Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 3

Jag har lyckats få EN tomat på ena plantan. Bra jobbat MM. Bra jobbat :laugh:
Det var så himla mycket blommor på båda dom plantorna (samma sort) å sen kommer ynka 1 tomat :confused:
Visserligen en bifftomat så det blir en liten bit vardera åt oss i familjen att smaka :D
Plantan jag har inne har gett tomater hela sommaren och den sista plantan har det kommit en hel del tomater på sista två veckorna på nu. Väntar på att dom ska mogna :)
Nästa år håller jag mig till mindre sorter tror jag :p
 
Efter att ha fått tummen ur så tvingade jag min make att få upp spaljén till mina klematiser. Dom når upp lite grann och med lite hjälp så ska dom nog hitta dit och slingra sig fast när dom växt lite till. Ska bli spännande att se hur det kommer se ut i framtiden :)
 
Jag har lyckats få EN tomat på ena plantan. Bra jobbat MM. Bra jobbat :laugh:
Det var så himla mycket blommor på båda dom plantorna (samma sort) å sen kommer ynka 1 tomat :confused:
Visserligen en bifftomat så det blir en liten bit vardera åt oss i familjen att smaka :D
Plantan jag har inne har gett tomater hela sommaren och den sista plantan har det kommit en hel del tomater på sista två veckorna på nu. Väntar på att dom ska mogna :)
Nästa år håller jag mig till mindre sorter tror jag :p
Vart står dom ute, inne eller i växthus? De tomater som står hos svärmor har jag fått handpollinera (viftar runt i blommorna med en pensel), det flyger in för lite insekter i hennes växthus/förråd med stora fönster. De som står ute får frukt för egen maskin.
 
Idag har jag trädmassakrerings dag,jag är trött på alla jävla träd som är iväg,fastnar i håret när man klipper gräs o skymmer utsikten.
Nu kan jag gå under flera av dom och har full utsikt på kanalen,nästa på tur är äppelträdet och ev plommonträden men där funderar jag på att vänta tills frukten är mogen o plockad.
 
Idag har jag trädmassakrerings dag,jag är trött på alla jävla träd som är iväg,fastnar i håret när man klipper gräs o skymmer utsikten.
Nu kan jag gå under flera av dom och har full utsikt på kanalen,nästa på tur är äppelträdet och ev plommonträden men där funderar jag på att vänta tills frukten är mogen o plockad.
Själv har jag sedan tidigare naggat mina fruktträn i underkant efter flera års kamp med grenarna vid gräsklippning. I år är det sämsta året fruktmässigt på 10 år så jag har inte behövt oroa mig för att klippa bort för mycket och nu utan en massa frukt som tynger ner så har jag gott om luft även om jag inte går rak. :)
 
Själv har jag sedan tidigare naggat mina fruktträn i underkant efter flera års kamp med grenarna vid gräsklippning. I år är det sämsta året fruktmässigt på 10 år så jag har inte behövt oroa mig för att klippa bort för mycket och nu utan en massa frukt som tynger ner så har jag gott om luft även om jag inte går rak. :)
Mitt gula plommon träd har jag inte vågat ge mig på innan då det förr förra året fick så mycket frukt att det såg ut som ett vindruveträd men med plommon,flera grenar bröts trots stöttning,förra äret såg det inte så ljust ut,men nu har det tagit sig igen så i år ska jag såga o klippa.
Tittade på det med blå plommon och det ser bra ut. Äppelträdet får en ordentlig omgång så när jag ätit kommer sågen fram :nailbiting:
 
Mitt gula plommon träd har jag inte vågat ge mig på innan då det förr förra året fick så mycket frukt att det såg ut som ett vindruveträd men med plommon,flera grenar bröts trots stöttning,förra äret såg det inte så ljust ut,men nu har det tagit sig igen så i år ska jag såga o klippa.
Tittade på det med blå plommon och det ser bra ut. Äppelträdet får en ordentlig omgång så när jag ätit kommer sågen fram :nailbiting:
Det går ju att kartgallra även plommonträn. ;) Jag är inte så säker på lämpligheten att beskära dem nu, än så länge är mina små plommonträn inget problem och definitivt inget problem med för mycket frukt i år. :(
 
Nu är jag med kolonilott! 100 kvm i perfekt läge med sol från morgon till kväll bara 500 meter hemifrån. :love: Men attans vad jobb det kommer behövas. Ett första steg blir väl att undersöka vad som finns där. Än så länge har jag identifierat en vinstock, björnbär, hallon, röda vinbär, rabarber, lite spridd vallmo och akleja och en attans massa brännässlor.
 
Med regnet kom... kylan. :cautious:
Högst tveksamt om det blir så mycket tomater. Av 9 plantor har bara ett fåtal blommor än, endast ett par stycken har börjat sätta frukt. Har en överlevande gurkplanta kvar, började bli en liten gurka på den men den ruttnade. :down: Så himla trist.

På det positiva så är vanlig rädisa och senapskål (aka ruccola) färdigt i min fina odlingsbänk. Den flerfärgade rädisan vet jag inte vad jag ska tro om, än så länge är ju alla röda? O_o Och jättelång rot. Ser jättekonstiga ut. Rödbetorna har börjat ta sig ordentligt men blandsalladen av baby leafs är lite trögare än jag räknat med.

Hade tänkt så en gång till men med tanke på temperaturen är det nog ingen idé...
 
Nu är jag med kolonilott! 100 kvm i perfekt läge med sol från morgon till kväll bara 500 meter hemifrån. :love: Men attans vad jobb det kommer behövas. Ett första steg blir väl att undersöka vad som finns där. Än så länge har jag identifierat en vinstock, björnbär, hallon, röda vinbär, rabarber, lite spridd vallmo och akleja och en attans massa brännässlor.

Jag var ute på en kort kvällspromenad till lotten med en lite småchockad sambo och hittade även jordgubbsplantor utspridda här och var, libbsticka, massor av oregano och någon slags överårig kål? med gigantisk stock med tillhörande "plym".

https://instagram.com/p/BXgZ9lylWGl/

Som ni ser så finns det en hel del att göra. Villkoret att jag fick ta lotten nu var att den ska vara grävd och klar till hösten. Jag kan alltså inte bara lägga markduk över och ta en bit i taget.
 
Jag var ute på en kort kvällspromenad till lotten med en lite småchockad sambo och hittade även jordgubbsplantor utspridda här och var, libbsticka, massor av oregano och någon slags överårig kål? med gigantisk stock med tillhörande "plym".

https://instagram.com/p/BXgZ9lylWGl/

Som ni ser så finns det en hel del att göra. Villkoret att jag fick ta lotten nu var att den ska vara grävd och klar till hösten. Jag kan alltså inte bara lägga markduk över och ta en bit i taget.

Huuh, ser ut som en del bortglömd del av vår trädgård som jag nu försöker förvandla till gräsmatta...
 
Det går ju att kartgallra även plommonträn. ;) Jag är inte så säker på lämpligheten att beskära dem nu, än så länge är mina små plommonträn inget problem och definitivt inget problem med för mycket frukt i år. :(
Bästa tiden för beskärning av blödarträd är nu under jas :).
 
Jag var ute på en kort kvällspromenad till lotten med en lite småchockad sambo och hittade även jordgubbsplantor utspridda här och var, libbsticka, massor av oregano och någon slags överårig kål? med gigantisk stock med tillhörande "plym".

https://instagram.com/p/BXgZ9lylWGl/

Som ni ser så finns det en hel del att göra. Villkoret att jag fick ta lotten nu var att den ska vara grävd och klar till hösten. Jag kan alltså inte bara lägga markduk över och ta en bit i taget.
Oh my god,vilket jobb! :nailbiting::bow:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ifjol täckte jag ett större område kirskål med markduk. Men efter att ha läst om hur ogräs ofta växer in i markduken så den sen fastnar...
Svar
5
· Visningar
216
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 143
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
97 98 99
Svar
1 977
· Visningar
63 534
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp