Trädgården 2017 - del 3

Kokade chilisås på jalapeño och aij lemon. Följde ett recept jag hittade som gjordes på scotch bonnet. Men då jalapeño och aji Lemon inte är lika starka så ökade jag på mängden till 5 jalapenos (Dom är små, typ 5cm långa) och den enda aij Lemon jag hade mogen, ändrade receptet lite med och tog 1,75dl persikojuice istället för enbart vatten. Sen hemma odlad paprika som var grönröd och schalottenlök istället för gul lök. Tillsatte även lite jerkkrydda och en gnutta torkad ananas juice och lite färsk ingefära.

Herrejäklar vilket tryck det blev i den, ruskigt god men enormt stark. Hittat flera recept på chili såser jag vill prova nu, så fort mina 30+ aji lemon mognat ska jag göra sås på dom och torka eller frysa en del!

Här är receptet om någon är nyfiken, väldigt god som sagt!
http://www.chilipeppermadness.com/chili-pepper-recipes/hot-sauces/ti-malice-haitian-creole-hot-sauce
 
Hehe, gurka nr 2:
21041690_334451420334064_7663395084078940160_n.jpg

Inga jätteskördar men med tanke på hur jag misshandlat plantorna och kasst väder är jag inte missnöjd :D Det är en till rätt stor på g bakom den där och flera mindre :) Jag är nöjd, det är första gången jag försöker med gurka :up:
 
Det finns inga gränser för hur det växer i pallkragarna. Squashen fullkomligt spränger lådan. Zinnian har börjat slå ut och den är så vacker mot svartkålen. :love: Rödbetorna börjar också få lite rejälare storlek efter entusiastisk gallringsskördning.

Jag fick ju allt i jorden så sent, så min trädgård ligger ungefär en månad efter "normalt", men så länge vädret håller sig fint så känns det inte som någon nackdel.

På lotten är en del björnbär färdiga att plocka, men jag kommer inte hinna det förrän i slutet av veckan tyvärr.

I övrigt sitter jag pch mumsar på ett av @dobbis äpplen och senare ska hälften av plommonen få landa i en plommonkaka! :d
 
Jag fick blåärter av en bekant i våras och har odlat dem i sommar.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem? De är inte alls goda att äta som de är. Ska testa att koka dem men hyser inget större hopp då de är ganska bittra och smaklösa.

Nån som har tips eller ska jag bara riva bort dem och slänga.....
 
Vet att detta kanske inte rikigt hör till trädgård men jag behöver hjälp, har fått ett Fikusträd men hur tusan håller man den vid liv? :confused: Jag googlar och googlar men jag blir inte klokare för det.
 
Mitt äppelträd har börjat blomma! Jag fattar inte varför, för vi har inte haft någon kallperiod och sedan varmt på nytt som kan ha lurat det att blomma om igen.
 
Vet att detta kanske inte rikigt hör till trädgård men jag behöver hjälp, har fått ett Fikusträd men hur tusan håller man den vid liv? :confused: Jag googlar och googlar men jag blir inte klokare för det.
Hurdan fikus?
Spontant svar - den ska inte vårdas särskilt väl, vattnas sällan...
 
Hittade en påse kokosnöts jord som jag glömt att jag hade, har nu planterat om några krukväxter som bodde trångt.

Däremot funderar jag på om jag kan så i den? Hade velat sätta lite kryddväxter
Och är den typen av jord näringsrik/fattig? Köptes nångång på Ikea att ha till mina palmer :p
 
Nybörjar-frågor :)
1. Hur vet man när gurkorna är mogna att skördas :o? Jag har fått två plantor av en (förvirrad) vän, och ingen av oss vet var det är för sort. Det är två olika, tror jag, gurkorna ser helt olika ut. Vännen trodde det var tomat-plantor hon gav mig så hon har ingen aning om vilka sorter det kan vara ;)

Jag fick även en planta som faktiskt var tomater, de är många men små och gröna. De tror jag att jag kan se när de är mogna :p om det nu inte är en grön sort...

2. Kan man samplantera björnbär och (alp-)klematis? Är det något speciellt man bör ta hänsyn till i så fall? Tanken är att gräva en plats till dem på utsidan av spaljen mot altanen. Det är relativt soligt där, men hus och altan skuggar sent på dagen/kvällen.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 865
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 500
· Visningar
48 935
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
570
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp