Trädgården 2017 - del 3

Räknas 20 grader som en hel del värme? Hur kallt har folk inomhus XD

Jaja, vi får väl se. Dör dessa så ger jag upp. Inte kul när allt bara dör.
Jag skulle fixa ett miniväxthus åt dem så kan du ha det både varmare och fuktigare + belysning.
Typ ett sånt här, fast utan hyllor.
6ee129fd11627ec1b3900f5ca84223ee.jpg
 
Jag skulle fixa ett miniväxthus åt dem så kan du ha det både varmare och fuktigare + belysning.
Typ ett sånt här, fast utan hyllor.
6ee129fd11627ec1b3900f5ca84223ee.jpg

Ja det vore något om några år iaf. Idag bor jag i en etta på 25 kvadrat med min partner och 3 hundar.

Tanken är att så småningom köpa hus och ha ett rum bara för att odla grönsaker i! Men där är vi inte än. Han ska plugga klart, och sedan ska jag plugga klart!
 
Jaha nu har grannens höns ätit upp mina ringblommefrön.. Får väl peta ner nya till våren. Eller kanske ikväll. Vi får se.
 
Räknas 20 grader som en hel del värme? Hur kallt har folk inomhus XD

Jaja, vi får väl se. Dör dessa så ger jag upp. Inte kul när allt bara dör.
Regeln är ju mindre solstrålning desto lägre temperatur. Så ljus är viktigare än värme. Nu är säsongen slut eftersom soltimmarna är för få. Har du dom inomhus innanför dubbla fönster så behöver du tilläggsbelysning, ganska mycket sådan om du ska kompensera för solens frånvaro på våra breddgrader. De vill även precis som de flesta uteväxter ha hög luftfuktighet. De vill även ha mycket vatten och näring.
 
Regeln är ju mindre solstrålning desto lägre temperatur. Så ljus är viktigare än värme. Nu är säsongen slut eftersom soltimmarna är för få. Har du dom inomhus innanför dubbla fönster så behöver du tilläggsbelysning, ganska mycket sådan om du ska kompensera för solens frånvaro på våra breddgrader. De vill även precis som de flesta uteväxter ha hög luftfuktighet. De vill även ha mycket vatten och näring.

De har allt det. Utom möjligtvis luftfuktighet då. Lysröret är på 16 h/dygn.
 
Hur nära hänger lysröret från plantorna och "täcks" plantorna ordentligt av ljuset? Hur gamla är plantorna? Vad har du för jord? Vad för de för näring?

Lampan är ca 20 cm ifrån, plantorna är 2 månader gamla. Grönsaksjord, som de precis har fått ny av för 2 veckor sedan ungefär så ingen gödning än. Annars har jag använt någon från plantagen som jag inte kommer ihåg märket på, ekologisk skulle den vara iaf.
 
Lampan är ca 20 cm ifrån, plantorna är 2 månader gamla. Grönsaksjord, som de precis har fått ny av för 2 veckor sedan ungefär så ingen gödning än. Annars har jag använt någon från plantagen som jag inte kommer ihåg märket på, ekologisk skulle den vara iaf.

Vid två månaders ålder så skulle jag ge dem gödning utöver det som de får i sig från jorden. Tomater är väldigt näringskrävande.
 
Men de kan vara böjda av andra orsaker också. Är de väldigt mörkgröna?

Ingen ohyra i sikte?
Ganska ljusa, eller ja, ljusare än paprikan iaf. Hade problem med ohyra på andra växter, men fick bort den (de fick flytta ut) och sen har jag inte sett någon ohyra. Jag sprayade tomatplantorna ordentligt med sopavatten ändå, bara för att vara helt säker.
 
Ganska ljusa, eller ja, ljusare än paprikan iaf. Hade problem med ohyra på andra växter, men fick bort den (de fick flytta ut) och sen har jag inte sett någon ohyra. Jag sprayade tomatplantorna ordentligt med sopavatten ändå, bara för att vara helt säker.

Jämnt ljusgröna blad brukar betyda brist på kväve (N).
 
Ganska ljusa, eller ja, ljusare än paprikan iaf. Hade problem med ohyra på andra växter, men fick bort den (de fick flytta ut) och sen har jag inte sett någon ohyra. Jag sprayade tomatplantorna ordentligt med sopavatten ändå, bara för att vara helt säker.
Är det små och knubbiga plantor eller långa och rangliga?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 875
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 502
· Visningar
49 165
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
572
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp