Bukefalos 28 år!

Tränsbett- hur går era hästar på det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Trevligt inlägg :bow:

Ska man kolla på grentävlingar så är dressyren väldigt mobbad av TR. Det finns så få bett som är tillåtna, de måste också ha en viss tjocklek. Hästens mun är väldigt induviduell men man får ändå inte ha ex. rakt tränsbett som många upptäckt att sina hästar gillar. Självklart ska man ha begränsade regler men det finns väldigt många snälla bett där ute som mycket vär skulle passa in i TR.
Hoppsporten har det fint, det är bara att välja och vraka.

Sedan är inte hästen gjord för att ha bett i munnen överhuvudtaget så har man bytt bett för att testa så måste den få vänja sig ett tag innan man beslutar att Brunte hatar just det bettet.

Om ryttaren inte varit tillräckligt vaksam, eller inte visar det sig ex. i muskelutvecklingen samt snabbheten på den. Musklerna påverkas förstås också av andra faktorer. Den grundlärda hästens beteende (syftar på framåt nedåt) när man utgör lite tryck är ett väldigt enkelt sätt att se om bettet är bra eller dåligt. Förstår direkt, eller inte? Detta kan också bero på andra faktorer som vad man har bettet till.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag tror inte heller att dina hästar bryr sig, uppenbarligen har de inga större problem med munnen och framför allt inte din hand, som troligtvis är ganska oberoende, eftersom hästen reagerar positivt även om du använder bett som ligger mkt olika och verkar mkt olika. Bettet är sällan ett problem med en riktigt oberoende hand, det blir ett problem med en ryttare som inte rider korrekt.

skillnaderna mellan olika delade eller odelade bett (tex ett tredelat v/s ett tvådelat, alternativt ett odelat rakt eller ett oledat svängt osv) anser jag dock förhållandevis marginella även om trycket rent principiellt blir ngt annorlunda.


jag både håller med och inte :) man måste väl ändå kunna lägga in i ekvationen att det inte bara är handen som är avgörande. En oberoende hand är inte allt. Olika hästar trivs med olika bett, lite likt vilka skor vi föredrar att gå i. :)
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

ja självklart. bettlöst, bomlöst och helst huvudlagslöst är ju det som gäller eller hur?

har svårt att se hur ett tygel "tag" ska orsaka att hästen slänger upp huvudet. då är det ju där problemet sitter, dvs hur ryttaren rider och inverkar, inte vilket bett den går på. i övrigt har jag svårt att se hur en häst över tygeln skulle gå mer på bogarna än en som går djupt inböjd och framtung.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

jag både håller med och inte :) man måste väl ändå kunna lägga in i ekvationen att det inte bara är handen som är avgörande. En oberoende hand är inte allt. Olika hästar trivs med olika bett, lite likt vilka skor vi föredrar att gå i. :)

absolut.
dock är det oerhört sällan de reagerar helt kaiko och är omöjliga att rida, pga bettets egen utformning i sig själv, särskilt inte om det är skillnaden mellan ngt så subtilt som ett ledat, fast lite varierat ledat bett. om handen på ryttaren är bra som sagt. sen är det ju smidigt att som ryttare inbilla sig att hästen är oerhört motståndsfull mot den extakta utformningen på ett variant bett av samma familj/kategori, om ngt inte funkar. det finns självklart ett samband mellan att en häst inte fungerar i ridning på ett relativt okomplicerat enkelt bett medans den gör det på ett betydligt skarpare och mer kontrollerande bett. dvs ryttaren.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

ja självklart. bettlöst, bomlöst och helst huvudlagslöst är ju det som gäller eller hur?

Nej, nej. Huvudlagslöst har jag för mycket kontrollbehov för. Grimma med ett grimskaft möjligen på häst man ändå kan "dressyra" under de premisserna..
Som sagt, även om målet är att hästen ska kunna svara för i princip bara tanken (och sitsen) måste man ta sig dit på något sätt.
Att hoppa upp barbacka och utan huvudlag i hagen medans hästen lugnt står och betar räknas liksom inte - då fuskar man! ;)

har svårt att se hur ett tygel "tag" ska orsaka att hästen slänger upp huvudet.

Nu är det snarare frågan om att spjärna emot med underhalsen så mycket det går, och då automatiskt få högt huvud. Synd att jag inte har något videoklipp att visa på farsans kallblod in action - skulle vara en fin demonstration hur de kan lära sig "försvara sig" mot bettet! ;)
Men det är sant, det är inte taget i sig, spjärnet kan komma redan från mentalt trots/motvilja och visa sig långt innan man tagit i tyglarna. Faktiskt t o m från marken om den är i den sinnesstämningen men då är det mindre vanligt.

då är det ju där problemet sitter, dvs hur ryttaren rider och inverkar, inte vilket bett den går på. i övrigt har jag svårt att se hur en häst över tygeln skulle gå mer på bogarna än en som går djupt inböjd och framtung.

Eftersom du inte verkar kunna släppa bilderna så här är ett försök till "bildbakgrund":
För det första bör man tänka på att hästen var ännu mer på hugget vid hoppning. Och den hoppades på pelham. Det den lärt sig som "form" (och kunde placera sig själv i på lång tygel på tränsbett) var högt huvud, krökt nacke och väldigt ihopkortad hals - tydlig s-kurva, väldigt ihopkortad och spänd rygg.
Det betyder att MITT fokus gällande den så kallade formen har varit att få hästen svara tvärtemot - att istället kunna länga halsen och börja kunna slappna av i ryggen och bli lite mer framåt/nedåt. För att den höga formen resulterade i väldigt sänkt rygg. Huruvida hästen går på bogarna eller inte, huruvuda den kröker på nacken eller inte har aldrig funnits med i träningsregistret.
Den andra viktiga saken som varit majoritet i träningen är att hästen måste lyssna. Det funkar inte med en häst som väljer själv vad den vill göra med huvet i det blå så snart ryttaren hamnat på ryggen. Matte vill inte trava i dubbelt så högt tempo som normalt i en spänd stötig springtrav i total obalans varv på varv på varv på varv.. (du fattar kanske poängen). Vilket det lätt skulle bli om man inte brydde sig om/lyckas med att ta igenom hjälperna.


För det andra så dagen när bilderna togs (för 3 månader sen eller så) övade vi på just det - att hästen själv så avslappnat som möjligt ska få lära sig ta ansvar för att hålla tempot. Tog tygeltag när det behövdes om den brassade iväg men lät den gå fritt och försökte att bara "åka med" resten av tiden. Den bilden där hästen har kortast hals är en typisk kvarleva från hästens tendens att krulla ihop sig i spänning. Fast innan jag tog något tygeltag. För att upmuntra hästen länga ut kunde jag ta ett tygeltag som hästen svarade mer framåt/nedåt på, vilket den "långa" bilden visar rätt bra som efter-bild. Hästen kunde absolut bli väldigt irriterad av att den inte fick öka på i det tempo den var invand vid och inte "spänna emot" i ryggen på samma sätt. Kunde visa sig genom att den gapade och spände sig ännu mer stundvis innan den accepterade situationen. Men kör man på den linjen filosoferar jag som att man inte kan acceptera att hästen ökar ibland, ibland inte. Med risk för att hamna bakom lod, att stundvis få en brysk inverkan om det krävs, att hästen blir "störd" i rörelsen osv. Konsekvens. Var man inte konsekvent, ja då var ju träningen helt i onödan. Ibland kunde man få säga "whoa, inte brassa iväg!" varannat steg. Ibland nästan inte alls. Ibland räckte en halvhalt då och då och bara någon enstaka påminnelse om hästen började glömma bort sig.

Sen visst, hästen hade absolut anledningar till hur den betedde sig. Inte tillräckligt stora för att jag tyckte de räckte som "ursäkt" till att göra vad man vill, men som absolut skulle kunna förklara varför det öht blivit på det sättet.
Det är möjligt att det hade gått att göra på helt andra sätt. Men det här är det som har funkat för mig.
Vi är fortfarande på väldigt basicsnivå där jag vill fokusera betydligt mindre på formen mot vad min tränare vill. Men eftersom det faktiskt går framåt, hästen har blivit betydligt trevligare för mig att rida och lugnare mentalt/mer avslappnad, mer lyhörd för bettet (och sitsen tack vare att den blir mer mottaglig för sitsen) så kan jag personligen bara se det som positivt.

Varför älta vad någon kanske hade kunnat göra annorlunda med min häst när jag (och min/mina tränare för den delen) märker resultat? Jag har inte ångrat mig en sekund även om jag vidhåller att det här är ett undantagsfall för mig och inget jag normalt sett tycker ska behövas.

Ska jag ha en broms så ska den fungera, annars hade jag lika gärna kunnat rida huvudlagslöst. Givetvis är det upp till mig som ryttare att se till att den gör det, men det hade jag ärligt talat inte pallat med eller ens vågat för den delen med tränsbett.
 
Senast ändrad:
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Nu är det snarare frågan om att spjärna emot med underhalsen så mycket det går, och då automatiskt få högt huvud.


Men där, oavsett varför den gör så, är det inte bettet som gör att du kommer åt det:confused: Det är drivningen fram till handen. Det är jättesvårt på såna hästar du skriver om nu, (travare, fattar jag det som) det nekar jag inte till alls. De är vana att t o m gå uppspända så, uppkäkade. (eller vad det kallas) Det är svårt.
Alla hästar med rejäl underhals är också svåra, inte tal om annat, men det är inte genom ett skarpt bett man kommer åt det utan det krävs ännu mer ridning fram till handen, och en lätt hand som bara är där, när hästen ger efter i nacken.

Men visst är det jättesvårt på såna hästar du skriver om. Risken med skarpare bett är att den bara knäpper av, drar in nosen och ångar på, har sett bla kallblodstravare här i trakten, på skarpa bett, fara fram på det sättet.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

det är du som ältar : )

jag har inte ens avsett att fokusera på dina bilder när jag skriver om höga eller låga huvuden och halsar. Rent allmänt går väldigt många hästar man ser som rids för tidigt eller av andra motiverade anledningar på stång, i för djup och framtung form. En häst över tygeln är knappast som sagt mer framtung.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

*kl*

Tråkigt att diskussionen åter igen tagit form i stångens vara eller icke vara.
Och att det ska tillrättavisas från dressyrfolk. Varför kan man inte acceptera att människor som diskuterar här har ett annat synsätt än TR.
Jag förstår ifs vad "dressyrmupparna" menar. Har man köpt en dressyrhäst så finns inte ens problemet på samma sätt som med en häst med sämre fysik och ett dåligt bagage. Sen när vi tex. efter ett par år på ridskola köper den egna hästen gör oss knappast till goda ryttare som klarar av att rida alla hästar i balans.
Och att "vi" inte är välkomna hos bra vanliga tränare gör inte saken lättare. Eftersom vi valt att rida en anorlunda häst som inte kommer kommer upp i klasserna.

Dressyren är till för hästen även om man väljer att rida en stjärnkikande arab, en travare som breddar eller ett tyngre kallblod.
Dessa hästar förtjänar en utbildning så de håller för vår användning.

Jag förstår även att det kan vara i all välmening stånganvändningen kritiseras. Det kan vara en ful genväg som inte leder någonstans men även till hjälp för många.

Själv rider jag på träns till vardags med varierande resultat.

/T -lite svamligt sorry
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Har man köpt en dressyrhäst så finns inte ens problemet på samma sätt som med en häst med sämre fysik och ett dåligt bagage. Sen när vi tex. efter ett par år på ridskola köper den egna hästen gör oss knappast till goda ryttare som klarar av att rida alla hästar i balans.
Och att "vi" inte är välkomna hos bra vanliga tränare gör inte saken lättare. Eftersom vi valt att rida en anorlunda häst som inte kommer kommer upp i klasserna.

Dressyren är till för hästen även om man väljer att rida en stjärnkikande arab, en travare som breddar eller ett tyngre kallblod.

Men då missar du totalt poängen i diskussionen. :(

En häst är en häst och en hästmun en hästmun och oavsett hästsort och ridstil så är skarpare bett inte en väg till bättre form, utbildning, eller vad det nu är man tror sig uppnå.
Istället för att krypa ner i martyrträsket och älta hur oönskade vissa hästar är osv, så kanske man måste inse att vissa uppgifter är svårare än andra när det gäller utbildning av hästar och de som sitter på dessa med exteriöra o andra problem är kanske inte heller de skickligaste ryttarna:cool: När det borde vara de allra skickligaste eftersom hästarna är svårare.....

En stång kanske känns som en bra väg men det säger då mer om ryttaren än om hur det i själva verket är.....:o
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Men du...

Har man ett bett som passar hästens mun så beror allt på ryttaren därefter. Jag tror det är de de talar om. Rätt bett i rätt hand.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Precis, bettet är ett verktyg för att lösgöra hästens käke och därigenom ta bort spänningar och motstånd. Inte ett verktyg för att "hålla" hästen. Att hålla hästen är en mental överenskommelse hos hästen att acceptera och följa ryttarens signaler.
Gast
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Tack!:bow:
Bett är en intressant fråga. Det finns så mycket bett som är tillverkade för att ge olika effekter, ibland tror jag att vi stirrar oss blinda på alla problem som kan lösas av olika bett när det egentligen inte är ett problem som bör lösas med ett speciellt bett utan med en förändring i ridningen. Bett blir så mycket en kontrollfråga av hästens rörelse framåt, men som en gammal mästare skrev "springer hästen så springer munnen också". Det är kontroll över hästen som behövs, inte kontroll över munnen. Däremot kan man få väldigt bra kontroll över hästen om man kan lösgjöra munnen men det är ett annat fokus.
Gast
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Det märks att du inte har så stor erfarenhet av travare eller för all del galoppörer, det är samma fenomen som gäller.
Det fasta stödet i handen är en förutsättning för att kunna springa riktigt fort. Stödet långt fram ger möjligheten att utnyttja rörelseenergin framåt. Den springer så att säga ikapp sig själv. Ska man gå med ett fast stöd i handen så kan ett delat bett ge gomtryck.....
Det är också denna träning med fast stöd och full fart framåt som gör det svårt och mödosamt att skola om dessa hästar. Så fort de får (enligt deras tyckande då..) ett "fast stöd" så slår springa-reflexen till, något de har fått beröm för i sitt tidigare liv och något som de också är trygga i. De är inte trygga i att sätta under sig och bära, det måste läras om.
Nej, jag har inte omskolade löphästar
Gast
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

"Nu är det snarare frågan om att spjärna emot med underhalsen så mycket det går, och då automatiskt få högt huvud."

Det är här man lätt går fel, hästen spjärnar inte med underhalsen. Den spjärnar med bakbenen. Ta bort mothållet i bakbenen och handen och den har inget att spjärna mot. Lösningen sitter i att den låter dig kontrollera bakbenen.

Gast
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Jag har t o m tävlat avlagda galoppörer:p

Det stödet jag talar om är INTE det som en kapplöpningshäst behöver, utan ett SUG.

En häst med huvudet i vädret kan inte trampa på mot bettet.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

"Jag som trodde att travare körs med delat bett:confused:
Varför ska det bli gomtryck?
Det blir det bara om man drar i det. En mjuk följsam kontakt o förhållning med medföljande eftergift- bettet ligger nästan bara i munnen."

Menar du alltså att löphästar går med en mjuk och följsam kontakt?
Gast
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Tack!:bow:
Bett är en intressant fråga. Det finns så mycket bett som är tillverkade för att ge olika effekter, ibland tror jag att vi stirrar oss blinda på alla problem som kan lösas av olika bett när det egentligen inte är ett problem som bör lösas med ett speciellt bett utan med en förändring i ridningen. Bett blir så mycket en kontrollfråga av hästens rörelse framåt, men som en gammal mästare skrev "springer hästen så springer munnen också". Det är kontroll över hästen som behövs, inte kontroll över munnen. Däremot kan man få väldigt bra kontroll över hästen om man kan lösgjöra munnen men det är ett annat fokus.
Gast

Tack detsamma, jag håller med om det du skriver om helt och hållet.

:bow:
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

"Jag som trodde att travare körs med delat bett:confused:
Varför ska det bli gomtryck?
Det blir det bara om man drar i det. En mjuk följsam kontakt o förhållning med medföljande eftergift- bettet ligger nästan bara i munnen."

Menar du alltså att löphästar går med en mjuk och följsam kontakt?
Gast

Se mitt inlägg ovan.
Man får förmoda att man skolar om travare från marken o inte rider ngt slags Montéridning.
Volter o bra ridning funkar.
 
Sv: Tränsbett- hur går era hästar på det?

Lite ot. men :D

Genom att flytta huvudet närmare tyngdpunkten får hästen mer kraft framåt. när huvudet inte hålls upp sätts benen ned för långt fram - de bromsar hastigheten och belastar frambenen för mycket. fFrambenen bör sträcks och sätts ned nära kroppen för att ge så mycket skjutkraft framåt med så lite broms som det är möjligt.
Den löpteknik som eftersträvas i travet.

Alltså funkar det som i längdhopp. hopparen drar fram armarna för att komma längre. De kan komma ännu lite längre genom att hålla i tyngder.

Löptekniken på en travhästsframben är den samma som en människas ben på elitnivå.

http://www.youtube.com/watch?v=F54-rnGMUFw
Bra slowmotion vid 02.00.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
929
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Regeringens förslag för ISK är att det ska vara skattefritt på sparande upp till 300 000kr från år 2025. Kritikerna säger att dessa...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
2 234
Senast: Lobelia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
439
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
13 495
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp