Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

delvis knapplån

Jag är inte bara tävlingsryttare utan också arrangör...:rofl:

Som tävlingryttare kan jag tycka att den där 10:e kronan de tar ut är onödig, jag tycker jag betalar nog till ridsportförbundet ändå. Samt så är det lite onödigt stora och långa blider man jobbar med i TDB. Mycket skrollning fram och tillbaka liksom. I det gamla "equipe" kom bilderna mer naturligt, men det är ju en vane sak.

Ni som argmenterar att det skulle vara enklare att betala in till arrangören för det är så mycket att hålla koll på kan ju inte ha fattat.....nu har ni oavsett arrangör endast ett bg att hålla koll på, i mitt tycker är det mycket enklare än att hålla koll på alla olika klubbars, eller ??

Som arragör är detta mycket smidigare pga alla ryttare som tycker det är "smidigare" att göra lite som de vill och inte inser att det ställer till mer jobb för mig som arrangör, för det gör det faktiskt, och många bäckar små....gör att det blir väldigt mycket onödigt jobb tyvärr.

Sen är det lite buggar och inte helt användarvänligt när man jobbar i systemet som arrangör men de åsikterna ska jag inte ta här utan med de som utvecklar systemet. :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Att betala på tävlingsplatsen kanske tycks vara det enklaste, men det medför mer arbete för oss arrangörer (sköta kassa, räkna pengar osv.). Om allt går via tävlingsdatabasen får vi alla anmälningspengarna i en klumpsumma till vårat bankkonto (inget kluddande).

Att påstå att det är enklare att sätta över pengar direkt till arrangören är felaktigt. Med tävlingsdatabasen behöver du bara sätta in pengarna med samma bankgiro med samma OCR nummer hela tiden.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jag kan förstå att det blir en hel del extra arbete för er som arrangörer...

Men sa bara vad jag tycker är enklast o fler med mej...
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

PLUS att man får ha bättre koll på att där är tillräckligt med tid mellan sista anmälningsdatum, och datumet då pengarna ska dras, så pengarna hinner komma in på kontot.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Eftersom det är klubben som har mest nytta av det nya systemet är det inte riktigt ok att det är ryttarna som ska betala för det. Om arrangören tycker att de har stor hjälp av systemet och att det är värt 10 kr/ekipage så borde klubben stå för de pengarna.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Det brukar till och med stå att avgift ska vara inne samma dag som anmtiden går ut. Vilket innebär att sista anmdag egentligen är tre bankdagar tidigare eftersom man får räkna med tre dagar för överföring till tävlingskontot. Alternativt får man ha en summa stående på tävlingskontot, dvs hos equipe, som de kan tjäna en massa ränta på.
Plus att det alltså kostar 10 kr per ekipage och tävling.

Skit tycker jag. Det är dyrt nog utan alla smygavgifter.

Ja jag tycker också att det är skit. En masse extra avgifter blir det om man har flera hästar och tävlar man mycket så kan "service" avgiften bli en dyr affär..

För att inte tala om när man måste avanmäla efter anmälningstidens utgång :crazy:

Då tar klubbarna ut en adm avg på 50kr vilket eg är 60kr då man redan betalt en serviceavg.

Tycker att detta borde finansieras av förbundet... Varför betalar man annars så extremt dyra lic..


En annan sak är ju de ryttare som är catchriders skall de har flera hundra tusen på sina konton för att kunna betala för starterna som de dessutom inte gör utan ägarna till hästarna

Skitsystem tycker jag med betalningen. Anmälningen är helt ok dock
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Jag tycker att det ändå finns fördelar med att betala in på ett konto innan.
Det finns nämligen en hel del tävlingsryttare som det blir en hel del tjafs med på tävlingsplatsen om vem som ska betala vad och när. Speciellt de ryttarna som rider andras hästar förväntar sig att tävlingsplatsen ska fakturera ägarna till hästarna istället. På detta sätt kan ju ägarna själva betala in till ett gemensamt konto så blir det inget tjafs.
Har själv suttit i sekriteriat ett antal gånger på större tävlingar och alltid är det ett par som inte vill betala för sig eftersom det inte är deras häst. Det finns även andra som systematiskt inte gör rätt för sig och betalar vilket leder till arbete för tävlingsarrangören i efterhand som på detta vis försvinner.
Men visst verkar det bökigt ibörjan....
/Qbaby

Detta problem hade man kunnat lösa genom startförbud och en svart lista från förbundet. Hur enkelt som helst
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Som arrangör förstår jag nyttan av systemet då det gör mitt jobb mycket enklare. Istället för att jag får sitta i flera timmar och manuellt registrera inbetalningar mot anmälningarna så görs detta automatiskt av systemet.

Det är lika krångligt att föra över pengarna till ryttarkontot som det är att föra över dem direkt till tävlingsarrangören, så där är det ingen försämring.

Om man läser lite om systemet står det faktiskt hur det fungerar med pengarna och vem de tillhör (https://tdb.ridsport.se/security). Vad jag förstår så fungerar det precis som en mäklare eller en betalväxel. Pengarna tillhör alltså klienterna och inte företaget!

Det krångliga i det hela är ju avanmälar...

Betalning kontant på plats eller via kortläsare är det bästa anser jag i vart fall.

Ingen betalning ingen start enklare än så kan det inte bli
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

De tar 10 kr per ekipage man anmäler. Vill man ha med 3 hästar till en tävling kostar det alltså 30 kronor. Plus att de som sagt kan håva in ränta på ett rejält kapital. :mad:

Sen står det i systemet att klubben kan ta ut veterinäravgift i samband med anmälan (vilket strider mot TR) samt en säkerhetsavgift som ingen lyckats förklara vad det är. Spännande att se hur dyrt det kan bli att tävla utan att anmälningsavgifterna höjs.:mad:

Ja detta kan jag se som ett problem. Tänk bara de som rider 10 st hästar :crazy: Väldigt dyr medkostnad.

Undrar hur många som hade accepterat att ens bank tog 10 per betalning :angel:

Det med vet avg tycker jag är horribelt...
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Eftersom det är klubben som har mest nytta av det nya systemet är det inte riktigt ok att det är ryttarna som ska betala för det. Om arrangören tycker att de har stor hjälp av systemet och att det är värt 10 kr/ekipage så borde klubben stå för de pengarna.

Jag håller med om detta.

Dessutom så skall inte pengarna dras förens den i TR bestämda tiden för avanmälan går ut dvs 7 dagar innan tävlingen..

Men hur fungerar det med detta systemet?? Jag antar att ryttare då får betala adm avg i vilket fall som helst liksom serviceavg på 10kr :mad:
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Ja visst kan man tycka att förbundet borde ha stake nog att göra en svartlista och stänga av ryttare som inte betalar för sig i tid eller på tävlingsplatsen, men med tanke på att det sker ofta av allt för kända namn så tror jag inte att man VÅGAR stänga av dessa....

Sen måste jag verkligen ställa mig frågande till att ni tycker att bara för att det är arrangören som har stor nytta av det nya systemet så är det de klubbarna som arrangerar tävlingarna som ska betala in 10 kr/ekipage?
Förbundet kan jag förstå resonemanget med men klubbarna???? VET ni hur mycket jobb det är att arrangera en tävling? Hur lätt det är att fiska fram sponsorer mm? Nja om det är nån som ska betala så borde det väl vara förbundet som sponsarar ryttarnas tävlingar?

/Qbaby
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Ja visst kan man tycka att förbundet borde ha stake nog att göra en svartlista och stänga av ryttare som inte betalar för sig i tid eller på tävlingsplatsen, men med tanke på att det sker ofta av allt för kända namn så tror jag inte att man VÅGAR stänga av dessa....

Sen måste jag verkligen ställa mig frågande till att ni tycker att bara för att det är arrangören som har stor nytta av det nya systemet så är det de klubbarna som arrangerar tävlingarna som ska betala in 10 kr/ekipage?
Förbundet kan jag förstå resonemanget med men klubbarna???? VET ni hur mycket jobb det är att arrangera en tävling? Hur lätt det är att fiska fram sponsorer mm? Nja om det är nån som ska betala så borde det väl vara förbundet som sponsarar ryttarnas tävlingar?

/Qbaby

Det är ju bara en bortförklaring. Har de inte stake nog att stänga av ryttare som systematiskt missbrukar att inte betala in så kanske man borde gör något åt det problemet...

Jag tycker som sagt att förbundet borde stå för denna avg men eftersom jag själv har varit med och arrangerat tävlingar vet jag hur mycket man tjänar på en bra tävling..

Och varför skall man som ryttare belastas med alla avgifter för att göra det lättare för klubbarna??

Gränsen är snart nådd för de som rider på amatörnivå..
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Om man avanmäler sig i tävlingsdatabasen innan betal/likviddag så dras aldrig pengarna från ditt ryttarkonto. De finns kvar där och kan antingen tas ut eller användas vid nästa anmälningstillfälle. Alltså lika enkelt som att betala på plats.

Den vinsten som klubbarna gör från en tävling behövs för att underhålla hinderparker, ridbanor, ridhus osv. Hade vi klubbar behövt stå för service-avgiften hade den tagits anmälningsavgiften så summan av allt är att det är ryttarna som får betala hur man än vrider och vänder på det.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Om man avanmäler sig i tävlingsdatabasen innan betal/likviddag så dras aldrig pengarna från ditt ryttarkonto. De finns kvar där och kan antingen tas ut eller användas vid nästa anmälningstillfälle. Alltså lika enkelt som att betala på plats.

Den vinsten som klubbarna gör från en tävling behövs för att underhålla hinderparker, ridbanor, ridhus osv. Hade vi klubbar behövt stå för service-avgiften hade den tagits anmälningsavgiften så summan av allt är att det är ryttarna som får betala hur man än vrider och vänder på det.

Nej det stämmer inte eftersom de flesta ryttarföreningar satt sista betaldag samma som anmälningsdag och enl TR så får man avanmäla sig en vecka innan tävlingen utan att behöva betala.

Så det problemet finns kvar och är inte alltid lätt att reda ut.

Klubbarna har jag inte skrivit något om utan förbundet och man kan inte lägga på för många utgifter på ryttarna för att göra det "lättare" för föreningarna.

Snart blir det så dyrt att tävla så alla kommer inte att ha råd och vad händer då??

Inga ryttare inga tävlingar slutsumma inga föreningar..

Och de pengar vår klubb tar in på tävlingar täcker mer än väl och blir över
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Men det är upp till arrangören att följa TR och hade de gjort det så hade det inte blivit några problem.

Jag tror inte att 10kr hindrar folk från att åka till tävlingar (snarare dyra bensinpriser och liknande). Snarare är det så att för lite har gjorts för att underlätta för klubbarna att annordna tävlingar. Som det ser ut idag är det väldigt svårt för oss som arrangörer att få ihop tillräckligt med funktionärer för att överhuvudtaget arrangera tävlingar. Som tur är har vi några eldsjälar som ställer upp så det går runt. Det är just därför detta systemet är bra för att underlätta för oss som arrangörer att arrangera tävlingar.

De pengarna vi får in från våra tävlingar räcker mer eller mindre precis för att täcka våra kostnade utan att öka medlemsavgifterna. Som du kanske ser hänger allt ihop och det är alltid ryttarna som i slutändan får betala.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Vill bara påpeka att både Olgaklara och jag varit aktiva i klubbar en herrans massa år och har rejäl erfarenhet av arrangörsbiten. Så lägg ner snacket om att ni som tävlingsryttare inte förstår hur mycket jobb som ligger bakom en tävling. Vi var dessutom med innan equipes datasystem fanns.
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Vill bara påpeka att både Olgaklara och jag varit aktiva i klubbar en herrans massa år och har rejäl erfarenhet av arrangörsbiten. Så lägg ner snacket om att ni som tävlingsryttare inte förstår hur mycket jobb som ligger bakom en tävling. Vi var dessutom med innan equipes datasystem fanns.

:bow:

Och det gick hur bra som helst på den tiden
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

Med skrivmaskin och kopieringsmaskin. Minsann.


Nu tror alla att vi är typ 75 år.;)
 
Sv: Tävlingsdatabasen - Hjälp!

*KL*
Håller med om att de där 10 kronorna känns som en onödig utgift. Kommer ju inte heller arrangörerna tillgodo.
Anledningen till att detta systemet uppkom är väl för att många gjort som ex. DaydreamBeliever och struntat i att betala in anmälningsgift alls fastän det står så i proppen. Om man struntar i att betala in i det nya systemet framöver, så ska det utgå någon form av straff om jag fattade det rätt. Nog inte helt klart hur det kommer att fungera.

Vad gäller avanmälan, så ska klubbarna sätta likviddagen vid hopptävlingar 5 dgr före tävlingens början. Det står tydligt i instruktionerna när man lägger upp tävlingar i det nya systemet.

Om arrangören sätter likviddag samma dag som sista anm. dag, så blir det i regel problem i och med att många är "sena" och betalar in då och sedan tar det ett par dagar innan pengarna syns på kontot.
Alltså blir det ändå merjobb för arrangörerna som då får göra ytterligare en utbetalning ett par dgr senare, därför "vinner" de inget på att sätta likviddag samma dag som anm.tiden utgår.

Har inte sett någon som satt samma likviddag som sista anm.dag. Hade jag varit er hade jag påpekat det om jag hittade någon sådan tävling.

Om man som ryttare har flera olika hästar borde det väl bara vara att ge sitt ocr-nr till ev. hästägare, så kan de betala in.

Blir säkert bra när alla vant sig hur det fungerar, men just nu tycker jag det känns lite rörigt både för ryttare & arrangörer.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 510
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 100
Senast: Castellini
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 905
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp