Bukefalos 28 år!

Trafikkaoset på E22 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31)

Jag har funderat lite på respekten för varningar. När det blir orange varning med nån form av snö inblandad, kommer busstrafiken drabbas ordentligt. Då blir ofta skolbarn drabbade. Borde inte skolan ha nån form av säkerhetstänk och hålla hemundervisning/stängt vid åtminstone orange varning? I alla fall för de barn som åker buss till skolan? Som det är nu, får de ju inte stanna hemma och så blir det pannkaka när de inte kommer hem.

Jag tycker det är bra att man ser över detta. Inte då mycket för att helt kunna hindra att det händer, det går nog inte. Men vi måste ha en bättre och snabbare kedja när det väl händer. Folk ska inte behöva sitta ett dygn på vägen när det blir stopp.
Nu bor jag i Skåne, så här är inte snökaos så ofta, och denna gång var det jullov när det var snökaos. Men det har hänt att skolbussarna inte kört på morgonen, för att det varnas för snö på eftermiddagen, dvs helt ok för barnen att vara hemma när bussen inte går. I alla fall i den kommun jag bor i. Sen att jag kör barnet till skolan och hämtar tidigare om det börjar snöa är ju inte så poppis hemma, hade varit roligare att stanna hemma 😁.

Jag jobbar alltså för det mesta hemma när det är snöoväder på gång, men ofta blir det som @Enya skrev, inte så mycket av ovädret.
 
Blir det ofta stopp på ett och samma ställe på E22?
Då behöver det byggas ut eller byggas om
Lastbilstrafiken kommer knappast att minska

Sen vet jag hur snabbt det kan dreva igen när jag gick i mellanstadiet fick vi ofta en vecka ledigt för skolbussen kom helt enkelt inte fram
Jag kan inte minnas att det varit något liknande stopp på E22an tidigare.

E22an är nyligen ombyggd längs den sträcka där det blev stopp, osäker på om det varit något liknande oväder sen den öppnade.
 
Blir det ofta stopp på ett och samma ställe på E22?
Då behöver det byggas ut eller byggas om
Lastbilstrafiken kommer knappast att minska

Sen vet jag hur snabbt det kan dreva igen när jag gick i mellanstadiet fick vi ofta en vecka ledigt för skolbussen kom helt enkelt inte fram

Förbi Lund ja, det var ju dock inte problemet denna gången. Men här är flera väldigt omfattande ombyggnationer planerade och påbörjade. Blir spännande att se hur det blir, men också när vissa av vägarna ska var avstängda flera månader 🙈 Jag har 4 olika alternativa vägar jag kan variera mellan beroende på tid på dygnet och trafiksituation 😁

https://www.trafikverket.se/vara-pr...-sodra-ombyggnad-av-trafikplatsen-med-ny-bro/
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240107_114159_Chrome.jpg
    Screenshot_20240107_114159_Chrome.jpg
    143,5 KB · Visningar: 35
Blir det ofta stopp på ett och samma ställe på E22?
Då behöver det byggas ut eller byggas om
Lastbilstrafiken kommer knappast att minska

Sen vet jag hur snabbt det kan dreva igen när jag gick i mellanstadiet fick vi ofta en vecka ledigt för skolbussen kom helt enkelt inte fram
Där det var stopp nu är det numera 2-filig motorväg norrut från Hörby, Förbi hörby är det 2+1 så där det ju blir stopp direkt om någon havererar. ( fick en timme i kö där i somras pga haveri + bärgning).

Själva Partiet Hörby-Linderöd-Tollarp är väderkänsligt då det går över Linderödsåsen så det är alltid värst väder där. Har kommit på den vägen och plötsligt har antispinn gått igång på vad jag trodde var blöt vägbana men helt plötsligt svartis. Bara att släppa gasen och dra ner hastigheten rejält tills man passerat åsen.

Just nu är partiet där de nu satt 70 som gräns ungefär som en grusväg fast av packad snö och is (körde fram och tillbaka igår) 70 var definitivt inte hastigheten jag valde att hålla men jag blev omkörd av en del. Snövallarna bredvid vägen var enorma på vissa ställen.
 
Varför plantera man inte växtridåer eller bygger snöskärmar när det är stora fält och där det drevar igen?

Visa bifogad fil 136370

För att det är åker? Jag vet inte hur de funkar men där det är helt öppet lägger sig ju inget, där det kommer någon liten höjd eller en jäkla buske så blir det ju svinlånga drivor. En högre höjd på det som stör vinden = högre och mer utbredda drivor. Intressant fråga, hoppas fler svarar.
 
Jag har funderat lite på respekten för varningar. När det blir orange varning med nån form av snö inblandad, kommer busstrafiken drabbas ordentligt. Då blir ofta skolbarn drabbade. Borde inte skolan ha nån form av säkerhetstänk och hålla hemundervisning/stängt vid åtminstone orange varning? I alla fall för de barn som åker buss till skolan? Som det är nu, får de ju inte stanna hemma och så blir det pannkaka när de inte kommer hem.

Jag tycker det är bra att man ser över detta. Inte då mycket för att helt kunna hindra att det händer, det går nog inte. Men vi måste ha en bättre och snabbare kedja när det väl händer. Folk ska inte behöva sitta ett dygn på vägen när det blir stopp.

Ja, och även säkerställa att de som kan jobba hemifrån får göra det för sin arbetsgivare om det blir t.ex. orange varning. Då kommer det vara färre på vägarna så att de som måste ut inte behöver trängas med de som egentligen hade kunnat stanna hemma.
 
För det händer inte ens varje vinter. Varje vinter är inte ens vinter här i Skåne.

Och för att lantbrukaren inte vill att det på sitt fält där hen odlar grödor.
Nu är det ju inte åkrarna jag tycker ska planteras igen och åker går knappast ändra fram till vägräckena på vägarna. Jag tycker det gnälls varje år på att det drevar om det kommer någon snö, men det är som sagt inte mitt problem.
 
Där det är träd på slätten samlas snön så planteringar längs med vägarna skulle bli livat, särskilt när det sen inte går att schakta ut snön på åkrarna för att träd och buskar är ivägen. Däremot skulle det ju funka med läplanteringar en bit från vägarna men det skulle gå åt mycket åkermark.
 
Nu är det ju inte åkrarna jag tycker ska planteras igen och åker går knappast ändra fram till vägräckena på vägarna. Jag tycker det gnälls varje år på att det drevar om det kommer någon snö, men det är som sagt inte mitt problem.

Nej pga motorväg är det lite en liten bit avstånd till där åkern börjar. Här var första stället med isvall:

1000004772.jpg


Nästa var där en korsande väg går över motorvägen och höjdskillnaderna det innebär.

Googlade snöskärm innan och fick upp en artikel från 2020 att de skulle användas för att samla snö 😁
 
Nu är det ju inte åkrarna jag tycker ska planteras igen och åker går knappast ändra fram till vägräckena på vägarna. Jag tycker det gnälls varje år på att det drevar om det kommer någon snö, men det är som sagt inte mitt problem.

Jo, i princip går åkern ändå fram till vägen, även motorvägar. Oftast är det bara en en smal vägren, ett litet dike och sen åker. Inte många meter alls!
 
Nu bor jag i Skåne, så här är inte snökaos så ofta, och denna gång var det jullov när det var snökaos. Men det har hänt att skolbussarna inte kört på morgonen, för att det varnas för snö på eftermiddagen, dvs helt ok för barnen att vara hemma när bussen inte går. I alla fall i den kommun jag bor i. Sen att jag kör barnet till skolan och hämtar tidigare om det börjar snöa är ju inte så poppis hemma, hade varit roligare att stanna hemma 😁.

Jag jobbar alltså för det mesta hemma när det är snöoväder på gång, men ofta blir det som @Enya skrev, inte så mycket av ovädret.

Möjligt att skolbussar har annat tänk. Jag kör linjetrafik och många skolbarn åker med oss till och från skolan, vi ställer aldrig in i förebyggande. Utan först när det redan börjat gå åt pipan 😅
 
För att det är åker? Jag vet inte hur de funkar men där det är helt öppet lägger sig ju inget, där det kommer någon liten höjd eller en jäkla buske så blir det ju svinlånga drivor. En högre höjd på det som stör vinden = högre och mer utbredda drivor. Intressant fråga, hoppas fler svarar.
Kort förklaring: Snö lägger sig där det är lä. En höjd styr vindarna uppåt och det blir lä precis efter höjden. Samma om det är grejer ivägen (och ett snöstaket fungerar precis så också - det skapar lä där snön kan lägga sig. Man ska alltså inte ha lä från staketet vid vägen, utan en bit ifrån, där det är ok att snön lägger sig).
 
Å andra sidan var det kanske inte så illa på andra ställen de körde på först? Då tänker man inte att det är problem på E22:an. Jag vet inte varför folk inte lyssnade, kanske för att folk redan var på jobbet på morgonen och skulle hem, och missade det? Eller att man senare tog för givet att det redan var löst, som det brukar vara några timmar senare?

Jag hade själv hellre accepterat risken att sitta fast i en kö en stund än att ta det säkra före det osäkra och stanna på jobbet och inte komma hem till djuren. Ingen tänkte nog på att de skulle sitta så länge. Det händer rätt sällan ju.
Ja men man kan ju inte "tänka att det inte är något problem" längre fram, det är ju där egenansvaret kommer in tycker jag. Jag har bott i Skåne i 20 år nu, för mig är det fullständigt självklart att det kan vara snöfritt i söder men drivsnö och kaos 4 mil norrut. Det är ju så det ofta ser ut i Skåne? Jag menar inte att du ska redogöra för hur andra tänker, jag tycker bara det är så himla märkligt.

Jag hade inte vågat ta risken att bli sittandes fast i bilen i flera timmar. Då kör jag hellre lugnt och försiktigt på mindre vägar, eftersom det är igenkorkat på den stora vägen. Om jag nu måste iväg, vilket ju ibland är tvunget såklart.
 
Kort förklaring: Snö lägger sig där det är lä. En höjd styr vindarna uppåt och det blir lä precis efter höjden. Samma om det är grejer ivägen (och ett snöstaket fungerar precis så också - det skapar lä där snön kan lägga sig. Man ska alltså inte ha lä från staketet vid vägen, utan en bit ifrån, där det är ok att snön lägger sig).

Precis som min hjärna tänkte då. Kanske 1 km ut på åkrarna isf? 😁
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 492
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 050
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 656
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp