Tjockistråden 3

Försöker minska på maten och drabbas direkt av kramp. Jag äter magnesium men det verkar inte hjälpa mot krampen. Dricker mycket vatten. Jag har aldrig kramp när jag äter normalt, men så fort jag minskar ner intaget så kommer krampen. Och det är så himla plågsamt. Körde en pulverkur på några veckor för många år sen och det som var värst var just att vakna på nätterna av kramp.
kramp kan, efter vad jag förstått, även orsakas av brist på kalcium och/eller diverse salter.
 
Försökte träna. Totalt kraftlös. Kört att minska ner maten. Kände mig svimfärdig. I bastun fick jag gå ut efter någon minut och i duschen fick jag stödja mig på väggarna. Trodde att jag skulle svimma. Och om jag äter som vanligt ökar jag i vikt. Jippie jippie yay liksom.

Hur lite äter du? Och vad?
Jag har inga problem med att ligga på 1200 kcal. Under det så kan jag känna mig lite hungrig och frusen men inte i närheten av såsom du beskriver det. Kan det vara ngt annat?
 
Hur lite äter du? Och vad?
Jag har inga problem med att ligga på 1200 kcal. Under det så kan jag känna mig lite hungrig och frusen men inte i närheten av såsom du beskriver det. Kan det vara ngt annat?
Satsar på protein och grönsaker. Försöker ligga lägre än 1200 kcal men har inte klarat det dagligen. Ägg, kycklingfilé, keso, broccoli och tofu. Är dålig på att väga och mäta.

Fick ett schema av en annan här på forumet som jag har följt. Där äter man samma saker hela veckan och har lördagen som cheatday.
 
Satsar på protein och grönsaker. Försöker ligga lägre än 1200 kcal men har inte klarat det dagligen. Ägg, kycklingfilé, keso, broccoli och tofu. Är dålig på att väga och mäta.
Du kanske behöver andra typer av mat? Mer kolhydrater? Eller också är något annat tokigt, någon brist på något? Det är förstås inte nyttigt att underäta rejält under långa perioder men de flesta vuxna människor kan nog göra det en tid utan svimmningskänslor.
 
Satsar på protein och grönsaker. Försöker ligga lägre än 1200 kcal men har inte klarat det dagligen. Ägg, kycklingfilé, keso, broccoli och tofu. Är dålig på att väga och mäta.

Fick ett schema av en annan här på forumet som jag har följt. Där äter man samma saker hela veckan och har lördagen som cheatday.

Det låter vettigt, men jag hade rekommenderat att väga allting för att få en bättre uppfattning om vad du får i dig. Iallafall till en början innan du lär dig (om du äter samma sak ofta). Om du har en cheatday så kan det nog finnas risk att den väger upp för kaloriunderskottet övriga dagar (men det är svårt att veta om du inte väger vad du äter och räknar på det).
 
Du kanske behöver andra typer av mat? Mer kolhydrater? Eller också är något annat tokigt, någon brist på något? Det är förstås inte nyttigt att underäta rejält under långa perioder men de flesta vuxna människor kan nog göra det en tid utan svimmningskänslor.
Jag måste nog ändra på något. Lite ost kanske. Det längtar jag efter. Blev själv rätt fundersam över att jag blev så dålig. Jag ligger definitivt högre i kcal än när jag körde ren pulverkur och då gick det utan svimningsanfall.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Det låter vettigt, men jag hade rekommenderat att väga allting för att få en bättre uppfattning om vad du får i dig. Iallafall till en början innan du lär dig (om du äter samma sak ofta). Om du har en cheatday så kan det nog finnas risk att den väger upp för kaloriunderskottet övriga dagar (men det är svårt att veta om du inte väger vad du äter och räknar på det).
En cheatday kan lätt förstöra hela veckan och det är nog en förklaring. Pga min depression vågar jag inte köra strikt och det visade sig ju idag att det ändå inte funkar.
 
Dålig dag matmässigt idag och jag tog mig inte till gymmet imorse. Jag klarade helt enkelt inte av att tvinga mig upp ur sängen när larmet ringde, det var totalt motorstopp - jag var nära att ringa in en falsk sjukanmälan till jobbet också och det tror jag aldrig jag gjort på den här arbetsplatsen förut. Jag fryser också som satan så jag undrar om jag egentligen är riktigt kry.

Meeen, mensen är på sluttampen i alla fall och jag ska tvinga mig själv isäng i rimlig tid ikväll så hoppas vi på en bättre start imorgon.
 
En cheatday kan lätt förstöra hela veckan och det är nog en förklaring. Pga min depression vågar jag inte köra strikt och det visade sig ju idag att det ändå inte funkar.

Kanske bättre att hitta en balans där du mår bra genom hela veckan? Har du stor övervikt borde du tappa rätt mkt även om du lägger dig på typ 1 500 kcal per dag. Men som sagt, viktigt att väga och iaf överslagsräkna så att du vet vad du egentligen ligger på.
 
Jag har legat runt 1200 nu några dagar. Misstänker att det inte kommer att bli ngt stort tapp vid vägningen på söndag då jag helt enkelt börjat må bättre. Jag har bättre aptit, magen har stabiliserat sig osv.
Har ännu inte fått några svar på mina sköldkörtelprover, endokrinologen är extremt seg på att verifiera prover här så jag vet fortfarande inte riktigt hur läget är med min ämnesomsättning (de har ngn spärr så att provsvar blir synliga först när de är verifierade).
 
Kanske bättre att hitta en balans där du mår bra genom hela veckan? Har du stor övervikt borde du tappa rätt mkt även om du lägger dig på typ 1 500 kcal per dag. Men som sagt, viktigt att väga och iaf överslagsräkna så att du vet vad du egentligen ligger på.
Körde prep my meal i 12 veckor. Skippade frukosten och åt bara 2 måltider dagligen. 2 cheatdagar som jag ändå var noga med vad jag åt. Ca 1200 kcal som jag åt enligt tillverkarens uppgifter. Ingen alkohol. Var arbetslös då så jag tränade 4-5:gånger i veckan. Visserligen lätt träning, men träning. Gick gick ner 8 kilo.

Sen fick jag ett vidrigt jobb som förstörde massor så nu är jag tillbaka på startvikten.

Samsung health tycker att mitt basbehov ligger på 1884 kcal🤣
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240419_210626_Google.jpg
    Screenshot_20240419_210626_Google.jpg
    173,3 KB · Visningar: 32
Körde prep my meal i 12 veckor. Skippade frukosten och åt bara 2 måltider dagligen. 2 cheatdagar som jag ändå var noga med vad jag åt. Ca 1200 kcal som jag åt enligt tillverkarens uppgifter. Ingen alkohol. Var arbetslös då så jag tränade 4-5:gånger i veckan. Visserligen lätt träning, men träning. Gick gick ner 8 kilo.

Sen fick jag ett vidrigt jobb som förstörde massor så nu är jag tillbaka på startvikten.

Samsung health tycker att mitt basbehov ligger på 1884 kcal🤣

Aha var det typ färdiga kaloriberäknade måltider? Det funkade isf för att du kunde räkna kalorier.
Dock är det ganska enkelt att göra det själv också. Äter du samma rätter ofta så kan du sen återanvända kaloriberäkningen så du behöver kanske inte väga allt igen.

Tex äter jag ofta pangasiusfile, två matskedar cremefraise, tomater, basilika osv samt kokar tre små potatisar. Jag vet nu att den måltiden är runt 350 kcal. Numera väger jag inte fisken och potatisarna eller varje matsked cremefraise utan kör på ögonmått.
 
Aha var det typ färdiga kaloriberäknade måltider? Det funkade isf för att du kunde räkna kalorier.
Dock är det ganska enkelt att göra det själv också. Äter du samma rätter ofta så kan du sen återanvända kaloriberäkningen så du behöver kanske inte väga allt igen.

Tex äter jag ofta pangasiusfile, två matskedar cremefraise, tomater, basilika osv samt kokar tre små potatisar. Jag vet nu att den måltiden är runt 350 kcal. Numera väger jag inte fisken och potatisarna eller varje matsked cremefraise utan kör på ögonmått.
Ja, färdiga frysätter som hemlevererades varje vecka. Lite tråkigt i längden men visst, jag gick ner i vikt utan svimmningsanfall. Jag skippade frukosten för att spara kalorier och åt endast detta 5 dagar i veckan.
 
Ja, färdiga frysätter som hemlevererades varje vecka. Lite tråkigt i längden men visst, jag gick ner i vikt utan svimmningsanfall. Jag skippade frukosten för att spara kalorier och åt endast detta 5 dagar i veckan.

Låter dyrt också?
Borde gå att komma undan mkt billigare om man lagar mat själv. Troligen blir det också godare!
 
Nu måste jag skriva ett generellt inlägg, de flesta av oss behöver 1800-2000 kcl om dagen för att må bra och hålla en lagom vikt.
De flesta av oss är runda och har legat betydligt högre än 2000 kcl om dagen ett längre tag för att dra på oss en rejäl övervikt.
Det finns ingen anledning att hålla sig på 1000-1200 kcl om man tycker det är plågsamt. (För alla som det funkar för, go for it!)

Ligger man på 1800 - 2000 kcl om dagen så äter du som om du vore normalviktig och kommer tappa i vikt.
Ja det tar skitlång tid att gå ner i vikt då, men dels tränar man på att äta "normalt" dels så funkar det bättre än att äta lite ena dagen för att överäta nästa, om det nu är ens mönster.
 
Nu måste jag skriva ett generellt inlägg, de flesta av oss behöver 1800-2000 kcl om dagen för att må bra och hålla en lagom vikt.
De flesta av oss är runda och har legat betydligt högre än 2000 kcl om dagen ett längre tag för att dra på oss en rejäl övervikt.
Det finns ingen anledning att hålla sig på 1000-1200 kcl om man tycker det är plågsamt. (För alla som det funkar för, go for it!)

Ligger man på 1800 - 2000 kcl om dagen så äter du som om du vore normalviktig och kommer tappa i vikt.
Ja det tar skitlång tid att gå ner i vikt då, men dels tränar man på att äta "normalt" dels så funkar det bättre än att äta lite ena dagen för att överäta nästa, om det nu är ens mönster.

Ja oftast funkar det så. Det förutsätter dock att du är frisk med en normalt fungerande ämnesomsättning.
 
Jag har legat på 1800-2200 kcal och nu gått ner nästan 30kg, jag har inte tappat jättefort och jag har inte varit jättestrikt alla dagar.
Jag har tränat en hel del men inte varit så jätterörlig i vardagen pga mitt knäproblem. För mig personligen hade en mer begränsade diet varit svår att följa även om jag hade fått snabbare resultat. Nu har jag kunnat jobba in nya vanor, inte behövt känna mig jättebegränsad och jobbat långsiktigt.

Det jag har gjort är att jag vägt all mat i början, jag jobbar aktivt på att få i mig två frukter och tre portioner grönsaker varje dag (vilket inte alltid lyckas) och jag har inte slutat när jag haft bakslag. Äter jag dåligt så hoppar jag inte över måltider eller försöker svälta mig själv för att kompensera utan jag går hela tiden tillbaka till min grundplan på 1800 kcal och mina portioner med frukt och grönt. Målet är att få in vanor som sitter och som är bra för mig på sikt och inte att bekymra mig för viktuppgången just denna vecka när jag vet att jag överätit för det kan kompenseras längre fram om jag bara är tillbaka på min plan.
 
Lägger in att jag också jobbat in regelbundna måltider, tidigare kunde jag glömma bort att äta på hela dagen och sen äta jätteportioner på kvällen när jag var vrålhungrig. Nu äter jag frukost- lunch- middag + två mindre mellanmål (typ frukt eller grönsak). Bara att få in den vanan tog nån månad och var jättejobbigt.. Innan dess fokuserade jag på att komma igång med träningen igen efter ett längre uppehåll och det tog också nån månad att få in.
Försöker fokusera på att få till en sak i taget istället för att försöka ändra altt på en gång för då blir det jättesvårt att hålla.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 197
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp