Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker sy smock men det går fan inte! Lindat upp resårtråden på underspolen, hårt. Ändrat trådspänningen till max. Det händer ingenting. Nada at all. Vad har jag missat?
 
Nu läste jag på ett annat ställe att man inte ska linda hårt. Får testa det och se om det blir nån skillnad.
 
Ok, nu lindade jag uberlöst och det gjorde ingen skillnad.. Vad sjutton har jag missat?
Alla tutorials jag sett bara syr och det blir så fint rynkat. Varför kan inte jag? :arghh:
 
@sthu har tyvärr ingen aning. Aldrig sytt smock.

Trodde det skulle vara enkelt, men tji fick jag! Har frågat runt i sygrupper på Facebook med men får mest länkar till sidor jag redan varit inne på..

Funderar på om jag ska sy några rader rynktrådar istället, eller om jag ska vara så ambitiös att jag syr smocken för hand. Det lutar åt rynk. För jag ger nog upp det här med smock nu, det går fasen inte!
 
Trodde det skulle vara enkelt, men tji fick jag! Har frågat runt i sygrupper på Facebook med men får mest länkar till sidor jag redan varit inne på..

Funderar på om jag ska sy några rader rynktrådar istället, eller om jag ska vara så ambitiös att jag syr smocken för hand. Det lutar åt rynk. För jag ger nog upp det här med smock nu, det går fasen inte!
Vad jag fattade ska man inte ändra trådspänningen. Linda upp tråden med lite spänning, men inte hårt. Har du provat att sy flera rader på en provbit och se om det hjälper? Tänker att det kanske behöver vara några stycken för att orka dra ihop tyget. Smock är ju inte så hård liksom. Resår som sträckts för mycket och blivit slapp brukar piggna till med lite lätt ångning.
(Med reservation för att jag inte gjort det själv :p)
 
Vad jag fattade ska man inte ändra trådspänningen. Linda upp tråden med lite spänning, men inte hårt. Har du provat att sy flera rader på en provbit och se om det hjälper? Tänker att det kanske behöver vara några stycken för att orka dra ihop tyget. Smock är ju inte så hård liksom. Resår som sträckts för mycket och blivit slapp brukar piggna till med lite lätt ångning.
(Med reservation för att jag inte gjort det själv :p)

Ja, har testat flera rader på provbit. Ånga hjälper inte heller.. Fattar verkligen inte varför det inte går!
 
Äsch, toppen blev inte bra. Inte bra att sy när man är sur och irriterad på symaskinen.

Nu tänker jag sy några påsar i spets med dragsko att ha när vi köper frukt och grönsaker istället för plastpåsar. Borde vara ett enkelt och bra projekt såhär på lördagseftermiddagen.
 
E9BC365E-3A25-44C4-A6EF-2B348846479E.jpeg

Det ska gå! :devil:
(Och det gör det nog när jag gått loss med strykjärnet :angel:)
 
Burda överdelar är för små och allt om handarbetes är stora. Alltid lär man sig nåt! Sytt två toppar som båda blev misslyckade. Nåja det var trevligt att sy lite i varje fall. Sytt en kjol också, den blev bra.
Funderar på att sy en aftonklänning. Vet inte riktigt när jag skulle använda den men jag har ett fint tyg som skulle passa. Är det okej verkligen?
 
Sytt två väskor och två korgar. Ska sy några väskor till tänkte jag, fått smak för det :d Bra sätt att bli av med stuvar också.
Men nu är både vit och svart tråd slut :( Får köpa ny helt enkelt. Det verkar inte som om den förökar sig själv i lådorna. Under tiden får jag sy i färgglad tråd, det funkar också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 140
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
973
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 352
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp