Bukefalos 28 år!

Ta studenten

En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det verkligen kosta 20 000 bagis? Måste det vara extra allt på? Dom som inte har råd med så mycket och vad är det som kostar så mycket? Studentflaket kostar väl en del men man är ju många som delar på det. Är det inte roligare och billigare med häst o skrinda? Hur mycket pengar la ni ner på studenten?
Jag tog studenten 2004. Vet att jag då räknade ut att klänning, balklänning (som jag lät sy upp), uppsättning och smink hos frisör, klassresa till Kreta samt studentmössa kostade ca 10000:-
Tror att min balkavaljer bekostade en chaufför/bil till studentbalen. Vad flaket kostade för klassen minns jag inte, det ingick kanske också i de tiotusen..

Och det är ju 20 år sedan så idag hade det väl kostat betydligt mer. Jag jobbade extra hela gymnasiet så tror jag bekostade det själv.

Mamma och pappa betalade maten till mottagningen efteråt, det var dock bara vår lilla släkt så inget stort.
 
Sen ska väl nån ut i skogen och hugga björk och smycka flaket. Det kostar ju ochså. Mat och bål är ju dyrt
 
Jag tog studenten 2004. Vet att jag då räknade ut att klänning, balklänning (som jag lät sy upp), uppsättning och smink hos frisör, klassresa till Kreta samt studentmössa kostade ca 10000:-
Tror att min balkavaljer bekostade en chaufför/bil till studentbalen. Vad flaket kostade för klassen minns jag inte, det ingick kanske också i de tiotusen..

Och det är ju 20 år sedan så idag hade det väl kostat betydligt mer. Jag jobbade extra hela gymnasiet så tror jag bekostade det själv.

Mamma och pappa betalade maten till mottagningen efteråt, det var dock bara vår lilla släkt så inget stort.
Här verkar ju hela klassen komma hit :stop:
 
Dottern tog under pandemin, de la en del pengar på gemensam frukost men det var pengar de hade tjänat in på att sälja grejer under skolåren.

Sonen har kostat kostym, räknar kallt med att han kommer använda den flera gånger, och mössa. Skolan bjuder på bal, de har inga vagnar men kommer att åka runt på varandras studentfester. Vi firar honom här hemma helgen efter han springer ut i och med att han går på ett gymnasium 3h bort. :) Sen kan de säkert kosta på mer grejer men det har han i såna fall betalt med det de drog in på UF och sommarjobb.

Jag jobbar på gymnasiet och ja det blir höga summor om man slår ihop allt men på jobbet börjar klasserna jobba in pengar redan i åk 1 och de flesta klasser behöver bara lägga ut på kläder och mössa. Om man inte gör som några som 3D printade och gjöt mössor bara för att testa om det gick. 🙄😅
 
Sonen tog studenten förra året. Jag betalade allt utom studentmössan för han beställde över den budget han fick hålla sig till. Studentmössan kostade runt 2000-2500 kronor. Kostymen var drygt 800 kronor, studentplakatet några hundra och mat/dryck/dekoration var kanske 3000 kronor. Nu valde jag dock att bjuda på grill- och glassbuffe men endast ett fåtal inbjudna. Björk fick jag ta gratis av gamla hyresvärden. Så under 10 000 totalt landade det på inkl allt.
 
Jag minns inte vad jag spenderade, men det var inte så mycket. Jag köpte studentmössa, och köpte en klänning på H&M. Balklänningen lånade jag av en granne. Vi åkte höskrinda efter traktor som flak. Sen kostade väl studentskivan och balen, och mottagningen hade vi i en lokal vi fick låna. Så ja visst, det var inte gratis, men i sammanhanget heller inte dyrt. Jag tog studenten 2007.

Men vi var esteter och den ekonomiska ribban sattes väl efter sällskap. På samma gymnasieskola fanns det klasser där folk smörade på rejält. Jag vet inte hur priserna är idag, men jag skulle gissa att det delvis är som förr. Mao i kretsar där folk spenderar pengar är det tufft om man inte har samma ekonomiska möjligheter. I andra kretsar är normen inte lika dyr.
 
När jag tog studenten 2006 tror jag mössan kostade 1300, sen typ 500 för klänningen, sen åkte vi hem, så 1800 totalt typ. Ingen fest eller annat.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag köpte en klänning för runt 200, mamma betalade mössan för 500 tror jag och så mat för släkten. Allt det där andra "tramset" kände jag att jag inte ville vara med på så det struntade jag i.

Den äldsta av mina barn har tagit studenten men ville vare sig ha mössa, fest eller att man hämtade honom. Han tog tåget hem som vilken annan dag och var klädd på samma vis. Han tyckte student var ett jippo som han inte ville var med på- har aldrig gillat kalas och fester och alltid dragit sig undan till släktens trista förmaningar om att så gör man ju inte.

Väl hemma åt jag, han och hans syskon jordgubbstårta och drack lite läsk och det räckte fint enligt honom, alldeles lagomt firande!
 
En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det verkligen kosta 20 000 bagis? Måste det vara extra allt på? Dom som inte har råd med så mycket och vad är det som kostar så mycket? Studentflaket kostar väl en del men man är ju många som delar på det. Är det inte roligare och billigare med häst o skrinda? Hur mycket pengar la ni ner på studenten?
Här i Norge kör de russ. Det är lite skriverier om hur kompisgäng går ihop och hyr bussar för flera hundra tusen för att åka runt och supa en månad inför 17 maj 🥴
 
Jag tog studenten -96 . Betalade några hundra har för mig det måste ha varit under 500 kr för klänning och typ samma för mössa. Då krävdes inga särskilda tillstånd för flaken mm och vi hade inte samma erbjudande med priser på flak mm. En i klassen var bondson så vi åkte i deras balvagn med deras traktor. Bal sket jag i och en del av studentfesterna sket jag i.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tottar jag ihop allting som studenten kostade så blir det nog en del. Mössan, diverse flertalet studentfester (riktiga sittningar), klänningar till studentfesterna, klänning till själva studenten, balklänningen, skor, champagne, jordgubbar, maten hemma hos päronen etc så gick det nog på närmare 20k. Jag tog studenten 1997.
 
Bara mössan kostade väl 1500 när jag tog studenten, 6 år sen. Och då valde jag en mer simpel modell, vissa betalade dubbelt så mycket för broderier och sånt. Priset går upp snabbt när företagen lägger på 60 spänn bara för att sätta dit en grön plastbit istället för en vit…

Tror kläder kostade nån tusenlapp. Sen gick jag inte på någon av festerna, flaket eller bjudningarna så vet inte vad det kostade men några tusen till i alla fall.
 
En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det verkligen kosta 20 000 bagis? Måste det vara extra allt på? Dom som inte har råd med så mycket och vad är det som kostar så mycket? Studentflaket kostar väl en del men man är ju många som delar på det. Är det inte roligare och billigare med häst o skrinda? Hur mycket pengar la ni ner på studenten?

Jag köpte mina studentkläder i vanlig klädaffär typ Gina Tricot/H&M. Flaket+traktor fixade en klasskompis pappa som var lantbrukare. Han hade ju allt redan så det kostade oss ingenting. Mina föräldrar fixade en trevlig men enkel buffémiddag i en kvarterslokal med mat från catering. Men det här var över 20 år sen innan hysterin riktigt kom igång. Festen på kvällen ordnades av skolan/stan och biljetten till inträdet var inte så dyr.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tog studenten -96 . Betalade några hundra har för mig det måste ha varit under 500 kr för klänning och typ samma för mössa. Då krävdes inga särskilda tillstånd för flaken mm och vi hade inte samma erbjudande med priser på flak mm. En i klassen var bondson så vi åkte i deras balvagn med deras traktor. Bal sket jag i och en del av studentfesterna sket jag i.
Men jag var inte med på några av festerna heller.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 904
Senast: Sel
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 335
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 849
Senast: ptr
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 058
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp