Trafikkaoset på E22 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31)

Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)
Värmeljus och tändstickor är också bra att ha om man blir sittandes en längre stund. En rulle toapapper.
 
Stulen bild och det är inte Sverige men den visar tydligt hur det blir i Skåne när det blåser och snöar samtidigt. Åkern längst upp till höger i bilden har knappt någon snö.

Men lösningar finns ju, köra i karavan bakom plogbilar m.m
Men denna vintern har jag ännu inte lyckas se en plogbil/saltbil ute på de större vägarna
 

Bifogade filer

  • Skärmbild 2024-01-08 113217.png
    Skärmbild 2024-01-08 113217.png
    99,1 KB · Visningar: 116
Vanligt vägsalt, NaCl funkar ner till ca -7 grader. MgCl funkar till ca 12 men är betydligt dyrare och hälls nog inte ut på vägarna.
Det är också så att man framför allt försöker halkbekämpa med salt i förebyggande syfte. Det är betydligt lättare att hindra tillfrysning med hjälp av salt än att faktiskt tina tillkörd snö och is som ligger.
 
Stulen bild och det är inte Sverige men den visar tydligt hur det blir i Skåne när det blåser och snöar samtidigt. Åkern längst upp till höger i bilden har knappt någon snö.

Men lösningar finns ju, köra i karavan bakom plogbilar m.m
Men denna vintern har jag ännu inte lyckas se en plogbil/saltbil ute på de större vägarna
Här lyckas de hålla fjällvägarna körbara så då går det på skåneslätten. Det handlar ju om att faktiskt lägga pengar på att ha maskinpark och bemanning redo. Kolonnkörning bakom plogbil funkar kanon på europafjällvägar, långsammare än helt öppen väg men betydligt bättre än ett dygn fast i en snödriva!
 
Här lyckas de hålla fjällvägarna körbara så då går det på skåneslätten. Det handlar ju om att faktiskt lägga pengar på att ha maskinpark och bemanning redo. Kolonnkörning bakom plogbil funkar kanon på europafjällvägar, långsammare än helt öppen väg men betydligt bättre än ett dygn fast i en snödriva!

En maskinpark inte ens används varje år?
 
Grejen här i Skåne är ju att det är så himla ojämnt. Många år har vi noll snö och noll tjäle. Däremot om det kommer snö och blåst samtidigt, särskilt om det blåser från öster, så kan 20-25 cm snö bli drivor på flera meter. Det går dessutom fort, efter att drivorna är bortröjda kan de vara tillbaka på under en halvtimme. Därtill kommer att det i hamnarna och över bron är ett inflöde av lastbilar som inte har krav på vinterdäck. Att dimensionera maskinpark och framför allt bemanning för att hantera en tillväxthastighet av snö på ett par meter i timmen och ha ständig beredskap för det blir extremt oekonomiskt.
Bilden nedan är från december i år. Det hade kommit ca 10 cm snö.

20231207_120044.jpg
 
Här lyckas de hålla fjällvägarna körbara så då går det på skåneslätten. Det handlar ju om att faktiskt lägga pengar på att ha maskinpark och bemanning redo. Kolonnkörning bakom plogbil funkar kanon på europafjällvägar, långsammare än helt öppen väg men betydligt bättre än ett dygn fast i en snödriva!
Fast det är ju just det här som är pudelns kärna. Rent krasst är det mer samhällsekonomiskt lönsamt att stå ut med ett sånt här snökaos var femte år än att ständigt ha beredskap för att hantera något liknande.

E6 genom Skåne har en årsmedeldygntrafik på upp mot 50 000 fordon och en andel tung trafik på nästan 20 %. (Antar att E22 är lite lägre) och med 30-talet trafikplatser. Det är liksom lite andra förutsättningar för lösningar som tex kolonnkörning jämfört med fjällvägar.

Därmed inte sagt att jag tycker inblandade parter hanterade det felfritt den här gången.
 
Här lyckas de hålla fjällvägarna körbara så då går det på skåneslätten. Det handlar ju om att faktiskt lägga pengar på att ha maskinpark och bemanning redo. Kolonnkörning bakom plogbil funkar kanon på europafjällvägar, långsammare än helt öppen väg men betydligt bättre än ett dygn fast i en snödriva!
Kan bara säga absolut.
Konstigt nog blir det is och snö nästan varje år i Skåne och plogbilar/saltbilar verkar inte riktigt beredda fast det är nog inte folk i allmänhet heller här nere.
 
Stulen bild och det är inte Sverige men den visar tydligt hur det blir i Skåne när det blåser och snöar samtidigt. Åkern längst upp till höger i bilden har knappt någon snö.

Men lösningar finns ju, köra i karavan bakom plogbilar m.m
Men denna vintern har jag ännu inte lyckas se en plogbil/saltbil ute på de större vägarna

Så blir det överallt när det blåser rejält och snöar på ”slät mark”, här uppe i norduppland också. Oftast det som ställer till det på min lilla väg till jobbet. Inte så mkt snö totalt sett men drivor som till slut inte går att passera.
 
Så blir det överallt när det blåser rejält och snöar på ”slät mark”, här uppe i norduppland också. Oftast det som ställer till det på min lilla väg till jobbet. Inte så mkt snö totalt sett men drivor som till slut inte går att passera.
Jag har bott på östgötaslätten, västgötaslätten och Gotland innan Skåne. Det är samma sak där, men dimensionerna i Skåne (i alla fall på vissa platser) är helt andra.
 
Jag kan köpa att man inte kan ha Norrlands kvalitet på snöröjning i Skåne.
Men NÄR man plogar- varför plogar man nästan en dm ÖVER vägen? Om man har plogbladet närmare asfalten hade det blivit mycket trevligare att köra. Nu är det ju fortfarande spårigt där det varit drevsnö och då är det ändå plogat.
 
Jag kan köpa att man inte kan ha Norrlands kvalitet på snöröjning i Skåne.
Men NÄR man plogar- varför plogar man nästan en dm ÖVER vägen? Om man har plogbladet närmare asfalten hade det blivit mycket trevligare att köra. Nu är det ju fortfarande spårigt där det varit drevsnö och då är det ändå plogat.
Den där frågan ställer sig nog i princip varenda invånare i någon ort. Dom "plogar" på det sättet här i Dalarna med (på de vägar jag kör med en radie på 10 mil, gäller riksvägen, småvägar och skogsvägar...).
 
Jag kan köpa att man inte kan ha Norrlands kvalitet på snöröjning i Skåne.
Men NÄR man plogar- varför plogar man nästan en dm ÖVER vägen?

Den som kör är rädd för att slita för mycket på plogstålet.

Såna finns överallt, men här uppe låmnar de bara 2-3 cm vid första plogsvängen. Nästa vända (samma dag alltså) sätter de ner stålet ordentligt.
 
Den som kör är rädd för att slita för mycket på plogstålet.

Såna finns överallt, men här uppe låmnar de bara 2-3 cm vid första plogsvängen. Nästa vända (samma dag alltså) sätter de ner stålet ordentligt.
De plogar ju så få gånger per år så man kan tycka de kan göra det ordentligt...
 
Inte alla fjällvägar är öppna precis, det finns de som inte är framkomliga förrän i början på juni.
 
Idag var det riktigt najs att köra till stallet, iskakan innan Gårdstånga hade börjat smälta så det var värre än när grusvägen är sönderkörd av betlassen 😅 Hoppas de får bort skiten där längre upp för jag hörde om tre olika olyckor bara de gångerna jag satt i bilen igår varav en voltade.
 
Lite annorlunda reaktion den här gången, minst sagt (från Aftonbladet):

Det är trafikstopp på E22 mellan Kristianstad och Hörby. Nu har Trafikverket begärt hjälp av SOS International för att få bort en lastbil som blockerar vägen, rapporterar P4 Kristianstad.

Över 20 bilar ska vara fast bakom lastbilen och kan inte ta sig därifrån.

– Vi måste få bort dem fortast möjligt och då kallar vi in SOS International för detta, säger Göran Holmberg på Trafikverket.
 
Lite annorlunda reaktion den här gången, minst sagt (från Aftonbladet):

Det är trafikstopp på E22 mellan Kristianstad och Hörby. Nu har Trafikverket begärt hjälp av SOS International för att få bort en lastbil som blockerar vägen, rapporterar P4 Kristianstad.

Över 20 bilar ska vara fast bakom lastbilen och kan inte ta sig därifrån.

– Vi måste få bort dem fortast möjligt och då kallar vi in SOS International för detta, säger Göran Holmberg på Trafikverket.

Återigen en lastbil som ställt till det. Jag är så trött på att de får ge sig ut i sånt här väder! Det är alldeles för många lastbilar på vägarna är här nere!
 
Intressant från DN idag om lastbilsfenomenet:

Cirka 80 procent av lastbilstrafiken i Skåne är transittrafik som varken har start eller mål där. Om Sverige hade haft den avgift som finns i Schweiz, Tyskland och flera andra europeiska länder skulle det långväga godset i stället ha fraktats med tåg eller sjöfart.
Och:
De flesta EU-länder har 44 ton som maxvikt. I USA är maxvikten för långtradarekipage på det federala vägnätet (Interstate) generellt 36 ton. Enligt den amerikanska motsvarigheten till Trafikverket sliter en 40-tonslastbil på vägar och broar lika mycket som 10 000 personbilar.

Men i Sverige tillåts lastbilar väga upp till 74 ton på ett utpekat vägnät.


Källa: https://www.dn.se/debatt/tunga-lastbilar-star-i-vagen-for-losningar-pa-trafikkaoset/

De senaste dagarna - med snö och halka här - har trafikredaktionen brutit sändningarna ofta och man hör "lastbil, lastbil, lastbil".... Lastbilar på tvären, lastbilar inblandade i olyckor med personbilar...osv, osv, osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 933
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 654
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp