Bukefalos 28 år!

Tränade NH idag

Sv: Tränade NH idag

Det där med tid är lite olika tycker jag. En del saker man tränar är det nog bäst att ta lite i taget och vartefter öka(Som när min häst hade blivit skrämd av hovslagaren och var rädd för att låta den nya att hålla kvar i hoven i lyft läge tillräckligt länge. Då tränade jag det genom att inte låta hästen sätta ner hoven så länge som hon ryckte med benet, följde med i rörelsen så hon inte fick panik, men satte inte ned hoven förrän hon stod still. Vartefter hon lugnade ner sig alltmer ökade vi tiden som hovisen höll kvar. Nu går det utmärkt. Nästa steg i träningen är att hovisen ska få låtsas vara lite läskig)(stressad mm)
Men en del saker man tränar tror jag att man gör bäst i att inte vara så snabb att ta bort hästen från det som oroar utan låta den vara tills den lugnat sig. Då har den ett bättre minne därifrån till nästa gång. För jag tror att vi alla kan vara överens om att hästar har ett väldigt gott minne;) på gott och ont.
 
Sv: Tränade NH idag

Fysiskt har ju en hel del hänt. Mentalt inte så mycket. Detta främst för att man inte behövt förändra något där.
Smärre anpassningar typ att rädslan för människor dämpats (man kan väl anta att vildhästen i likhet med andra bytesdjur var rädd för människa), men i det stora hela är dom nog samma hästar, nu som då. Ett tecken på det är att dom har samma "språk", oavsett vi tittar på Brunte i Norrland eller förvildade mustanger.

Om man jämför med andra (exl katt) tamdjur ser man stora skillnader. Detta eftersom människan haft behov/intresse av att, via avel, förändra även det mentala.

LIA

Vi har också avlat bort mycket av aggressiviteten. Jämfört med Przewalskis häst (det närmaste vildhäst man kommer idag) är tamhästen lugnare och "snällare".
 
Sv: Tränade NH idag

Inte läst hela tråden men ...


Som jag fattat det så är inte NH och western riktigt samma grej liksom! Är du säker på att din instruktör är en NH instruktör och inte egentligen western instruktör? :crazy:

Jag har tränat western för instruktör och där sett tränaren binda upp en unghäst i sargen (som var en plankvägg, med hålrum bakom, hästen kunde alltså fastna om den reste sig)... alla gick sedan på lunch paus och lämnade den stackars hästen! :eek:

Jag protesterade och fick till svar, att dummar han sig och fastnar får han skylla sig själv, då är han inte värd att spara på! =slakt... :mad:

Så alla tränare, tränar inte sina hästar (el. andras för den delen humant och med NH träning, bara för de håller på med western o vise versa... ).

Jag kan förstå meningen att ha en häst tolerant och "nedbruten" för uppbindning och hobbles osv... Om man verkligen ska leva "cowboy" liv ute i prärien. :angel:

Men de flesta av oss här i Sverige har verkligen inte behov eller någon nytta av sådan extrem träning! Så jag ratar den totalt (under våra svenksa förhållanden och på det sätt vi hanterar hästar, bör det inte accepteras)!!!

Vi har stall här och hagar och kan lära våra hästar att stå stilla på kommando och under uppsikt!!! Mycket humanare!!! Och vi har INTE behov för mer... :bow:
 
Sv: Tränade NH idag

Jag kan förstå meningen att ha en häst tolerant och "nedbruten" för uppbindning och hobbles osv... Om man verkligen ska leva "cowboy" liv ute i prärien.

Men de flesta av oss här i Sverige har verkligen inte behov eller någon nytta av sådan extrem träning! Så jag ratar den totalt (under våra svenksa förhållanden och på det sätt vi hanterar hästar, bör det inte accepteras)!!!

Vi har stall här och hagar och kan lära våra hästar att stå stilla på kommando och under uppsikt!!! Mycket humanare!!! Och vi har INTE behov för mer...
Att en häst kan stå uppbunden, även i flera timmar, betyder inte att den är nedbruten. Den kan vara det, men den kan lika gärna vara lärd att acceptera uppbindningen. Jämför att stå i spilta!

Huruvida man har behov eller inte av "sådan extrem träning" är nog något varken du eller jag kan bedöma. Vad jag vet är att det i vissa situationer är guld värt om hästen lugnt accepterar att sitta fast under en längre tid. Så inlägget om hästen som satt fast!
Vi tränar våra hästar att acceptera uppbindning i olika former bl a just av denna anledning.

LIA
 
Sv: Tränade NH idag

För det första så är vi inte cowboys (eller inte jag iallafall, du kanske är det...) i Sverige år 2008, så det finns ingen vits med den där sjuka träningsmetoden.
Vi behöver inte "lära" hästen (läs tvinga den) att stå stilla utan att vara uppbunden en hel natt. Varför ska den kunna det?
Människans sjuka påhitt...:grin: Bara för att cowboysen gjorde det förr behöver det inte vara en bra metod, och knappast något naturligt för hästen...det ni NH-frälsta så gärna predikar för.

Hästen behöver inte få panik om den fastnar i tråd för det heller (hur ofta nu hästar gör det). Min fastnade i tråd när jag red i en gammal hage, men eftersom hon litar så på mig så stannade jag henne direkt och hon stod blickstilla medan jag satt av och tog bort tråden. Det handlar om att skapa ett förhållande med hästen där den litar på dig, vilket knappast kommer att ske via tvång som de där äckliga handklovarna är. Tänk efter!! Sen är alla hästar individer, men jag tror inte på tvång som metod till någon häst.
 
Sv: Tränade NH idag

Läste ditt inlägg efter jag skrev mitt, men jag håller med om allt du skrev.

Blir illamående av hur vissa sväljer metoder med hull och hår...använd hjärnan och sålla!
 
Sv: Tränade NH idag

Jag vet att många NH- instruktörer vill binda upp hästar i flera timmar. Jag ser själv inte meningen med det.

Om något känns fel med något en instruktör/tränare gör med din häst, och denna inte kan ge en acceptabel förklaring till Varför han/hon gör något, så har du All rätt i världen, och Ansvaret att, säga stop. Det är din häst och dina pengar.
Ditt val!


Jag tycker inte du ska gå med på att hästen ska bindas vid ett träd i flera timmar.
Låter mer som att han försöker bryta ner hästen mer än bygga upp den mentalt.


Jag håller just nu på att träna min unghäst med att vara uppbunden längre stunder, han är rätt otålig av sig.
Jag sätetr fast honom medans jag mockar ett par boxar i stallet jag jobbar i.
Sedan när han är lugn och stått lugn ett tag (han skrapar med hovarna och trippar fram och tillbaka när han är otålig), så släpper jag lös honom och han får sin eftergift. Den tid han sitter fast ska allt eftersom ökas, men man kan inte börja med flera timmar. Det är bara dumt.


Ta mod till dig och säg ifrån.

En tränare som itne kan motivera sina handlingar, är en tränare som itne vet vad den gör!
 
Sv: Tränade NH idag

Jag hålelr absolut med dig LIA, vill dock belysa att man om man vill lära sin häst att stå uppbunden inte bör börja med att binda fast den i ett träd i ett par timmar.

Utan ta den mjuka vägen och börja suggesivt med en kort stund.

Nu har jag inte läst hela tråden och jag började bakifrån så det kan ju hända att du redan skrivit det. :)
Vi brukar ju tycka likadant.


Edited:


FÖ ett mycket bra sätt att lära en häst att inte få panik om den fastnar med benen lärde jag mig via en av Ellen Ofstads (heter hon va?) videor.

Hon lägger ett mjukt rep runt hästens ben, inte en ögla utan bara runt om, står framifrån och lägger sedan tryck på repet/benet framåt.
Här ska hästen lära sig att tänka framåt sas, istället för att kämpa emot trycket ska den flytta sig undan för det. Hästen ska ta bort sitt ben från trycket och tänka åt motsatta håll.
Denna övning ska kunna göras från alla håll och kanter på hästen.

Vilket är ytterst praktiskt om ens häst fastnar med benen i något.


Och det är en övning jag utför på mina hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränade NH idag

Det viktigaste är inte hur långt vi hålelr på med något, utan att hästen får en eftergift i rätt ögonblick, precis så som du arbetade med din hästs hovar.

Om du hade fortsatt att hålla, och hålla, och hålla i en evighet hade du först fått en häst som accepterade, som sedan testade, och till sist gett upp menalt och insett att det inte spelar någon roll.
Det är att bryta ner en häst mentalt till att bli ett redskap, och itne en individ.

Det du istället gjorde var helt korrekt, du höll i hoven tills dess att hästen lugnat ner sig och stod still, då fick den sin eftergift i form av att du satte ner hoven. Väldigt bra.


Det TS tränare vill göra är att fortsätta hålla i hoven i flera timmar (rent bildligt talat, nu var det ju uppbindning vid ett träd eg.), och det utan att kunna argumentera om Varför...

Det är att mentalt bryta ner hästen istället för att låta den växa mentalt och i sin självkänsla.

Att "hålla på med NH", är inte Bara att skapa rang och bli ledaren, det är att hjälpa sin häst att finna ro i sig själv, och utifrån det låta den växa i sig själv.
(lite allmänt svar)

:)


Det där med tid är lite olika tycker jag. En del saker man tränar är det nog bäst att ta lite i taget och vartefter öka(Som när min häst hade blivit skrämd av hovslagaren och var rädd för att låta den nya att hålla kvar i hoven i lyft läge tillräckligt länge. Då tränade jag det genom att inte låta hästen sätta ner hoven så länge som hon ryckte med benet, följde med i rörelsen så hon inte fick panik, men satte inte ned hoven förrän hon stod still. Vartefter hon lugnade ner sig alltmer ökade vi tiden som hovisen höll kvar. Nu går det utmärkt. Nästa steg i träningen är att hovisen ska få låtsas vara lite läskig)(stressad mm)
Men en del saker man tränar tror jag att man gör bäst i att inte vara så snabb att ta bort hästen från det som oroar utan låta den vara tills den lugnat sig. Då har den ett bättre minne därifrån till nästa gång. För jag tror att vi alla kan vara överens om att hästar har ett väldigt gott minne;) på gott och ont.
 
Sv: Tränade NH idag

Jo, vi har varit inne på det. Som med så mycket annat börjar man med ett litet steg först. Inte ett maratonlopp. ;)

Det där med att lägga rep runt hästens ben och dra och lyfta tillämpar jag också. En övning som inte leder till något mål i sig, men som bidrar till flera nyttiga lärdomar för hästen.
Faktiskt kan man leda hästen åt olika håll genom att dra i ett ben. Opraktiskt, men kul. :)

LIA
 
Sv: Tränade NH idag

Och det gick bra. Det var endast intruktören som hanterade hästen och visade hur jag skulle gå till väga. Fick bra tips och jag märkte på en gång att hästen blev lugn och uppmärksam. Men sen sa han att han någon dag ville binda min häst ensam i ett träd där han skulle få stå i flera timmar. Varför?!:( Där kände jag bara nejnejnej! Men fick aldrig någon bra förklaring. Varför gör man så och är det verkligen bra för hästen när den är helt "problem-fri"?


Jag köpte ett nummer av Lucky Rider (kanske två nummer sedan) och där stod en artikel om just detta. Det är en intressant tanke, men jag vet inte om jag skulle våga göra det med min häst. En westerntränare i min närhet säger att det vore bra, en annan säger emot.

Min häst är extremt flockbunden och har svårt att slappna av om jag t ex har honom ensam inne i stallet eller rider ut själv.
Enligt den här övningen ska hästen belöna sig själv genom att stå lugnt och slappna av. Första gången kan det ta en dag, beroende på hur hästen är, sen gör man det under ett par veckor för att befästa.
Jätteviktigt att man gör det under kontrollerade former, jag har sett en bild en gång på någon liknande övning och då har man en stolpe med bildäck runt och repet är fäst högt så att hästen under inga omständigheter kan göra sig illa. Man får inte gå fram till den förrän den står lugnt, den får absolut inte kunna slita sig för då blir det än värre nästa gång. I den här artikeln står det rätt utförligt hur du ska göra, men jag vet inte om jag skulle göra det med min häst, känner mig alldeles för osäker på detta. Eventuellt om jag hade en väldigt erfaren tränare som support.
 
Sv: Tränade NH idag

Jag hålelr absolut med dig LIA, vill dock belysa att man om man vill lära sin häst att stå uppbunden inte bör börja med att binda fast den i ett träd i ett par timmar.

Utan ta den mjuka vägen och börja suggesivt med en kort stund.

Nu har jag inte läst hela tråden och jag började bakifrån så det kan ju hända att du redan skrivit det. :)
Vi brukar ju tycka likadant.


Edited:


FÖ ett mycket bra sätt att lära en häst att inte få panik om den fastnar med benen lärde jag mig via en av Ellen Ofstads (heter hon va?) videor.

Hon lägger ett mjukt rep runt hästens ben, inte en ögla utan bara runt om, står framifrån och lägger sedan tryck på repet/benet framåt.
Här ska hästen lära sig att tänka framåt sas, istället för att kämpa emot trycket ska den flytta sig undan för det. Hästen ska ta bort sitt ben från trycket och tänka åt motsatta håll.
Denna övning ska kunna göras från alla håll och kanter på hästen.

Vilket är ytterst praktiskt om ens häst fastnar med benen i något.


Och det är en övning jag utför på mina hästar.


Mycket bra övning! Min häst bryr sig inte alls längre om han har något runt benen. Kliver han på grimskaftet så löser han det själv, får inte panik.
Jättebra tråd! Massa bra tips!
 
Sv: Tränade NH idag

Flera timmar är väl att ta i, men jag förstår poängen. Många hästar lär sig aldrig tålamod, (däribland min egen:angel:) och blir väldigt stressade och otåliga om de måste stå i gången mer än 5 minuter eller stå nånstans de inte är vana. Inte minst om man är ute och åker med hästen själv och måste sätta den nånstans för att ta fram saker eller så så är det bra att den är van vid att koppla av och stå lugnt och sova där den ställs. Genom att låta den stå tills den verkligen kopplat av och inte står och snurrar eller trampar lär den sig att koppla av. Många westerntränare övar sina hästar på att även stå uppbundna i boxen längre stunder för att det inte ska kännas som något konstigt alls. Bara att stå och vila. :) Den har ju resten av dynget på sig att ströva omkring och plocka och beta när den är "ledig".

Det är väl inte taskitgare än att ha häst i spilta nätterna igenom?:grin: Ska nog faktiskt börja träna min häst på att stå uppbunden där jag ställer henne, är himla svårt med fikapauser på långritten som det är nu. :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 852
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 073
Senast: Juli0a
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 460
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 724
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp