Bukefalos 28 år!

Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

P

Pontiac

hejsan!

Jag är så trött på alla flugor, myggor m.m på sommaren, som bara biter hästarna. och alla flugmedel som man köper är så himla dyra. Jag brukar blanda eget flugmedel o spraya på min häst på sommaren, men det fungerar inte jätte bra. Jag blandar vitlök, citron, äppelcidervinäger o vatten.

är det någon som har något annat bra tips på hur man bladar sitt egtet flugmedel?

jätte tacksam för svar! :)
 
Sv: Tips på flugmedel?

jag tycker switch fungerar bäst, inte så dyrt om man tänker på hur länge det räcker, och hur lite som går åt på varje häst...

förr använde vi hjorthornolja(tror det stavas så) det va riktigt bra, fast det höll oss människor på behörigt avstånd oxå....luktade pest i flera veckor :eek: men det höll flugorna helt borta....(köptes på apotek):banana:
 
Sv: Tips på flugmedel?

Jag har börjat nu med att ge mina vitlök. Köper ett kilo granulat på ÖB för 40kr.
 
Sv: Tips på flugmedel?

Det är tyvärr numera förbjudet.

Jag tycker att Switch är det enda som funkar.o eksemtäcken
Satte inte på det i sept. o en häst fick Erlichia.:devil:
 
Sv: Tips på flugmedel?

jo, jag vet det, men det va mest skrivet som en kul grej:rofl: :rofl:
det gick ju liksom inte heller att hantera hästen, så vidare man inte hade gasmask...:angel:
trodde nog att det framgick..!!!!:crazy:
som jag skrev använder vi oxå switch.....:banana:
 
Sv: Tips på flugmedel?

vart köper man switsh? hur mkt kostar en flaska? hur mkt är det i flaskan?

tack för alla svar!
 
Sv: Tips på flugmedel?

Om du söker här på buke så kommer du att hitta massor av recept på hemmagjorda medel, sen e de bara att prova sig fram :)

Jag brukar använda switch och så ett hemmagjort som sprayas på (brukar göra olika sorter och variera mig med, tycker att dom oftast fungerar bäst på olika flygfän/kryp). Sen använder jag ibland skillingaryd eller nylanders kräm på riktigt utsatta ställen. Men i år ska jag köpa ett insektstäcke!
 
Sv: Tips på flugmedel?

Skillingarydsalvan funkar bra på mindre ytor (jobbigt att kladda på för stora områden..) annars tycker jag RB86 funkar bäst. Men det luktar inte hallon precis..

En fundering, kan medlena funka olika bra på olika hästar? RB funkade inte alls på min förra häst så då använde jag Lincolns flugmedel som luktade betydligt godare! Men på nuvarande pållen så funkar RB bäst.
 
Sv: Tips på flugmedel?

Jag använder jodopax. Min häst är aldrig biten. :)
Jodopaxen ska vara mer utspädd än till sårrengöring.

Funkar för mig och min häst.. :D
 
Sv: Tips på flugmedel?

Pontiac skrev:
vart köper man switsh? hur mkt kostar en flaska? hur mkt är det i flaskan?

tack för alla svar!
Switch kostar ca. 270 kr. men räcker ett par år för en häst.
Det hälls på ryggraden frå nacke till svans, dock ej i sadelstaden om man ska rida. effekten varar 1 mån. mot fästing.
Den tas upp i blodet och gör att de smakar :devil: för bitande (fästing, broms, mygg o knort) insekter.
Det finns liknande preparat för hund o katt(hundprep. kan förgifta katt)
Alla andra preparat ligger på hårremmen coh måst ofta sprutas varje dag X flera
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på flugmedel?

Jag tycker RB86 funkar bättre än Switch.. Det är ju drygt också, man ska spä ut det i sprayflaska.
 
Sv: Tips på flugmedel?

Ja. Om man vill spraya dagligen
RB är svårt att blanda med vtn. Fumkar ej på fästingar.

Min förra häst var med o utformade RB86.
Därför att jag tyckte att de medel som fanns på marknaden på 80-talet inte var bra. Skulle få livstidsförbrukning, men vi blev senare osams.:devil:
 
Sv: Tips på flugmedel?

Någon som har tips på flugmedel som ej luktar citron? Bara jag har något som luktar citron i närheten börjar min häst darra som ett asplöv eller så smiter han all världens väg om möjlighet finnes. Kan det vara så att flugmedel svider i gamla bromsbett?
Fungerar Switch även mot flugor och bromsar? Trodde det var mest för mygg, knott o fästingar. Verkar väldigt praktiskt i så fall till en häst med flugmedels-fobi. För att inte tala om de häst-anfallande-sprayflaskorna!!
 
Sv: Tips på flugmedel?

Switch funkar på ALla BITANDE insekter, även broms
Även om det är broms runt hästarna, så får de inte spunk iom att de inte bits.
Vi har fruktansvärt mkt broms.De kan inte vara ute om dagarna annars. Har även eksemtäcken på mina halvblod och har byggt ett vindskdd med varsin box
Har hängt upp våder av myggnät för dörrhålen.
I början vågade den ene inte gå igenom dessa, utan drog bort dem.

Jag brukar rida med en sdn där h..ks mössa med hals.
Nätet är så tunt, så de ser bra.
Hästen ser ut som en förvuxen fluga.

MEN inte ett enda skak med huvudet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på flugmedel?

axel skrev:
Det är tyvärr numera förbjudet.

Nej, hjorthornsolja är inte förbjudet! Anledningen till att vi hästfolk fått för oss detta är att det fanns en produkt, innehållande hjorthornsolja som blev förbjuden, dock inte pga oljan.

Börjar komma ut nya medel till häst på marknaden innehållande oljan, dessa är väldigt effektiva men som föregående talare sa...man stinker skit själv en vecka efteråt :D
 
Sv: Tips på flugmedel?

Du har ju rätt:bump: Skulle ha beställt på ngn lantbrukssida förra året, men hästen fick ju fång.:devil:
 
Sv: Tips på flugmedel?

Chevalett är väldigt effektivt! Nackdelen är att man måste "inpregnera" var 5:e dag.....Ganska dyrt för en säsong, men va ska man göra????

Lime
 
Sv: Tips på flugmedel?

jag kokar en liter vatten med ca 4 msk timjan. låter det stå över natten och silar det sedan och tillsätter ca 3 dl grönsåpa. Har använt detta 3 somrar och det har funkat kanon.
Billigt, inte giftigt och effektivt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
887
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Nora
·
S
Hästvård hejsan! jag tänkte höra med er andra exemhäst ägare om ni har några tips på hur man kan lindra exemen för våra små söta pollar? jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 696
Senast: PrittePuff
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp