Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 3

Så var bröllopet över och man kan komma tillbaka till verkligheten igen. :D En god vän, fd florist, gjorde en fantastiskt vacker brudbukett till mig. Flera av blommorna köpte hon som perenner i kruka och planterade det som blev kvar av dem i en fin korg. Det betyder att jag kan ha kvar inte bara en torkad bukett utan även plantor i min trädgård. :love: Det handlar om jätteverbena, lavendel, stjärnflocka och hortensia. Hortensian får jag dock läsa på hur den vill övervintra... Sen även hjärtan på tråd som ska bo inomhus. :) Så himla fint tycker jag!

Konstaterar nu även att en otroligt liten solros slagit ut, liksom en väldigt låg stockros i mörkaste rött, nästan svart. :love: Dessutom två knoppar på gång på kronärtskockorna! Hoppas det kommer lite sensommarvärme så de får slå ut.
 
Det växer hejvilt!
2EFzwde.jpg
 
Lite sent svar på frågan från @monster1 om hur det gått med tunnelväxthusen, jag skyller på att jag jobbat med trädgården och annat istället för att sitta vid datorn - det gäller att utnyttja semestern. ;)

Vi är inne på fjärde säsongen med tunnelväxthus nu, vårt första gav upp förra året - tre år är nog vad vi kan räkna med; plasten var helt nedbruten av solen och gick sönder lite här och var. Eftersom vi har två tunnlar så hade vi ändå ett som vi kunde sätta upp direkt men av olika anledningar blev vi jättesena med det, typiskt då jag sådde i ovanligt god tid (för att vara jag); först i slutet av maj kom den första tunneln upp. Den andra kom upp nu för bara nån vecka sedan när det helt enkelt blev för trångt i den första... :o

Pga det här har en del chiliplantor blivit stående i alldeles för små krukor alldeles för länge och lär väl inte ge nån skörd i år, men eftersom jag övervintrar plantorna så får de väl komma igen starkt nästa år istället. :cool:

I övrigt växer det dock förvånansvärt fint trots mitt slarv... har skördat de första tomaterna och de chili som övervintrat från förra året har redan börjat ge skörd. Men lika mycket som vanligt kommer vi inte att få, varken av tomater eller chili. Gurkorna blev sådda sent och stod länge i små krukor, är omplanterade nu och börjar sätta små gurkor så förhoppningsvis ska vi hinna skörda några, om vädret håller i sig.

Vädret ja.... här nere i östra Skåne (typ mitt i Hanöbukten med bara några kilometer till havet) har varit så där... fast bättre än på många andra ställen tror jag. Vi har inte haft nån riktig värme men heller inte galet mycket regn. Nu när vi är inne i augusti så har det stabiliserat sig lite och just nu ligger det på 20-22 grader om dagarna. Ska regna rejält imorgon men ser ut att bli bättre igen sen. Så just nu klagar jag inte på vädret men det har annars varit en helt galet blåsig vår och försommar. Mest västvindar vilket annars är ovanligt; sommartid har vi normalt mer ostliga vindar. Men i år har västvindarna dominerat och det har varit mycket kyligare än vanligt.

Vi har för övrigt funderat på om vi skulle våga ha tunnelväxthusen uppe över vintern (plasten alltså, ställningarna står alltid där) men så blåsigt som det blir här så tror jag inte det kommer att funka, jag tror de kommer att blåsa sönder. Vi kör för övrigt med tunnlar från eBay, 2 stycken på 18 kvadratmeter vardera. Nu sist behövde vi ju bara beställa själva duken och byta den, ställningen lär stå ett bra tag till.
 
Jag var ute på en kort kvällspromenad till lotten med en lite småchockad sambo och hittade även jordgubbsplantor utspridda här och var, libbsticka, massor av oregano och någon slags överårig kål? med gigantisk stock med tillhörande "plym".

https://instagram.com/p/BXgZ9lylWGl/

Som ni ser så finns det en hel del att göra. Villkoret att jag fick ta lotten nu var att den ska vara grävd och klar till hösten. Jag kan alltså inte bara lägga markduk över och ta en bit i taget.

Den sjunde bilden i länken som jag lade ut, är det någon slags verbena?
 
Nu ska jag strax i väg förmatt sätta spaden i jorden. Funderar dock lite över hur jag ska bära mig åt. Det ogräs som lever drar/gräver jag upp, men hur gör jag med det som ser dött ut (både ogräs och icke-ogräs)? Är det bara att vända ner det, eller behöver jag gräva upp det också? Tidigare innehavaren slog vid något tillfälle ner allt som växte för att motverka ogrässpridning och ohejdad frösådd (vilket ju är tacksamt :)). Men det gör det samtidigt svårt för mig att se vad som är ogräs och vad som varit sådder. Det mesta är bara en stubbåker.

Min generella fråga kanske kan kokas ner till följande: Hur ska jag gräva?
 
Har idag tittat till bina själv för första gången, ganska nöjd med det! :D Får erkänna att jag varit lite nervös när vi öppnat kupan men sist var de lite upprörda. Idag var de så fromma och fina. Det blev plötsligt tusen gånger roligare med bin! De har inte gjort klart cellerna riktigt i den nya lådan men har börjat fylla med honung i de mittersta ramarna. :love: Nu blommar ljungen så det kanske rent av blir lite mörk ljunghonung av det. :) (som är to die for!)
 
Nu har det blivit en tomatexplosion i växthuset. :d Det fullkomligt dräller av tomater. :)
Vad gör man med tomater som man inte hinner äta upp? Går det att göra något vettigt förutom tomatsås som jag tycker är lite slöseri på färska tomater?
Gurkorna däremot! :meh: Dom har inte ens dykt upp. Det är massor med blad och blommor och inte en enda gurka. O_o Det måste ha blivit någon miss i pollineringen. :cautious:

Annars svämmar trädgården över totalt. Det är verkligen extra allt.
Bolltistlar och marton blommar nu och lyser verkligen jättefint. Prydnadsgräsen börjar växa och har blivit en meter höga. (De brukar sluta på två och en halv meter). Alunroten, som jag har massor av, är som allra finast nu. Funkia breder ut sig totalt och är verkligen jättefin den med.
Har en helt fantastisk spirstånds som jag fick med mig från min förra trädgård som blommor med 2 meter höga, gula spiror.

Har samlat in massor med fröer.
Det är stora påsar som gäller och inga små vanliga påsar man brukar få när man köper fröer. ;) Har fått (och snott :o) aklejafrön från mina grannar också så jag kan utöka min samling. Annars är det massor med fingerborgsblommor, gullviva, klint, alliumlök, vallmo (såklart ;)), ringblomma mm som har mognat nu.

Har även grävt upp massor med självsådda småplantor som jag har krukat upp.
Ska ge bort lite till min mamma som har fått en ny trädgård och kan behöva lite plantor till den. Av någon anledning gror allt allra bäst i grusgången, så jag har förlikat mig med att det är där som plantskolan är och där mina småplantor drivs upp. :D

Plockade av krusbären idag och fick 2,5 liter på två små buskar. :) Imorgon blir det paj, marmelad och/eller kräm. :d

Älskar den här tiden på året i trädgården. :love: Vilket överflöd!
Det enda som möjligtvis är tråkigt i år är att det inte blir varken äpplen eller plommon.

Det enda jag längtar efter är att kunna få plats med ett riktigt stort trädgårdsland och att kunna anlägga en blomsteräng. Och en damm......:angel:
 
Nu ska jag strax i väg förmatt sätta spaden i jorden. Funderar dock lite över hur jag ska bära mig åt. Det ogräs som lever drar/gräver jag upp, men hur gör jag med det som ser dött ut (både ogräs och icke-ogräs)? Är det bara att vända ner det, eller behöver jag gräva upp det också? Tidigare innehavaren slog vid något tillfälle ner allt som växte för att motverka ogrässpridning och ohejdad frösådd (vilket ju är tacksamt :)). Men det gör det samtidigt svårt för mig att se vad som är ogräs och vad som varit sådder. Det mesta är bara en stubbåker.

Min generella fråga kanske kan kokas ner till följande: Hur ska jag gräva?
Tror att du behöver ta bort allt? Även om det är ettåriga ogräs så ställer rötterna till det i framtida odling. Så rensa bort rötterna och lägg upp på kompost.
 
Nu har det blivit en tomatexplosion i växthuset. :d Det fullkomligt dräller av tomater. :)
Vad gör man med tomater som man inte hinner äta upp? Går det att göra något vettigt förutom tomatsås som jag tycker är lite slöseri på färska tomater?
Gurkorna däremot! :meh: Dom har inte ens dykt upp. Det är massor med blad och blommor och inte en enda gurka. O_o Det måste ha blivit någon miss i pollineringen. :cautious:

Annars svämmar trädgården över totalt. Det är verkligen extra allt.
Bolltistlar och marton blommar nu och lyser verkligen jättefint. Prydnadsgräsen börjar växa och har blivit en meter höga. (De brukar sluta på två och en halv meter). Alunroten, som jag har massor av, är som allra finast nu. Funkia breder ut sig totalt och är verkligen jättefin den med.
Har en helt fantastisk spirstånds som jag fick med mig från min förra trädgård som blommor med 2 meter höga, gula spiror.

Har samlat in massor med fröer.
Det är stora påsar som gäller och inga små vanliga påsar man brukar få när man köper fröer. ;) Har fått (och snott :o) aklejafrön från mina grannar också så jag kan utöka min samling. Annars är det massor med fingerborgsblommor, gullviva, klint, alliumlök, vallmo (såklart ;)), ringblomma mm som har mognat nu.

Har även grävt upp massor med självsådda småplantor som jag har krukat upp.
Ska ge bort lite till min mamma som har fått en ny trädgård och kan behöva lite plantor till den. Av någon anledning gror allt allra bäst i grusgången, så jag har förlikat mig med att det är där som plantskolan är och där mina småplantor drivs upp. :D

Plockade av krusbären idag och fick 2,5 liter på två små buskar. :) Imorgon blir det paj, marmelad och/eller kräm. :d

Älskar den här tiden på året i trädgården. :love: Vilket överflöd!
Det enda som möjligtvis är tråkigt i år är att det inte blir varken äpplen eller plommon.

Det enda jag längtar efter är att kunna få plats med ett riktigt stort trädgårdsland och att kunna anlägga en blomsteräng. Och en damm......:angel:

Men att få göra en härlig tomatsås på pinfärska tomater är ju ett av skälen till varför man odlar tomater - tycker jag. Det är ju så gott! Ravioli eller cannelloni med en tomat- och smörsås på just färska tomater! :love:

Hinner du inte äta upp allt så kan du torka, koka tomatpuré eller frysa tomatklyftor för användning under vintern.
 
Tror att du behöver ta bort allt? Även om det är ettåriga ogräs så ställer rötterna till det i framtida odling. Så rensa bort rötterna och lägg upp på kompost.

Å kära nån, det är ju 100 kvm täckt av rötter! Men jag antar att det bara är att bita i. :D

Kompost finns ingen gemensam, men jag att jag får sätta upp en egen. Just nu kan jag dock inte se exakt var det skulle passa att sätta upp en kompost, så ett första steg blir nog att rensa mig fram till ett ställe där jag kan sätta upp en.

Tills vidare kanske jag sonika ska köra det jag rycker upp till trädgårdtippen? Igår ägnade jag fyra timmar åt att rensa mig genom nässlor så att kommer fram till redskapslådan som behöver lagas och stadgas upp lite och bara det genererade material nog för att fylla en normalstor kompost.

Jag träffade för övrigt min lottgranne igår. Hon berättade att lotten odlades så sent som förra året och att jorden i min lott är fantastisk. Han som hade lotten innan är tydligen väldigt kunnig, men har inte haft tiden som krävs för att röja och rensa ordentligt och i år har han därför inte gjort något med lotten.
 
Just ja! Vilka är de bästa handskarna för att slippas plågas av nässlor? Jag är så himla känslig för nässlor så trots att jag hade trädgårdshandskar så brände jag mig så mycket om händerna att flera fingrar svullnade upp.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ifjol täckte jag ett större område kirskål med markduk. Men efter att ha läst om hur ogräs ofta växer in i markduken så den sen fastnar...
Svar
5
· Visningar
195
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
594
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 126
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 890
· Visningar
60 961
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp