Bukefalos 28 år!

Tråden för spår

Är det någon som har nåt bra tips på hur man tränar återgångar? Min hund går hela vägen ut i återgången och sen virrar hon runt. Skulle behöva träna på det men vet inte riktigt hur jag ska göra eller hur jag ska bete mig när hon börjar snurra.
Om din hund har svårt att reda ut återgångarna så gör dem kortare. Gå ut säg 7 meter i återgången när du lägger spåret och gör sedan bloduppehållet lite kortare (ex 10 m från vinkeln istället för 20). Men om hunden löser återgångarna genom att ringa en stund skulle jag inte ändra något, då är det bara att träna på. Följ med hunden när den ringar och låt den jobba självständigt så länge den inte drar iväg alltför långt från spåret eller slutar arbeta. Hunden kommer med tiden att utveckla sitt ringande och bli mer och mer effektiv.
 
Vi körde ett spår på 800m igår kväll. Börjar bra men blir lite flängig och släpper spåret till från, fast han tar det igen. Men sen kommer mot slutet och då tappar han sig helt. Jag styrde han lite så han kom tillbaka. Och så kom ju den där förbaskade viltlukten och så fick han vittring på den och blev helt omöjlig. Till slut fick jag sätta han i spåret och då kom fram till klöven. Frustrerande när han är så lättdistraherad. En sak när han går tillbaka men när han ska iväg och ta viltet så är det svårt. Ska försöka lägga ett spår i helgen om jag hinner. Lite irriterad på appen åxå som inte visat korrekt heller.
 
Pass 2 med ”geometriutmaningen”. Riktigt bra känsla i spåret idag! Och 90% fint fokus — bara en liten busflipp i mitten 😅 Appell-liknande spår är ju rätt trista att lägga, men ska försöka blanda in det oftare.

Perfektionisten i mig är inte nöjd med rektangeln 😂

IMG_2321.jpeg
 
Om din hund har svårt att reda ut återgångarna så gör dem kortare. Gå ut säg 7 meter i återgången när du lägger spåret och gör sedan bloduppehållet lite kortare (ex 10 m från vinkeln istället för 20). Men om hunden löser återgångarna genom att ringa en stund skulle jag inte ändra något, då är det bara att träna på. Följ med hunden när den ringar och låt den jobba självständigt så länge den inte drar iväg alltför långt från spåret eller slutar arbeta. Hunden kommer med tiden att utveckla sitt ringande och bli mer och mer effektiv.

Tack för tips. Jag tycker att jag låter henne jobba på, hon letar febrilt efter spåret och har hittills inte tröttnat. Däremot är hon väldigt rörig och det ser stressigt ut på något sätt. Ringar gör hon en del i vinklarna ibland men det blir aldrig det där snurriga som vid återgångarna. Min tanke är att nästa gång ska jag lägga spår där det är lite glesare bland träden för min känsla av röra förstärks nog av att linan snurras hundra varv runt varje träd 😂
 
Superdag på fältet! Vi hann med tre ”bäbisspår” (50-75 steg) och jag fick in känslan mer och mer för varje gång. Det är helt klart ett annat sätt att arbeta hunden i spåret. Närheten, näringen, förhållningar och eftergifter. Intressant!

B var helt grym med nosen, gav instruktören gåshud 😁 Första två spåren jobbade hon djupt och fokuserat men lite snabbt, i tredje spåret hade jag en oemotståndlig näring i stegen (torrfoderkula med baconost på :sneaky: ) och då såg hon till att verkligen foka på varje steg och bromsa in tempot.
 
Vi har inte spårat på hela sommaren men idag fick mallen två spår :D
Första la husse, 200 m i skog med 3 föremål (snusdosa med godis, en godishög och en pinne). Spårupptag där hon tog framspår, lite snurr i första vinkeln men sen jobbade hon på bra!

Jag la ett på fält, drygt 300 m och 3 apporter. Löste första delen bra, men blev trött på slutet så där fick hon slita en del. Men nöjd med mallemonstrets jobb efter uppehållet :love:

IMG_5372.png
 
IMG_2358.png


En liten skärmdump från ett av dagens spår. Som sagt: ett mycket närmare arbete såhär i början, än man (jag) är van vid. Verkligen fokus i varje steg.

Just nu känns det som att vi ska ägna resten av året åt IGP/BSL-spåren. Oavsett vad vi vill sikta vidare mot till våren, så kommer bruksspåret bara gynnas av noggrannheten :)
 
Vi startade ett ordinarie viltspårprov i helgen, dvs en viltspårtävling. Konkurrensen var hård - 30 hundar varav ca hälften var där för att försöka kvala till SM. För oss gick det ungefär som när vi tränade senast - dvs hunden var spårvillig men ofokuserad och lite för lockad att gå på färska spår istället för det lagda spåret. Och det började redan i rutan den här gången. Vi har aldrig haft problem i rutan förut men nu var vi ute och snurrade tre gånger åt olika håll och jag trodde att vi skulle behöva bryta innan hon till slut, med lite hjälp av domaren, gick på rätt spår.

Första sträckan var osäker och snurrig, sannolikt hade djuret som trampat runt i rutan även gått där. Andra sträckan bombsäker :love: Därefter kom återgången, ute på ett blåsigt kalhygge, och det blev svårt. Det tog lång tid men hunden löste det till slut utan hjälp. Här var hon rejält trött och torr om nosen. Som tur var kom det några vattenfyllda diken på sträckan efter så hon kunde blöta nosen och dricka lite. Nu hade maxtiden passerat men jag sa att jag ville låta hunden jobba på eftersom hon visade ork och vilja att fortsätta. Det blev någon mer kringla efter det men hon löste allting själv.

Totaltid 60 minuter :angel: gjorde att vi blev nollade, men vi kom inte sist. Det var svåra spår, många hade problem. Vi hade till exempel 3,5 av 5 sträckor på ett risigt hygge (fast det var på sträckan i skogen vi hade mest problem :angel:). Jag är ändå så imponerad av min hund som jobbade oavbrutet en hel timme. Normalt går hon spåret på 11-13 minuter. Nu ska jag köpa hem nya fräscha klövar och så ska jag ut och lägga motivationsspår. Jag tror att det blivit för många långa och svåra spår på sistone. Och så ska jag se om jag kan få gå med när någon duktig hundförare spårar med sin hund.
 
En SM-helg kom emellan men nu så har Mint fått sitt cirkelspår/böjda spår

IMG_3669.jpeg


Det gick genom 2 vallar, alltså genom flera grindhål, och ut på vall 1 igen. Förbi MASSOR med blöta koblajor (korna har varit ute därifrån ca 1v men regnet sista tiden håller dom blöta förstås)
Första blajan stannade han till och luktade på men ett litet appapp så slutade han och spårade vidare, resten struntade han i.
Dessutom så skramlade sambon omkring med tallriksharv på åkern bredvid men inget som störde proffset inte!
 
Hoppar in här. Har en ny stjärna som har fått jättefina grunder i spåret av uppfödaren där jag nu ska ta över och försöka få oss ut på tävlingsbanan. I spåret har det främst handlat om markeringar, hon har en supernäsa. Dagens spår var ca 300 meter, först en sträcka att fästa på, sen fem apporter, en sträcka utan och sen tre apporter som avslut. Hon valde att skippa första och tredje apporten men alla andra markerade hon så det går framåt då hon för några veckor sedan hellre lämnade apporterna och spårade vidare 😅

Får se om vi lyckas starta apellen nu i höst eller om det blir till våren, beror lite på jobbet också.
 
Kompisen ringde igår och sa att dom skulle lägga spår åt hennes pappas tax och frågade om jag ville komma bort. Hennes syster lade ett litet spår åt mej. Gick genom högt gräs och in i en dunge. Fanns vatten i dungen åxå. Lille Leffe klarade det galant. Vi är inte så vana att spåra på nya platser heller. Och inga odjur som fanns i närheten och störde. Han fick jättemycket beröm. Kompisens syster tyckte vi skulle höra av oss till hennes ex man och hans fru så dom kunde hjälpa och lägga spår. Dom tävlar tydligen med sina jakthundar åxå och har koll på anlagsprov. Så det känns som att det kanske kan bli anlagsprov i höst :banana:
 
Terrorn är anmäld till appellen nu :nailbiting: Får se om vi kommer med dock, fler anmälda än platser och vi är ett litet gäng debutanter.

Dagens träning på vinklar bjöd på en för mig klurig situation;
Han har en tendens att inte gå i kärnan vid sidvind, inget sommarens instruktör tyckte att jag skulle bry mig i. Men när han kommer tillbaka till kärnan efter vinkeln vill han gärna börja bakspåra (att han sen avvek helt kan bero på för enformiga start och slutpunkter på flera spår nu, bakläxa spårläggaren! :angel:) Det är inte första gången det händer. Hur agera där? Idag fick han bakspåra en bit innan jag tog in honom till mig och vände, men jag är rädd att styra honom för mycket eftersom det förmodligen stökat till det med skenspår för oss tidigare. Nu kunde jag hitta tillbaka och starta om honom i rätt riktning, då sög han fast fint. Samtidigt vill jag inte lära honom att jag kan visa honom var spåret går?

Vid spårtapp tidigare när jag ska försöka sick-sacka över var jag tror att spåret går har vi också lite svårt. Ger jag honom lång lina upplever jag honom fladdrig och är osäker på om han förstår att söka spåret, tar jag honom i kortare vill han gärna fokusera på mig istället. Finns det något bra sätt att öva spårtapp? Eller ska man bara tänka som vanlig upptagsträning?

Screenshot_20230831-110838~3.png
 
Terrorn är anmäld till appellen nu :nailbiting: Får se om vi kommer med dock, fler anmälda än platser och vi är ett litet gäng debutanter.

Dagens träning på vinklar bjöd på en för mig klurig situation;
Han har en tendens att inte gå i kärnan vid sidvind, inget sommarens instruktör tyckte att jag skulle bry mig i. Men när han kommer tillbaka till kärnan efter vinkeln vill han gärna börja bakspåra (att han sen avvek helt kan bero på för enformiga start och slutpunkter på flera spår nu, bakläxa spårläggaren! :angel:) Det är inte första gången det händer. Hur agera där? Idag fick han bakspåra en bit innan jag tog in honom till mig och vände, men jag är rädd att styra honom för mycket eftersom det förmodligen stökat till det med skenspår för oss tidigare. Nu kunde jag hitta tillbaka och starta om honom i rätt riktning, då sög han fast fint. Samtidigt vill jag inte lära honom att jag kan visa honom var spåret går?

Vid spårtapp tidigare när jag ska försöka sick-sacka över var jag tror att spåret går har vi också lite svårt. Ger jag honom lång lina upplever jag honom fladdrig och är osäker på om han förstår att söka spåret, tar jag honom i kortare vill han gärna fokusera på mig istället. Finns det något bra sätt att öva spårtapp? Eller ska man bara tänka som vanlig upptagsträning?

Visa bifogad fil 126995

Nu är ju du på G mot appellen och ska väl kanske inte blanda allt för hejvilt, du har ju bra tips från sommarens träningar vet jag :) Men jag har ju just fått mig en IGP-injektion och ser verkligen hur det arbetet kommer gynna bruksspåren. I den filosofi jag fick introducerad där, så har man i början ett kort koppel och visar inte hunden vad den ska göra, men bromsar och väntar in tills den hittar rätt och är där snabb med eftergiften. Och belönar upp spåret ordentligt, så att det blir sjukt värdefullt att vara noggrann och koncentrerad.

Typ kl?
La ett kort IGP-spår idag efter jobbet, och fokuserade på känslan i starten. Hon var lite övertänd på vägen ut, men kunde hitta fokus och starta i den känslan. Spåret i sig hade kunnat ha liiiite högre gräs, det var snudd på att hon tog det med blicken. Men hon höll ett jämt tempo och hade nosen påslagen :)

(har ingen startflagga så en kon får duga 😁)

IMG_2368.jpeg
 
Stor guldstjärna till Åysan idag. Husse hade lagt nästan 1400m spår till oss. Superfint upptag och bra start. Sen träffar vi på ett gäng svampplockare med hundar. Åysan är på väg att spåra förbi dem (några meter vid sidan av stigen) när de tappar en hund (typ leonberger) som rusar fram till henne. Åysan säger stick och brinn men hunden fattar inte så jag försöker köra bort den då börjar den skälla lite hotfullt. Som tur är lyckas hundens matte fånga in den. Lägger ner Åysan och berömmer lite innan hon får fortsätta på spåret. Efter lite analyserande så hittar hon spåret och fortsätter. Lite skeptisk till svamplockarnas hundar (de står kvar och glor). Sen när vi lämnat dem spårar hon vidare helt som vanligt med svansen i topp. Fick kämpa lite på något ställe med löser det själv. Hittar 6+slut och jag hittar den 7:e vanliga.
 

Bifogade filer

  • 20230903_143030.jpg
    20230903_143030.jpg
    634,8 KB · Visningar: 14
Hera fick sitt första icke förarlagda viltspår idag. Viltspårsdomare som la spåret motsvarande anlagsklass. ca 650m, liggtid ca 4h, allt som ingår i anlagsklass.
Hon spårade säkert och noggrant i spårkärnan hela spåret och tuffade på raskt men inte hetsigt. Hon plockade inte upp skanken (det brukar hon) men det är ju heller inget måste. 11 min tog det. Så duktig!
Så nu har jag skickat in anmälan till anlagsprov och väntar på att få ett datum :nailbiting:
 
Screenshot_20230903-191243.jpg
Blev ett litet spår igår. Höll på att bli galen på appen. Leffe tappade bort sig ordentligt på ett ställe och vi snurrade en bra stund för pilen hängde inte med för 5öre. Sen hängde den inte med riktigt innan slutet heller. Jag blir så frustrerad när jag märker att det inte stämmer. Men hunden är ju ganska noggrann så jag får väl lita på honom och försöka att inte låtsas om att appen visar konstigt ibland.
 
Spårlycka idag. Båda hundarna spårade strålande på över två timmar gamla spår. Vi slapp även lösa hundar vilket Åysan råkade ut för en i sitt spår för två veckor sen. (Det gick bra trots lös hund och Åysan avreagerade omgående men inte jag.)

Åysan missade dock slutpinnen idag (men hittade alla andra pinnar). En enligt husse som la spåren gick en svampplockare runt vid slutet så kanske störde det eller närheten till bilen som har stark dragning för henne. Men hennes upptag var otroligt fint. Släppte på från landsvägen in i ganska tät skog och hon visste precis vad hon skulle göra och sög tag i spåret åt rätt håll på en gång.

Åysan spårade 1150 m på 17 minuter och Helix 580 m på 9,5 minuter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 659
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 708
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp