Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
HILFE! Hur ska jag rädda mina små odlingar från de vildsvin och hjortar som drar runt på godset? Hjortarna kanske inte vågar sig så nära huset, men vildsvinen gör det garanterat! Vildsvinstråd verkar de inte bry sig om (av hästhagarnas uppvändning att döma) och att slänga ihop ett rejält staket känns inte aktuellt..
 
Juste! Mitt friland jag tänkt anlägga är en markplätt helt bestående av kirskål.. YAY! :cautious: När jag gräver ut det tar jag även sjoket av rötter och kastar iväg, men är det tillräckligt för att hålla dem borta så pass att det går att odla där? (Ja, jag är övertygad om att kirskål tar över på typ 2 dygn :angel: ) Förstår ju att jag kommer behöva rensa landet, men vill ju inte att kirskålen rotar sig och slår ut mina plantor.. Kommer förmodligen främst så ärtor, bönor och potatis i landet.
 
Fick ner stolparna för ramen igår och hoppas virket kommer idag, men glädjen med landet är borta eftersom jag blev uppsagd från boendet igår då min hv tydligen ska separera och behöver huset själv :down: Så nu letar jag febrilt något annat ställe, men tyvärr för min del är det ont om lediga små hus ute i bushen :meh:

Men jag tänker ju inte lämna det blivande landet som en halvfärdig styggelse, sånt är inte min grej.
 
Juste! Mitt friland jag tänkt anlägga är en markplätt helt bestående av kirskål.. YAY! :cautious: När jag gräver ut det tar jag även sjoket av rötter och kastar iväg, men är det tillräckligt för att hålla dem borta så pass att det går att odla där? (Ja, jag är övertygad om att kirskål tar över på typ 2 dygn :angel: ) Förstår ju att jag kommer behöva rensa landet, men vill ju inte att kirskålen rotar sig och slår ut mina plantor.. Kommer förmodligen främst så ärtor, bönor och potatis i landet.
Kan du inte göra en liten korridor som leder vildsvinen in i kirskålen? Låter som en fenomenal lösning!

Jag har också Kirskål i stor mängd och har köpt markduk som ska få täcka hela området i 2 år, enligt råd jag fått.....
 
Kan du inte göra en liten korridor som leder vildsvinen in i kirskålen? Låter som en fenomenal lösning!

Jag har också Kirskål i stor mängd och har köpt markduk som ska få täcka hela området i 2 år, enligt råd jag fått.....
Hur menar du? Det är ett område på minst 100kvm som är täckt av kirskål. Jag tänkte gräva land på ca 15-20 kvm.. Just nu får de gärna böka i där jag har börjat gräva, men inte när jag har odlat.. Hittills har alltså marken varit orörd från svinen. Men tänker att det är mer lockande nu när det redan är lite "bökat".
 
Hur menar du? Det är ett område på minst 100kvm som är täckt av kirskål. Jag tänkte gräva land på ca 15-20 kvm.. Just nu får de gärna böka i där jag har börjat gräva, men inte när jag har odlat.. Hittills har alltså marken varit orörd från svinen. Men tänker att det är mer lockande nu när det redan är lite "bökat".
Oj jisses!! så stort. Jag undrar själv hur långt ner kirskålens rötter går, men jag tror de går ganska djupt..... Låter frågan gå vidare.....
 
Fick ner stolparna för ramen igår och hoppas virket kommer idag, men glädjen med landet är borta eftersom jag blev uppsagd från boendet igår då min hv tydligen ska separera och behöver huset själv :down: Så nu letar jag febrilt något annat ställe, men tyvärr för min del är det ont om lediga små hus ute i bushen :meh:

Men jag tänker ju inte lämna det blivande landet som en halvfärdig styggelse, sånt är inte min grej.
Näe vad trist :( Tycker riktigt synd om dig!
Du får leta efter något att köpa så du inte hamnar i samma situation igen :idea:
 
Näe vad trist :( Tycker riktigt synd om dig!
Du får leta efter något att köpa så du inte hamnar i samma situation igen :idea:

Ska kika på ett ställe idag. Inte optimalt läge, men jag tänker mig att där kan finnas en del potential ändå, så bara att hålla tummarna att jag har rätt och att det blir affär och att ingen annan köper det.
 
Ska kika på ett ställe idag. Inte optimalt läge, men jag tänker mig att där kan finnas en del potential ändå, så bara att hålla tummarna att jag har rätt och att det blir affär och att ingen annan köper det.
Håller tummarna :up:
 
Jag har också fått ett växthus!
Förvisso ett av mycket enkelt slag:

men det är ändå ett växthus! Så nu vet jag var mina tomatplantor ska bo i sommar!
Hur stora hinkar behövs för plantering av tomatplantor? Hur mycket utrymme vill de ha för fötterna? Förlåt, rötterna...

Men detta ger mig nya bryderier!
Jag hade tänkt plantera ut tomaterna i en odlingskrage
Nu blir den kragen ledig för något annat, frågan är bara vad? Någon som har nåt bra tips?
Min tanke är fleråriga växter i lådorna, så jag har två lådor med jordgubbar och en med rabarber. Men vad ska jag ha i den fjärde?
Hallon har jag i två av hästarnas förbrukade 90l vattenbaljor, dvs det var hål i botten på dem så de kunde ju inte användas till vatten längre men de passar ju utmärkt att odla i...

Sen ska den nya jordfräsen få återställa det gräsbevuxna trädgårdslandet till just ett trädgårdsland, efter några års fösummelse. Vi ska sätta gul och röd lök och så några rader vaxbönor och brytbönor. Och ett bestånd sockerärtor får det nog bli. Men vad mer? Potatis orkar jag inte med i år - det kanske redan är för sent dessutom?

Åsså blir det pumpaodling på gödselstacken, det brukar bli skitbra... ett par plantor jättepumpor och flera plantor prydnadspumpor.

Oj jisses!! så stort. Jag undrar själv hur långt ner kirskålens rötter går, men jag tror de går ganska djupt..... Låter frågan gå vidare.....
Att utrota kirskål kräver sin kvinna. Minsta lilla rotbit som är kvar i jorden orsakar ett nytt bestånd om man inte håller efter dem ihärdigt. :meh:
Men det är ju inte värre än att man just håller efter dem efter bästa förmåga.
 
Det är ett område på minst 100kvm som är täckt av kirskål. Jag tänkte gräva land på ca 15-20 kvm..

Vildsvin och kirskål, man måste gilla utmaningen! :eek: Vildsvin har jag lyckligtvis inte erfarenhet av. Biter inte elen alls på dem eftersom de kommer in i hästhagarna? Eller är det bara att de tar sig under den utan att få någon stöt? Eller kan man skruva upp effekten? Känns som att elstängsel är enklast och borde vara effektivt, under rätt förhållanden.

Kirskål har jag olyckligtvis lite större erfarenheter av. En del områden har jag aldrig riktigt tagit fighten med, annat än att klippa ner dem med gräsklipparen så de inte går i blom och fröar av sig ännu mer.

Det ställe som jag har tagit fighten med förut, är en "kirskålsrabatt" på 1 x kanske 6 meter intill en husvägg. Som framgår har jag haft begränsad framgång med mina tidigare försök. Denna gång har jag kavlat upp ärmarna för ett nytt seriöst försök med minutiös och djup rensning. Tror också att det kommer att förbättra oddsen att denna gång lägga "barriärer" så att det inte bara är fritt fram att växa in direkt från kanterna igen, på härligt nygrävd och lucker jord. Här har jag tänkt mig en ränna med markduk + hårt packad makadam, i vart fall en decimeter bred och runt 30 cm djup. Men så att man kan komma åt med gräsklipparen längs med hela kanten så inte kirskålen där hinner samla massor av kraft.

Återkommer med svar på hur bra det blir. Den ska i alla fall vara snygg denna säsong, så jag äntligen kan plantera ut mina klockrankor att klättra uppåt husväggen.
 
Idag har jag köpt mer jord och lyckades slå mig fri från 2 buxbombollar som klängde sig fast i bilens baklucka :crazy:,trots att dom skrek,ta oss ,ta oss,vi är billiga och skulle passa jätte bra på trappen.
 
jag tänker mig att där kan finnas en del potential ändå

Potential finns, men utomhus kommer kräva en hel del häckplantering och hårt arbete för att få fram den potentialen och inomhus så måste i princip hela huset omdekoreras, fixas en del nya golv, riva ut en del skåp osv.

Inget drömställe med andra ord, men jag tror att med tid och hårt jobb så går det nog att få avsevärt mycket bättre och det är 1 ha större tomt än här, så jag har ju, om allt går enligt plan en del yta att leka på ;)

Men med det sagt så är det ju inget som säger att banken anser det vara värt pengarna som begärs och det finns ju inget som hindrar någon annan från att köpa det så länge inget är klart, så jag är väl lite "pessimistoptimist" :meh:
 
Juste! Mitt friland jag tänkt anlägga är en markplätt helt bestående av kirskål.. YAY! :cautious: När jag gräver ut det tar jag även sjoket av rötter och kastar iväg, men är det tillräckligt för att hålla dem borta så pass att det går att odla där? (Ja, jag är övertygad om att kirskål tar över på typ 2 dygn :angel: ) Förstår ju att jag kommer behöva rensa landet, men vill ju inte att kirskålen rotar sig och slår ut mina plantor.. Kommer förmodligen främst så ärtor, bönor och potatis i landet.
Vi körde med jordfräs efter traktorn tre-fyra gånger förra sommaren, dvs när det kommit upp och börjar bli smått grönt mejades allt ner igen. Det var bar jord innan vintern. I år har enstaka kirskål tittat upp men ingen grön matta. Att varje kirskålsrot blir en ny planta kanske stämmer men de verkar också ha sin gräns. Nu kan jag enkel gräva bort de enstaka exemplar som faktiskt tittar fram. Om det finns en stor frödepå i jorden kommer de fortsätta titta upp men om de inte får blomma i närheten lär ju marken utarmas år efter år. Värre med förgätmigej, de har verkligen bildat mattor direkt! Men är å andra sidan hemskt lätta att rensa bort, och blommar ju sött.

Kommer odla sommarblommor och ha en odlingsbädd på dessa jordar i år. Blir det kirskålsproblem kör vi jordfräsen igen. De brukar inte ha djupare rötter än att man får upp dem med ett greptag, de har ingen pålråt och beter sig inte som kvickrot. Bara man får med hela rotklumpen så.

Om du vill utöka om ett år eller två, lägg presenning nu över kirskålen utanför landet. Blir fin mullrik jord där sen när de dött! Det ska gärna vara mörk eller ljustät presenning, jag har använt en vanlig grå. Den har legat över bar jord i två år nu och kirskålen har iaf inte hittat dit, i princip inga andra ogräs heller. Den är inte ljustät men det blir så varmt där under så i princip inget klarar sig.
 
Det här senariot, typ 0,5ha trädgård, flyttade in förra sommaren. Massor att hitta på.helt enkelt!

Börjat jobba på en plantskola. Idag blev alla perenner levererade. Bor i Skellefteå så än har inte växtligheten kommit igång, hur blir det när allt börjar grönska? :o

Plus att vi har fått bastu och badtunna halvvägs ner till älven, ett helt område som ska planeras och planteras...

Kan skryta med att jag jobbat sen 20/4 och idag var första gången jag handlade! En lavendel. Som jag glömde på jobbet. :p
 
Liljor!! :love: Planerat ett tag för en liljerabatt i en slänt. Insåg dock att man inte ska ha för många på samma ställe för att slippa allt för svåra angrepp, men liljor ska definitivt vara släntens primadonnor.

Idag har jag grävt lite, flyttat gödsel, krattat ut gödseln och trampat gångar i blivande blomhavet. Hann inte mer men kanske lika bra att jag inte hann så. Risk för minusgrader nattetid i veckan. :meh: Inne har en malva grott och röd solros är på gång. Tidigast torsdag åker fröerna i backen ute.

Och och och - vi har flyttat in! :D Helt andra förutsättningar nu för fortsatt renovering och framförallt trädgårdsarbete. :love:
Jag ÄLSKAR liljor.

Men de är ofta alldeles för höga :cry: Jag har tyvärr inga bra rabatter för öga växter längre. Kollar febrilt när jag hittar liljeknölar ifall de är under metern. 80 är OK, men när de börjar bli 120 så funkar det inte så bra. De blåser omkull eller bara lägger sig..

Men det går att hitta.... Jag har väl ett tiotal sorter nu. De flesta färger utom gula. Är allergisk mot gula blommor över huvud taget. Har tillräckligt med gult i gräsmattan (maskrosor....)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 439
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 147
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp