Bukefalos 28 år!

Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

För att jag älskar hästar och själv vill skaffa häst om en fem-sex år. Tills dess hade jag velat få chans att rida och sköta en häst så jag har erfarenhet. Rida är inte bara jobbigt, men du kan inte mena att mocking är som spa för kroppen. Mockning och släpandet av hö och grejer är slitsamt. Ridning är ansträngande, men kul. Visst, jag kan betala 500 kronor men då ska hästen stå färdig när jag kommer. Då tänker jag inte röra mockning eller liknande, eftersom det är sådant göromål som inte brukar anses så roligt.

Med den inställningen kan jag gott förstå varför det har tagit flera år för dig att hitta en medryttarhäst!
Är man en genuin hästmänniska så är man också väl medveten om allt som ingår i paketet. Man kan inte bara plocka russinen ur kakan och tro att en stackars femhundring ska täcka upp för allt "obehag" runtomkring. Vill du dessutom att hästen ska stå färdig och inte befatta dig med resten så kan du heller inte förvänta dig att få den erfarenhet du eftersträvar.
Undrar hur det går om 5-6 år när du skaffar egen och får betala minst 3 ggr så mycket för att göra ALLT själv varje dag... Självklart skänker du då bort det roligaste och sponsrar en fattig students fritidsintresse.. eller hur? :grin:

//Cinnamon
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Ditt resonemang är väldigt konstigt tycker jag! Vad får du själv ut av att vara medryttare!? ser du det som en STOR uppoffring och väldigt besvärligt och något som knappt ger dig något tillbaks!? Isf. varför leta en häst att rida!?

Som hästägare så är det ju inte bara avlastningen med hästomhändertagandet som man är ute efter, utan även en ekonomisk. Och att någon då, mot att få rida och få en möjlighet att utöva sin hobby, så betalar en del i stallhyran är ju rimligt anser jag. Den förhållandevis låga kostnaden är ju INGET mot vad det skulle kosta dig att hålla en egen häst, både ekonomiskt och ansvarsmässigt.

Har du överhuvudtaget en aning om vad en häst kostar per månad!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Håller med och delvis *KL*

Om man på skoj räknar lite löst på "värdet"

Stallhyra på 1 700 kr/ mån = 20 400 kr/år (inkl strö, och foder men exkl. arbete- kanske lite högt räknat för vissa och lågt för andra- (stallhyran är ofta oförskämt låg ffa på landet)) Veterinär 1 500 kr ( troligen lite lågt) Kapitalkostnader häst 3 000 kr (rta o avskr) Kapitalkostnader utrustn 2 000 kr Hovslagare 2 600 kr övrigt 500 kr säkert en hel del som saknas.
Summa 33 000 kr/år

Till det kommer arbete (morgonutfodring, utsläpp, kanske täcka av och på, middagsutfodring, rengöring box, insläpp och nattamat mm) Givetvis mer på vintern och mindre på sommaren men i snitt 1,5 tim/dag (detta är mkt lågt räknat)

Fördelar man detta på tidtillfälle blir det (om hästen rids 7 dagar/vecka)
90,50 kr + 1,5 timmars jobb. Om medryttaren rider 2 gggr/ vecka blir månadskostnaden 720 kr + 3 timmars jobb.

Rids hästen bara 6 ggr/ vecka blir kostnaden 840 kr och 3,5 timmars jobb- OBS detta är ett jobb som utförs flera ggr/dag dvs inte bara när man ändå är där och rider.

Då har medryttaren tagit den del av det arbete och de kostnader som "hör till" sina ridpass.

Vill inte medryttaren göra "sitt arbete" kan man värdera detta till förslagsvis 120:-/ timme och får då en total kostnad på 1 020 resp 1 260 kr/mån.

Så 500 kr/ mån och lite stalljobb då man ändå är i stallet borde vara mkt billigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta betalt för att få avlastning

kl

Det här är ju en diskussion som aldrig kommer få ett slut... men jag ser det så här:
Om jag skulle vilja ha regelbunden avlastning/hjälp med min häst skulle jag aldrig välja en ryttare som rider dåligt/har lite erfarenhet eftersom min häst är värd mycket i pengar och känslor och därför vill jag inte att den tränas fel. Därför skulle jag leta efter en avancerad ryttare/en ryttare med bra känsla och som därför faktiskt blir en avlastning/hjälp för mig.

Det vill jag inte betala för av två enkla anledningar;
1.Personen gör mig en tjänst samtidigt som denne får möjlighet till att utveckla sin ridning/mysa med hästen - dvs. en win/win-situation.
2. Så fort jag tar betalt anser jag att den som betalar måste få mer att säga till om. Då avsäger jag mig min fulla frihet att ändra planer ect., vilket gör att det blir en känslomässig börda fast det borde vara en avlastning.

Nu har jag en nära vän som för tidigare har tävlat internationell hoppning men som är hästlös för tillfället, hon avlastar mig nån gång ibland och följer ofta med mig ut bara för att pyssla & titta för att hon saknar stalllukten. Eftersom jag är främst dressyrryttare kompletterar hon mina kunskaper och hjälper mig med hoppningen, perfekt combo! Dessutom är jag extramamma åt hennes hund då och då så det är tjänster och gentjänster...

Eftersom jag har jobbat som unghästutbildare/beridare har jag alltid tagit betalt för att rida andras hästar, förutom en kort period när jag pluggade och var helt desperat efter att få rida en utbildad häst som motpol till alla småttingar. Då betalade jag och även om hästen var trevlig och tjejen jättesöt så var det otroligt frusterande att få ett sms samma morgon man skulle rida med texten "hon ska få massage idag, du kan bara rida innan 15-tiden", då fick man snällt skolka från skolan alt. strunta i att rida fast man betalade samma summa. Det var inte kul så länge..
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Good point!
Men då ska inte mockning och städning ingå, för det är knappast avstressande.

Sedan finns det nog inte många träningsformer som kostar 500 kr i veckan. Snarare 500 kr/termin.

Jag hade kunnat gå med på att betala en engångssumma eller årssumma på någon hundralapp, thats it. Inte flera hundra i veckan, det är absurt.

Har du ens mockat nåmgång? Det är väldigt avstressande att gå där och göra iordning mat, bära fram hö, sopa stallgången m.m. Det viktigaste går på ca 15minutet (har två hästar, blanda mat, lägga fram hö samt mocka och sopa stallgången) och när man har mer tid kan det gå på en halvtimme ca. Så man behöver inte stressa utan det kan vara väldigt avkopplande att bara gå där.

Men välj då en annan träningsform som är billigare så har du löst problemet.

Du använder hästens skor, utrustning och hästen i sig själv.

Utbildar du hästen ska du ha betalt. Lär du dig på hästen ska du betala. Ridskolan kostar så varför ska inte privatmänniskor ha betalt för att du lär dig på deras hästar? Har du problem med det så gå på ridskola istället eller köp egen häst och låt andra rida på den gratis :grin:

Erfarenhet kostar
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Ska en medryttare få rida min häst gratis ska jag sedan tidigare känna personen, och h*n ska vara duktigare än mig. Dvs kunna tillföra hästen något jag inte kan. Medryttaren blir ju på så vis tränare, dessa kan ju tom ta betalt.

Att ta betalt är annars upp till var och en, jag förstår de som inte gör det som tycker att hjälpen/avlastningen de får räcker. Då gäller det den, tyvärr mindre skara, duktiga medyttare som ser till hästen och även stallet på bästa sätt. Som själva ser vad som behöver göras och lämnar stallet och hästen i gott skick, och som man alltid kan lita på till 100%.

Själv skulle jag ta ut en del av stallhyran/hovslagarkostnader, därför hästar är inte gratis och saker kostar, vilken idrott man nu vill utöva kostar det pengar. Jämför med kostnaden på ridskola och vad du får rida för hästmed medryttarhästen, visserligen ingår ridlektionen på ridskolan men jag vågar bestämt påstå att man lär sig mer på en välriden privathäst än en ridskolehäst.

Det påståendet jag läste tidigare om att hästen ska stå sadlad och klar i stallet när hon kommer, jag antar att du inte har en medryttarhäst... Eller så är du en extremt duktig tränare...
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

KL

Det blir alltid sådana här diskussioner med hästfolk. Jag vet inte vad det är men det är alltid känsligt att prata om kostnader och folk lägger sig i. Jag fattar inte hur man orkar.
Om jag nu vill sälja mitt toppstammade föl för 15000, låt mig göra det.
Om jag vill låna ut min häst gratis för medryttare, låt mig göra det.
Om jag vill ta 500 kr i stallhyra inkl helinackodering, låt mig göra det.

Men nej, för då ska alla andra berätta vilken tjänst jag gör köparen/medryttaren/hästägaren och att jag går förlust eller jobbar gratis.

Men vad är problemet? Jag bestämmer själv vad jag vill göra och inte göra. Varför ska människor bry sig så mycket?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Tråden handlar om att TS har letat medryttarhäst i åratal och är upprörd över att alla annonser hon svarat på gäller hästar där hästägaren vill ha betalt.
Hon anser att det inte är rätt att ta betalt då detta är en klassfråga och att fattiga rider lika bra som rika, samt att medryttaren gör hästägaren en tjänst.

Därav svaren.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Underligt, så det är endast ok att ta betalt om man svarar på en annons. Det väl ok att ta betalt även om man vi ha hjälp, sedan är det ju upp till medryttaren om man vill betala eller ej för att rida.
Jag fattar inte riktigt hur folk resonerar:confused:, tillgång och efterfråga är det enda som gäller.....
Det kan kännas sur att behöva betala för att mocka och fodra men rid en annan häst då:devil:

Nej för mig känns det rätt. Om JAG aktivt söker hjälp för att jag behöver det, då är jag glad om jag kan få denna hjälp. Då skulle jag inte vilja ta betalt. Om jag däremot inte behöver hjälp, men får en förfrågan från någon som skulle vilja rida, så kan jag tänka mig att ta betalt. Eller om jag vill ha någon som rider flera gånger i veckan och låter denne träna, tävla osv som om hästen vore dennes under vissa dagar i veckan. Då blir det delfodervärd och då skulle jag kunna ta betalt. Det beror helt på behov tycker jag.
Men att göra som min ytliga bekant: Ha ett stort behov av hjälp med hästen och betala den ene som hjälper henne, men ta betalt av den andre som hjälper henne, det är helt tokigt i mina öron.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*

Personligen har jag svårt att förstå folk som gör sig ekonomiskt beroende av sina medryttare. En buffert för tuffa tider / oförutsedda utgifter osv är en viktig grundsten, inte bara för hästägare. Kände en som drog in minst 1600/mån från sina 2 medryttare som i princip bara fick skritta runt på hennes 23-åriga hästar 2ggr/v, för hon hade inte råd med 2 boxplatser. Man kan ju vända på det också och undra hur & varför någon accepterar ett sådant upplägg? :crazy: Oavsett vilket så ska man vara rörande överens om pris, förväntningar, hantering av hästen osv innan man går in i konstellationen.
Däremot har jag full förståelse för att man plockar ut en skälig summa för att låta någon nyttja ens dyrgrip, om vi nu håller oss till "vanliga" motionshästar och håller specialkunskaper osv utanför. Dels blir det en viss försäkran om att medryttaren verkligen kommer och gör det h*n ska samt täcker om än så liten del i alla kostnader hästeriet innebär, och dels blir det ett alternativ till ridkola för medryttaren som får utöva sin hobby och lära sig mer om vad det innebär att ha häst än att sitta på en "dyr & självgående" lektionshäst. ;)
Snacket om klassfrågan är i mitt tycke rent BS. Om en "fattig student" istället skippade några café- och/eller krogbesök eller la undan mellanskillnaden för alla studentrabatter de får på t.ex resor mm till skillnad från vanliga arbetare så skulle snart några hundra/mån kunna läggas på en annars så dyr hobby. Det handlar snarare om prioriteringar och har man verkligen inte råd som säkert många studenter/arbetslösa m.fl inte har då får man hitta någon som är villig att låna ut hästen gratis, promenera någons hund mot betalning eller helt enkelt vänta tills ekonomin kommit på fötter.


//Cinnamon
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Betalar 500 kr i månaden för min medryttarhäst, en femtedel bara av vad boxplatsen kostar. Är glad att kunna hjälpa ägaren, dessutom "slipper" jag ha egen häst och behöver bara komma två dagar i veckan. Dock är hon knappast ekonomiskt beroende av mig, men det känns bra att göra rätt för mig.

Men väl där, så tar det kanske 20min att mocka o fixa mat om jag e snabb. Och sen kan jag rida ut i två timmar om jag så vill. Hur underbart som helst. Sköter en skogsmulle o kan rida hur jag vill. Ser detta som ett otroligt privilegium!
Självklart vill jag mocka o fixa mat åt min "kompis" så han har det bra. Ser inte det som något hemskt, mer meditation för mig då jag kan stänga av hjärnan för en stund.

Förstår inte hur man inte kan gilla hela "paketet" när det gäller hästar, om man nu älskar dem så mkt som man säger.
(Nej, såklart att det är gott när dem går på bete o man slipper mocka, men ärligt, hur jobbigt är det egentligen?)
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*

Personligen har jag svårt att förstå folk som gör sig ekonomiskt beroende av sina medryttare.
Jag också, men det kan ju vara så att en hästägare normalt har råd och så inträffar någonting i privatlivet som ställer till det. I ett sånt läge kan det vara bra med en medryttare eller en delfodervärd en period tills allt ordnat upp sig. Jag vet många som hamnat i sådana lägen.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Ja, om man tillfälligt inte har råd och av den anledningen blir beroende av medryttaren. Men att räkna med medryttaren hjälp från början är helt klart inte okej. När det gäller tid kan man ju diskutera. Ja funderar själv på om ja skulle skaffa häst och då redan från början ha medryttare då det blir svårt med tiden. Mensom det är nu känns det faktiskt inte jättesmart att räkna med avlastning ett par dagar i veckan, (inte ekonomiskt). Min häst, mitt ansvar. Och det ansvaret måste ja kunna ta på ALLA sätt och vis.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*

Personligen har jag svårt att förstå folk som gör sig ekonomiskt beroende av sina medryttare.//Cinnamon

Man kan ju som sagts tidigare, inte ha som grundförutsättning att ha det på så vis. Men det finns ju saker som kan ställa det på sin spets och då ska man ju ha möjlighet till en frist. Kan ju vara arbetslöshet, skilsmässa, mycket utgifter för stunden eller något liknande.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

*KL*
måste bara få lägga mig i denna eviga diskussionsfråga lite...

När jag letade medryttarhäst så ville jag betala så lite som möjligt, men jag var också då medveten om att jag skulle få "nöja" mig med det utbud som fanns inom "gratis-kategorin" samtidigt som jag förstod de som ville ha betalt. Skulle jag hittat en häst jag verkligen verkligen fastnade för så hade det däremot varit värt att betala en del... (En dum jämförelse kanske är märkeskläder vs noname, vill jag verkligen ha en speciell tröja så kan jag betala "massor" för den medan en tröja som bara är "funktionell" och inget direkt speciellt kanske man inte vill betala lika mycket för.) Jag tyckte det var väldigt svårt att hitta hästen med stort H bland medryttarhästarna, men kunde nöja mig med hästen med litet h men ville ju då inte betala så mycket för det... hoppas någon förstod ;) Däremot har jag nog alltid tyckt att en medryttare ska betala, har liksom alltid varit så under hela min uppväxt, att få rida gratis är liksom bara en bonus inte något självklart!

Nu slutade det med att jag köpte egen häst istället och ville inte ha medryttare alls! Sedan blev det så att jag behövde lite hjälp både med avlastning och utbildning och resultatet blev att jag betalar 1 tjej för att rida och utbilda hästen då och då. Betalar per gång och det har liksom aldrig varit någon diskussion utan hon gjorde helt klart om ersättning från början. Dessutom får jag hjälp med avlastning av en annan person som faktiskt rider helt gratis främst pga att jag vill ha kvar hela kontrollen över min häst! Nu ska jag dessutom börja rida en annan häst i stallet 1 dag varannan vecka för att få lite perspektiv på min ridning och utvecklas lite mer och det ska jag betala för! hehe Inget av denna verklighet går direkt hand i hand med hur jag egentligen vill ha det, men man får vad man förtjänar(eller betalar för ;)) och jag är nöjd med denna lösning! så min poäng med inlägget är väl lite att få de som inte kan förstå båda sidorna av "problemet" att se det från olika håll ;) Man kanske inte ska klaga på någon annan, utan se det från sin egen synvinkel istället vad man själv tycker är värt att betala för... sen tycker jag självklart att det är lite dåligt att inte skriva direkt i annonsen att man faktiskt vill ha betalt, men har verkligen ingen som helst förståelse för de som faktiskt klagar på att man inte får rida gratis!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Så sunt och så självklart :bow: (eller man kanske skulle skriva borde vara självklart)
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

KL

Det blir alltid sådana här diskussioner med hästfolk. Jag vet inte vad det är men det är alltid känsligt att prata om kostnader och folk lägger sig i. Jag fattar inte hur man orkar.
Om jag nu vill sälja mitt toppstammade föl för 15000, låt mig göra det.
Om jag vill låna ut min häst gratis för medryttare, låt mig göra det.
Om jag vill ta 500 kr i stallhyra inkl helinackodering, låt mig göra det.

Men nej, för då ska alla andra berätta vilken tjänst jag gör köparen/medryttaren/hästägaren och att jag går förlust eller jobbar gratis.

Men vad är problemet? Jag bestämmer själv vad jag vill göra och inte göra. Varför ska människor bry sig så mycket?

Nu kanske jag sticket ut hakan lite, är ju ny är... Men håller med dig till 100%.
Alla pratar ju givetvis ur egen synvinkel, dels kanske för att dela med sig av egna erfarenheter men ofta verkar det vara för att "rättfärdiga" sin egen lösning/åsikt...

Men det finns ju inga rätt o fel, det finns däremot olika lösningar för olika situationer.

Bara man är överens med den som rider ens häst eller?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Men det som slog mig var att många pratar om att ha medryttare för att få mer fritid. HALLÅ?!?!?!?!
Hästen är väl inget jobb utan en fritidssyselsättning? Anser man att man behöver fritid från hästen ska man nog inte ha häst alls.

..och de som pratar om att ha medryttare för att få mer fritid är just ...taadaaa ....medryttare.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Varför vill du vara medryttare:confused:Om det bara är jobbigt och för att avlasta ägaren så finns det väl ingen anledning att vilja vara medryttare. För inte är det väl för att du vill rida gratis...Det finns mängder av trådar om detta och aldrig kommer de två sidorna enas. Det är upp till var och en hur den vill göra, vill du inte betala för att få rida så låt bli. Vill jag ha betalt så tar jag det och vill någon betala för det så är väl alla nöjda. Har svårt att förstå hela diskussionen faktiskt, valet är fritt.

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag också, men det kan ju vara så att en hästägare normalt har råd och så inträffar någonting i privatlivet som ställer till det. I ett sånt läge kan det vara bra med en medryttare eller en delfodervärd en period tills allt ordnat upp sig. Jag vet många som hamnat i sådana lägen.

Självklart kan saker och ting göra oväntade lappkast som gör att man får ta till diverse nödlösningar om man nu inte har en buffert avsatt för just sådana perioder. Det jag syftade på var folk som har häst/-ar och kalkylerar medryttaren som en slags inkomst för att dra runt alla utgifter.
I fallet jag nämnde tog vederbörande ut mer än ett skäligt pris och spelade ofta på medryttarnas känslomässiga strängar. Jag skulle själv inte vilja betala (eller ta betalt) fullpris för något som mer eller mindre har passerat bäst-före-datum.
Man kan väl bara konstatera att det finns folk i alla varianter och ytterst är det upp till var och en hur man vill ha det. Huvudsaken är att alla parter är överens om vad som ska gälla.

//Cinnamon
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 117
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 531
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 852
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 574
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp