Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blir det rester av gårdagens tandoori, senare ikväll blir det säsongspremiär för glögg! Olika sorter och säkert en del pepparkakor och liknande till.
 
Jag sitter på tåget till Stockholm, ska lämpligt nog till På Spåret-middag med vänner ikväll. Ingen aning om vad det blir för mat, men lovade att bidra med en flaska av sydafrikanska favoritvinet och veganchoklad så åtminstone drickat och efterrätten är given!
 
Nu undrar ju jag vad en sötmacka är! Ser framför mig en skiva vitt bröd med smör, kanel, socker och kardemumma á la kanelbulle :D
Sötmacka, gjord på sötlimpa - dvs Sirapslimpa. Ihop med smör och ost, en klassiker och oslagbar fika på alla typer av utflykter ihop med varm choklad (det går bra att doppa mackan i chokladen, absolut!) :D
 
Sötmacka, gjord på sötlimpa - dvs Sirapslimpa. Ihop med smör och ost, en klassiker och oslagbar fika på alla typer av utflykter ihop med varm choklad (det går bra att doppa mackan i chokladen, absolut!) :D
Jag tänkte annars på rostad macka med honung (så jäkla gott tillsammans med en kopp kamomillte en höstkväll :d).
 
Frukosten på färjan var klart bättre än befarat, även om jag inte ens hade accepterat halva priset för samma frukost hemma i stan.

Lunch i en liten håla på vägen. Hade tur och fick asiatiska grönsaker och rökt tonfisk. Inte dumt alls och skönt med grönsaker efter den tämligen fiberfria frukosten.

Middagen framme vid resmålet blev ännu en asiatiskinspirerad förrätt bestående av panko(?)friterade skaldjur, grönsaker och tre kryddiga såser. Till huvudrätt en härligt blodig entrecote åt mig, mer medium åt partner. Något slags mycket goda potatiskakor och lite grönsaker bredvid. En god Beaujolais i glasen.

Pannacotta med bär och bärglass efteråt, dessutom med någon sorts liksom gröna skorpsmulor, mycket goda men omöjligt att lista ut vad det riktigt var. Samma färg som pristaschnötter, men inte alls den smaken. Kaffe.

Jag är hittills rätt nöjd med den här födelsedagspresenten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
112 856
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp