Travfolkets snacktråd, del III

P

Popfinger

"Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och dryfta allt möjligt smått och gott om travets underbara, och för all del, stundom mindre underbara händelser.
Hoppas att alla trevliga travbukare hjälps åt att hålla tråden levande.

Bilden föreställer "The Man on the Moon", dvs Stefan Melander, och Scarlet Knight vid segern i The Hambletonian år 2001.
Ett av de allra största ögonblicken för svensk travsport.

Scarlet-Knight-Hambot_2.jpg
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Jag fck världens skratt i dag... :rofl::rofl::rofl:

Fodervärdsfamiljen jag har till mina gamla tanter var på närliggande ridskolan för hopplektion med Wia (Wild Water) i går.

Nu är ju Wia en rätt massiv häst med halvgrova ben, men ändå är hon ju en låååååång krokhasig travartyp... De hade fått frågan om hon var fullblod eller halvblod och en undrade om hon gått galopplöp... :grin:

Undrar om jag ska tipsa att de ska regga sig på Buke och skriva att "Min travare ser ut som ett halvblod"? :angel:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Med risk för upprepning då den andra tråden låstes, ni som läst den har redan läst detta.
Åh tack för grattis Indy och Humeli!

Jag är jättestolt över henne:love:, och lite irri på vår eländes banveterinär. :devil:

Min pålla har nämligen en liten egenhet på banan, hon avskyr att jogga bakvarv med andra hästar så efter ett tag brister det så hon börjar bocka eller nåt annat kul.
Av provokation så joggade jag ett par varv med en av våra proffs och satt och snackade lite skit. Tills hon fick syn på vattenspridaren och en som kom rätt fort bakifrån samtidigt då det brast för fröken Millpond. Hon gjorde några galopper i bakvarv och speedade upp sig men bockade faktiskt inte.

Men med det humöret insåg jag att mamma skulle få problem med käken och bad att få defilera med.
NÄ, hon ska visa att hon kan bete sig, blev svaret.
MORR, mamma har bara en hand och är höftledsopererad och nån centimeter högre än hästen typ.

Ut och jaga efter nån men hann förbereda och hittade som tur var hovis.

Ekipagekontrollanterna undrade i volten om det gick bra? Jag lite spydigt, Ja hästen är det inga problem med, men det är lite besvärligt med en höftledsopererad medhjälpare. (egentligen är det handen som spöker mest då hon bara kan få enhandsgrepp vilket inte jag skulle klara)

Moa skötte sig exemplariskt som väntat hela tiden på banan. För givetvis provocerar jag inte precis innan start.

Jag är jättestolt över henne.
Det gör inte så mycket att hon stökar runt omkring när hon skärper sig när det gäller.

Den här gången blev det inte lång tid utan starthäst. :idea:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

kl...nu är det många bud om brodde...Nu ska han inte ut på halmstad utan i ett vanligt 2640 lopp på Jägers den 14:e...går det bra där ska han ut i Prix Cagnes-sur-Mer - Fyraåringslopp på "åbergsdagen" sen är det matchning mot derbyt...
*martha ber till friskhetsguden* :bow:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Så himla kul för er!!!! :bump::banana::bump:

Jag ber också till friskhetsguden åt dig! :idea:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Taaack :bump: :bump:

...fast för att vara en god medmänniska så tillber vi friskhetsguden för samtliga bukehästar ever :bump:

...its a halleluja moment :love::love:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

*knapp*

är lite chockad sen gårdagens start! jisses vad finnarna kör fort! Min tanthäst kom sist i sitt lopp, men sänkte rekordet med nästan två sekunder ändå :eek:
JÄTTEDUKTIG häst! :bow::love:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Hästarna går ruskigt fort idag :eek: rekord på rekord hela tiden, man undrar vart det ska sluta? Knappt så en annan vågar visa sig på banan ;) Men vad jag har förstått det så har ganska många här på Buke väldigt bra hästar!? Måste vara skoj! :banana:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Den stora konsten när man har en bra häst är inte att välja vilket lopp man ska starta i,utan vilka man gör gott i att avstå från.
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Ja, han startar ju inte ihjäl hästen i allafall, 3 starter sen början på feb...det tycker jag är iskallt :bow:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Citerar Ghost här: "Men med det humöret insåg jag att mamma skulle få problem med käken och bad att få defilera med.
NÄ, hon ska visa att hon kan bete sig, blev svaret.
MORR, mamma har bara en hand och är höftledsopererad och nån centimeter högre än hästen typ."

Du menar alltså helt allvarligt att man inte får dispans att köra med käk i defileringen på Mantorp???? Vi som tänkte ta ut Peps i 2640 loppet nästa vecka om hon inte kom med i det första loppet vi tänkte på... Herrejisses vilken tur att hon kom med i det loppet (på Halmstad)!! För Peps kan man knappt gå ut i defileringsvolten med, hon var inte välkommen i den volten på Kalmar eller Jägers innan då hon blir så jädra laddad att hon slår... Nu har hon lugnat ner sig men att defilera utan käk en tävlingsdag skulle då inte jag våga i alla fall, då hon lägger hela sin tyngd i bettet, drar ner huvudet långt mellan benet och drar järnet, och, i just det läget, inte alls är att lita på med rumpan heller...

Nu stryker vi Mantorp för hennes del hädanefter:devil:tills de bytt till en veterinär som inser att hästar är individer...:angel::crazy:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Nästan ingen får enligt resten av funktionärerna, som jag känner och de vet att jag inte skulle ge mig ut med en häst som jag inte känd att jag klarar av på en tävlingsdag.

Jag blir faktiskt fortfarande irriterad, i premiet fick vi ju ha käken. Då sa de att han struntade i det när det gällde premie och kval.

Men det var ju i augusti förra året. Och efter det vet vi ju alla vad som hänt.

Jag ska ta mig sjutton maila STC och fråga varför de har en så fånig regel. :angel:

Om jag kommer till en ny banan och inte känner nån (vilket knappast händer nu när Buke finns :D) så ska jag utöver att hitta rätt på allt också hitta nån som kan käka henne om jag ska köra själv nån gång. Eller om min hand slutar funka igen för då är jag lika kass som min mamma fast med fingrar då.

Med Bella löste vi det ju med att lämna käken hemma och det kommer säkert att funka framöver med lilla fröken hetlevrad också men just nu är den skön att ha när hon testar att köra ner huvudet.
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Jag är helt förstummad, man brukar ju kunna få dispans på de banor som kräver avcheckat i defileringen... Jag menar ändå att det är jag som tränare som är ansvarig om nåt skulle hända... Inte så jäkla kul att sätta upp BG eller egentligen vem som helst och så blir han sparkad på grund av att hästen borrar ner huvudet mellan benen och sticker och slår mot honom... I peps fall är det ju en ren säkerhetsdetalj, för hon blir betydligt lugnare om hon har käk på banan, då får hon ingen kraft att dra ner huvudet...
 

Liknande trådar

  • Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
109 841
Senast: ameo
·
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
112 828
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp