Trafikkaoset på E22 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31)

Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)
Flapjack är bra att ha!
 
Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)
Och en riktig vintersovsäck så kan man klara flera dygn. och slippa behöva överge sin fina bil.
 
Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)

Jag kompletterade faktiskt med powerbank och två wasaknäcke efter skriverierna om E22-kaoset. Två saker jag inte tänkt på innan. Har nog det mesta annat annars.
 
Och uppenbarligen lärde sig trafikverket ingenting, nu gick det ut en varning från polisen att E22 är så hal så en bil har voltat.
Jag körde en kort bit på e22 idag (en avfart) och den var verkligen inte bra. Knöligt, moddigt och ej halkbekämpat, varken sand eller salt. Den brukar alltid saltas. Vägen ut till oss (70-väg) är bättre (hyfsat slät, ingen modd), men ej heller den halkbekämpad, den brukar sandas. Förstår inte riktigt varför? Har förstått att salt funkar dåligt i kyla (men ej riktigt vilken kyla - det har varit nedåt -20 som mest, idag var det -6), men det förklarar ju inte att det inte sandas heller.

Imorgon är förskolan stängd och jag hade funderingar på Leos lekland men det blir det inget med för jag tänker inte köra på e22.
 
Jag körde en kort bit på e22 idag (en avfart) och den var verkligen inte bra. Knöligt, moddigt och ej halkbekämpat, varken sand eller salt. Den brukar alltid saltas. Vägen ut till oss (70-väg) är bättre (hyfsat slät, ingen modd), men ej heller den halkbekämpad, den brukar sandas. Förstår inte riktigt varför? Har förstått att salt funkar dåligt i kyla (men ej riktigt vilken kyla - det har varit nedåt -20 som mest, idag var det -6), men det förklarar ju inte att det inte sandas heller.

Imorgon är förskolan stängd och jag hade funderingar på Leos lekland men det blir det inget med för jag tänker inte köra på e22.
Här i byn är det faktiskt någon som i alla fall har strött ut väldigt lite grus, + för ansträngning ´- för att det knappt syns.
Mellan här o tex Tollarp är det tvättbräda , vallar som gör om vägen till enbilsväg och flera ställen med djupa bilspår o lössnö i dom, det var i ett sådant parti bilen bakom mig for ut på åkern i fredags.
 
Jag körde en kort bit på e22 idag (en avfart) och den var verkligen inte bra. Knöligt, moddigt och ej halkbekämpat, varken sand eller salt. Den brukar alltid saltas. Vägen ut till oss (70-väg) är bättre (hyfsat slät, ingen modd), men ej heller den halkbekämpad, den brukar sandas. Förstår inte riktigt varför? Har förstått att salt funkar dåligt i kyla (men ej riktigt vilken kyla - det har varit nedåt -20 som mest, idag var det -6), men det förklarar ju inte att det inte sandas heller.

Imorgon är förskolan stängd och jag hade funderingar på Leos lekland men det blir det inget med för jag tänker inte köra på e22.

Fattar inte heller varför det inte är grus någonstans. Har man slutat med det? Jag har kört inne i Staffanstorp, Lund, Flyinge, Södra Sandby och mellan dessa. Är kanske blind men har inte sett något grus och antingen har det smält bort av solen eller så är blankis på sina ställen.
 
Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterberedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)

Jag har alltid nödproviant med i bilen (oavsett årstid) samt alltid vatten i bilen när det inte är minusgrader. Nu på vintern ser jag till att ta med mig vatten när jag ska åka en längre sträcka.

Utöver allt annat då som filtar, förstärkningskläder, varselväst osv.
 
Fattar inte heller varför det inte är grus någonstans. Har man slutat med det? Jag har kört inne i Staffanstorp, Lund, Flyinge, Södra Sandby och mellan dessa. Är kanske blind men har inte sett något grus och antingen har det smält bort av solen eller så är blankis på sina ställen.

Jag har tänkt samma sak. Sämre haökbekämpning här inne i stan än det brukar vara. Jag har inte varit utanför stan sen innan snöovädret så hur det ser ut där får jag se på vägen till jobbet idag.
 
Här i byn är det faktiskt någon som i alla fall har strött ut väldigt lite grus, + för ansträngning ´- för att det knappt syns.
Mellan här o tex Tollarp är det tvättbräda , vallar som gör om vägen till enbilsväg och flera ställen med djupa bilspår o lössnö i dom, det var i ett sådant parti bilen bakom mig for ut på åkern i fredags.
Vanligt vägsalt, NaCl funkar ner till ca -7 grader. MgCl funkar till ca 12 men är betydligt dyrare och hälls nog inte ut på vägarna.
 
Fattar inte heller varför det inte är grus någonstans. Har man slutat med det? Jag har kört inne i Staffanstorp, Lund, Flyinge, Södra Sandby och mellan dessa. Är kanske blind men har inte sett något grus och antingen har det smält bort av solen eller så är blankis på sina ställen.
På lilla vägen utanför oss, ut till E65, är det grusat. Det är inte mycket grus, men gör ändå att man har fäste.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 933
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 653
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp