Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frukosten på färjan var klart bättre än befarat, även om jag inte ens hade accepterat halva priset för samma frukost hemma i stan.

Lunch i en liten håla på vägen. Hade tur och fick asiatiska grönsaker och rökt tonfisk. Inte dumt alls och skönt med grönsaker efter den tämligen fiberfria frukosten.

Middagen framme vid resmålet blev ännu en asiatiskinspirerad förrätt bestående av panko(?)friterade skaldjur, grönsaker och tre kryddiga såser. Till huvudrätt en härligt blodig entrecote åt mig, mer medium åt partner. Något slags mycket goda potatiskakor och lite grönsaker bredvid. En god Beaujolais i glasen.

Pannacotta med bär och bärglass efteråt, dessutom med någon sorts liksom gröna skorpsmulor, mycket goda men omöjligt att lista ut vad det riktigt var. Samma färg som pristaschnötter, men inte alls den smaken. Kaffe.

Jag är hittills rätt nöjd med den här födelsedagspresenten.

Rökt tonfisk är ju fantastiskt gott! Jag har smakat det en endaste gång, på Skarviks rökeri för säkert tjugo år sedan. Inte kommit över det sedan dess.
 
Sushi till lunch, jättegod med flera smaker som jag inte kunde identifiera.

Middagen blev stabil även idag. Jag som i stort sett utgår från ett halvt kilo grönsaker till mig själv när jag lagar mat, och sedan lägger till det som därutöver alls går att få ner vad gäller ost, kött, pasta, etc, blir ganska mätt när kocken har följt motsatt princip. Men gott var det!

Härligt konservativ kycklingsoppa till förrätt med en god Alsace i glaset. Minst lika konservativ blodig biff med små goda potatisar, sky och faktiskt lite grönsaker till huvudrätt. Bourgogne till. Ett slags glassbakelse med mycket bär och kaffe fick runda av det hela.

Min present är väldigt uppenbart just en sådan resa som mina föräldrar annars kunde ha tagit mig med på. På det aktuella modersmålet kan den nog klassas som genopdragelserejse, men jag räknar med att bli insläppt i Sverige igen trots det (jag har ju mitt körkort med mig, vägrar att ta med pass inom Norden). Förbannade legitimationskrav!
 
Sushi till lunch, jättegod med flera smaker som jag inte kunde identifiera.

Middagen blev stabil även idag. Jag som i stort sett utgår från ett halvt kilo grönsaker till mig själv när jag lagar mat, och sedan lägger till det som därutöver alls går att få ner vad gäller ost, kött, pasta, etc, blir ganska mätt när kocken har följt motsatt princip. Men gott var det!

Härligt konservativ kycklingsoppa till förrätt med en god Alsace i glaset. Minst lika konservativ blodig biff med små goda potatisar, sky och faktiskt lite grönsaker till huvudrätt. Bourgogne till. Ett slags glassbakelse med mycket bär och kaffe fick runda av det hela.

Min present är väldigt uppenbart just en sådan resa som mina föräldrar annars kunde ha tagit mig med på. På det aktuella modersmålet kan den nog klassas som genopdragelserejse, men jag räknar med att bli insläppt i Sverige igen trots det (jag har ju mitt körkort med mig, vägrar att ta med pass inom Norden). Förbannade legitimationskrav!

Tillägg: under dagen har jag även hunnit med härlig kaka till förmiddagskaffet (sk danskt wienerbröd) samt klenätter till eftermiddagskaffet. Klenätter! Det var många år sedan jag fick sådana sist.
 
Igår blev det hamburgare på Buketräffen på Rover på Andra Långgatan (många på i en mening). Fantastiskt god! Fin kvalité på köttet som var alldeles lagom rosa, gott bröd, fräscha pommes frites som ledde tankarna till riktiga engelska "chips" och generöst med grönt i burgaren.

Till lunch åt jag en jättegod räkmacka (igår) och idag en brie- och salamismörgås. Båda på Le Pain Francais på Vasagatan där jag kan spendera hur lång tid som helst med datorn eller en bok och oändliga koppar cappuccino. Tyvärr blir det ju dyrt i längden men jag unnar mig lite på helgerna, det är min värdefulla egentid.
 
Gårdagens middag var någon form av kycklinggryta med saffran, kanel och aprikoser. Inte alls tokigt faktiskt.
Idag samlade sambon hipster-poäng så han fixade surdegspizza till oss. Väldigt gott, men så omständligt att hålla på med en sådan deg så det faller på sambon även framöver - för mig går det lika bra med fulpizza mvh lat :D
 
Gårdagens middag var någon form av kycklinggryta med saffran, kanel och aprikoser. Inte alls tokigt faktiskt.
Idag samlade sambon hipster-poäng så han fixade surdegspizza till oss. Väldigt gott, men så omständligt att hålla på med en sådan deg så det faller på sambon även framöver - för mig går det lika bra med fulpizza mvh lat :D

Jag säger det, man ska skamlöst utnyttja sin partner till sådant (fast i mitt fall är det oftast inbärning av ved) :p
 
Efter att ha tömkörningspromenerat drygt ettårig slyngel i skogen nån timma hade jag ingen lust att gästa affären på hemvägen, men jag hade för mig att det fanns ett par falukorvar i frysen (en liten obehaglig last jag har...). Jag hade rätt. Det fanns även lite lök, senap, tomatpuré och creme fraiche, så det blev någon form av fejkad korv stroganoff. Det viktiga är ändå att jag fick gott rödvin till!
 
I fredags blev det färskpasta med en kämig sås på kronärtskocka, vin, grädde och parmesan.
Lördag blev restaurangmiddag, gravat rådjursinnanlår till förrätt och vildand med aubergine och päron till varmrätt. SÅ gott! Proviant hette stället, rekommenderas.
Dumplings till middag idag. Gillar att vara i storstan :up:
 
Kämpade fint med hotellfrukosten i morse. Brödet, herregud så gott det var!

På färjan hem blev det en stekt rödspätta som piggades upp med citron, kapris och rödbetor. Den simmade i smält smör som påstods vara brynt och så fick jag kokt potatis, som jag annars knappt äter. Men det var ok för att vara på färjan. Jag är säker på att spättan hade varit fryst.

Kaffe och chokladboll medan jag var kvar i semestervanorna.

Nu hemma och äter en modest kvällsmacka med kaffe. Och en pralin. En pralin om dagen ingår i vardagsdieten, och konkurreras inte ut av semesterchokladbollen tidigare på dagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
112 856
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp