Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är mökbulle, @Petruska ? Alrdig hört talas om!



Jag har ätit lite olika sallader på sistone, bla en med matvete, rostade grönsaker, frön och getost och en med fänkål, sparris och poscherat ägg toppat med parmesan.
 
Vad är mökbulle, @Petruska ? Alrdig hört talas om!



Jag har ätit lite olika sallader på sistone, bla en med matvete, rostade grönsaker, frön och getost och en med fänkål, sparris och poscherat ägg toppat med parmesan.
:D Det var en knölig bulle som till skillnad från det övriga fikabrödet var mig obekant. Jag frågade och då var det en mökbulle som han som kommit och hjälpt till att möka/mocka skit skulle ha jämte en sup. Äskhult är en gammal museal by från bondesamhället, så historiskt. Den var degigt god och smakade kardemumma.
 
Hörni @Killaloe och @Petruska - mina kollegor pratade om Nordgårdens Bageri häromdagen, tydligen fantastiskt gott och trevligt. Jag har inte riktigt lyckats lista ut om det är Särö eller Kullavik eller något annat men slänger in detta i tankarna om bagerier i norra Halland och ber om ursäkt om ni redan avhandlat detta! Kan inte söka så bra på mobilen.
Det är himla bra, tyvärr ligger det lite tråkigt i Lindås (mellan Billdal och kullavik) vid massa affärer/generellt omysigt område. Undrar hur Arnold hamnade där?! :D
 
Jag har en massa bönor i frysen sen jag gjorde böngryta i våras och passade på att koka hela påsarna med bönor och frysa in. Så jag plockade fram en med borlottibönor och en med svarta bönor. Stekte lite lök, vitlök och chili. Kryddade med spiskummin, rökt paprika och mald koriander (kunde nog haft mer av allt). Hävde i färska champinjoner och sedan bönorna. De var fortfarande lite i frysta klumpar när jag la i dem, så det blev rätt mosigt. Några klyftade körsbärstomater på slutet också. Sen gratinerade jag geggan med obscent mycket ost. Åt med tortillachips, guacamole (i alla fall nästan. Det visade sig att koriandern inte var koriander utan persilja. INTE samma sak) och en sås på cf och sriracha. Och öl. Sjukt gott och nu är jag orimligt mätt!
 
Är i en kompis stuga på LANNET. Avstånd till sjön Ärlången från stugan: 0 meter. Man kan på riktigt hoppa i vattnet från middagsbordet på terassen. Lunch: rester från deras middag igår: tomater fyllda med fetaoströra, pärlcouscoussallad och surdegsbröd. Fika: kaffe och gräddtårta, också rester från igår. Middag: grillade grönsaker och halloumi med olika såser, rödvin som jag hade med. Jordgubbar och gräddmjölk till efterrätt. Perfekt avslutning på en solig dag på bryggan! Jag lajvar semester.
 
Är i en kompis stuga på LANNET. Avstånd till sjön Ärlången från stugan: 0 meter. Man kan på riktigt hoppa i vattnet från middagsbordet på terassen. Lunch: rester från deras middag igår: tomater fyllda med fetaoströra, pärlcouscoussallad och surdegsbröd. Fika: kaffe och gräddtårta, också rester från igår. Middag: grillade grönsaker och halloumi med olika såser, rödvin som jag hade med. Jordgubbar och gräddmjölk till efterrätt. Perfekt avslutning på en solig dag på bryggan! Jag lajvar semester.
Jag tycker alltid att semester känns som semesterlajv. :D Till följd av det kallar jag min morgonsoluteplats för just Svensk Semester.
 
Vi har ätit rökta räkor :d särbon fick till röksmaken helt perfekt :love: det blev lite småplock också, bla en helt gudomlig serrano reserva från lokala ICA. Enbart den skinkan gör att butiken har ett existensberättigande. Jag jobbade där förut så jag är lite ambivalent inställd till att handla där... deras personalpolicy är kanske inte den bästa (läs: totalvidrig).
 
Vi har grillat idag igen, helt galet :D
Torsk i foliepaket med årets först egenskördade morötter, körsbärstomater, salladslök och purjolök. Grädde, vitt vin och citron fick åka med i paketen. Till det färskpotatis, gröna blad och sockerärtor från trädgården.
 
Min matplan för morgondagen är att inte äta så mycket bröd till frukost (oavsett när jag äter den. Idag var nog klockan halv två) att jag inte är sugen på att äta bulle till frukostkaffet. Blev sjukt besviken när det hände :D
 
I gar gjorde jag en "poke bowl" med gravad lax skuren i tarningar i stallet for i skivor ... I dag blir det lax igen da jag hittade chum salmon (ocksa kallad dog salmon :cautious: av "natives" i Alaska som gav den till sina sladhundar. Den blir lite "mushig" och los i kottet om den ar fangad i farskvatten, men ar aldeles utmarkt om den ar fangad i havet innan den gar upp i floder... sarskilt som den kostar halften av annan lax).

Jag funderar pa att grilla laxen och gora en slaw med fennel, applen, morrotter och lok ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 842
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 180
Senast: Acto
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 037
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp