Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 3

Skulle inte samplantera klematis och björnbär eftersom dom har så olika användningsområden.

Du får det svårare att plocka björnbären och risken för att du skadar klematisen finns.
Björnbär växer dessutom ganska kraftigt och behöver en spaljé för sig själv.
Alpklematis å andra sidan har ett ganska gracilt växtsätt och behöver vara fri från allt för stark konkurrens.
Din klematis kommer säkerligen inte trivas särskilt bra heller där det är tänkt att den ska stå. Björnbär, som alla bär, föredrar dessutom lite surare jord och det gillar inte klematis. Alpklematis gör sig dessutom bättre i lite halvskugga.

Däremot rekommenderar jag att samplantera din klematis med en senblommande, något svagväxande klätterros, gärna en rosa eller gul. Blir jättefint tillsammans. Finns massor med rosor att välja på.
Tack! Björnbäret får växa ensam en säsong, så får vi se hur det blir till nästa år. Halvskuggiga-skuggiga platser för alpklematis har vi gott om... Kan vara värt att testa några olika ställen, kompisen behöver gallra sin klematis tydligen så jag kan få prov-växter :heart Skulle den trivas i värsta skuggan vore det toppen!
 
Låter lovande! De ser ut att kunna göra sig bra som inslag i soppor. Jag har även premiärskördat purpurbönor, så det kanske kan vara en fin mix. Vackra färger tillsammans med vaxbönorna, som tyvärr inte exploderat lika mycket men det finns en del kvar som behövde mogna på sig lite till.
Fast de lila blir gröna när man kokar dem. ;)

Men visst är bönor härligt. Mer bönor åt folket! :up:

Mina favoriter- de godaste. Dragons Tongue. Finns inte alla år, så jag funderar på att ta egna frön.
bbean-dragon-tongue-vh1v-l.jpg


1150759_439661652814376_1811332734_o.jpg
 
Jag har tulpanlökar mm som väntar på att petas i jorden, fick av en kollega.
Men, nu är planen att huset ska säljas och då känns det onödigt att peta ner dom här. Kan jag spara dom? Hur i så fall?
 
I vårat nya hus fanns det ett väldigt försummat trädgårdsland, mannen jämnade det med marken. Jag gav upp att rensa det :o:D Samt några övervuxna pallkragar som det förmodligen odlats något i, dom ska oxå bort så får jag börja på nytt till våren :) I ena pallkragen växte det någon sorts bär, men vad är det?

kollage_59ad3fa4e087c344f0bb79e5.jpg
 
I vårat nya hus fanns det ett väldigt försummat trädgårdsland, mannen jämnade det med marken. Jag gav upp att rensa det :o:D Samt några övervuxna pallkragar som det förmodligen odlats något i, dom ska oxå bort så får jag börja på nytt till våren :) I ena pallkragen växte det någon sorts bär, men vad är det?

kollage_59ad3fa4e087c344f0bb79e5.jpg
Allåkerbär? :)

DSC03015webb_all%C3%A5kerb%C3%A4r.jpg
 
Är det någon här som har övervintrat ett citronträd? Vi har ett ute på altanen nu men det kommer behöva flytta in till vintern...

Jag har egentligen två alternativ; isolerat förråd om jag skaffar någon form av växtlampa, eller ett gästrum som riskerar att bli för varmt och torrt. Frågan är vad som är bäst och vad för lampa man behöver för ett helt träd?
 
Är det någon här som har övervintrat ett citronträd? Vi har ett ute på altanen nu men det kommer behöva flytta in till vintern...

Jag har egentligen två alternativ; isolerat förråd om jag skaffar någon form av växtlampa, eller ett gästrum som riskerar att bli för varmt och torrt. Frågan är vad som är bäst och vad för lampa man behöver för ett helt träd?
jag tog in mitt i vardagsrummet,det tappade en del blad men överlevde
 
Är det någon här som har övervintrat ett citronträd? Vi har ett ute på altanen nu men det kommer behöva flytta in till vintern...

Jag har egentligen två alternativ; isolerat förråd om jag skaffar någon form av växtlampa, eller ett gästrum som riskerar att bli för varmt och torrt. Frågan är vad som är bäst och vad för lampa man behöver för ett helt träd?

Jag har ett citrusträd, det har stått i ett kallt fönster hela vintern och mår bra. Det blommade i våras och har frukter på gång nu. Det står på altanen nu men jag ska nog plocka in det för det är så sabla kallt här (utanför Falun).
 
Jag vill ha en svartvinbärsbuske :d När bör jag plantera en sån? Jag har inte hittat någon sån på tomten men blev sugen på att ha iallafall en!
 
på tal om svart vinbärs-buskar, så lyckades min son köra sönder ett par grenar på vår lilla buske när han klippte gräset. Jag tog hand om pinnarna och petade ner i en kruka, som vattnats väl. Och det verkar som att alla pinnarna slagit rötter, för det har kommit nya gröna blad efter att de gamla vissnat.
Frågan är, är det tillräckligt med rötter för att de ska klara att planteras ut redan i höst, eller bör man låta dem växa i kruka ett tag till?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ifjol täckte jag ett större område kirskål med markduk. Men efter att ha läst om hur ogräs ofta växer in i markduken så den sen fastnar...
Svar
5
· Visningar
198
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
594
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 129
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 897
· Visningar
61 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp