Bukefalos 28 år!

Travfolkets snacktråd, del III

Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Kl

Blir lite less...

Satte ut annons på ett av våra fölston som vi inte betäckt på några år. Absolut ingen dålig stam men det är tuffa tider för att sälja häst. Började på 10 000 + moms. Knappt ingen hörde av sig. Sänkte priset till 5000 + moms, den smärtgräns jag har för att sälja en häst och nu började det hända saker.
Det hörde av sig människor från alla håll. Alla ville de ha henne gratis eller i stort sett gratis. En del ville ha henne levererad för noll och ingenting. Ingen av dessa har ens velat se hästen innan, ingen frågar hur hon är till sättet överhuvudtaget men de vill gärna ha min häst. Bara berättar om hur mycket kärlek hon ska få men att de har dåligt ställt.
Jag drar absolut ingen över en kam, tror säkert att hon skulle få det bra hos många av dessa personer, men det är inte konstigt att många travhästar blir vandringspokaler. Hur kan man bara ta emot en häst man aldrig träffat bara för man skulle få den i stort sett gratis... :confused:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

fölston köpar man ju på stam, prestationer o avkommor, så det tycker jag inte är så konstigt...men sen är det ju frågan om vad dom ska ha henne till.
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Som ridhäst. Men jag vet inte om hon är riden någon gång. Och de har inte frågat om det heller.
En del skulle betäcka i framtiden men inte med varmblodshingst.
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Jag är helt förstummad, man brukar ju kunna få dispans på de banor som kräver avcheckat i defileringen... Jag menar ändå att det är jag som tränare som är ansvarig om nåt skulle hända... Inte så jäkla kul att sätta upp BG eller egentligen vem som helst och så blir han sparkad på grund av att hästen borrar ner huvudet mellan benen och sticker och slår mot honom... I peps fall är det ju en ren säkerhetsdetalj, för hon blir betydligt lugnare om hon har käk på banan, då får hon ingen kraft att dra ner huvudet...

samma här, jag konstaterade att det fortfarande kunde göra "hopprepssvängningar" i provstarten även om de var lite mindre nu. :D

Moa har ju små tendenser till att köra ner huvudet och vika in näsan och tar det stopp så konstaterar hon "Nä, det gick inte" och lugnar sig. Jag värmde utan käk för det gör jag alltid när jag värmer själv.

På en ung och orutinerad häst som är ute andra gången i tävlingsmiljö tycker man kan tänka säkerhet före princip.

Som jag känner att det kunde ha blivit i det här fallet. Veterinärens benhårda åsikter före mitt försök att undvika att stressa hästen.
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

-kl-

vår första uppfödning gjorde debut idag! blev lite ledsen av vad jag såg, hängde som jag vet inte vad på högertömmen och såg allt annat än bra ut.. :(
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

-kl-

vår första uppfödning gjorde debut idag! blev lite ledsen av vad jag såg, hängde som jag vet inte vad på högertömmen och såg allt annat än bra ut.. :(

Vad trist :( man vill ju att de ska ha alla förutsättningar när de väl startar. :crazy:

Tvåan och den som var näst sist har jag tränat lite med i bland sista året.
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Kl

Blir lite less...

Satte ut annons på ett av våra fölston som vi inte betäckt på några år. Absolut ingen dålig stam men det är tuffa tider för att sälja häst. Började på 10 000 + moms. Knappt ingen hörde av sig. Sänkte priset till 5000 + moms, den smärtgräns jag har för att sälja en häst och nu började det hända saker.
Det hörde av sig människor från alla håll. Alla ville de ha henne gratis eller i stort sett gratis. En del ville ha henne levererad för noll och ingenting. Ingen av dessa har ens velat se hästen innan, ingen frågar hur hon är till sättet överhuvudtaget men de vill gärna ha min häst. Bara berättar om hur mycket kärlek hon ska få men att de har dåligt ställt.
Jag drar absolut ingen över en kam, tror säkert att hon skulle få det bra hos många av dessa personer, men det är inte konstigt att många travhästar blir vandringspokaler. Hur kan man bara ta emot en häst man aldrig träffat bara för man skulle få den i stort sett gratis... :confused:

Jag är så trött på spekulanter så det finns inte... Har en del hästar ute på annons då vi drar ner, och man kan undra om folks största nöje är att ringe och boka tid för provritt och sedan inte dyka upp eller ens höra av sig. Har hänt oss ett tiotal gånger på tre hästar nu... Suck... Ring i alla fall och säg att du inte kommer liksom:devil:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Vad trist :( man vill ju att de ska ha alla förutsättningar när de väl startar. :crazy:

Tvåan och den som var näst sist har jag tränat lite med i bland sista året.

visst är det! :( känns inte bra alls att liksom se ut på det viset i sitt livs första start.. att man ens låter den starta?

kul! :)
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Dom är stenhårda med det där med käk, eller snarare utan, i defileringen, på Mantorp. Man får inte ens köra med en lös automatkäk (har ett hål så långt ut det går att göra hål, som jag alltid brukar ha i under defileringar och efter loppet med, ifall de kör ner huvudet så de inte drar ut den max och det blir en massa trassel eller den fastnar i något). Icke. Det var bara att lossa på den helt.
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Frågan är... OM det skulle hända en olycka med min ovannämnda häst. Säg att jag sätter upp Erik som har kört hästen, vet vad det är för häst och vet att den blir otroligt upptrissad i volten och att den sätter huvudet mellan benen och tar tag i grejerna och drar, och han tar i henne, och hon då slår... Säg att det skulle hända - Vem får då skulden? Jag? Eller klarar Erik inte av hästen? Eller är det helt enkelt så att det faktisk är, vilket jag anser att det då är, ekipagekontrollanten och banveterinärens fel.

Jag menar, det finns hästar som utan nämnbar anledning håller på så... För kuskens säkerhet, anser jag att sådana hästar bör få dispans... Och det får de ju också, på alla andra ställen utan Mantorp då tydligen :crazy:

(För övrigt har just denna häst berömda slagskämpar som syskon, så troligen är det mamman som nedärvt den fina bråk och tjafsgen...)
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Ja, det är som den seriöse hingsthållaren som ringde och tyckte vårt sto skulle passa alldeles utmärkt till hans hingst. Fick pruta lite för sakens skull och betämde sig för att han skulle ha henne. Ringde om kontonummer för att sätta över pengar innan han hämtade henne. Har varken sett honom eller pengarna. Det var en månad sedan...
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Det är naturligtvis tränaren som är ansvarig för att hästen är inkörd och förberedd för tävling.
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Jag förstår dig, helt och hållet. Men det är ju inte svårt att få någon att lägga på en käk om det var medhjälparen som var problemet.

Men samtidigt så tycker jag faktiskt att han har en poäng. Ett kval är just att hästen ska visa att den är redo att tävla, i det ingår att uppföra sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Jag håller med Solros. Det brukar inte vara några problem att få hjälp av någon som står vid staketet.
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

I det här fallet var det inte det nej, men det står ju inte "Klant" stämplat i pannan på dem som står bredvid banan och går hästen igång i den situationen tycker jag att det stjälper mer än det hjälper. Jag har provat ett antal "random" på stallbacken inför provstarterna. :grin:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Förresten sa funktionärerna att några i bland får defilera med käk på Mp, ett fåtal.

Undrar om man ska ha skriftligt från catchdrivers eller vara tillräckligt stor tränare eller?
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Man kan sätta på en "krok" (typ grimskaftskrok) på checken, så brukar det gå smidigt att sätta på den snabbt. :idea:

Varför vill du inte ha automatcheck?
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

För att jag inte vill hålla på och krångla och riskera att sätta stoppen fel på någon annan häst. Det kan ju bli nog så tokigt.

Plus att jag inte vill bygga om selen.

Jag använder inte käk tillräckligt ofta för att det ska bli en rutin och har ett elände varje gång jag inte satt ihop fram- och bakstycke i de hål de ska vara. Det borde inte bli bättre om jag inte kan ha delarna ihopkopplade. :o

Jag har hakar på alla mina käk redan, de brukar ju funka smidigt ända tills hästen kör ner huvudet.
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Gäller försäkringen vid operation av griffelbensfraktur?

Jag har A6-vet.

Vet inte om det är så än, men jag har håller på och mastodont-utreder min lilla fux.

Har varit inne på klinik 2 ggr de senaste två veckorna och ska tillbaka nästa onsdag igen. Bara för att utreda var felet sitter. :crazy:
 
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

Ingen aning,men den gäller inte ens lösa benbitar. När jag hade en gång friröntgad häst som visade sig ha lösa benbitar svarade försäkringsbolaget att"hästar får inte lösa benbitar när de blivit friröntgade efter 1,5år. Stuteriet du köpt hästen av måste ha röntgad fel häst. :devil::devil::devil:
 

Liknande trådar

  • Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
110 049
Senast: ameo
·
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
112 991
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp