Tråden för spår

Hur går det med spårandet? :)

Kör vidare med lydnadsspåren, ett i måndags och ett idag (annars är det mycket specialsök nu). Och jäklar vad hon arbetar fint 😍 Dagens spår var så fokuserat och snyggt, scannade verkligen varje fotspår från häl till tå!

https://www.instagram.com/reel/CxioZbcIfnd/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Fick för övrigt ett par skankar här i veckan av en jägare i byn :) så ska definitivt dra några viltspår inom kort.
 
Hur går det med spårandet? :)

Kör vidare med lydnadsspåren, ett i måndags och ett idag (annars är det mycket specialsök nu). Och jäklar vad hon arbetar fint 😍 Dagens spår var så fokuserat och snyggt, scannade verkligen varje fotspår från häl till tå!

https://www.instagram.com/reel/CxioZbcIfnd/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Fick för övrigt ett par skankar här i veckan av en jägare i byn :) så ska definitivt dra några viltspår inom kort.
Ska lägga spår i morgon tänkte jag. Var inte så sugen i det här jäkla regnet som var idag. Funderar på om jag ska lägga ett längre spår. Behöver minst 500m till utmaningen. Det är så svårt att få ihop bra längd. Här är det mycket skog som är planterat jättetätt så man inte kan ta sig igenom eller med svårighet. Och där dom har gallrat ligger det så mycket ris att det är svårt att gå. Tycker det är lite läskigt att gå långt bort med med tanke på vildsvinen. Fast dom är ju i och för sig där jag har lagt spåren i vanliga fall med. Dom rör sig precis ovanför nybyggena och för några veckor sedan så hade dom varit i farsans trädgård. Önskar dom kunde skjuta bort dom
 
Ska lägga spår i morgon tänkte jag. Var inte så sugen i det här jäkla regnet som var idag. Funderar på om jag ska lägga ett längre spår. Behöver minst 500m till utmaningen. Det är så svårt att få ihop bra längd. Här är det mycket skog som är planterat jättetätt så man inte kan ta sig igenom eller med svårighet. Och där dom har gallrat ligger det så mycket ris att det är svårt att gå. Tycker det är lite läskigt att gå långt bort med med tanke på vildsvinen. Fast dom är ju i och för sig där jag har lagt spåren i vanliga fall med. Dom rör sig precis ovanför nybyggena och för några veckor sedan så hade dom varit i farsans trädgård. Önskar dom kunde skjuta bort dom

Onajs! Har själv lyxen att bo vid bra spårmarker och utan vildsvin (ett tag till…). Ska man behöva packa sig i bilen och köra X mil för att spåra så blir ju tröskeln att komma sig ut betydligt högre.
 
Onajs! Har själv lyxen att bo vid bra spårmarker och utan vildsvin (ett tag till…). Ska man behöva packa sig i bilen och köra X mil för att spåra så blir ju tröskeln att komma sig ut betydligt högre.
Ja det är inge kul med gris. Det finns bättre spårmark längre bort i skogen där jag rider men grisarna är ju överallt. Jag var inte medveten om att dom var så här nära förrän jag började lägga spår. Förut var dom nån kilometer bort men nu är dom verkligen precis bakom husen. Mötte en flock tidigare i somras när jag var ute och red. Brukar inte ha problem med att gå på vägarna i skogen, men det där med att gå rakt ut i bushen är lite sådär när man ser var dom har bökat
 
Hur går det med spårandet? :)

Kör vidare med lydnadsspåren, ett i måndags och ett idag (annars är det mycket specialsök nu). Och jäklar vad hon arbetar fint 😍 Dagens spår var så fokuserat och snyggt, scannade verkligen varje fotspår från häl till tå!

https://www.instagram.com/reel/CxioZbcIfnd/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Fick för övrigt ett par skankar här i veckan av en jägare i byn :) så ska definitivt dra några viltspår inom kort.
Här har det gått framåt, men paus i en vecka pga det galna regnandet. Nog för att jag ser vikten av ovädersträning men någon måtta...
Vi upptäckte idag att det blir appelldebut i höst. Spåret är väl det jag är minst orolig för dock, lydnaden därmot 😬 Han har jobbat fint på senaste, nu är det mycket jobb för mig att våga lita på honom och inte lägga mig i efter strulet med skenspår tidigare.
 
Hur går det med spårandet? :)

Kör vidare med lydnadsspåren, ett i måndags och ett idag (annars är det mycket specialsök nu). Och jäklar vad hon arbetar fint 😍 Dagens spår var så fokuserat och snyggt, scannade verkligen varje fotspår från häl till tå!

https://www.instagram.com/reel/CxioZbcIfnd/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Fick för övrigt ett par skankar här i veckan av en jägare i byn :) så ska definitivt dra några viltspår inom kort.

Här är spårandet på paus då de jagar i skogen och jag inte vill (eller får?) störa. Borde kanske utnyttja min släktings marker lite men dels är det väldigt snårigt och inte heller så stort. Saknar det och hur nöjd hunden blir efteråt!
 
Här har det gått framåt, men paus i en vecka pga det galna regnandet. Nog för att jag ser vikten av ovädersträning men någon måtta...
Vi upptäckte idag att det blir appelldebut i höst. Spåret är väl det jag är minst orolig för dock, lydnaden därmot 😬 Han har jobbat fint på senaste, nu är det mycket jobb för mig att våga lita på honom och inte lägga mig i efter strulet med skenspår tidigare.

Den jäkla lydnaden, ja 😅
 
Här är spårandet på paus då de jagar i skogen och jag inte vill (eller får?) störa. Borde kanske utnyttja min släktings marker lite men dels är det väldigt snårigt och inte heller så stort. Saknar det och hur nöjd hunden blir efteråt!

Där är ju en fördel att vi kör IGP-spåren nu. Dvs spårar på gräs, och eftersom det är en så hög noggrannhet så blir hon rent av tröttare/nöjdare trots jämförelsevis korta spår :)
 
Screenshot_20230925-193829.jpg
lille Leffepojken gjorde en kilometer idag. Fick äntligen tummen ur att göra ett längre spår. Han gick verkligen som en klocka fastän det blåste rejält 🤩 så grymt duktig. Inga otäcka odjur i närheten som störde honom heller, om inte annat så låg vinden till vår fördel.
 
Visa bifogad fil 128741lille Leffepojken gjorde en kilometer idag. Fick äntligen tummen ur att göra ett längre spår. Han gick verkligen som en klocka fastän det blåste rejält 🤩 så grymt duktig. Inga otäcka odjur i närheten som störde honom heller, om inte annat så låg vinden till vår fördel.
Vi spårade på lunchen igår, fladdrig hund som mest gick med huvudet högt. Vissa partier var helt ok, hon markerade pinnarna bra men det finns att jobba på. Glömde stänga av gpsen när vi var klara därav den fina rosa linjen på vägen :D
 

Bifogade filer

  • IMG_5808.png
    IMG_5808.png
    767 KB · Visningar: 22
Den här tråden har jag missat! Jag spårar en del med våra två hundar, och då är det viltspår som gäller. Har en 8 årig Hovawarttik som är svensk viltspårschampion och jag har även fått gått ett par skarpa eftersök med henne. Sen en 2 årig taxtik som främst ska vara jakthund men eftersom jag tycker det är kul med spår och det är bra aktivering mellan jaktsäsongerna så spårar jag med henne också.

Startade faktiskt anlagsprovet med taxen i fredags vilket gick fint! Tänkte att jag chansar och kör på med första öppen klass direkt och kollar om det ens går 😅 Jaktsäsongen drar ju igång på söndag så kanske att det kommer bli svårt att få henne att koncentrera sig på spår när hon fått börja komma lös. Men det lär jag ju märka. Testar iallafall och skiter det sig provar jag fler spårprov efter jaktsäsongen istället :)
 
Steppade upp IGP-spåret ordentligt med två vinklar OCH första föremålen i den typen av spår. Först var hon på väg förbi, men när hon fattade vad som vankades vid föremålen så fick hon snarare brådis dit 😅 Får skruva in belöningsnivån — behöver inte vara hela vägen upp till baconost på den 😁

IMG_2693.jpeg
 
Ett riktigt mix-spår idag :D Bara kört IGP-varianten i snart en månad, men idag fick hon ett viltspår på äng :D Det var bara tänkt som krydda i tillvaron, och nog funkade det allt! Ett väldigt spårintresse och fokus. Tjorvade till det lite på en sträcka som ni ser, men löste ut det utan bekymmer.

IMG_2722.jpeg
 
Terrorn drog till med ett bra jäkla spår ikväll! Hade rejält tryck i linan från start så det vara bara att hålla emot och hänga med. Han har verkligen vuxit den här sommaren och fått ett fint självförtroende. Lite kort, men ett riktigt bra boost-spår! 🥳
received_1048212892855026~2.jpeg
 
Ska lägga ett viltspår till taxen ikväll som hon ska få gå i morgon på morgonen/förmiddagen. Fick tid för första öppen klass provet snabbare än jag trott och vi har inte tränat på sökruta eller återgångar alls 😅 Så jag tänkte att lägger jag ett spår med rätt liggtid och med ruta och återgång ikväll så hinner vi träna en gång iallafall. Sen så ska hon ju släppas på första jaktdagen för säsongen på söndag så jag vet inte hur lätt hon kommer ha att fokusera på spår efter att ha fått va lös. Men men, jag tänker testa iallafall. Skiter det sig så tar jag tag i spårandet igen nästa år och fortsätter proven då :)
 
Idag fick alla 3 personspår.
Blev klurigt med skolklass och 2 hundar i ena spåret och skolklassen i andra, och en hare som flängde omkring i 3e
Tjejerna löste det så fint!
Lilla skrufs fick sitt hittills längsta spår, strax över 1200m, det klarade hon utmärkt. Trots skolklass i starten och löp.
 

Bifogade filer

  • 382104824_1538438006560989_4299761683663964413_n.jpg
    382104824_1538438006560989_4299761683663964413_n.jpg
    176,9 KB · Visningar: 15
Idag fick alla 3 personspår.
Blev klurigt med skolklass och 2 hundar i ena spåret och skolklassen i andra, och en hare som flängde omkring i 3e
Tjejerna löste det så fint!
Lilla skrufs fick sitt hittills längsta spår, strax över 1200m, det klarade hon utmärkt. Trots skolklass i starten och löp.
 

Bifogade filer

  • 382059670_1538438039894319_6008228334904861687_n.jpg
    382059670_1538438039894319_6008228334904861687_n.jpg
    279,3 KB · Visningar: 16

Liknande trådar

Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 561
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 499
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp