Syns inte, finns inte och idiot?

Nä, käka några tabletter kommer jag aldrig göra för det kommer inte förändra någonting. I mitt fall skulle det kanske bli bättre av att prata med någon som kan hjälpa till med verktyg.

Om jag nu är deprimerad så har jag i så fall varit deprimerad i hela mitt liv, då den här känslan har i stort sett förföljt mig hela tiden. När jag växte upp var jag mobbad både hemma och i skolan, inga kompisar eller snarare falska vänner som utnyttjade en eftersom en "köpte" vänner för att få ha någon att va me.


Dum som man är så tänker man att det kommer bli bättre när man slutade skolan och kom ifrån mobbarna, samt flytta hemifrån. Jo det blev väl lite bättre, men de gamla ärren finns ändå kvar och de kommer troligen aldrig att läka...

Jag har inte heller velat äta tabletter men har under många år varit tvungen då livet annars hade varit outhärdligt. Så visst hjälper tabletterna, men det tar dock inte bort det underliggande problemet. Där behöver man annan hjälp. Terapi kan vara en väg. I mitt fall blev det yoga.

Medicinsk yoga läker inifrån och ut. Det går inte i en handvändning men tiden ägnad åt att läka är väl spenderad.

Innan jag började med yoga hade jag försökt att sluta med medicin, men det gick inte alls bra utan jag hamnade på sängbotten, skakande av ångest. Nu är jag sedan några år helt fri från medicin och ser mig själv som frisk. De upp- och nergångar jag har i måendet nu är av helt vanlig karaktär.
 
Jag tror att @tanten och andra kan ha en ledtråd till din upplevelse. Dvs att det ligger hos dig och inte andra. Men istället för att börja diskutera behandlingsmetoder och avfärda dem så tycker jag att du ska börja i rätt ände. Rätt ände är att be om hjälp. Börja med vårdcentral/företagshälsovård till exempel och ta det därifrån.
 
Jag vill egentligen inte kasta mig rakt in i något, och speciellt inte när tråden tog en annan vändning än du kanske tänkt från början, men jag känner ändå att jag vill bidra med mina erfarenheter.

Nä, käka några tabletter kommer jag aldrig göra för det kommer inte förändra någonting. I mitt fall skulle det kanske bli bättre av att prata med någon som kan hjälpa till med verktyg.

Jag håller med andra som skrivit att det du beskriver låter som en klassisk depression. Tomhetskänslan, att man inte riktigt brinner för saker på samma sätt längre, och att det mesta känns trist eller bara meningslöst är väldigt vanliga symptom vid depression. Man behöver inte alls ligga i sängen och gråta hela dagen för att vara deprimerad.

Det låter sunt tycker jag att du tänker att det kan hjälpa att prata med någon och få verktyg. Har du sökt en samtalskontakt? Annars tycker jag att du ska göra det! Mycket sitter ju i tankarna, och sånt kan man behöva hjälp för att komma åt och förändra.

Angående medicinering så förstår jag om det inte känns så lockande, men vill ändå tipsa dig om att vara lite öppen för det. Depression kan handla om en kemisk obalans, och då kan medicin vara bästa alternativet. Det KAN förändra jättemycket! Det finns många livs levande bevis på det.
Om du drabbas av någon annan sjukdom, vilken som helst, inte säger du tvärnej till medicin då innan du vet om det hjälper? Jag var också mer emot antidepressiv medicin innan jag själv provade. Nu har det inte hjälp just MIG, men jag är ändå helt klart för konceptet. Det är medicin mot en sjukdom, varken mer eller mindre och inget konstigare än alla andra mediciner.

Om jag nu är deprimerad så har jag i så fall varit deprimerad i hela mitt liv, då den här känslan har i stort sett förföljt mig hela tiden.

Jag kände också så när någon för första gången sa till mig att hen uppfattade mig som att jag hade en djup depression, "då har jag ju varit deprimerad sedan jag var jätteliten!". Ja, det kanske jag hade. Jag hade också problem med vänner när jag var liten, och en rad andra mer eller mindre traumatiska händelser i barndomen. Sånt påverkar förstås även små barn, och det är helt naturligt att må dåligt då.
Utredningar har dessutom kommit fram till att jag har andra psykiska problem, som har bidragit till de tunga känslorna jag haft i stort sett hela uppväxten. Så bara för att det alltid känts så, är det inget tecken alls på att det INTE kan vara depression.

Jo det blev väl lite bättre, men de gamla ärren finns ändå kvar och de kommer troligen aldrig att läka...

Där har du fel! Ärren kommer läka!
De försvinner inte, men de kan bli helt läkta och sluta göra ont. Det går, jag lovar!
 
Nä, käka några tabletter kommer jag aldrig göra för det kommer inte förändra någonting. I mitt fall skulle det kanske bli bättre av att prata med någon som kan hjälpa till med verktyg.

Om jag nu är deprimerad så har jag i så fall varit deprimerad i hela mitt liv, då den här känslan har i stort sett förföljt mig hela tiden. När jag växte upp var jag mobbad både hemma och i skolan, inga kompisar eller snarare falska vänner som utnyttjade en eftersom en "köpte" vänner för att få ha någon att va me.
Dum som man är så tänker man att det kommer bli bättre när man slutade skolan och kom ifrån mobbarna, samt flytta hemifrån. Jo det blev väl lite bättre, men de gamla ärren finns ändå kvar och de kommer troligen aldrig att läka...

Alltså du kan inte ana hur väl jag känner igen mig i allt du skriver. Jag har också haft dessa känslor sedan jag var liten. Var också skeptisk till tabletter men är väldigt glad att jag provade. För min del så har det varit (eller är för jag är fortfarande under behandling) kombinationen av tabletter och samtal som spelat roll. Tabletterna får dig inte lycklig men de hjälper en att se lite ljusare på saker och ting och utan dem hade jag nog inte kunnat ta till mig av terapin heller. Och det hade inte räckt med enbart samtal för mig. Tabletterna förändrar inte dina yttre förutsättningar så klart men de kan vara en hjälp till att kunna hantera dem bättre.
Kan du inte testa att ta kontakt med VC och se vad de säger? Skriv ner allt du skrivit här, jag hade en lång lista med mig för jag kände mig så trögtänkt att jag inte var säker på att jag skulle kunna formulera mig på plats. De tvingar inte dig att göra nånting, varken tabletter eller samtal. Jag hoppas att du kan ta tag i detta, ta det från mig som känner igen mig i allt du skriver och är väldigt glad att jag tog tag i detta.
 
Angående medicinering så förstår jag om det inte känns så lockande, men vill ändå tipsa dig om att vara lite öppen för det. Depression kan handla om en kemisk obalans, och då kan medicin vara bästa alternativet. Det KAN förändra jättemycket! Det finns många livs levande bevis på det.
Om du drabbas av någon annan sjukdom, vilken som helst, inte säger du tvärnej till medicin då innan du vet om det hjälper? Jag var också mer emot antidepressiv medicin innan jag själv provade. Nu har det inte hjälp just MIG, men jag är ändå helt klart för konceptet. Det är medicin mot en sjukdom, varken mer eller mindre och inget konstigare än alla andra mediciner.

Den där inställningen verkar vanlig just när det gäller antidepressiva läkemedel. Jag undrar varför det är så? Kanske beror det på att målgruppen (dvs. deprimerade) pga sjukdom har en pessimistisk inställning till det mesta. Kanske beror det på att psykisk ohälsa är så pass stigmatiserat i samhället.

Jag är väldigt nyfiken på fenomenet då antidepressiva verkligen är som vilken medicin som helst; substanser som verkar på receptorer och enzymer i ett visst signalsystem.
 
Tillägg: TS, varför tror du att läkemedel inte kommer att hjälpa dig? Vad grundar du beslutet på, fakta, känslor, etc.? I och med att du är så tvärsäker. @RedHyuuga
 
Den där inställningen verkar vanlig just när det gäller antidepressiva läkemedel. Jag undrar varför det är så? Kanske beror det på att målgruppen (dvs. deprimerade) pga sjukdom har en pessimistisk inställning till det mesta. Kanske beror det på att psykisk ohälsa är så pass stigmatiserat i samhället.

Jag är väldigt nyfiken på fenomenet då antidepressiva verkligen är som vilken medicin som helst; substanser som verkar på receptorer och enzymer i ett visst signalsystem.

Jag tror att det kan handla om att man som deprimerad inte alltid vill se att det man har en sjukdom och att många får höra att "man ska rycka upp sig" eller "bara du försöker tänka positivt". Jag har haft lite svårt att förstå hur en tablett kan påverka mitt psykiska mående på samma sätt som mitt fysiska. Man utgår ifrån att ens tankar och känslor är något man kan kontrollera, vilket man i viss mån kan men det styrs av mer än bara ens egen vilja. Jag har inte velat se min depression och inte heller ansett att jag har "godkända skäl" att må som jag gör. Det är nog en del av sjukdomsbilden. Man anser inte att man har rätt till hjälp och man ser allt i svart eller vitt.

Det grundar sig nog också på en del fördomar, behandlingar för psykisk ohälsa har ju varit minst sagt bisarr förr och många har inte kunskap om vad man gör idag. Många antidepressiva har ju haft en hel del biverkningar också som många nog är rädda för.
 
Den där inställningen verkar vanlig just när det gäller antidepressiva läkemedel. Jag undrar varför det är så? Kanske beror det på att målgruppen (dvs. deprimerade) pga sjukdom har en pessimistisk inställning till det mesta. Kanske beror det på att psykisk ohälsa är så pass stigmatiserat i samhället.

Jag är väldigt nyfiken på fenomenet då antidepressiva verkligen är som vilken medicin som helst; substanser som verkar på receptorer och enzymer i ett visst signalsystem.

Ja, jag håller med dig. Det är ju bara en medicin!
När jag var skeptisk var det på grund av okunskap. Jag visste helt enkelt inte hur varken depression eller antidepressiv medicin fungerade. Jag trodde att en depression var att man "bara mådde dåligt", och att det "bara" berodde på tankar och erfarenheter och att det aldrig var nån kemi och biologi inblandad. Och jag trodde att medicinen på nåt sätt skulle göra att man slutade må dåligt.
Jag visste helt enkelt inte hur det faktiskt var, utan baserade mina åsikter på det jag TRODDE, som ju var helt fel. Så tror jag det är ganska vanligt att det är, för psykisk ohälsa är ju tyvärr fortfarande ganska tabu så okunskapen är nog stor.
 
Nej, det är inget fel på hörsel. Får typ högsta betyg på sådana där hörseltester, men då är det förvisso tyst i rummet.

Jag jobbar som lastbilschaufför och det händer ibland att man har konversationer bredvid en lastbil som står på tomgång, det är inte alltid lätt att höra vad den andre säger. I tysta miljöer hör jag hur bra som helst, är nog bakgrundsljuden som stör.

Jag har aldrig sagt "va?" när jag inte hört utan rent sonika sagt med vänlig röst "nu hörde jag inte, kan du vara snäll och upprepa det en gång till" men ändå blir jag dumförklarad som inte hör... suck. :(

Det skulle kunna vara sättet du frågar på? Man säger ju ibland att "det finns inga dumma frågor", men dessvärre är det nog så att människor ofta bedömer andra utifrån vilka frågor de ställer. Uppfattar andra att man ofta frågar om väldigt grundläggande saker, så blir det lätt att de gör tolkningen att man inte förstår så mycket, och då kan det kanske bli så att man börjar förklara som till ett barn, eftersom barn ofta ställer såna frågor. Frågar man som ett barn, så kan det bli så att lyssnarna omedvetet börjar prata som till ett barn.

Med det sagt, så tror jag också på det andra sagt om att de flesta råkar ut för sånt ibland, men att du kanske behöver hjälp för att inte ta så illa vid sig? Jag har flera vänner som har haft god hjälp av piller i det, så jag tror inte man ska avfärda det kategoriskt.
 
Senast ändrad:
Det grundar sig nog också på en del fördomar, behandlingar för psykisk ohälsa har ju varit minst sagt bisarr förr och många har inte kunskap om vad man gör idag. Många antidepressiva har ju haft en hel del biverkningar också som många nog är rädda för.

Det har du väldigt rätt i, att förtroendet för vården självklart kan påverka. Nu skrivs ju mycket av de antidepressiva läkemedlen ut av primärvård och har således oftast inget med psykvården att göra. Men psykvårdens rykte och historia kan säkerligen påverka tankegångarna.

Biverkningar har ju alla läkemedel och vilka man får vet man ju aldrig innan man provat, så tyvärr är det ett pris man (kanske) måste betala för att få hjälp. Väga biverkning mot nytta, helt enkelt (vilket kanske är ytterligare ett hinder att överkomma om man är deprimerad och alla trösklar är extra höga..?).
 
Det har du väldigt rätt i, att förtroendet för vården självklart kan påverka. Nu skrivs ju mycket av de antidepressiva läkemedlen ut av primärvård och har således oftast inget med psykvården att göra. Men psykvårdens rykte och historia kan säkerligen påverka tankegångarna.

Biverkningar har ju alla läkemedel och vilka man får vet man ju aldrig innan man provat, så tyvärr är det ett pris man (kanske) måste betala för att få hjälp. Väga biverkning mot nytta, helt enkelt (vilket kanske är ytterligare ett hinder att överkomma om man är deprimerad och alla trösklar är extra höga..?).

Absolut. Tror också att när man är inne i en depression så tror man inte att det finns något som kan hjälpa, att man alltid måste ha det så här. Jag tog ju mest tabletterna för att jag tänkte att det kan ju inte bli värre. Är glad idag hade min läkare pusha på mig lite så jag tog det steget. Visst har jag upplevt lite biverkningar men de lugnar sig efter ett tag och jämfört med att i princip inte orka leva mer så tar jag hellre de biverkningarna. Men det hade jag aldrig sagt innan....
 
Jodå, de kan läka. Men man måste tyvärr jobba på att komma dit, annars blir de snarare infekterade med tiden.

Var inte så avfärdande mot medicin heller, det finns en anledning att de skrivs ut: för väldigt många är de en enormt stor hjälp att ta sig upp. Kanske skulle de inte passa dig, men det är något du bör diskutera med läkare. Sök hjälp, och var öppen för att ta emot den är mitt tips.

(För ja, jag håller med de som skrivit redan, du beskriver väldigt typiska symptom på depression.)
När min pappa fick Anafranil som äldre sa han att varför fick jag inte det här för 40 år sen?
 
...så tar jag hellre de biverkningarna. Men det hade jag aldrig sagt innan....
För många av oss finns inga biverkningar alls. Så har jag det. Dessutom hjälper de direkt för mig. Om jag tar en tablett på morgonen är symptomen borta den dagen.

Jag vet också att en del personer tar Cipramil/Citalopram endast de dagar under månaden som PMSen är som värst, och det funkar klockrent.
 
Läkemedel kostar pengar, pengar som jag inte har. Hade jag haft pengar hade jag troligen inte mått som jag gör heller. Då hade jag kunnat fixa och köpa alla dom där måstena och få dom ur världen så jag kan ha roligt igen.
Jag slutade nyligen att snusa, då jag inte har råd med det och då vill jag inte börja med något annat som man kan bli beroende av och kostar pengar.

Sen är jag rätt säker att jag inte är "riktigt" deprimerad, då jag mår bra under veckorna, bara på helger jag KAN må skit, men inte varje helg. Jag skulle vilja påstå att jag är olycklig mer istället, inte olycklig i vardagen då jag stormtrivs med mitt arbete, men olycklig att jag inte kan älska, olycklig att jag känner mig ensam, olycklig med min livssituation osv.
 
Det skulle kunna vara sättet du frågar på? Man säger ju ibland att "det finns inga dumma frågor", men dessvärre är det nog så att människor ofta bedömer andra utifrån vilka frågor de ställer. Uppfattar andra att man ofta frågar om väldigt grundläggande saker, så blir det lätt att de gör tolkningen att man inte förstår så mycket, och då kan det kanske bli så att man börjar förklara som till ett barn, eftersom barn ofta ställer såna frågor. Frågar man som ett barn, så kan det bli så att lyssnarna omedvetet börjar prata som till ett barn.

Med det sagt, så tror jag också på det andra sagt om att de flesta råkar ut för sånt ibland, men att du kanske behöver hjälp för att inte ta så illa vid sig? Jag har flera vänner som har haft god hjälp av piller i det, så jag tror inte man ska avfärda det kategoriskt.
Nä, det har varit med personer jag inte pratar med så mycket, sist hörde jag bara halva meningen, bad vänligt att denne skulle upprepa meningen igen, men fick istället värsta förklaringen som inte hade något med det jag inte hörde från början. Jag ville bara höra den andra delen av meningen, jag är inte dum. Jag kan lägga ihop ett och ett, men det verkade det inte som om den andre trodde.... :/
 
Nä, det har varit med personer jag inte pratar med så mycket, sist hörde jag bara halva meningen, bad vänligt att denne skulle upprepa meningen igen, men fick istället värsta förklaringen som inte hade något med det jag inte hörde från början. Jag ville bara höra den andra delen av meningen, jag är inte dum. Jag kan lägga ihop ett och ett, men det verkade det inte som om den andre trodde.... :/

Om det är nån du knappt känner, så låter det ju som ett enkelt missförstånd. Sånt kan ju hända alla, skulle inte tänka mer på det. Snarare i så fall fundera på varför du tar så illa upp?
 
Läkemedel kostar pengar, pengar som jag inte har. Hade jag haft pengar hade jag troligen inte mått som jag gör heller. Då hade jag kunnat fixa och köpa alla dom där måstena och få dom ur världen så jag kan ha roligt igen.
Jag slutade nyligen att snusa, då jag inte har råd med det och då vill jag inte börja med något annat som man kan bli beroende av och kostar pengar.

Sen är jag rätt säker att jag inte är "riktigt" deprimerad, då jag mår bra under veckorna, bara på helger jag KAN må skit, men inte varje helg. Jag skulle vilja påstå att jag är olycklig mer istället, inte olycklig i vardagen då jag stormtrivs med mitt arbete, men olycklig att jag inte kan älska, olycklig att jag känner mig ensam, olycklig med min livssituation osv.

Läkemedel kostar mindre än 185 kronor i månaden om du maxar högkostnadskyddet. Sådant kan man avbetala. Har man inte råd med det behöver man antingen minska sina utgifter eller öka sina inkomster. Jag kan nog bara tänka mig en situation då man inte skulle ha råd med det.

Jag känner igen mig i mycket av det du nämner med att du känner dig olycklig. Den goda nyheten är att det går att ändra på. Jag är lite rädd för att jag tjatar, men yoga löser faktiskt det mesta du nämner. Undantaget är pengarna, men du förbättrar ändå förutsättningarna för att kunna ordna den biten också om du mår bättre. Yoga kan göras hemma med bara hjälp av en cd-skiva.

Nä, det har varit med personer jag inte pratar med så mycket, sist hörde jag bara halva meningen, bad vänligt att denne skulle upprepa meningen igen, men fick istället värsta förklaringen som inte hade något med det jag inte hörde från början. Jag ville bara höra den andra delen av meningen, jag är inte dum. Jag kan lägga ihop ett och ett, men det verkade det inte som om den andre trodde.... :/

Varför då inte avbryta och säga "ja, ja, det förstod jag, men jag hörde inte vad du sa sen"?
 
Läkemedel kostar pengar, pengar som jag inte har. Hade jag haft pengar hade jag troligen inte mått som jag gör heller. Då hade jag kunnat fixa och köpa alla dom där måstena och få dom ur världen så jag kan ha roligt igen.
/.../
Sen är jag rätt säker att jag inte är "riktigt" deprimerad, då jag mår bra under veckorna, bara på helger jag KAN må skit, men inte varje helg. Jag skulle vilja påstå att jag är olycklig mer istället, inte olycklig i vardagen då jag stormtrivs med mitt arbete, men olycklig att jag inte kan älska, olycklig att jag känner mig ensam, olycklig med min livssituation osv.
Hörrö - du är full av (bort-)förklaringar :)

Nej, läkemedel kostar inte speciellt mycket. Har du snusat så kommer du att bli förvånad över hur billigt det är att äta medicin....

Sedan tror jag inte att du ens vet vad "riktigt deprimerad" är. Vi är många som läser det du skriver som just klockren depression. Och ja, man kan ha mått så hela livet.

Vore det inte något att sträva efter, att må bättre?
 
Hörrö - du är full av (bort-)förklaringar :)

Nej, läkemedel kostar inte speciellt mycket. Har du snusat så kommer du att bli förvånad över hur billigt det är att äta medicin....

Sedan tror jag inte att du ens vet vad "riktigt deprimerad" är. Vi är många som läser det du skriver som just klockren depression. Och ja, man kan ha mått så hela livet.

Vore det inte något att sträva efter, att må bättre?

Får hålla med här, problem med ekonomin är en av de vanligaste orsakerna till depression och självmord. Att inte inse att man är deprimerad är väldigt vanligt. Läs om depression på t ex 1177 eller googla det, jag garanterar ett du kommer känna igen dig i mkt. Jag tjatar lite nu men jag ångrar så bittert att jag inte sökte hjälp mkt tidigare och tycker att du verkar vara på väg åt samma håll.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 357
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 320
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp