuvudtaget. På en månad kanske jag endast är nedstämd/ledsen 4 dagar av 31 möjliga, det ser inte jag som depression i alla fall, mer typ dålig dag eller liknande eftersom man inte kan vara glad jämt. Det finns ingen som är det, utan ner vet vi inte när det går upp osv.

Nä. En "riktig" depression behöver inte alls se ut så. Det kan fortfarande finnas ljusa stunder. När det inte finns det är det en verkligt djup depression som definitivt behöver läkarhjälp.

Jag hör jättedåligt när det är ljud omkring mig (har konstaterad hörselskada sedan barndomens öroninflammationer) vilket betyder att "Va" är något som sägs ofta. Det är ytterst sällan jag förklarat varför jag inte hör men inte har jag blivit behandlad som idiot för det (och jag är jättebra på dumma frågor när det gäller mekaniska saker!). Så jo, din reaktion är förmodligen pga ditt allmänna mående.

För sjutton, du kör en rigg som jag inte ens skulle våga mig på (fast någonstans skulle jag gärna prova för utmaningens skull :D) vilket betyder att du faktiskt klarat en kvalificerad utbildning. Det är faktiskt något att vara stolt över och visar på att du definitivt inte är någon idiot.

Jag tror fortfarande på att du skulle behöva professionell hjälp, piller eller samtal alt båda. Att medicin är för dyrt att hämta ut är strunt. Jag kommer upp i frikort på ett uttag men nog fixar jag det, antingen avbetalning eller direkt. Det du behöver betala per år är 2200 kr, slå ut det på ett år så är det inte mycket per månad.
 
Känner å känner, men den personen pratar ofta väldigt fort och lågt, sen när jag påtalade att jag inte hörde tror hon att jag inte förstår... jag orkar inte längre lägga energi på att tillrättavisa då det inte ger något, men i längden är det jag som får må dåligt för det.... hade önskat jag hade kunnat helt undvika den här personen men det går inte.

Här gör du faktiskt ett val. Är det bevisat att det inte hjälper att sätta ner foten eller är det något du tror? Det låter som om du skulle behöva hitta lite pondus i dig själv. Du väljer själv om du vill vara någons dörrmatta eller inte.
 
För mig är "riktigt depression" när man är ledsen/nedstämd 24/7 och inte kan känna någon glädje överhuvudtaget. På en månad kanske jag endast är nedstämd/ledsen 4 dagar av 31 möjliga, det ser inte jag som depression i alla fall, mer typ dålig dag eller liknande eftersom man inte kan vara glad jämt. Det finns ingen som är det, utan ner vet vi inte när det går upp osv.

Då behöver du nog sätta dig in lite bättre i vad en "riktig depression" är. Ingen menar att du måste vara glad jämt, eller att det är något andra uppnår heller. Men väldigt mycket av vad du skriver är just tecken på depression, tex tomhetskänslan, känslan av att du borde uppleva känslor men de kommer inte, oförmåga att älska osv. Depression innebär inte (nödvändigtvis) att man ligger och gråter i ett hörn, för det mesta handlar det om att "känslotopparna" kapas av och man gräver ner sig i negativa mönster. Du skriver om att ditt mående orsakas av yttre faktorer "varje gång jag ser en lite ljusglimt att äntligen kunna va fri så kommer det något och sabbar allt", vilket är ett typisk tecken på depression (negativt mönster, "om bara allt inte gick åt helvete hela tiden"). Du skriver att du inte kan känna saker du borde "jag kan inte ens älska längre, känner mig bara tom... kompisarna visar något som ska vara roligt jag bara tittar och drar inte ens på smajlbanden", ännu ett typiskt tecken (avtrubbade känslor). Du skriver att du mår "bara" dåligt på helgerna men samtidigt beskriver du "mår bra på jobbet men mår dåligt så fort jag kommer hem typ", vilket snarare låter som att du lyckas gömma dig i strukturen på jobbet men när du är bara du så klappar det igenom...

Jag säger inte att du är deprimerad. Däremot tycker jag att du bör söka hjälp för du kan vara deprimerad - vilket det är kan sjukvårdspersonal hjälpa dig finna ut.
 
Att förenkla och svara omständigare är naturligt när någon säger "kan du upprepa". Det är en social sak, inte ett nedvärderande. För många betyder det "va?" och man agerar automatiskt efter det.

Jag brukar avbryta och säga......"nä, jag behöver bara att du upprepar precis vad du sa, jag hörde inte". Då brukar det lösa sig.

Jag själv svarar med att förenkla men har aldrig i mitt liv nedvärderat eller tänkt att människan är dum eller obildad.
 
Oj, vad jag känner igen mig!
Jag har väldiga problem att sålla bort ljud och höra vad som sägs i bullriga miljöer. Jag säger helt enkelt som det är, "jag hör dej dåligt, prata högre!". En del verkar tro att jag sagt "jag är döv" andra inser att jag faktiskt helt enkelt inte hör när det är för mycket andra ljud. Är det människor jag träffar ofta vet de att jag har problem med det och anpassar sig. Är det folk jag bara ska prata med en enstaka gång brukar jag få be dem prata högre. No biggie.

Jag känner även igen mig i resten av problematiken. Jag sällar mig till kören av kontakta sjukvården. Det är värt det! Förstår att det är jobbigt med ekonomin, men tro mig. Det är verkligen värt att få hjälp! Var inte rädd för medicin heller. Man blir inte personlighetsförändrad av stämningsstabiliserande, det är inte beroendeframkallande och man börjar inte se enhörningar och regnbågar överallt. Man blir inte hög eller euforisk, det är bara just stabiliserande. En hjälp på vägen att ta sig ur en spiral av negativa tankar.
Innan jag sökte hjälp tänkte jag som du, att en "riktig depression" måste se ut på ett visst sätt. Att man är ledsen hela tiden.
Men så behöver det inte alls vara. Det går upp och ner, även för en deprimerad människa. Problemet är att när man är inne i depressionen ser man inte klart, inte ens i sina glada stunder. Men man är inte medveten om det förrän någon hjälper en att se igenom dimman. Jag ville inte acceptera att jag var deprimerad, tyckte att det finns andra som mår värre. Min psykolog påpekade att man aldrig, aldrig kan jämföra sitt dåliga mående med någon annans. Det spelar ingen roll att det finns någon som mår sämre, det innebär inte att jag inte är deprimerad och mår dåligt.
Jag ville inte heller ta medicin men gick ändå med på att testa. Det var bra. Jag fick fel sort först, men efter lite mer utredning hamnade jag rätt. Det hjälpte till att få mig på rätt köl igen! Idag äter jag inga mediciner alls, men jag skulle inte tveka att börja igen om det behövs.

Ta hand om dej och massor med pepp!
:bump::banana::bump::banana:
 
Nä, käka några tabletter kommer jag aldrig göra för det kommer inte förändra någonting. I mitt fall skulle det kanske bli bättre av att prata med någon som kan hjälpa till med verktyg.

Om jag nu är deprimerad så har jag i så fall varit deprimerad i hela mitt liv, då den här känslan har i stort sett förföljt mig hela tiden. När jag växte upp var jag mobbad både hemma och i skolan, inga kompisar eller snarare falska vänner som utnyttjade en eftersom en "köpte" vänner för att få ha någon att va me.
Dum som man är så tänker man att det kommer bli bättre när man slutade skolan och kom ifrån mobbarna, samt flytta hemifrån. Jo det blev väl lite bättre, men de gamla ärren finns ändå kvar och de kommer troligen aldrig att läka...

Klart du ska äta den medicin som din kropp behöver.
Har man problem med högt blodtryck tar man medicin för det. Har man problem med insulin tar man medicin för det. I ditt fall, gör en utredning, och tag emot den hjälp och medicin som erbjuds dig, det kommer höja din livskvalité.
Inte ska du låta ytterligare år passera med att du är olycklig. Din ryggsäck av mobbning och ett besvärligt liv behöver du hjälp att få distans till. Du behöver blomma ut till den människa du är. Det tror jag blir svårt att göra på egen hand. Tillsammans med din terapeut och psykiatriker kommer du att utveckla resonemang som stärker dig. Medicin under tiden stärker det du inte på egen väg kan stärka själv.
Lycka till i att söka hjälp// Vargen
 
Klart du ska äta den medicin som din kropp behöver.
Har man problem med högt blodtryck tar man medicin för det. Har man problem med insulin tar man medicin för det. I ditt fall, gör en utredning, och tag emot den hjälp och medicin som erbjuds dig, det kommer höja din livskvalité.

Det är inte helt självklart att man alltid väljer medicin, t.ex. vid högt blodtryck, om det finns alternativ (vilket det gör gällande det exemplet). Att inte behandla alls är dock inte ett alternativ. Man tar medicin om det behövs men jag tycker inte att man ska se det som en livslång lösning om det verkligen inte är nödvändigt.
 
Det är inte helt självklart att man alltid väljer medicin, t.ex. vid högt blodtryck, om det finns alternativ (vilket det gör gällande det exemplet). Att inte behandla alls är dock inte ett alternativ. Man tar medicin om det behövs men jag tycker inte att man ska se det som en livslång lösning om det verkligen inte är nödvändigt.

Självklart är det bra att arbeta med orsaken till ett problem och kunna leva utan medicin MEN ibland behöver man medicin för att både komma igång att arbeta med problemet (som antidepressiva läkemedel) eller för att undvika så mycket skada som möjligt (som antihypertensiva läkemedel).

Just i fallet med blodtrycksmedicin är det direkt dumt att inte ta blodtryckssänkande medan man arbetar med problemets orsak (om det nu finns en lösning dvs), då det ökar risken för kardiovaskulära händelser. Detta är vetenskapligt bevisat.

Personligen är jag benägen att tycka att samma samband skulle kunna finnas för antidepressiva läkemedel, dvs. att de är bra i den initiala fasen för att vända sitt mående och kunna ta tag i roten till sin depression (om en långvarig lösning skulle kunna vara yoga säger jag inte emot).
 
Det är inte helt självklart att man alltid väljer medicin, t.ex. vid högt blodtryck, om det finns alternativ (vilket det gör gällande det exemplet). Att inte behandla alls är dock inte ett alternativ. Man tar medicin om det behövs men jag tycker inte att man ska se det som en livslång lösning om det verkligen inte är nödvändigt.
Självklart har du rätt.
MEN det är många som går med obehandlad psykisk ohälsa och det är så synd. Det är förlorade år för många människor. Det finns adekvat hjälp att få. Som gör livet lättare att leva.

Visst är det förfärligt jobbigt att ställa in en medicin för till exempel ångest. Det kan ta lång tid innan man hittar rätt. Däremot så tror jag att många skulle få ett mera lätt liv att leva om de åt medicin för psykiskt ohälsa.
Dessutom (inte i detta fall vill jag betona!!!) så är det ofta även "ofta" lättare för omgivningen om en person får medicin för sin psykiska ohälsa. Jag har sett flera barn fara illa på grund av obehandlad eller ännu värre självmedicinerad psykisk ohälsa.
Det finns flera i min omgivning som äter diverse mediciner för kroppsliga åkommor, men som aldrig skulle äta medicin för psykisk ohälsa fastän behovet är påtagligt. De gör valet att dricka alkohol som lugnar de värsta stormarna, skära sig i armar som tar bort den värsta ångesten, etc etc.
Att självmedicinera sin ångest ( vilket brukar bli en naturlig följd om man inte får medicinsk hjälp) slutar sällan med goda resultat. Nu har jag dragit i från TS ämne lite och växlat upp problematiken. Ber er som läser att inte koppla ovan text direkt till TS. Däremot tycker jag fortfarande att det är viktigt att söka hjälp så livet blir lättare att leva,
// Vargen
 
För sjutton, du kör en rigg som jag inte ens skulle våga mig på (fast någonstans skulle jag gärna prova för utmaningens skull :D) vilket betyder att du faktiskt klarat en kvalificerad utbildning. Det är faktiskt något att vara stolt över och visar på att du definitivt inte är någon idiot.

Jo, att jag inte är någon riktig idiot, det vet jag. Hade nästan högst betyg i varenda ämne i skolan, läst på högskolan, men slutade ändå via en komvux utbildning som lastbilschaufför. Det enda jag ibland ångrar är att jag inte hittade till den här branschen tidigare.
Det har förvisso tagit mig 2 år att komma in ordentligt i "gänget" bland kollegorna, så nu har jag nästan varje dag någon som ringer till mig eller jag ringer till dom. När jag började hade jag ingen som varken ringde eller jag ringde till.
Sen jag började jobba som chaufför har jag märkt att jag har utvecklats, även om jag har en lång väg kvar att gå. Jag får beröm för att jag utför ett bra arbete och trafikledningen har sagt att de vågar skicka mig på nästan vad som helst för de vet att jag fixar det, på ett eller annat sätt.

Visst, när jag fick reda att jag skulle köra till Göteborg första gången, då var jag jättenojjig och nervös, men jag åkte ner och kom hem. Efter den gången hade jag bara varit nere där en gång till efter det och det var på den tiden när jag bara körde lastbil. Nu rätt nyligen fick jag åka ner med lastbil och släp till Göteborg, mina ben var som spaghetti när jag äntligen hade tagit mig igenom rusningstrafiken, alla dessa miljoner rödljus och steg ur hos kunden. Men jag klarade det. :D
Så lite utmaning är bra, men det ska inte va för mycket för då ballar jag ur. Så nog har jag ändrats till det bättre. Vi får se vart resan kommer ta mig.
 
Klart du ska äta den medicin som din kropp behöver.
Har man problem med högt blodtryck tar man medicin för det. Har man problem med insulin tar man medicin för det. I ditt fall, gör en utredning, och tag emot den hjälp och medicin som erbjuds dig, det kommer höja din livskvalité.
Inte ska du låta ytterligare år passera med att du är olycklig. Din ryggsäck av mobbning och ett besvärligt liv behöver du hjälp att få distans till. Du behöver blomma ut till den människa du är. Det tror jag blir svårt att göra på egen hand. Tillsammans med din terapeut och psykiatriker kommer du att utveckla resonemang som stärker dig. Medicin under tiden stärker det du inte på egen väg kan stärka själv.
Lycka till i att söka hjälp// Vargen
Medicin kan väl ändå inte ändra hur man är som person? T ex få en blyg person att inte va blyg längre osv? :confused:
 
Jag har som många andra sett många av dina trådar, där det funnits en röd tråd gällande att du känt dig missförstådd eller annorlunda. Så av all välmening så undrar jag om du funderat över om det kan röra sig om autismspektrumstörning? :)
 
Medicin kan väl ändå inte ändra hur man är som person? T ex få en blyg person att inte va blyg längre
Läkemedel kostar pengar, pengar som jag inte har. Hade jag haft pengar hade jag troligen inte mått som jag gör heller. Då hade jag kunnat fixa och köpa alla dom där måstena och få dom ur världen så jag kan ha roligt igen.
Jag slutade nyligen att snusa, då jag inte har råd med det och då vill jag inte börja med något annat som man kan bli beroende av och kostar pengar.

Sen är jag rätt säker att jag inte är "riktigt" deprimerad, då jag mår bra under veckorna, bara på helger jag KAN må skit, men inte varje helg. Jag skulle vilja påstå att jag är olycklig mer istället, inte olycklig i vardagen då jag stormtrivs med mitt arbete, men olycklig att jag inte kan älska, olycklig att jag känner mig ensam, olycklig med min livssituation osv.
Du skriver att du nyligen slutat snusa. En följd av nikotinabstinens är nedstämdhet eller till och med depression, och det märker snusare i mycket högre grad än rökarna eftersom de får i sig mycket mer av giftet. Det tar några månader innan kroppen börjar tillverka de signalsubstanser som nikotinet ersatte igen.

Hur mycket snusade du? Och när slutade du? Om du var storkonsument och det inte är så länge sedan du slutade så kan jag lova att allt kommer kännas bättre fram på högsommaren. Tills dess biter du ihop och tänker att din sinnesstämning beror på att nikotindjävulen försöker få dig att börja igen. Det är lätt att testa om depressionen är abstinensrelaterad, genom att tigga en snus, och se om tillvaron fylls av färg på de få minuter det tar tills nikotinet börjar verka.
 
Medicin kan väl ändå inte ändra hur man är som person? T ex få en blyg person att inte va blyg längre osv? :confused:

Njae det kan den ju inte göra men vid en depression så kan man pga av depressionen lagt sig till med vissa egenskaper som tex blyghet och medicinering kan hjälpa en att få mer styrka att ändra beteendet. Jag upplevde att efter många år som deprimerad så hade jag vissa egenskaper som jag trodde var mina egna men som bottnade i depressionen. Jag tolkade dessutom många situationer med "depressionsglasögon" och kunde tex tolka en kommentar från någon på ett personligt sätt eller påhopp när det inte var det. Efter nästan 3 månader med medicinering så upptäcker jag fler positiva sidor hos mig själv och har lättare för att bryta vissa mönster jag lagt till med pga depressionen. Jag är t ex mer framåt och pratar mer i sociala sammanhang förut var jag mer introvert och tillbakadragen. Jag uppfattades nog som blyg men i själva verket orkade jag inte riktigt engagera mig i samtalet. Detta trodde jag var en del av min personlighet och inte en del av depressionen.
 
Mår nog inte så bra psykiskt nä... så mycket som påverkar, just nu är det ekonomin som tynger ner och varje gång jag ser en lite ljusglimt att äntligen kunna va fri så kommer det något och sabbar allt. T ex den här månaden hade jag tänkt renovera hästtransporten, men så kom typ allt på en gång, trodde jag hade lyckats sprida ut räkningarna så de inte skulle komma alla på en gång, men icke, alla försäkringar, csn, lån, hovslagare, veterinär, å mycket mer.... nej jag är inte deprimerad, jag vet inte riktigt vad jag är.... mår bra på jobbet men mår dåligt så fort jag kommer hem typ.. jag är avundsjuk på dom som har det så bra och som ölskar saker, men jag kan inte ens älska längre, känner mig bara tom... kompisarna visar något som ska vara roligt jag bara tittar och drar inte ens på smajlbanden... jag är tom...
Inte ändra på att du är blyg, men förhoppningsvis på det du nämner i ovan citat :-)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 341
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 319
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp