Bukefalos 28 år!

Tränade NH idag

F

Ferrari_90

Och det gick bra. Det var endast intruktören som hanterade hästen och visade hur jag skulle gå till väga. Fick bra tips och jag märkte på en gång att hästen blev lugn och uppmärksam. Men sen sa han att han någon dag ville binda min häst ensam i ett träd där han skulle få stå i flera timmar. Varför?!:( Där kände jag bara nejnejnej! Men fick aldrig någon bra förklaring. Varför gör man så och är det verkligen bra för hästen när den är helt "problem-fri"?
 
Sv: Tränade NH idag

Bra att du sa ifrån.

vissa karlar drömmer om att de är på prärien o sätter oxå på hobbles- binder ihop benen för att de ska tvingas stå kvar.:devil:

det var skillnad förr när de fick gå hem de 5 milen till ranchen om hästen sprang iväg.
 
Sv: Tränade NH idag

Nu har jag inte sysslat med NH särskilt länge, men haft en TOPPEN-lärare. Och under den veckan som vi hårdtränade grundstegen var det aldrig ett ord om att binda hästen nånstans i flera timmar. Som ovanstående skriver, så kan man öva på att hästen självmant skall stå stilla medan man går iväg (ehm, in i sadelkammaren, mockar i boxen), alltså lös, och inte fastbunden.

Men binda fast den verkar inte särskilt spännande, nej. Jag skulle också tvivla på idén.
 
Sv: Tränade NH idag

Men vad kan det tänkas vara bra för att göra så med hästen? Vad lär den sej utav det? Hästen är en unghäst som bara varit här i några dagar och som verkar helt problemfri. Vi tränar NH just för att bygga upp ledarskap och undvika konflikter i framtiden och för att få en bra relation. Förövrigt verkar instruktören jätte duktig och verkar kunna sin sak, men tanken på att binda min häst i ett träd är inte speciellt lockande....

Har en annan fundering också. Han lärde min häst att "när jag går mot din rumpa ska du flytta på den". Alltså så att instruktören och hästen gick i en cirkel. Om inte hästen flyttade på rumpan så snurrade han med grimskaftet tills hästen flyttade på rumpan(flyttade den sej inte efter ett tags snurrande så fick han sej en smäll på rumpan). Det jag då funderar på är: Hur blir det när det här är inlärt ordentligt och jag t.e.x vill borsta svansen på hästen eller göra nått annat med bakdelen på honom(göra rent hovarna eller nått sånt)? Hur vet hästen när han ska flytta på rumpan och när han inte ska göra det?
 
Sv: Tränade NH idag

Som jag lärt mig det hela, så beror det på om du sätter tryck, på en känslig häst, och efter en tids träning, så räcker det med en blick oftast. Men om du inte vill att den ska flytta rumpan, stirrar du inte på rumpan och lägger inget tryck på att den ska flytta sig. Ofta kommer man ju från en annan vinkel då också.

Jag har pysslat med häst som är så lyhörd att man bara behöver titta (min egna dam är på g åt det hållet oxå, när hon kan hålla koncentrationen :)), och det har inte varit några problem när jag inte velat att han ska flytta undan.
De läser av oss bättre än vi tror, det är inte ett inlärt beteende, utan det är vad vi säger med vårat kroppsspråk, som hästen då tolkar.

Jämför med hästars egna språk: ledarhästen kan antingen gå fram och flytta på den lägre, eller gå fram för att klia varandra. De vet skillnaden, det är oftare vi som måste lära oss den. :p
 
Sv: Tränade NH idag

Tack då förstår jag bättre!:bow:

Vad har ni för "regler" när ni går in till boxen hos en häst?
Jag har skapat den regeln att hästen får komma fram till mej(möta mej) så länge han inte knuffar på mej med huvudet eller försöker trycka sej förbi mej. Är det en bra gräns eller ska hästen hålla sej undan helt och hållet när man går in till den, hålla avstånd och ge mej plats alltså?
 
Sv: Tränade NH idag

En kommentar betr "Träna NH" och instruktörer.

Det verkar tyvärr som att man alldeles för ofta glömmer att det är människan som ska läras och tränas i NH!
Istället visar en del instruktörer sin skicklighet i att själva påverka hästar via sitt kroppsspråk och "trycka på rätt knappar", och tror att eleven därmed sett och förstått. Vilket sällan är fallet! Detta visas tydligt i många av dom trådar som handlar om NH.

Flera av de etablerade NH-instruktörerna använder dagar i början av sina kurser för att lägga grund och kunskap hos eleverna, vilka därefter kan suga åt sig den praktiska utbildningen och förstå vad som händer och varför det händer.
Enligt min mening det enda rätta sättet, men ett sätt som kostar pengar för eleven. Det kan vara svårt för den oinvigde att se behovet av att betala 2-3.000:- för en helg mest bestående av teori. Innan men ens börjar "träna NH" med häst, vilket kommer under nästa helg.
Det är därför förståeligt om man hellre väljer att hoppa på kurser där man redan från början får använda "NH-system" på sin egen häst. Tyvärr så upptäcker man då, i likhet med TS, att man inte förstår varför man gör det ena eller andra, lika lite som man förstår vad som ska åstadkommas, vilka signaler man ska ge eller titta efter, vad dom innebär osv, osv.

Vad som tydligen oftast lärs ut, är ett mekaniskt hanterande av hästen. Men vem vill ha en mekanisk häst? Inte jag i alla fall!

Du TS, har förstått problemet och frågar vidare efter bakgrund, orsak etc. Fortsätt med det! Ställ nästa gång kravet på din instruktör, att han ger dig hela kakan av kunskap, inkl vad NH är.

LIA
 
Sv: Tränade NH idag

Frågan vad som är naturligt för HÄSTEN- att stå bunden vid träd- i timmar:eek:
 
Sv: Tränade NH idag

Måste bara berätta! Efter bara ett dygn med "NH-hantering" så är det en helt annan häst. Han har ju bara bott här några dagar. I helgen var han nervös, skrapade med hovarna, slängde med huvudet. Men nu är han hur lugn och cool som helst, följer efter mej i vart enda steg jag tar, ser nöjd och harmonsik ut och lyssnar på minsta lilla vink. Kan det gå så fort att få en så bra relation med en häst eller är det bara tillfälligt?!
 
Sv: Tränade NH idag

Dels har han vant sig vid den nya miljön, sen har du tillbringat tid med honom- umgåtts. Alla gör inte det:crazy:
 
Sv: Tränade NH idag

Det kan gå ruskigt fort att få en ung oförstörd häst att känna sig trygg och lugn när den ser att den har människor runt sig som förstår sig på den.
Njuuut!

Jag skulle heller inte binda någon häst i ett träd flera timmar :( men jag kan tänka mig att han tänkte att hästen skulle vänja sig vid att stå och vänta tills någon kommer och ber den göra något. Lite westerngrej, typ hästen ska kunna stå uppbunden utanför baren hela kvällen :angel::crazy:
Det är såklart viktigt att hästen lär sig att lugnt stå och vänta när den är uppbunden, men jag tror verkligen inte att ett träd i flera timmar är bästa lösningen...
 
Sv: Tränade NH idag

Ja jag har tillbringat mycket tid med honom dom senaste dagarna. Och än så länge har han inga hästkompisar. Vi har valt att inte släppa ihop honom med dom andra hästarna än pågrund utav att vi vill undvika bråk, speciellt då min fjording är skadad. Men dom går i var sin hage precis brevid varandra.

Jag är verkligen jätte glad för att jag hittat en häst som allt verkar funka bra med, för en gångs skull är jag trygg och avslappnad när jag är ute i stallet.
 
Sv: Tränade NH idag

gud det tyckte jag lät väldigt konstigt att manskulle binda den och låta den stå där. Grejen med NH är väl att hästen ska lita på dej och att du typ ska kunna göra vad som hest med den. Men inte knuta fast den i ett träd iflera timmar den kan ju få panik och få men för livet... :S
 
Sv: Tränade NH idag

Har själv fått hem en häst som är mkt NH tränad från tidigare första helgen var han väldigt uppstressad i stallet , men då gick jag ut och körde NH med han då kunde han stå helt lös i stallgången :). Man märker på han att han blir lite mer stressad och "testar" lite när man inte har kört NH på några dagar, tror han behöver få jobba med huvudet lite oxå.
 
Sv: Tränade NH idag

Det är ingen skillnad på vad häst eller hund behöver- för att må bra.

Härmar Cesar :angel: motion, disciplin o kärlek- i den ordningen.
 
Sv: Tränade NH idag

Jag är definitivt ingen expert verkligen, men jag tror att det kan vara för att hästen ska lära sig att den klarar sig själv. Hästen kanske blir orolig när den står uppbunden ensam men om man låter den stå kvar så går det över och hästen lär sig att det var inte så farligt, "jag klarar mig själv och kan lugna mig själv". Skulle tro att det ger bättre självförtroende för hästen. Jag har gjort det med min häst fast kanske inte i flera timmar. Det var tex en uppbindningsplats i stallet som hon blev orolig vid och då ställde jag henne där och lät henne vara ifred, när hon lugnat sig fick hon stå ett tag till tills hon blev helt avslappnad och uttråkad...då tog jag loss henne. Sedan dess har hon inte varit orolig där utan ställer sig i slappar ställning direkt. Jag har också bundit upp henne kort för att träna på att inte få panik av det. Det konkreta resultatet syntes på en utflykt när vi tog en lång lunch. Min häst tog det lungt även fast gräset just där hon stod tog slut(andra hästar blev vi tvungna att flyttta på vartefter) och rätt som det var upptäckte en tjej att min häst hade trasslat in sig och grimskaftet satt fast...och hästen stod och halvsov i slapparställning med underläppen mycket komiskt hängande...det var bara snarkningarna som fattades. Hon blev mycket beundrad för att hon tog det så lugnt fast hon satt fast. Vill tillägga att det inte är jag som kommit på dessa träningsknep utan min NHmentor.
 
Sv: Tränade NH idag

Jag är definitivt ingen expert verkligen, men jag tror att det kan vara för att hästen ska lära sig att den klarar sig själv. Hästen kanske blir orolig när den står uppbunden ensam men om man låter den stå kvar så går det över och hästen lär sig att det var inte så farligt, "jag klarar mig själv och kan lugna mig själv". Skulle tro att det ger bättre självförtroende för hästen.


Tror du verkligen att hästen resonerar så??
Jag är skeptisk...

Att binda en häst vid ett träd i flera timmar låter i mina öron som ett sätt att bryta ner den
& få den att ge upp. Idiotiskt! :mad:
 
Sv: Tränade NH idag

Håller med. Hästen är ett flyktdjur och har inte en chans att fly ifrån rovdjur om han står bunden. Det är en annan sak om han står bunden men att man står hos honom(ledaren) så att han vet att han är skyddad och att det inte är nått farligt. Men att lämna ett flockdjur med flyktinstinkt bunden vid ett träd utan sin ledare en tycker jag verkar idiotiskt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 852
Senast: co-SMAD4
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 456
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 776
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp