Bukefalos 28 år!

Tränade NH idag

Sv: Tränade NH idag

En del hästar kämpar- andra resignerar- stänger av.

Man binder ju upp hästar en dag vid en påle. med en gjord på för att den inte ska göra illa sig i sin kamp o förstår att det är lönlöst- knäcker den- vänjer den inte- som vi normala mäniskor gör:D
 
Sv: Tränade NH idag

Tja, jag kan jag ju bara tala för hur min häst reagerade och det kan säkert vara väldigt olika beroende på temperament. Typiskt för min häst är tex att när vi tog in hästarna igår så kom alla utom hon springande eftersom de vill in till maten. Hon tyckte tydligen att gräset som finns kvar är viktigare än att följa med flocken, så jag fick gå och hämta henne längst bort i hagen. (Hon är inte utanför i flocken utan har en bästa klikompis i gänget) Så hon är inte så rädd att vara ensam. Och jag vet hur hon ser ut när hon är avlappnad(hon ser väldigt härlig ut då:love:), så hon är inte knäckt. Hon blir inte lätt rädd men om något är läskigt så stannar vi där tills det inte är läskigt längre utan bara tråkigt. Naturligtvis på ett lagom avstånd eller en lagom nivå. Det får inte vara på paniknivå utan orolignivå om ni förstår hur jag menar. När vi rider/tränar så vet vi ju att vi ska sluta när det går bra och samma tycker jag gäller när det gäller saker som hästarna är oroliga för. Går man därifrån/avbryter medan de är oroliga så är det det de kommer ihåg till nästa gång och då är det lätt att det blir ännu läskigare. Det är mitt sätt att tänka och det fungerar på min häst.
 
Sv: Tränade NH idag

Snor tråden lite*

Jag har också börjat träna NH för instruktör med min nya häst, har aldrig gjort det tidigare. Jag har funderat en hel del sen vårat första träningspass speciellt på en grej.
Om du tar en nutida tävlingshäst och jämför med en RIKTIG vildhäst, hur mycket har dom gemensamt?
Vad jag har fattat NH för så ska det vara så naturligt för hästen som möjligt, det ska följa dess instinkter och liknande. Men hur mycket "häst" är våra hästar idag egentligen? Har det ändrats sej mycket på dom 1000 åren som hästarna varit i fångenskap hos oss? Har inte hästarna blivit "lite mer som oss"?
 
Sv: Tränade NH idag

Jo, det är väl klart att man gradvis vänjer hästar vid "farliga" saker och situationer. Det jag reagerade över i ditt inlägg var detta att hästen tänker "jag klarar mig själv och kan lugna mig själv".
Hästar är hästar och reagerar som sådana. Blir lite tokigt när man lägger in en människas sätt att tänka och resonera när man pratar om hästar. ;)
 
Sv: Tränade NH idag

*knapplån*

Tycker att det låter väldigt märkligt att man ska binda upp hästen i ett träd flera timmar. Och har tränaren inte ens någon vettig förklaring varför h*n vill göra det så tycker jag definitivt att man ska avstå. Att hästen ska klara av att stå bunden är dock en bra sak i sig, men om man ska lära hästen att göra det så handlar det om att ta det i små steg, att hästen först kan ge efter för trycket i nacken, att låta den vara bunden när man håller på med den (exempelvis ryktar), och att man stegvis förlänger tiden som hästen står bunden och hur långt ifrån hästen man går. Och, det kanske viktigaste av allt, ska hästen stå bunden så ska det vara av en orsak, man binder inte upp hästen "bara för att".

/Sara
 
Sv: Tränade NH idag

Fysiskt har ju en hel del hänt. Mentalt inte så mycket. Detta främst för att man inte behövt förändra något där.
Smärre anpassningar typ att rädslan för människor dämpats (man kan väl anta att vildhästen i likhet med andra bytesdjur var rädd för människa), men i det stora hela är dom nog samma hästar, nu som då. Ett tecken på det är att dom har samma "språk", oavsett vi tittar på Brunte i Norrland eller förvildade mustanger.

Om man jämför med andra (exl katt) tamdjur ser man stora skillnader. Detta eftersom människan haft behov/intresse av att, via avel, förändra även det mentala.

LIA
 
Sv: Tränade NH idag

Håller med. Dessutom har jag inga problem att binda upp min häst, varken i stallet eller i transporten. Han försöker aldrig komma loss utan står lugnt och stilla. Förutom ibland om han stått länge, då kan han börja skrapa med hoven i marken men han ställer sej aldrig och drar i grimskaften.
 
Sv: Tränade NH idag

Det finns ett stort egenvärde i att en häst accepterar att stå uppbunden/fastbunden/intrasslad. Dock ska, som oceanchild är inne på, den inlärningen göras på rätt sätt.

Du ställer här i tråden frågor om NH-instruktörens motiv till olika hanteringar. Varför frågar du inte instruktören direkt istället??? Såvitt jag kan se i dina inlägg har du inte gjort det. :confused:

LIA
 
Sv: Tränade NH idag

Jag kom på den frågan efter att han åkt och jag har inte velat ringa för att bara fråga det, men ska träna imorn igen och får chansen att fråga då. Var ju också väldigt nyfiken på vad ni här på buke tycker om den saken. Så jag vet lite mer hur jag ska ställa mej in till det om han imorgon säger "Ja nu vill jag binda honom i trädet här".
 
Sv: Tränade NH idag

Har själv fått hem en häst som är mkt NH tränad från tidigare första helgen var han väldigt uppstressad i stallet , men då gick jag ut och körde NH med han då kunde han stå helt lös i stallgången :). Man märker på han att han blir lite mer stressad och "testar" lite när man inte har kört NH på några dagar, tror han behöver få jobba med huvudet lite oxå.

alltså: hur menar du där... när man inte inte kört nh på några dagar? nh är väl för tusan något man lägger in i hela sitt hanterande av hästar alla möten. så fort du har en häst i närheten. Det handlar inte om övningar när du satt på hästen repgrimman och grimskaftet... det handlar om all komunikation. skulle jag säga...:banana:
 
Sv: Tränade NH idag

Nu har jag inte läst hela tråden men-

-Detta kan man göra med hästar som inte har något tålamod, som inte kan vänta.
Jag har gjort så med min unghäst (3år) innan och efter varför rid/träningspass.

Jag binder upp honom i boxen kort, och sen får han stå och skrapa och gör va sjutton han vill, sen när han är lugn så går jag upp till ridhuset. Samma sak efteråt.
Detta har gett mig en tålmodig häst som kan stå timtals (tex mellan klasser på tävlingar) och bara vila och koppla av.

Men jag skulle aldrig binda honom vid ett träd i flera timmar.

Ang hobbles:
Många tränar sina unghästar med hobbles. Varför?
Jo, för den dagen hästen fastnar eller trasslar in sig i något så får den inte panik och riskerar då att inte skada sig själv lika mycket.
 
Sv: Tränade NH idag

Vad är hobbles för nått?


hobbles.jpg

Typ alla som ser hobbles för första gången tänker "ååh nej va hemskt!" men det är verkligen inte så, om man tränar med dom på rätt sätt.
 
Sv: Tränade NH idag

:eek::eek::eek:

Vad händer om hästen får panik och försöker springa? Trillar den och drämmer huvudet rakt i marken då eller?:smirk:
 
Sv: Tränade NH idag

:eek::eek::eek:

Vad händer om hästen får panik och försöker springa? Trillar den och drämmer huvudet rakt i marken då eller?:smirk:

Nej, de flesta hästar hoppar runt lite sen står de still. Hobbles härstammar från långt tillbaka i tiden då cowboysen sov ute över natten och inte ville eller kunde binda upp sin häst någonstans.

En tjej i mitt stall lärde sin häst stå fastbunden i fötterna och det tackar hon gudarna för idag, för han trasslade in sig i eltråden (elen var som tur var avstängd) och fick inte panik, utan stod där hur cool som helst och väntade på att fåkomma loss och klarade sig undan med några få skärsår än en avskuren sena.
 
Sv: Tränade NH idag

Kan för lite för att kunna ge ett kunnigt svar, men det är en intressant fråga.
 
Sv: Tränade NH idag

Jo vi människor kan ju bara använda vårt språk för att försöka beskriva vad vi tror att hästar tänker. Självklart tänker de inte som oss.
 
Sv: Tränade NH idag

Min tränare tipsade mig om att nån gång i mellanåt binda hästen i boxen med öppen dörr efter passen för att få honom att slappna av o inte "ha bråttom" så fort grindar öppnas.... Alltså - inte kasta sig ut så fort jag öppnar boxdörren eller försöka smita ut paddocken om grinden är öppen . Han ska kunna vara avslappnad o stanna i inhängnad även om "dörrarna" är öppna, tills man ber honom gå ut. För min del innebär det kanske 5 minuters uppbindning i boxen nån gång i månaden. Exempelvis medan jaglockar in sadel o träns i sadelkammaren o borstar av golvet. Han är lugn i sig o mer behövs inte. Han står snällt o väntar.. men det fungerar liksom som en påminnelse nån gång ibland.

Att plötsligt binda vid ett träd i flera timmar kan jag tycka verkar lite hårt om man inte förbereder den träningen o tar det i kortare intervaller i så fall...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 852
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 047
Senast: Juli0a
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 456
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 722
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp