Trädgården 2017 - del 3

"Du borde peta ner några fröer slingerkrasse för att fylla ut tomrummen", sa de.
"Det kommer att bli en trevlig kantplantering", sa de.
"Det kommer att se ut precis som i Monets trädgårdar i Giverny", sa de.

Se'n kvävdes de av 22 kilometer tentakler slingerkrasse. Medan de försökte hugga sig fram med en machete, för att spåra vad som egentligen var planterat på resten av odlingsytan. Nu täckt av en ocean slingerkrasse.

Se'n sa de inget mer. Någonsin.


:rofl: :rofl: :up:
 
"Du borde peta ner några fröer slingerkrasse för att fylla ut tomrummen", sa de.
"Det kommer att bli en trevlig kantplantering", sa de.
"Det kommer att se ut precis som i Monets trädgårdar i Giverny", sa de.

Se'n kvävdes de av 22 kilometer tentakler slingerkrasse. Medan de försökte hugga sig fram med en machete, för att spåra vad som egentligen var planterat på resten av odlingsytan. Nu täckt av en ocean slingerkrasse.

Se'n sa de inget mer. Någonsin.

Åh häftigt!
 
"Du borde peta ner några fröer slingerkrasse för att fylla ut tomrummen", sa de.
"Det kommer att bli en trevlig kantplantering", sa de.
"Det kommer att se ut precis som i Monets trädgårdar i Giverny", sa de.

Se'n kvävdes de av 22 kilometer tentakler slingerkrasse. Medan de försökte hugga sig fram med en machete, för att spåra vad som egentligen var planterat på resten av odlingsytan. Nu täckt av en ocean slingerkrasse.

Se'n sa de inget mer. Någonsin.

:rofl:
Du ska inte ha så gröna fingrar du ;):D
 
"Du borde peta ner några fröer slingerkrasse för att fylla ut tomrummen", sa de.
"Det kommer att bli en trevlig kantplantering", sa de.
"Det kommer att se ut precis som i Monets trädgårdar i Giverny", sa de.

Se'n kvävdes de av 22 kilometer tentakler slingerkrasse. Medan de försökte hugga sig fram med en machete, för att spåra vad som egentligen var planterat på resten av odlingsytan. Nu täckt av en ocean slingerkrasse.

Se'n sa de inget mer. Någonsin.


:laugh: Jösses!
Jag är glad att jag sådde min i pallkrage så den bara dödade någon kvadratmeter av gräsmattan där den hade vält över kanten.
 
Aningen för sent, kom jag på att mina grusgångar inte är dimensionerade riktigt som Monets. :idea: :o

(det är alltså Monets på bilden, om någon undrar)

800px-L%27all%C3%A9e_centrale_du_Clos_Normand.jpg
 
Aningen för sent, kom jag på att mina grusgångar inte är dimensionerade riktigt som Monets. :idea: :o

(det är alltså Monets på bilden, om någon undrar)

800px-L%27all%C3%A9e_centrale_du_Clos_Normand.jpg

Det är ju väldigt fint med slingerkrasse och den fyller ju onekligen ut väldigt bra. Jag planerar att använda krasse (och squash) på de delar av lotten där jag inte hinner rensa bort allt ogräs ordentligt. Efter ditt inlägg känner jag mig styrkt i att det är en mycket bra idé! :up:
 
I natt hade vi första frostnatten, men gårdagen var varm och skön! Jag fick feeling och rensade bort morotsblomma ur ena pallkragen där jag har lite machesallat och salladslök kvar. Sedan planterade jag ut några kvarglömda pluggar med persilja, sallat och rädisa i pallkragen. Dessutom sådde jag mer persilja, gräslök, piplök och salladslök till nästa år. Sedan satte jag dubbla mössor på pallkragen och nu håller jag tummarna för att jag kan få plocka sallat (och kanske rädisa) en bit in i december. Naivt kanske, men jag klamrar mig envist fast vid sommaren! :laugh:
 
Efter att ha räfsat en hel del löv och slängt gammalt byggskräp i trädgården (typ avsågade snuttar av läkt etc) ser det så propert ut. Om man kisar och inte tittar på mer övervuxna områden. Vi har också fyllt igen dräneringen utmed utbyggnaden så det ser lite mer hyfsat ut och det pågår lite projekt. Trappen till groventrén börjar bli något mer än ett hål övertäckt med byggskiva. Det sporrar en viss trädgårdslusta. En nyinköpt röjsåg ordnade så slänten mot vägen är klippt och fin inför nästa år. :up:

Tänker mig och hoppas att nästa år blir ett bättre trädgårds- och odlingsår. :) Ser fram emot att alla mina lökar tittar fram om några månader!
 
Förresten, ska man passa på att så någonting nu innan det fryser? Har inte grävt rent landet än, tänkte nog hinna med det i helgen. Kan man så någonting nu så det tittar upp tidigt nästa år utan hjälp?
 
Förresten, ska man passa på att så någonting nu innan det fryser? Har inte grävt rent landet än, tänkte nog hinna med det i helgen. Kan man så någonting nu så det tittar upp tidigt nästa år utan hjälp?
Mycket av både blommor och grönt kan sås nu innan vintern, bl a morötter. Det du inte sår nu kan vintersås istället, kolla Sara Bäckmos blogg eller på youtube.
 
Mycket av både blommor och grönt kan sås nu innan vintern, bl a morötter. Det du inte sår nu kan vintersås istället, kolla Sara Bäckmos blogg eller på youtube.
Ja jag gick loss lite och blev sugen! La en önskelista på Impecta. :angel: Gillar när det kan ligga och spira utan större insatser. Var det inte du som köpte en massa backar och sådde i på vårvintern? Gick det bra?
 
Förresten, ska man passa på att så någonting nu innan det fryser? Har inte grävt rent landet än, tänkte nog hinna med det i helgen. Kan man så någonting nu så det tittar upp tidigt nästa år utan hjälp?
Se bara till att du inte sår för tidigt. Det ska inte gro nu, utan så fort som möjligt i vår. Jag har morötter och palsternacka som väntar på sådd men det är alldeles för varmt ännu. Det ska vara max 5 grader på dagarna.
 
Se bara till att du inte sår för tidigt. Det ska inte gro nu, utan så fort som möjligt i vår. Jag har morötter och palsternacka som väntar på sådd men det är alldeles för varmt ännu. Det ska vara max 5 grader på dagarna.
Ja precis, man har nog inte stort fönster direkt att så. :) Vi har runt 4-7 grader på dagarna nu ungefär och frostnätter nästan varje natt. Ska börja droppa av lite kommande vecka även dagtid, då lovar de runt 3-4 grader. Jag fick ju en massa frö av klätt av @Cheeserica som skulle kunna få förgylla landet också. :) Jag gillar liksom det här att kunna påta i trädgården utan att känna att all växtlighet är snabbare än en själv, när man vänder ryggen till så är där ogräs... Skönt att kunna så men ändå inte behöva tänka på ogräs på flera månader. :p
 
Ja precis, man har nog inte stort fönster direkt att så. :) Vi har runt 4-7 grader på dagarna nu ungefär och frostnätter nästan varje natt. Ska börja droppa av lite kommande vecka även dagtid, då lovar de runt 3-4 grader. Jag fick ju en massa frö av klätt av @Cheeserica som skulle kunna få förgylla landet också. :) Jag gillar liksom det här att kunna påta i trädgården utan att känna att all växtlighet är snabbare än en själv, när man vänder ryggen till så är där ogräs... Skönt att kunna så men ändå inte behöva tänka på ogräs på flera månader. :p
Här är det ca 10 grader på dagarna och har bara varit en enda frostnatt hittills, så jag räknar med att få vänta ett bra tag.
 
Ja jag gick loss lite och blev sugen! La en önskelista på Impecta. :angel: Gillar när det kan ligga och spira utan större insatser. Var det inte du som köpte en massa backar och sådde i på vårvintern? Gick det bra?
Ja, det kom upp massor, tyvärr så hittade mina hönor dem när jag hade lyft på locken och krafsade även ut massor, men jag fick väldigt mycket plantor som kom upp. :up:

Jag sådde i januari/februari och slängde ner snö i lådorna och ställde i skuggan och sen var det bara att glömma bort dem ett par månader. :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 084
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
81 82 83
Svar
1 649
· Visningar
54 396
Senast: Kilauea
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
737
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp