Trädgården 2017 - del 3

Nybörjar-frågor :)
1. Hur vet man när gurkorna är mogna att skördas :o? Jag har fått två plantor av en (förvirrad) vän, och ingen av oss vet var det är för sort. Det är två olika, tror jag, gurkorna ser helt olika ut. Vännen trodde det var tomat-plantor hon gav mig så hon har ingen aning om vilka sorter det kan vara ;)

Jag fick även en planta som faktiskt var tomater, de är många men små och gröna. De tror jag att jag kan se när de är mogna :p om det nu inte är en grön sort...

2. Kan man samplantera björnbär och (alp-)klematis? Är det något speciellt man bör ta hänsyn till i så fall? Tanken är att gräva en plats till dem på utsidan av spaljen mot altanen. Det är relativt soligt där, men hus och altan skuggar sent på dagen/kvällen.
När gurkorna ser ut som färdiga gurkor kan de skördas! De smakar ju liksom inte omoget om du tar dem för tidigt heller, men det är ju dumt att inte låta dem bli fullstora. Hur stort det är beror förstås på sort, men jag tycker man ser rätt bra när de ser gurkiga ut. Det är inte vanligt med tomater som är gröna när de är mogna, så de kommer nog de med, du får se vilken färg de får.
Jag har egentligen inte någon koll på din fråga nr 2, mer än att jag vet att björnbären växer som sjutton, så se till att de har rejält med plats.
 
När gurkorna ser ut som färdiga gurkor kan de skördas! De smakar ju liksom inte omoget om du tar dem för tidigt heller, men det är ju dumt att inte låta dem bli fullstora. Hur stort det är beror förstås på sort, men jag tycker man ser rätt bra när de ser gurkiga ut. Det är inte vanligt med tomater som är gröna när de är mogna, så de kommer nog de med, du får se vilken färg de får.
Jag har egentligen inte någon koll på din fråga nr 2, mer än att jag vet att björnbären växer som sjutton, så se till att de har rejält med plats.
Tack!
Gurkorna ser ju ut som gurkor direkt... men eftersom några är större än de andra så kan jag förvänta mig att de mindre växer lite till då. Får nog ta och testa med en av de större och se om den är god :D
 
wp-1497422864449..jpg

De här slanggurkorna är inte riktigt färdiga, de ska bli lite mer jämntjocka och inte avsmalnande i änden. De ska liksom fyllas ut lite mer! Från den här bilden till skörd gissar jag att det var 2-3 dagar, kanske någon till. (under förutsättning att jag vattnar ordentligt!)
 
Skördefrågor! :)

Jag har ju enorma mängder chili och vi kan inte, trots att vi är stora chiliätare, inte äta upp allt i takt med att det mognar. Jag ska testa att göra någon chilisås, men en hel del vill jag spara som de är resten av året. Vad tycker ni andra blir bäst, att frysa eller att torka?

Sedan funderar jag över något så banalt som skörd av grönkål. Svartkålen blir ju som en plym där nya blad utvecklas i mitten. Den skördar jag genom att bryta eller skära av de yttersta bladen. Vanlig grönkål är mindre uppenbart. Den blir ju lite som ett träd. Vilka blad är bäst att skörda först då?
 
Skördefrågor! :)

Jag har ju enorma mängder chili och vi kan inte, trots att vi är stora chiliätare, inte äta upp allt i takt med att det mognar. Jag ska testa att göra någon chilisås, men en hel del vill jag spara som de är resten av året. Vad tycker ni andra blir bäst, att frysa eller att torka?

Sedan funderar jag över något så banalt som skörd av grönkål. Svartkålen blir ju som en plym där nya blad utvecklas i mitten. Den skördar jag genom att bryta eller skära av de yttersta bladen. Vanlig grönkål är mindre uppenbart. Den blir ju lite som ett träd. Vilka blad är bäst att skörda först då?
Du kan torka dom också, häng dom någonstans i köket så torkar de fint och går att använda till matlagning senare.
 
Skördefrågor! :)

Jag har ju enorma mängder chili och vi kan inte, trots att vi är stora chiliätare, inte äta upp allt i takt med att det mognar. Jag ska testa att göra någon chilisås, men en hel del vill jag spara som de är resten av året. Vad tycker ni andra blir bäst, att frysa eller att torka?

Sedan funderar jag över något så banalt som skörd av grönkål. Svartkålen blir ju som en plym där nya blad utvecklas i mitten. Den skördar jag genom att bryta eller skära av de yttersta bladen. Vanlig grönkål är mindre uppenbart. Den blir ju lite som ett träd. Vilka blad är bäst att skörda först då?

Jag säger både frysa och torka. Sedan är det jättegott att förbereda jalapeño/chilipoppers och ha i frysen :up: Jag gör typ enligt det här receptet: http://www.seriouseats.com/2015/01/how-to-make-fried-jalapeno-poppers.html

12276906_1684280581805516_677152978_n.jpg

Mjölk-mjöl-mjölk-panko. Jag krossar pankon lite lätt, jag tycker den är lite för stor till poppers. Funkar utmärkt att frysa och sedan lägga direkt i frityroljan :up:
 
Skördefrågor! :)

Jag har ju enorma mängder chili och vi kan inte, trots att vi är stora chiliätare, inte äta upp allt i takt med att det mognar. Jag ska testa att göra någon chilisås, men en hel del vill jag spara som de är resten av året. Vad tycker ni andra blir bäst, att frysa eller att torka?

Sedan funderar jag över något så banalt som skörd av grönkål. Svartkålen blir ju som en plym där nya blad utvecklas i mitten. Den skördar jag genom att bryta eller skära av de yttersta bladen. Vanlig grönkål är mindre uppenbart. Den blir ju lite som ett träd. Vilka blad är bäst att skörda först då?
Jag hackar chili och fryser, då kan jag bara smula ner så mycket jag behöver direkt från byttan i frysen när jag lagar mat.
 
hur hjälper man tomaterna att mogna när hösten kommer?
Mina hink-odlingar har bott utanför växthuset ett tag, men jag funderade på om de är hjälpta av att flytta in där igen? Behöver de mer ljus eller är det temperaturen som hjälper dem
 
hur hjälper man tomaterna att mogna när hösten kommer?
Mina hink-odlingar har bott utanför växthuset ett tag, men jag funderade på om de är hjälpta av att flytta in där igen? Behöver de mer ljus eller är det temperaturen som hjälper dem

De vill ju naturligtvis ha ljus men nu är det värmen som stjälper dem så jag skulle absolut flyttat in dem.
 
Jag har lite frön med vallmo och riddarsporrar. Kan jag strö ut dom i rabatten nu?

Jag har planterat ett helt gäng lökar idag :love:
 
Jag drunknar i störskärbönor (stora platta gröna). Var ute nyss och rev av kilovis kring en enda stör. Tänker mig att de funkar bra att förvälla och frysa, men hur kommer de egentligen bäst till sin rätt att äta? Koka/woka? Stuva har jag läst någonstans?
Grattis.:)

Jag använder dem till allt möjligt. I wok, i grytor, i soppa. Överallt där jag använder annat grönt. Min chili con carne innehåller alla sorters bönor. ;)
Eller bara koka i saltat vatten och äta med en klick smör.

De är enkla att ha att göra med. Koka upp vatten, släpp ner bönorna, koka en minut eller två. Ta ur,låt svalna och släng i plastpåsar i frysen.
 
Låter lovande! De ser ut att kunna göra sig bra som inslag i soppor. Jag har även premiärskördat purpurbönor, så det kanske kan vara en fin mix. Vackra färger tillsammans med vaxbönorna, som tyvärr inte exploderat lika mycket men det finns en del kvar som behövde mogna på sig lite till.
 
Nybörjar-frågor :)
1. Hur vet man när gurkorna är mogna att skördas :o? Jag har fått två plantor av en (förvirrad) vän, och ingen av oss vet var det är för sort. Det är två olika, tror jag, gurkorna ser helt olika ut. Vännen trodde det var tomat-plantor hon gav mig så hon har ingen aning om vilka sorter det kan vara ;)

Jag fick även en planta som faktiskt var tomater, de är många men små och gröna. De tror jag att jag kan se när de är mogna :p om det nu inte är en grön sort...

2. Kan man samplantera björnbär och (alp-)klematis? Är det något speciellt man bör ta hänsyn till i så fall? Tanken är att gräva en plats till dem på utsidan av spaljen mot altanen. Det är relativt soligt där, men hus och altan skuggar sent på dagen/kvällen.
Skulle inte samplantera klematis och björnbär eftersom dom har så olika användningsområden.

Du får det svårare att plocka björnbären och risken för att du skadar klematisen finns.
Björnbär växer dessutom ganska kraftigt och behöver en spaljé för sig själv.
Alpklematis å andra sidan har ett ganska gracilt växtsätt och behöver vara fri från allt för stark konkurrens.
Din klematis kommer säkerligen inte trivas särskilt bra heller där det är tänkt att den ska stå. Björnbär, som alla bär, föredrar dessutom lite surare jord och det gillar inte klematis. Alpklematis gör sig dessutom bättre i lite halvskugga.

Däremot rekommenderar jag att samplantera din klematis med en senblommande, något svagväxande klätterros, gärna en rosa eller gul. Blir jättefint tillsammans. Finns massor med rosor att välja på.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 887
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 542
· Visningar
50 561
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
579
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp