Trädgården 2017 - del 3

Det var då fan. Köpte lampa på nästan 700 kr. Räcker inte det så får det vara faktiskt. Jag tänker inte lägga tusentals kr på att få en tomatplanta att överleva.
 
Nä, julros stämmer inte alls på bladens konsistens. Håller med om att vitsippans blad borde ha vissnat. Men samtidigt så kom väldigt mycket upp sent och vid fel tid pga att landet var helt täckt fram till mitten av augusti. Men kanske någon annan anemonväxt. Annars är det väl troligast att det är något från trädgårdslandet som har spridit sig, t.ex. libbsticka.

Men vad fasen kan detta vara då om det inte är alunrot? Nu måste jag bara spara plantorna till sommarenför att se vad det blir för något. :laugh: Bara det inte är något ogräs!

JI7f8fZ_d.jpg

Jag tycker bladen påminner om mina malvor. Här är den mauretanska malvan, jag vet att det är svårt att se bladen på bilden, var ju blommorna jag ville fota! Men spara!
wp-1472738204882.jpg
 
Jag har plockat physalis idag med! Jag ska även ta in de sista blommorna och ställa ut ett par stora blockljus i tunnelväxthuset inatt och se om växterna klarar kylan, inatt blir det minusgrader. Årets sista jordgubbar ska jag även passa på att ta in, kunde aldrig tro att jag skulle plocka jordgubbar den 28/10 men det var tre röda vad jag kunde se när jag kollade som hastigast. :eek: :d
 
Jag har plockat physalis idag med! Jag ska även ta in de sista blommorna och ställa ut ett par stora blockljus i tunnelväxthuset inatt och se om växterna klarar kylan, inatt blir det minusgrader. Årets sista jordgubbar ska jag även passa på att ta in, kunde aldrig tro att jag skulle plocka jordgubbar den 28/10 men det var tre röda vad jag kunde se när jag kollade som hastigast. :eek: :d
Det blev fem jordgubbar, tyvärr kan man ju inte spara på doften men de var goda. Blommade gjorde de även och det fanns mer kart, men idag är det snöblandat så det var nog det sista jag fick igår. :(
 
Nu har jag slutskördat i växthuset. Jag planterade paprikan och chilin och satte i fönstret i sadelkammaren. Dessutom testade jag att ta några sticklingar från tomaterna, och satte dem direkt i jord. Vi får se om det funkar, jag borde nog ha tagit dem lite tidigare. Vinrankan har vuxit groteskt mycket och jag plockade in massor med vindruvor. Den måste beskäras rejält, men det får vänta en månad eller nåt.
wp-1509188196836..jpg
 
Hmm. . Om man skulle ta in pelargonerna kanske. Och jordgubbarna.
Vad är bäst, jordkällare (mörkt och svalt) eller kallvind (ljus och sval)? Har ingen plats inne i huset annars hade pelargonerna fått bo där. Har inget ställe att gräva ner jordgubbarna på (åtminstone inte där jag kommer komma ihåg dem)..
 
Hmm. . Om man skulle ta in pelargonerna kanske. Och jordgubbarna.
Vad är bäst, jordkällare (mörkt och svalt) eller kallvind (ljus och sval)? Har ingen plats inne i huset annars hade pelargonerna fått bo där. Har inget ställe att gräva ner jordgubbarna på (åtminstone inte där jag kommer komma ihåg dem)..
Jag tycker sadelkammaren är det perfekta stället för övervintring av blommor, dvs ljust och svalt (ca 10 grader). De går inte helt i dvala då, utan bara halvslumrar lite, och änglatrumpeterna kan få för sig att blomma när jag plockat in dem och även tidigt på våren. Annars gäller ju att ju ljusare och varmare desto mer vatten, mörkt och svalt= sover = väldigt lite vatten.
 
Jag tycker sadelkammaren är det perfekta stället för övervintring av blommor, dvs ljust och svalt (ca 10 grader). De går inte helt i dvala då, utan bara halvslumrar lite, och änglatrumpeterna kan få för sig att blomma när jag plockat in dem och även tidigt på våren. Annars gäller ju att ju ljusare och varmare desto mer vatten, mörkt och svalt= sover = väldigt lite vatten.

Det låter som att kallvinden kan vara ett bra alternativ då :) tack!
 
"Du borde peta ner några fröer slingerkrasse för att fylla ut tomrummen", sa de.
"Det kommer att bli en trevlig kantplantering", sa de.
"Det kommer att se ut precis som i Monets trädgårdar i Giverny", sa de.

Se'n kvävdes de av 22 kilometer tentakler slingerkrasse. Medan de försökte hugga sig fram med en machete, för att spåra vad som egentligen var planterat på resten av odlingsytan. Nu täckt av en ocean slingerkrasse.

Se'n sa de inget mer. Någonsin.

 
"Du borde peta ner några fröer slingerkrasse för att fylla ut tomrummen", sa de.
"Det kommer att bli en trevlig kantplantering", sa de.
"Det kommer att se ut precis som i Monets trädgårdar i Giverny", sa de.

Se'n kvävdes de av 22 kilometer tentakler slingerkrasse. Medan de försökte hugga sig fram med en machete, för att spåra vad som egentligen var planterat på resten av odlingsytan. Nu täckt av en ocean slingerkrasse.

Se'n sa de inget mer. Någonsin.

Oj :nailbiting:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 085
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
81 82 83
Svar
1 649
· Visningar
54 406
Senast: Kilauea
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
739
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp