ultraljud-könsbestämning

Största risken är att killen blir gay tror jag. Killar som utsätts för rosa får oftast problem.

Hur ska man tolka det när en kille som passerat 30 plötsligt inhandlar en del rosa saker? Maken fick häromveckan hem sin nya slalomhjälm med matchande handskar:

X_POCSYNAPSIS20_6.jpg
 
Jag skulle vilja veta hur säkert det är att med ultraljud könsbestämma fostret.
Det är min dotter som väntar sitt första barn, vårt första barnbarn :)
Hon var på ultraljud idag, v 20+5
och de sade att de tyckte det såg ut som en flicka. Vågar jag köpa rosa sparkdräkt ;-) Visst kan en pojk också ha den men..
Dom brukar stämma för det mesta så köp du vilken färg du vill.

Annars finns det affärer på nätet som har öppet köp i 365 dagar.
 
Tack för svaren!
Jo, jag känner min dotter och vet att rosa går.
Jag kanske inte menade riktigt så bildligt som det lät, menade snarare att vågar jag köpa flickkläder, dom behöver inte vara rosa :)
En kille skulle jag nog klä i rosa, men inte i volanger.. ;)
Varför inte volanger? ;) (bara för att utmana tanken...)

Och mitt svar på frågan är att OM det är viktigt för dig att det blir kläder till "rätt kön" så bör du vänta tills barnet är ute. För inte ens fostervattenprov är 100% säkert, det skulle kunna vara celler från mamman som kommit med i provet om man har maximal otur.
 
Men gud vad otrevlig! Jag tycker absolut mitt svar kan vara av intresse men tack för att du informerar om att det inte är önskvärt.

Jag menade inte att låta otrevlig men det är precis som @Idas skriver. Överallt skrivs det om att man minsann inte behöver/ska klä sin bebistös i rosa bara för att hon är tjej och vise versa med pojke och blått.
Men om man nu älskar rosa då? Som jag? Har jag då varit en hemsk mamma som klädde min tös i små söta rosa kläder när hon var bebis?
Rosa råkar vara min favoritfärg! :love:

Min son har rosa kläder han med. Men det hade han inte när han var bebis. Det började jag väl med när han var runt året.

Det finns dom som älskar rosa och jag köper det för att jag tycker det är fint.

Men stackars min valack som typ bara har rosa utrustning :nailbiting: :love:

Som sagt, ber om ursäkt om jag lät som en pissmyra :)
 
@Tassetass det där kan inte betyda annat än att du kommer bli lämnad och ersatt av en man inom överskådlig framtid. Möjligen även att du hittar maken på prinsessavdelningen nästa gång det ska handlas kläder till honom... ;)
 
Jag menade inte att låta otrevlig men det är precis som @Idas skriver. Överallt skrivs det om att man minsann inte behöver/ska klä sin bebistös i rosa bara för att hon är tjej och vise versa med pojke och blått.
Men om man nu älskar rosa då? Som jag? Har jag då varit en hemsk mamma som klädde min tös i små söta rosa kläder när hon var bebis?
Rosa råkar vara min favoritfärg! :love:

Min son har rosa kläder han med. Men det hade han inte när han var bebis. Det började jag väl med när han var runt året.

Det finns dom som älskar rosa och jag köper det för att jag tycker det är fint.

Men stackars min valack som typ bara har rosa utrustning :nailbiting: :love:

Som sagt, ber om ursäkt om jag lät som en pissmyra :)
Frågan är väl varför du inte hade rosa på sonen när han var bäbis?
Jag önskar att man kunde se kläder som just kläder, inte som flickkläder och pojkkläder. Precis som man kan se barn som barn.
 
Jag skulle vilja veta hur säkert det är att med ultraljud könsbestämma fostret.
Det är min dotter som väntar sitt första barn, vårt första barnbarn :)
Hon var på ultraljud idag, v 20+5
och de sade att de tyckte det såg ut som en flicka. Vågar jag köpa rosa sparkdräkt ;-) Visst kan en pojk också ha den men..

Var på ul förra v. också 20+5. Både läkaren och barnmorskan var 95% säker på att det var en flicka. Sen skulle barnmorskan få en bra bild på aortabågen. Då säger hon att nej vi får nog ta tillbaka det där - här kommer små bollar fram:D Det är tydligen vanligt att pojkar gömmer sina grejer.
 
Frågan är väl varför du inte hade rosa på sonen när han var bäbis?
Jag önskar att man kunde se kläder som just kläder, inte som flickkläder och pojkkläder. Precis som man kan se barn som barn.

Har redan sett den filmen och den gör ingen skillnad för mig.
Jag hittade inget fint helt enkelt. Det fanns inget i affärerna som tilltalade mig.
Jag var inte ett dugg intresserad av barnkläder när han föddes och visste inte om tex Villevalla, Molo och alla dom där märkena som säljer barnkläder. Jag handlade på H&M på den tiden och ville helt enkelt inte ha en rosa body med volang på honom som typ var det som fanns att välja på.

Så nä. Att han inte hade rosa som bebis har inget att göra med att jag inte tycker pojkar kan ha rosa på sig om du nu ville få det att låta så. Precis sånt här jag spyr på.
 
Och fortfarande - är det fel att VILJA klä sin flicka i rosa?

Om man nu älskar rosa som jag gör?

Helt sjukt att folk verkar tycka det :(
 
Och fortfarande - är det fel att VILJA klä sin flicka i rosa?

Om man nu älskar rosa som jag gör?

Helt sjukt att folk verkar tycka det :(

Jag köpte rosa grejer innan vi ens hade en aning om vad det var för kön just för att jag gillar rosa. Givetvis kommer jag använda det fast vi väntar en tjej, så nej, det är inte fel att vilja ha rosa grejer på sin tjej.

Problemet är att vissa tycker det är fel att klä en kille i rosa, eller att köpa "typiska pojkkläder" till en tjej. Fick ett "Grattis, så ni vet att det är en pojke!" när jag lämnade fram en pyjamas med amerikanabilar till expediten. Hennes ögonbryn åkte högt upp när jag sa att "Nej, ultraljudet tyder högst troligt på en tjej.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 344
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp