Bukefalos 28 år!

Trickträning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trickträning *bildtråd*

Hej,
har börjat träna lite trickträning med min nordsvensk. Tänkte nu lära honom buga och har googlat runt och hittat två olika metoder för inlärning; att lyfta upp benet och sedan lägga tyngden bakåt och att föra in godis mellan frambenen. På det sist nämnda hamnar ju huvudet under hästen och på den andra har hästen huvudet uppe, borde inte detta göra någon skillnad för balansen?
Jag har provat det med godiset och det funkar hyffsat, men jag tycker det känns obehagligt när han har huvudet under sig ..

Hur har ni lärt in era hästar? Varför valde ni den metoden? Varför inte?
Hur många träningstillfällen tog det?
Någon som filmat under inlärningsprocessen?:)

Imorgon tänkte jag försöka släpa med min pappa till ridhuset, så då kanske jag kan be han knäppa några bilder på oss :)
Jätte fina hästar allihopa förresten, kollade igenom hela tråden igårkväll och blev otroligt peppad!
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Jag tycker inte om när man lockar hästen med godis, oavsett trick. Risken är stor att man bara lära hästen att följa en godisbit.
I många fall har det fungerat bra ändå, hästen har förstått vad det går ut på och man har kunnat plocka bort godiset helt. Men jag har även stött på många som misslyckats och fått en häst som tigger som en tokig.
Det beror så oerhört mycket på den som tränar och på hästen!
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Håller helt med.
Det blir lätt så att det helt plötsligt är hästen som börjar att "träna" människan istället.

Enda jag har använt godis till är i början när jag lärde in pussas och yoga.
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Du använder ju mycket godis! Vad är det du ger honom?
Är det bara i "inklickningsfacen" man använder så mycket godis?
Hur får man tag på en klicker?
// En mycket nyfiken.:laugh:
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Jag klickertränar också, mycket effektivt!

Klickrar finns i de flesta djuraffärer och hundshopar, både på nätet och i fysiska affärer.
Det går åt en del godis, så jag har gjort eget. Helt enkelt torkad morot! Fungerar kalasbra. Har även torkade brödbitar och lite köpegodis.
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Är det enbart i början man använder så mycket godis eller ska man fortsätta med det?
Jag tycker det var mycket godis, det kan väl gå om det bara är i början. Men det krävs mycket godis till en timmes ridning om man ska fortsätta så.
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Men man förfinar ju hela tiden beteenden, så man måste inte klicka och ge godis för precis allting. En timmes "vanlig skogsrunda" med lite små inslag av dressyr brukar bli en 20 godisbitar. Ibland mindre, ibland mer. När vi tränar "seriöst" brukar det bli runt 30 bitar. För enkelhets skull rider jag med magväska. Brukar behöva fylla på den en gång i veckan (rätt rymlig!).
Jag tycker inte det är mycket. Man kan ju dessutom välja hur långt man drar det, man måste ju inte alltid klicka för allt.
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Så täta förstärkningar använder jag oftast vid en effektiv inlärningsfas. På ett vanligt ridpass klickar jag bara vissa moment, och om hästen bjuder på en exceptionell rörelse - tex piaff, en superfin galoppfattning el. dyl. Det handlar då alltså inte om shejping utan om en eventmarker som följs av förstärkning, för att förtydliga för hästen precis VAD det är som var värt en godis. Uppsuttet använder jag inte klickern, utan en verbal signal.

Varje godisbit på videon är 1/4 morotsskiva, ungefär ½cm tjock. Tot går det åt knappt en morot på 5 min;) Förstärkningen ska vara så stor att den är motiverande, men så liten det bara går;) (hundarna jobbar gladeligen för 1/16 köttbulle...)

På ett dressyrpass kan det alltså handla om 5-10 klick.

/Migo
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Om du använder verbal signal när du rider, var det då inte bättre att använda samma när man tränar från marken? Ett kort ord som tillexempel "ja" kan väl användas med samma precision som klickar? Då behöver man ju ingen klicker.
Eller?
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Man får inte samma timing och precision med rösten som med en klicker eller liknande. Att jag använder verbal signal parallellt är för att jag ska kunna ha händerna lediga vid ridning.
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

kl

en liten vinterbild på mig o Pink :)

61937_1267392535.jpg
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Härlig bild- som alltid från dig!

Nytt på mina pållar.

spanska grå som fick lite tricktärning igår

spansk skritt, haha fick visa lite också.. :angel:
24192_382431104433_582504433_4758714_1601519_n.jpg


stegra
24192_382431094433_582504433_4758713_1158779_n.jpg

stegra igen
http://joizmeds.mittspejs.se/P2635296#body

bugar (lite väl ambitiöst)
24192_382431069433_582504433_4758712_2347662_n.jpg


buga igen
http://joizmeds.mittspejs.se/P2635314#body



och ponnyskutten casper!
haha, han kan ju väldigt bra nu att "lägga huvudet på sne, blinka med ögonen och le (flema)"..
försökte få bild på det, men, det var inte så lätt, han ser mest arg och ful ut :devil:
25493_379502084433_582504433_4753396_1296273_n.jpg


en ännu sämre
http://joizmeds.mittspejs.se/P2631286#body

men spansk skritt blir han iaf bättre och bättre på
25493_376923894433_582504433_4747073_6651650_n.jpg

igen
http://joizmeds.mittspejs.se/P2631285#body


och även under ryttare
http://joizmeds.mittspejs.se/P2635318

bugan (den lätta)
http://joizmeds.mittspejs.se/P2631287#body

yogan
http://joizmeds.mittspejs.se/P2631284#body
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Härliga bilder! :love:

*kl*

nu har jag under två dagar lärt in yogan, sitter inte hundra än men det funkar :D


Och så vår vacker tass som jag har visat innan :)

 
Sv: Trickträning *bildtråd*

kl

Skulle behöva lite råd...
Håller på med att lära min häst att buga, (huvudet mellan benen), men problemet är:
Jag säger *buuuuga* och knackar mellan hennes ben på marken, hon går ner med huvudet, men när hon ser att jag inte har något går hon upp igen på direkten, har jag godis så äter hon upp det och går sedan upp igen... Hon fattar alltså inte att hon ska stanna kvar där nere en stund.. dessutom böjer hon sig ytterst lite när jag inte har godis..
Tips?
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Jag är själv nybörjare inom trickträning med hästar och har samma problem med min häst. Jag har också kört godis-mellan-benen varianten men funderar på att börja med en annan metod, eftersom Hilmer är ett matvrak och jag blir totalt ointressant då en godis dyker upp ;)

Hur som helst, jag är som sagt ingen expert på hur hästtrickträning fungerar så ni får rätta mig om jag har fel nu. Däremot har jag tränat mycket med hundar så jag kör med samma taktik där som med min pålle :)
Få hästen uppmärksam på dig, t.ex genom att gå en bit med hästen, få den att gå när du går, backa när du ber den att backa, stanna när den ska stanna, öka när den ska öka osv ..
Leta nu upp en lugn och ostörd plats.

- Steg 1: Börja med att visa hästen godisbiten, för bak den mellan frambenen och knacka på innerbenet. Börja försiktigt och gå sedan längre bak efter hand, och va noga med att hästen inte backar.Tänk på att ett tydligt röstkommando är viktigt!
- Steg 2: Hoppa över att visa hästen godisbiten före och knacka bara på innerbenet. Lägg till röstkommandot.
Förfina sedan mer och mer .. Lycka till :)

Nu ska jag ut och träna lite bara för det, kan försöka knäppa några kort också!
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Dagens bugaträning i skogen :)
På vägen ner i backen mot ån va vi tvugna att ta oss förbi ett antal bilar med kanoter på taket, så där gick det åt ett par morötter .. alltså blev det bara 3-4 bugningsförsök, några ganska lyckade iförsig ;)
Bilderna är tagna ur ett filmklipp och kameran fick ligga på marken då jag inte har någon som är snäll och agerar fotograf åt mig.

37336_1269789150.jpg


91187_1269789236.jpg
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Hitills har jag bara förevigat ett trick på bild; Puss! :D

30693056.jpg


Tränar just nu att lyfta benen, början till spanks skritt, buga och lite annat smått och gott. Använder ett klickerord och godis, fungerar mycket bra! Det är bra att ha en matfixerad häst ;)
 
Sv: Trickträning *bildtråd*

Elanor Vilken härlig bild :)

Jag har försökt lära Hilmer spansk skritt, första gången lyfte han ena frambenet en aning men de andra gångerna jag har försökt reagerar han inte alls på spöet. Han verkar inte bry sig det minsta om att jag står och petar han på benet, eller jag kanske petar fel? :o Ngn speciellt del av benet som ska spöas? Andra metoder?
Visserligen har vi endast varit i boxen och tränat på detta, ska testa imorgon i ridhuset och se om han är mer uppmärksam på vad jag håller på med där och då kanske det även blir lite seriösare med lite andra övningar innan för att få honom nyfiken. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att ta ansvar för sitt eget beteende är avgörande, vilket kräver att man verkligen lär känna sig själv. Självkännedom ger en känsla av...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 019
Senast: mamman
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 125
· Visningar
74 117
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 139
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp