Trafikkaoset på E22 (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 31)

Precis som min hjärna tänkte då. Kanske 1 km ut på åkrarna isf? 😁
Jag har satt ett snöstaket ca 25 m från ridbanan, men fick tyvärr inte upp det innan fyksnön förra veckan.
wp-17044516168984508895474265434864.jpg
 
Jag tror som några andra (som är skåningar) att man inte riktigt trodde det skulle bli så illa. Det känns ju som ren otur från början, en lastbil blir fast, det bildas kö bakom = snön hinner driva igen och ingen kan ploga eller ens köra upp spår i snön. Sen att första lastbilen inte bärgades, kan ju diskuteras i all oändlighet.

Under de 4,5 år jag bodde i Kristianstad så ägnade jag 2 år att försöka pendla med kollektivtrafik till Malmö då jag pluggade där, men vintertid var tågen (och ofta även bussarna) inställda mer som regel än undantag = ta bilen och köra E22an efter den aktuella sträckan. Innan jag började plugga ägnade jag ungefär 2 åt att pendla dagligen till jobb i Hörby, alltså exakt samma sträcka. Inte en enda gång kan jag minnas att jag ens reflekterat över att jag skulle kunna bli stående i de timmar det handlar om. Det är en motorväg, det går ofantligt mycket trafik efter den vägen, och i Skåne snöar det nästan aldrig och särskilt inte dom mängderna, hur ska man kunna förutse detta? Visst, lyssna på radion och på varningar, men en orange varning innebär inte att det är fara å färde för varenda en, utan det står i varningen att det kan medföra stora konsekvenser, men det står också att det kan vara lokala skillnader. Jag hade med största sannolikhet åkt till jobbet som vanligt vid sextiden på morgonen, kanske en halvtimme tidigare "ifall att", det är svårt att utföra lokalvård hemifrån och det hade blivit ett jävla liv om jag inte dykt upp pga att "det kan bli snökaos". Och hade man hört om att det var kö vid lunchtid hade jag förmodligen tänkt att det är löst tills jag ska köra hem vid halv 5...
Skolan hade jag nog kunnat känna att jag stannar hemma pga risk för snökaos men min arbetsmoral hade varit jäkligt mycket svårare att övertyga om samma sak.
 
Ja men man kan ju inte "tänka att det inte är något problem" längre fram, det är ju där egenansvaret kommer in tycker jag. Jag har bott i Skåne i 20 år nu, för mig är det fullständigt självklart att det kan vara snöfritt i söder men drivsnö och kaos 4 mil norrut. Det är ju så det ofta ser ut i Skåne? Jag menar inte att du ska redogöra för hur andra tänker, jag tycker bara det är så himla märkligt.

Jag hade inte vågat ta risken att bli sittandes fast i bilen i flera timmar. Då kör jag hellre lugnt och försiktigt på mindre vägar, eftersom det är igenkorkat på den stora vägen. Om jag nu måste iväg, vilket ju ibland är tvunget såklart.

Men oftast är de stora vägarna de som är bäst att köra i sånt väder. Det är de som plogas mest osv. Småvägarna är generellt sett värst! Om jag måste ut i snöoväder jr i Skåne så håller jag mig borta från småvägar!
 
Men oftast är de stora vägarna de som är bäst att köra i sånt väder. Det är de som plogas mest osv. Småvägarna är generellt sett värst! Om jag måste ut i snöoväder jr i Skåne så håller jag mig borta från småvägar!
Exakt, jag blev tvungen att köra till Malmö den aktuella kvällen, men tyckte det var lugnt eftersom jag körde E65. Hade varit mycket mer tveksam till att köra småvägar.
 
Vad ska man tro när du anger en km som lämpligt avstånd, att du är seriös? :confused:

Faktiskt delvis seriös. Jag vet hur långa drivorna blir och undrar då hur långt ifrån skydden behöver stå. Ju högre pryl ivägen desto längre drivor. Det räcker liksom inte vid åkermarken i alla fall mtp att ett buskage vid åkermarken ger en vall över hela motorvägen även vid såhär lite snö som ändå fallit i Lund. Så vad krävs egentligen för avstånd ungefär?

Alltså jag är nyfiken, som jag skrev i första inlägget så hittade jag främst en artikel där de skulle samla upp snön och jag fattar inte hur det kombineras med jordbruksmarken. :)
 
Och en jättegammal instruktion där man skulle flytta snöskärmarna efterhand som drivorna byggdes upp för att få drivan där man ville ha den. Klart smart för en gård ändå!
 
Faktiskt delvis seriös. Jag vet hur långa drivorna blir och undrar då hur långt ifrån skydden behöver stå. Ju högre pryl ivägen desto längre drivor. Det räcker liksom inte vid åkermarken i alla fall mtp att ett buskage vid åkermarken ger en vall över hela motorvägen även vid såhär lite snö som ändå fallit i Lund. Så vad krävs egentligen för avstånd ungefär?

Alltså jag är nyfiken, som jag skrev i första inlägget så hittade jag främst en artikel där de skulle samla upp snön och jag fattar inte hur det kombineras med jordbruksmarken. :)
Jag skulle spontant säga att dubbla höjden är ett bra mått på hur lång den större delen av drivan är, och sen behöver man nog samma avstånd en gång till, så fyra gånger höjden är nog ett minimimått om jag ska höfta lite. Jag har som sagt satt mitt staket 25 m från ridbanan, det är ca 150 cm högt, men då hoppas jag att drivan hamnar inom ca 6 m från staketet. Jag har också gjort en spalt under staketet, ca 50 cm, vilket bör göra att drivan börjar en bit ifrån staketet. För långt bort gör ju att ny snö kan accumuleras.
 
Men oftast är de stora vägarna de som är bäst att köra i sånt väder. Det är de som plogas mest osv. Småvägarna är generellt sett värst! Om jag måste ut i snöoväder jr i Skåne så håller jag mig borta från småvägar!
Såklart, med betoning på oftast. Nu utgick jag ju från det som diskuterades, alltså att det redan har förekommit rapporter om att det är totalstopp på E22an. Och att jag då om jag absolut var tvungen att köra hellre skulle hålla mig på de mindre vägarna än att riskera att bli sittandes i bilkö i flera timmar.
 
Jag skulle spontant säga att dubbla höjden är ett bra mått på hur lång den större delen av drivan är, och sen behöver man nog samma avstånd en gång till, så fyra gånger höjden är nog ett minimimått om jag ska höfta lite. Jag har som sagt satt mitt staket 25 m från ridbanan, det är ca 150 cm högt, men då hoppas jag att drivan hamnar inom ca 6 m från staketet. Jag har också gjort en spalt under staketet, ca 50 cm, vilket bör göra att drivan börjar en bit ifrån staketet. För långt bort gör ju att ny snö kan accumuleras.

Spännande!!
 
Såklart, med betoning på oftast. Nu utgick jag ju från det som diskuterades, alltså att det redan har förekommit rapporter om att det är totalstopp på E22an. Och att jag då om jag absolut var tvungen att köra hellre skulle hålla mig på de mindre vägarna än att riskera att bli sittandes i bilkö i flera timmar.
”De bilar som fastnade på småvägar är de som försökte komma ifrån E22 på ett enkelt sätt. Slippa kaoset, men det blev tvärtom med tanke på att ingen plogning alls utfördes där. Följden blev att en massa bilar som körde fast och kom ingen vart.

Alla de bilägare har fått vänta på hjälp. De tusentals bilar och lastbilar som stod isolerade på E22 prioriterades.”
Från Skånska dagbladet.
 
Såklart, med betoning på oftast. Nu utgick jag ju från det som diskuterades, alltså att det redan har förekommit rapporter om att det är totalstopp på E22an. Och att jag då om jag absolut var tvungen att köra hellre skulle hålla mig på de mindre vägarna än att riskera att bli sittandes i bilkö i flera timmar.
så här såg småvägen ut och nej bilen står inte i diket
414885541_24779075831707940_9069370125923452633_n.jpg
 
Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)
 
Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)

Det har fått mig att fundera också. Har lagt in lite filtar, spade osv i bilen men saknar 'nödproviant' . Här blir det drivor på öppna marker både till och från skolan samt till och från jobbet
 
Den här händelsen har fått mig lite att fundera på den ”vinterbetedskap” jag har i min bil; har alltid extra kläder, filtar, reflexvästar och snöskyffel med. Men känns som att om det vill sig illa borde man kanske ha lite proviant med. Typ några mellanmålsbars i handskfacket. Jag är rätt duktig på att ha med mig vatten när jag ska köra en bit men kanske borde ha det oftare. Min arbetsgivare förväntar sig oftast att vi är på plats men oavsett så är det oftast vägen till och från stallet som är mest kritisk med drivor (bor inte i Skåne men ändå relativt platt)
Smart tänkt får stanna på vägen hem från jobbet och köpa godis i fall nått händer varje dag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 463
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 503
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp