Trädgården 2017 - del 3

Nu har jag skördat det sista (förutom den :devil: salladslöken som tydligen kan skördas i evighet och purjon som får stå tills frosten kommer).
Det fanns lite brytbönor, luftlök och mangold kvar ute i lådorna, i växthuset har jag tagit in det som är i hygglig storlek av tomater för eftermogning inne och så en stor och en liten gurka.

Både paprika och chili har börjat blomma i växthuset NU :banghead:
Jag tror jag ska gräva upp dom och försöka övervintra dom i köksfönstret.
Rosmarin, kummin och lakritsrot ska få bo kvar inne i växthuset i vinter. Jag tänkte lägga halm + bubbelplast över dom när snön kommer, så får vi se om dom klarar sig.

Kvar att ta upp är potatisen, men den får vara någon vecka till... det var det odlings-året det ;) Inte mycket att orda om, men dålig skörd har det blivit :down:
 
Nu har jag skördat det sista (förutom den :devil: salladslöken som tydligen kan skördas i evighet och purjon som får stå tills frosten kommer).
Det fanns lite brytbönor, luftlök och mangold kvar ute i lådorna, i växthuset har jag tagit in det som är i hygglig storlek av tomater för eftermogning inne och så en stor och en liten gurka.

Både paprika och chili har börjat blomma i växthuset NU :banghead:
Jag tror jag ska gräva upp dom och försöka övervintra dom i köksfönstret.
Rosmarin, kummin och lakritsrot ska få bo kvar inne i växthuset i vinter. Jag tänkte lägga halm + bubbelplast över dom när snön kommer, så får vi se om dom klarar sig.

Kvar att ta upp är potatisen, men den får vara någon vecka till... det var det odlings-året det ;) Inte mycket att orda om, men dålig skörd har det blivit :down:
Min chili - eller snarare det jag odlar till avkomman - är stor och frodig. Men inte är det någon frukt inte. Fått ett par enstaka som sniglarna ätit upp inifrån.

Paprikorna åt någon ohyra upp så det knappt är några blad kvar. Och även min har börjat blomma NU. Rätt meningslöst.

Har grävt upp ett gäng som står i gästhuset under en växtlampa. Få se hur det går.
 
Det kvittar om man vet vad man har köpt om man glömmer bort var man haft ner de olika lökarna... :o :D
:D jag har planterat så många att jag nu måste fundera lite... har nämligen köpt två rejäla påsar till med gula och vita narcisser. :angel: Har planterat runt flera björkar i slänten, sen tog det slut på plats runt träden så jag fortsatte i slänten. Ska nu klura ut var i slänten jag kan plantera resten. :D
 
Nu har jag skördat det sista (förutom den :devil: salladslöken som tydligen kan skördas i evighet och purjon som får stå tills frosten kommer).
Det fanns lite brytbönor, luftlök och mangold kvar ute i lådorna, i växthuset har jag tagit in det som är i hygglig storlek av tomater för eftermogning inne och så en stor och en liten gurka.

Både paprika och chili har börjat blomma i växthuset NU :banghead:
Jag tror jag ska gräva upp dom och försöka övervintra dom i köksfönstret.
Rosmarin, kummin och lakritsrot ska få bo kvar inne i växthuset i vinter. Jag tänkte lägga halm + bubbelplast över dom när snön kommer, så får vi se om dom klarar sig.

Kvar att ta upp är potatisen, men den får vara någon vecka till... det var det odlings-året det ;) Inte mycket att orda om, men dålig skörd har det blivit :down:

Chili trivs utmärkt inomhus, jag har kvar förra årets chili som fortfarande ger frukt :up:
 
Vi har ägnat långhelgen (helgdag idag) åt att koka tomatsås och björnbärsgelé. Det blev sju glas tomatsås i söndags och 11 burkar gelé idag. Har björnbärssaft kvar till ca 15 glas till.

Tidigare gjorde vi bjönbärsmarmelad, och den har god smak, men de små kornen är äckliga. Med gelén hoppas jag ha hittat en bra lösning att ta tillvara alla våra björnbär!

Purjon har också vuxit till sig jättefint. Nu har jag fått starta en Pinterest-board med bara purjorecept för att kunna ta tillvara den!
 
Min chili som gav så bra med frukt både denna och förra säsongen har nog gjort sitt nu. Den fick nån ohyra så jag klippte brutalt ner allt angripet och tvättade resten med såpvatten. Verkar som ohyra försvann, men det gjorde även chilins livslust :(
Den har tre små blad kvar.. funderar på om jag ska ge den lite extra belysning och se om den inte återhämtar sig. Vill ju inte att den ska dö!
 
Nu har jag ägnat tre timmar åt att beskära två björnbärsbuskar. Min vinranka som växte under björnbärsbusken är därmed frilagd, jag kan passera runt buskarna och jag har även plockat fyra liter bär. Hittills har jag plockat en bit över 10 liter och det är massor av omogna bär kvar (och övermogna som jag inte hann plocka). Passade även på att beskära hallonen.
 
Suck, jag borde verkligen ta tag i min trädgård. Sista rycket liksom.

Övervintra jordgubbar i kruka, hur då? Kan de stå på kallvinden (kallt och ljust)?
Dahlian vill in, var ska den bo? Kan den också stå kallt och ljust? Eller är jordkällaren bättre, kallt och mörkt?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 806
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
45 630
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
536
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp