Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

*kl*

Så de som hyr ut hästar ska inte få ta betalt? där får man ju hyra hästen och dessutom sköta den...

Självklart är det inget att disskuterar över eftersom den som ÄGER som bestämmer. Ingen kan säga att det är fel.

Så ni icke hästägare som inte vill betala men rida. Köp en egen häst.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag tycker att alla som klagar på hästägare som tar betalt för hästens löpande utgifter ska antingen byta intresse eller köpa en egen häst. Passa på att rädda islandsfölen (blodmärrarna) som slaktas på Island eller för dig som ändå inte har pengar, ta emot dessa travare som skänks bort så kan ni använda er energi på att ombesörja egen häst med alla utgifter istället för att gnälla på oss som redan har dom.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*

Nästa gång städerskan kommer ska jag minsann ta betalt av henne… För vad gör det att hon avlastar mig i städningen när hon sliter på mitt dyra parkettgolv, och slösar på mitt vatten och mina såpor… Dessutom riskerar hon att repa parketten, och ta mig tusan om det inte är jag som kommer få stå för det kalaset… Nej, jag tror att det är bäst att jag tar betalt för att förebygga sådana skador… Dessutom har ju städerskan förmånen att få njuta av min vackra utsikt efter städningen…

JA, jag vet att det är dyrt att ha häst. Men jag vågar påstå att 99 % av dem som söker medryttare inte gör det för att ”sponsra” någon annans hobby, utan på grund av att det vill ha avlastning.
Om man skaffar medryttare för att få det här med ekonomin att gå ihop kanske man allvarligt ska överväga att sälja hästen… Räcker inte pengarna till uppstallning och foderkostnader och utrustning ska man inte ha häst. Det är ingen rättighet att ha häst, och varför ska någon annan sponsra din ”hobby”?

Skador kan uppkomma, ja. Men handen på hjärtat, vad gör det för skillnad om medryttaren betalar för sig eller inte? Att medryttaren betalar är ingen garanti för att skador inte uppkommer. Och vem påstår att någon som har pengar är mer dedikerad i skötseln än någon som inte har pengar?

Sist vill jag bara säga att det klagas på att stalltjejer som hänger i stallen och gör allt för att få pyssla med hästen har försvunnit. Det kan inte vara pengarna som har drivit bort dem?

Själv är jag bered att betala en rimlig summa för att bli medryttare. Det är inte pengarna som fattas mig för att köpa en egen häst, det är tiden. Och om en lämplig, välutbildad häst dyker upp kommer jag inte tveka att betala en rimlig summa för att bli medryttare.

/Seraphina, som aldrig behövt betala för att vara medryttare. Och ändå dök upp i stallet i ur och skur, iskyla och snöstorm… Och mockade och fixade trotts skadad häst (= med ingen ridning). För alla medryttare är ju enbart ute efter att rida gratis...

TACK för det klokaste bästa inlägget i hela denna debatt:bump::bump::bump:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Om jag får kasta mig in här med en liten parentes.
Köper man en häst lägger man en stor summa i inköp och sedan massor av pengar varje månad för att ha hästen.
Fast man gör en massa grovjobb också. Snabbt räknat kostar min häst ungefär 110 kr om dagen, då har jag inte räknat med inköp, träningar, tävlingar osv. Räknar jag med det också blir kostnaden betydligt högre.
Varför skulle jag låta någon annan få allt det jag lägger ut så mycket pengar på, gratis?
Att köpa och hålla häst är inte gratis, fast man får en massa grovjobb på köpet. Jag förstår inte varför medryttare tycker att de ska få allt gratis då.[/QUOTE

Skaffar man sig inte en medryttare för att man själv som hästägare på något sätt inte kan/hinner med allt som rör hästen? Då ska man väl inte kräva av medryttaren att den ska betala för att hjälpa hästägaren?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Hej!

Det där beror ju hur man ser på saken.
Om jag skulle låna ut min hyfsat utbildade häst, skulle jag allt vilja ha betalt. Att låna ut hästen innebär ju viss risk för skador/hältor, ökat slitage på utrustning och hovar med troligen ökat behov av hovslagare. Dessutom inte självklart att alla medryttare tillför något utbildningsmässigt för hästen utan det kan ju innebära att ägare behöver korrigera hästen efter medryttare (gäller säkert inte TS)

Å andra sidan har jag hästen så uppstallad att jag inte behöver "hjälp" med mockning, fodring och så vidare eftersom jag har hästarna inhyrda på helpension ändå.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Säg det till min mamma :angel: Nej, men jag håller med dig. Det är väl inte någons hobby att städa direkt, men jag tog det första bästa som kom upp, och dessutom verkade det så bra och genomtänkt. I alla fall i mitt huvud :D

Och jag ger mig faktiskt när det gäller frågan om stalltjejerna, det var bara en tanke från min sida.

Även jag måste anpassa mig. Just nu verkar det som om jag troligtvis kommer betala för att vara medryttare, men om det dyker upp något BRA som är gratis är det ju ingen tvekan om vad jag väljer ;)
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Även jag måste anpassa mig. Just nu verkar det som om jag troligtvis kommer betala för att vara medryttare, men om det dyker upp något BRA som är gratis är det ju ingen tvekan om vad jag väljer ;)

Självklart! Varför betala om man inte behöver. Runtikring där jag bor nu är det överflöd av hästar, vad jag vet är det i knappast någon som betalar med pengar för att rida. Däremot en del som får betala med en JÄKLA massa jobb, alltså inte bara sköta hästen man rider. Det är en värdering man själv måste göra; är detta jobb/denna betalning värd det jag får ut av det hela?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag håller med om att det är väldigt svinigt att ta betalt för avlastning även om tanken har slagit mig då jag har dåliga erfarenheter av "gratisryttare". Saken är den att de har kommit ut kanske en-två gång i månaden och sagt att de inte vill rida i veckorna utan bara på helgerna. Visst, det tog jag till en början i och med att då hinner jag följa med ut och rida på någon av de andra och lära känna personen. Däremot är det ingen större hjälp för mig att jag ska anpassa mig efter den så kallade medryttaren och planera min helg efter det. På en helg kan jag lika gärna rida mina hästar själv, det är inga problem för mig.

Helst vill jag hitta en seriös medryttare som kan anpassa sig efter mina krav men det verkar svårt och bland annat därför har jag lagt ner sökandet även om det blir mycket ibland med jobb och skola.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

För mig är inte syftet med en medryttare att jag ska få mer fritid, för min fritid ängar jag gärna åt min häst. Så är du ute efter att hjälp nån/ge nån avlastning så är du så välkommen hem till mig och städa, tvätta min bil eller kanske laga middag till mig nån gång i veckan:idea: Det behöver du inte betala för, jag kan till och med tänka mig att betala lite för det, typ stå för resekostnaden eller nåt!

Om jag har en medryttare som på sina dagar tar hand om skötseln runt hästen och motionerar den, som avlastning för mig för att jag inte hinner med så är det ju bara en liten liten del av min "häst-tid" som jag får avlstning med för det är ju såå mycket mer än just den tid man är i stallet och "pysslar och rider" som i alla fall jag lägger på hästen. Och just ridning, körning eller annan träning av hästen är ju oftast det man tycker är roligst eller är det som gör att man vill hålla på med hästar, men det är vad jag lägger minst tid på.

En skötar/medryttare som inte rider är svårt att få tag på, nästintill omöjligt! Så om jag hittar en medryttare som "betalar" genom att hjälpa mig så skulle det ju det innebära att den personen skulle åka ut till stallet även om han/hon inte ska rida för att istället fodra/mocka/ströa ligghall/städa stall och sadelkammare/smörja/laga staket/ och ta hem täcken, vojlockar o.dyl. och tvätta. Jag vill själv närvara när min häst ska skos, träffa equiterapeut massör eller dyl. och vid de flesta veterinärbesöken. En "standardvaccinering" kan jag överlåta åt nån annan men sjukdomar och sånt som man måste in på klinik för tar jag ju han om själv. Att köpa nya hästprylar och val av ev. foder och kosttilskott, utprovning av sadel sköter jag helst själv...Det är rätt mycket utöver ridning när man har häst och den avlastning man får av en medryttare som bara gör det vanliga vardagliga och rider är ju inte så stor. Då kan den betala lite också så kan jag lägga dem pengarna på städhjälp eller färdiglagad mat som kompensation för den tid JAG måste lägga ner för att medryttaren ska ha en häst att rida!!!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*

Nästa gång städerskan kommer ska jag minsann ta betalt av henne… För vad gör det att hon avlastar mig i städningen när hon sliter på mitt dyra parkettgolv, och slösar på mitt vatten och mina såpor… Dessutom riskerar hon att repa parketten, och ta mig tusan om det inte är jag som kommer få stå för det kalaset… Nej, jag tror att det är bäst att jag tar betalt för att förebygga sådana skador… Dessutom har ju städerskan förmånen att få njuta av min vackra utsikt efter städningen…


Mycket dålig liknelse! Vad jag vet så finns det t.ex. inte i detta land "städskolor" dit folk söker sig för att få städa i "städskolans" rum!! Däremot finns det ju, som vi alla vet, ridskolor dit man går för att få utöva en rätt dyr hobby som man inte har råd eller möjlighet att ha på andra vis.

Man ska hålla isär yrkesutövning och hobby! Är skillnad om du som hästägare lämnar hästen för tillridning t.ex. då pratar man yrkesutövning.

Och som jag tidigare skrivit, man betalar ju endast del i stallhyra, vilket gör att man då ÄR kompenserad för det arbete utöver ridningen som man gör. Annars får man ju hosta upp med bra mycket mer.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*

Sist vill jag bara säga att det klagas på att stalltjejer som hänger i stallen och gör allt för att få pyssla med hästen har försvunnit. Det kan inte vara pengarna som har drivit bort dem?


Varför skulle pengarna ha drivit bort dem!? Nu pratar du ju faktiskt om "äpplen och päron" här. Det är ju inte stalltjejerna som hänger i stallen och som gör allt för att få pyssla med hästar, som vi pratar om här, utan medryttare, stor skillnad.

Vad jag vet så har det inte i denna tråd och aldrig i någon annan heller i samma änme, diskuterats hurvida "stalltjejer" skulle betala för sin insats.

Ett faktum är ju att väldigt många barn faktiskt har tillgång på egen häst, när jag var barn på 70-talet t.ex. så existerade ju det knappt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*

Hela diskussionen är "himla konstig" för mig.

Jag kan ju förstå att nån hellre rider gratis än betalar-om man nu får välja. Och många hästägare tycker ju också att det är helt OK. Men inte alla-so what! Det är ju helt upp till hästägaren.

För mig är det en helkonstig tanke att så många ens kan komma på att KRÄVA att få låna någon annans egendom gratis Och ännu konstigare att de sen känner sig förolämpade och orättvist behandlade om de inte får det. :confused:

Det är så enkelt. - vill man inte - så låter man bli (både att betala och rida) ::)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Om jag skulle låna ut min hyfsat utbildade häst, skulle jag allt vilja ha betalt. Att låna ut hästen innebär ju viss risk för skador/hältor, ökat slitage på utrustning och hovar med troligen ökat behov av hovslagare.

Om du lånar ut din häst är det väl förmodligen för att du av någon anledning behöver/vill ha hjälp dessa dagar. Om du inte hade lånat ut den, dvs haft möjlighet själv skulle din hyfsat utbildade häst fått vila då? I så fall kan jag förstå resonemanget med slitage, annars inte. Det sliter ju inte mer på utrustningen för att någon annan sitter på din häst när du själv inte kan.

Själv tror jag mer på kostnad kontra ansvar. Om medryttaren får ansvara för t.ex inköp av betfor & B-vitamin eller motsvarande den summa du vill ha ut, så känner de sig mer delaktiga och vet vart pengarna går. Därmed minskar även risken att du blir satt på pottkanten och lämnad av en som inga förliktelser har mer än att utnyttja ditt dåliga samvete.

//Cinnamon
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Ja, jo, det var väl inte världens bästa liknelse börjar jag inse :angel:

Det ÄR en hobby att rida och syssla med hästar, men det är fortfarande hästägaren som gör ett aktivt val genom att skaffa medryttare.

Om någon kan förklara varför man skaffar medryttare, om det inte är för att få avlastning med just hästen (tidsmässigt) och varför man vill ha betalt är jag beredd att lyssna.

DOCK inte om det är för att få hjälp med ekonomin. Har man inte pengar att hålla häst ska man inte heller göra det, anser jag.

Sedan har jag en allmän fråga som jag funderade på igår: Skattar hästägarna på de pengar de får in från medryttarna? Om vi säger 500 kr/månad, det låter inte mycket, men på ett år får man då in en cirka 6000 kr extra. Som visserligen försvinner in i hästen, men ändå.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Nej, nu missförstår du mig. Jag funderade på varför stalltjejerna har försvunnit. Det är kanske så att de har insett att de kan hänga i stallet och utföra exakt samma sysslor som de gjorde tidigare, men om de nu betalar extra kan de även få rida. Många medryttare är kanske fd. stalltjejer.

Jag har heller aldrig nämnt att de skulle behöva betala för sin insats, det måste vara din egen tolkning av min text.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Så sant! Jag kommer aldrig någonsin sura över att jag inte får bli medryttare gratis. Det finns de som vill ha betalt och de som inte vill, så enkelt är det.

Överhuvudtaget borde man få bli tacksam över en chans att få vistas med dessa underbara djur. För det är ju det allt handlar om. Kärleken till hästen.

Om man enbart är ute efter att rida kanske man ska omvärdera sig själv lite grann.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Ja, jo, det var väl inte världens bästa liknelse börjar jag inse :angel:

Det ÄR en hobby att rida och syssla med hästar, men det är fortfarande hästägaren som gör ett aktivt val genom att skaffa medryttare.

Om någon kan förklara varför man skaffar medryttare, om det inte är för att få avlastning med just hästen (tidsmässigt) och varför man vill ha betalt är jag beredd att lyssna.

DOCK inte om det är för att få hjälp med ekonomin. Har man inte pengar att hålla häst ska man inte heller göra det, anser jag.

Sedan har jag en allmän fråga som jag funderade på igår: Skattar hästägarna på de pengar de får in från medryttarna? Om vi säger 500 kr/månad, det låter inte mycket, men på ett år får man då in en cirka 6000 kr extra. Som visserligen försvinner in i hästen, men ändå.

Jag har medryttare på min häst, ca 2 dagar/vecka, ibland mer ibland mindre. Han går på lösdrift, och behöver således inte "rastas" utan han rör sig alldeles tillräckligt i hagen. Tillsyn de dagar jag inte åker ut ombesörjer stallägaren. Så jag BEHÖVER inte en medryttare, varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Däremot ser jag det som lite "onödigt" att min fullt ridbara, trevliga, okomplicerade häst inte används 3 dagar/vecka. Så jag har medryttare, hon betalar en liten summa (motsvarande halva hovslagaren) för att få använda honom dessa dagar (enligt mina direktiv, hade en annan medryttare förut som ville ha mer självbestämmande och då fick hon också betala mer). Då behöver hon inte göra något stalljobb, utan det som gäller är hämta hästen i hagen (kan ta en stund dock då de har stooor hage..), borsta, göra i ordning för ridning, rida, pyssla om efteråt och nu på sommaren ge kraftfoder. Väldigt bra deal för henne, och för mig såklart som får en häst som är i lite bättre kondition än om jag inte hade haft henne. Det underlättar ju också om jag reser bort ett tag, att hon kan hålla igång honom under tiden.
That's why, för min del! Den ekonomiska biten är mest symbolisk, jag har klarat min häst på studiemedel+extrajobb så skulle jag inte klara av det nu när jag jobbar heltid vore det ju lite illa....
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det ÄR en hobby att rida och syssla med hästar, men det är fortfarande hästägaren som gör ett aktivt val genom att skaffa medryttare.
Precis som det är ett aktivt val att BLI medryttare...

Om någon kan förklara varför man skaffar medryttare, om det inte är för att få avlastning med just hästen (tidsmässigt) och varför man vill ha betalt är jag beredd att lyssna.
Det finns lika många skäl som det finns hästägare. Vem är det som har rätt att bestämma att vissa skäl är mer giltiga än andra?

DOCK inte om det är för att få hjälp med ekonomin. Har man inte pengar att hålla häst ska man inte heller göra det, anser jag.
Och som andra påpekat tidigare, förutsättningar kan förändras. Om alla som inte har råd att ha häst skulle bli medryttare istället, vilka skulle de bli medryttare på? Det finns knappast hästar då så det räcker. Återigen - INGEN har någon som helst rätt att döma vad som är lämpligt motiv för att ta betalt för att låta någon annan rida sin häst. Tycker man inte det är något att betala för är det ju bara att låta bli, eller hur.

Sedan har jag en allmän fråga som jag funderade på igår: Skattar hästägarna på de pengar de får in från medryttarna? Om vi säger 500 kr/månad, det låter inte mycket, men på ett år får man då in en cirka 6000 kr extra. Som visserligen försvinner in i hästen, men ändå.
Det du får tjäna på hobby innan du behöver skatta är 15.000 kr/år, och då ska du också först räknat bort det som kostat för att möjligheten att tjäna pengar uppstått. Alltså inget som nånsin kommer komma upp i beskattningsbar inkomst.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*

Hela diskussionen är "himla konstig" för mig.

Jag kan ju förstå att nån hellre rider gratis än betalar-om man nu får välja. Och många hästägare tycker ju också att det är helt OK. Men inte alla-so what! Det är ju helt upp till hästägaren.

För mig är det en helkonstig tanke att så många ens kan komma på att KRÄVA att få låna någon annans egendom gratis Och ännu konstigare att de sen känner sig förolämpade och orättvist behandlade om de inte får det. :confused:

Det är så enkelt. - vill man inte - så låter man bli (både att betala och rida) ::)

Håller med dej i det mesta du skrivit.

Sen är det ju faktiskt så att allt är frivilligt.
Vill man betala så gör man det, vill man inte så får man hitta nån som inte tar betalt. Att ifrågasätta de som vill ta betalt tycker jag är konstigt då de bestämmer över SIN häst.


Om jag tittar på hästannonser så svarar jag på de jag har råd med.
Jag ifrågasätter inte varför en del vill ha 150 000 för sin häst medans andra vill ha 5000.

Sen om man ser det som att man ger avlastning eller som att man får nöjet att rida utan att behöva köpa och stå för kostnaderna för att ha häst kan man nog träta om i evigheter utan att bli överens.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 822
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 469
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 575
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 538
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp