Bukefalos 28 år!

Tråden för spår

Jag gör ju små spår med pinsamt dålig koll, på hur och varför och mest hemmavid. Harry tycker det är skoj i alla fall! 😂

C5DB297E-F2E5-4759-A088-331B9D178A68.png
 
Idag fick jag träna på något som är otroligt svårt för en tjurskalle som jag: att säga ”Nähä så snopet då, då blev det inte mer spår idag 🤷🏻‍♀️

Kände inspiration att öva vinklar trots rätt mycket vind, men hon var så jädra nyfiken på hästarna på andra sidan vägen och hade inte alls koncentrationen på plats. Så på instruktörens inrådan bestämde jag mig knappt halvvägs för att inte vara rädd för att bryta, och se om inte fokus och viljan att avsluta är högre nästa gång. Hon verkade i alla fall lite konfunderad när jag vände och hon fick gå tillbaka in 😅 Men det var svårt. För mig.

IMG_2257.jpeg
 
Idag fick jag träna på något som är otroligt svårt för en tjurskalle som jag: att säga ”Nähä så snopet då, då blev det inte mer spår idag 🤷🏻‍♀️

Kände inspiration att öva vinklar trots rätt mycket vind, men hon var så jädra nyfiken på hästarna på andra sidan vägen och hade inte alls koncentrationen på plats. Så på instruktörens inrådan bestämde jag mig knappt halvvägs för att inte vara rädd för att bryta, och se om inte fokus och viljan att avsluta är högre nästa gång. Hon verkade i alla fall lite konfunderad när jag vände och hon fick gå tillbaka in 😅 Men det var svårt. För mig.

Visa bifogad fil 125892
Tack för pepp i inlägget över🤗.

Går du enbart efter appen när du gör såna vinklar, eller märker du ut på något vis också?
 
Tack för pepp i inlägget över🤗.

Går du enbart efter appen när du gör såna vinklar, eller märker du ut på något vis också?

Jag ögonmåttade mest men kollade appen ibland för att se att de hamnade ungefär som jag tänkte mig. Sen blev det ju inte som jag tänkte mig ändå 😂 men alla spår är lärorika!
 
Kvällens spår för Mint, 500m och ca 1h liggtid. Testade att lägga spåret över en liten stenmur som går mitt över vallen. Första gången för Mint så skulle bli intressant att se hur han löste denna klurighet.
Nu fick han ju desto mer att klura över i spåret då kattskrället låg mitt i spåret ca 50m in på första sträckan. Han följde sen med resten av spåret och var störig!
Mint då? Ja, ni ser ju 😍
Han tyckte det var svårt och vi pausade en stund när hjärncellerna inte alls fick ihop saker längre men efter det tog han tag i det igen med förnyad kraft!

IMG_3588.jpeg
 
Någon som vill hänga med på en liten geometri-utmaning? :) Att lägga spår i ett antal geometriska former, både för att bryta sina egna mönster och analysera hur hunden tar sig an utmaningarna.

Jag har just lagt en triangel på gräs, återkommer när vi är klara… :sneaky:
 
Någon som vill hänga med på en liten geometri-utmaning? :) Att lägga spår i ett antal geometriska former, både för att bryta sina egna mönster och analysera hur hunden tar sig an utmaningarna.

Jag har just lagt en triangel på gräs, återkommer när vi är klara… :sneaky:
Jag är på :) kan bli intressant
 
Dagens triangel då! Mitt mål var att ta ner tempot, eftersom hon varit så väldigt i gasen på sistone. Så jag la en liten godisruta i starten och i varje vinkel, för att hon skulle stanna upp en stund i rutan och jobba nosen i spåren. Satte även en godisruta ca 10 meter från start, för att bromsa upp lite.

Det var väldigt soligt och varmt, samt blåste en del. Spåret fick ligga i närmare en timma medan vi gick en promenad. Hon började spåra fint, så just idag var faktiskt godisruta nr 2 mer störande än till hjälp — hon kom som av sig där och behövde sedan hitta tillbaka. Vinklarna tog hon fint, men det märktes på sista sträckan att hon var flåsig och trött. Slog en del och funderade.

På plussidan så brydde hon sig inte alls om hästarna idag! En liten läxa vi tar med oss är att jobba upp värdet apporterna igen. Hon har varit fenomenal på att ta dem, men på sistone har de varit mindre intressanta.

IMG_2292.jpeg
 
IMG_20230821_125502511_HDR.jpg

Andra 1an! 🥳 Nu ska vi vänta tills hon löpt färdigt (hon är i startgroparna för löp, men har inte börjat blöda) innan vi försöker få sista 1an. Det märktes att det var mycket som snurrade uppe i skäggskallen idag, men hon hittade fokus igen ganska snabbt och spårade ändå bra. Det hade regnat en del efter att spåret lades samt var mycket färska slag. En del av dem var dock lätta att upptäcka tidigt, så hon inte hann lämna spårkärnan mer än någon meter ifrån. Jag tror inte att den gamle domaren hade ålat på mage in under ett gäng täta granar med väldigt låga grenar, för att dra en klöv under dem, t ex. :rofl:
Efteråt blev det fika med domaren och Lova delade på en bulle med honom. :d
 
Visa bifogad fil 126304
Andra 1an! 🥳 Nu ska vi vänta tills hon löpt färdigt (hon är i startgroparna för löp, men har inte börjat blöda) innan vi försöker få sista 1an. Det märktes att det var mycket som snurrade uppe i skäggskallen idag, men hon hittade fokus igen ganska snabbt och spårade ändå bra. Det hade regnat en del efter att spåret lades samt var mycket färska slag. En del av dem var dock lätta att upptäcka tidigt, så hon inte hann lämna spårkärnan mer än någon meter ifrån. Jag tror inte att den gamle domaren hade ålat på mage in under ett gäng täta granar med väldigt låga grenar, för att dra en klöv under dem, t ex. :rofl:
Efteråt blev det fika med domaren och Lova delade på en bulle med honom. :d

Vad roligt! Stort grattis 😃
 
Visa bifogad fil 126304
Andra 1an! 🥳 Nu ska vi vänta tills hon löpt färdigt (hon är i startgroparna för löp, men har inte börjat blöda) innan vi försöker få sista 1an. Det märktes att det var mycket som snurrade uppe i skäggskallen idag, men hon hittade fokus igen ganska snabbt och spårade ändå bra. Det hade regnat en del efter att spåret lades samt var mycket färska slag. En del av dem var dock lätta att upptäcka tidigt, så hon inte hann lämna spårkärnan mer än någon meter ifrån. Jag tror inte att den gamle domaren hade ålat på mage in under ett gäng täta granar med väldigt låga grenar, för att dra en klöv under dem, t ex. :rofl:
Efteråt blev det fika med domaren och Lova delade på en bulle med honom. :d
Grattis 🥳
 
Vi gick ett träningsspår nu på morgonen som jag lagt igår. Liggtid 15 h, med alla moment som på öppenklass prov men något kortare (ca 500 m). Det gick såååå dåligt :o Hunden var så himla ofokuserad. Hon jobbade ju men det var mycket intressantare idag att försöka spåra upp levande rådjur än att följa mitt spår. När vi kom till spårslut och jag knutit loss klöven tog hon upp den och lämnade av den till mig vilket inte alls är hennes vanliga beteende - hon brukar bevaka klöven rätt hårt och skulle helst äta upp den om hon fick. Så kanske var det något fel på klöven, eller så var det bara inte rätt dag idag. Men jag tänker att det kanske är bra att ta ner förväntningarna inför lördag :p
 
La ett pinnspår idag med fokus på att behålla spårkärnan trots att varje linje låg nära varandra.
Fin spårstart och man hörde verkligen nosen jobba, bra fart, noga snabba markeringar, höll korrekt spårkärna hela tiden. 12 av 12 pinnar in. Hur han tog vinklarna gjorde en lite salig.
Denna hund giver mig rysningar i spåret, han är så otroligt duktig med att lösa varje del i spåret och han visar verkligen sitt rätta esse när han får arbeta mer självständigt. Känner mig lite bortskämd med årets utveckling i spåret. 🥺 Kommer aldrig få en så från spårhund igen.
 
Dagens triangel då! Mitt mål var att ta ner tempot, eftersom hon varit så väldigt i gasen på sistone. Så jag la en liten godisruta i starten och i varje vinkel, för att hon skulle stanna upp en stund i rutan och jobba nosen i spåren. Satte även en godisruta ca 10 meter från start, för att bromsa upp lite.

Det var väldigt soligt och varmt, samt blåste en del. Spåret fick ligga i närmare en timma medan vi gick en promenad. Hon började spåra fint, så just idag var faktiskt godisruta nr 2 mer störande än till hjälp — hon kom som av sig där och behövde sedan hitta tillbaka. Vinklarna tog hon fint, men det märktes på sista sträckan att hon var flåsig och trött. Slog en del och funderade.

På plussidan så brydde hon sig inte alls om hästarna idag! En liten läxa vi tar med oss är att jobba upp värdet apporterna igen. Hon har varit fenomenal på att ta dem, men på sistone har de varit mindre intressanta.

Vi provade idag faktiskt!
En triangel med två spetsvinklar är ju egentligen på tok för svårt för en lite 6månaders plutt men han fick lite hjälp med ett par godishögar innan och efter vinklarna. 50min liggtid i vårt fall.

IMG_3624.jpeg


Svajandet på sista sträckan är helt och hållet mitt fel. Jag försökte övertyga min fantastiska spårhund att spåret gick där det inte gick. Han gjorde allt för att spåra vidare men jag litade inte på honom :banghead: När jag väl släppte ut linan och lät honom jobba sög han tag i spåret och högg slutpinnen!
 
Vi provade idag faktiskt!
En triangel med två spetsvinklar är ju egentligen på tok för svårt för en lite 6månaders plutt men han fick lite hjälp med ett par godishögar innan och efter vinklarna. 50min liggtid i vårt fall.

Visa bifogad fil 126385

Svajandet på sista sträckan är helt och hållet mitt fel. Jag försökte övertyga min fantastiska spårhund att spåret gick där det inte gick. Han gjorde allt för att spåra vidare men jag litade inte på honom :banghead: När jag väl släppte ut linan och lät honom jobba sög han tag i spåret och högg slutpinnen!

Så himla duktig! Jag stod också för en del felplacering och svaj i vårt spår 😬 Att det ska vara så svårt att släppa kontrollbehovet..!

*Delvis KL*
Här har det regnat ett par dagar + mycket på jobbet. Nästa geometrispår hoppas jag kunna lägga imorrn! Och jag undrar om jag inte ska utmana mig själv med en enkel rektangel… 🤔
 
Så himla duktig! Jag stod också för en del felplacering och svaj i vårt spår 😬 Att det ska vara så svårt att släppa kontrollbehovet..!

*Delvis KL*
Här har det regnat ett par dagar + mycket på jobbet. Nästa geometrispår hoppas jag kunna lägga imorrn! Och jag undrar om jag inte ska utmana mig själv med en enkel rektangel… 🤔

Själv funderade jag på ett spår med mer böjar. Märker att båda mina hundar gärna glider av kärnan om spåret går i en böj så det behöver vi träna på.
Och JAG behöver verkligen träna på att inte styra min hund utan lita på den 🤨
 
Är det någon som har nåt bra tips på hur man tränar återgångar? Min hund går hela vägen ut i återgången och sen virrar hon runt. Skulle behöva träna på det men vet inte riktigt hur jag ska göra eller hur jag ska bete mig när hon börjar snurra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 659
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 708
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp