Bukefalos 28 år!

ultraljud-könsbestämning

Angående att klä barn. Felet är inte när man väljer att klä sitt barn flickigt eller grabbigt. Felet är när man vägrar låta barnet ha något för att det är förknippat med det andra könet. Det är inget som helst fel med att klä sin dotter i rosa. Det är fel att vägra sätta på sin son rosa för att det bara är för tjejer. När vi förbjuder tjejer att ha typiskt flickiga kläder signalerar vi att det är dåligt att vara tjej. Det är DET som är problemet.
 
Angående att klä barn. Felet är inte när man väljer att klä sitt barn flickigt eller grabbigt. Felet är när man vägrar låta barnet ha något för att det är förknippat med det andra könet. Det är inget som helst fel med att klä sin dotter i rosa. Det är fel att vägra sätta på sin son rosa för att det bara är för tjejer. När vi förbjuder tjejer att ha typiskt flickiga kläder signalerar vi att det är dåligt att vara tjej. Det är DET som är problemet.
Det här håller jag med om. Jag tänkte under trådens gång ifall att vår kommande visar sig vara en pojke skulle jag nog inte klä honom i klänningar stl 56, dvs när han inte bett om det. Om han sen skulle vilja ha klänning när han blir medveten och uttrycker det ser jag ingen anledning att neka heller. Sen är det ju faktiskt så att vår dotter inte bar klänning när hon kröp och lärde sig gå så det är inte heller något hon har minne av att hon burit, innan i höstas/vintras då.
 
Så långt är jag också med. Problemet är bara att det känns som att jag gör fel enligt alla andra när jag medvetet väljer att köpa rosa kläder till min dotter. Att jag istället borde köpa lila, röda, gula och bruna bara för att så ska man göra nu för tiden. Men jag gillar ju inte dom färgerna. Nu är dock min tös 6 år och väljer mycket själv.

Men jag hänger med. Min man var inte helt ombord när jag köpte en rosa bilstol till sonen efter han växt ur sin gamla. Själv tyckte jag den var superfin och varför skulle han inte kunna ha en rosa.

Men du har ju RÅÅÅSA till din pojkhäst också - så du räknas inte ;)

Klart att man ska köpa rosa - det ÄR en vacker färg.

Men att vara orolig att det blir fel - där känner jag att det spricker för ts. Rosa är tamejfasen aldrig fel.
Så det så.
 
Jaa, det blev ju en diskussion.:up:
Vet inte om det är bra eller dåligt att vi ligger årvis efter er svenskar i babyklädestänk.
Tror nog inte att det är många finnar som skulle klä sin son i rosa volanger.
Vi har nog inte riktigt kommit fram till HEN tänket ännu. Här är vi nog mera hon eller han.
Ironiskt när båda är hän på finska.

Helt annars bara, så är det fruktansvärt störande att läsa en bok, när man först i halva kommer på vad huvudpersonen har för kön, då namnet är passande för båda..
Så min egen personliga åsikt är att HEN är tråkigt. Hon och han är mycket bättre.. men som sagt, min åsikt.
 
Jaa, det blev ju en diskussion.:up:
Vet inte om det är bra eller dåligt att vi ligger årvis efter er svenskar i babyklädestänk.
Tror nog inte att det är många finnar som skulle klä sin son i rosa volanger.
Vi har nog inte riktigt kommit fram till HEN tänket ännu. Här är vi nog mera hon eller han.
Ironiskt när båda är hän på finska.

Helt annars bara, så är det fruktansvärt störande att läsa en bok, när man först i halva kommer på vad huvudpersonen har för kön, då namnet är passande för båda..
Så min egen personliga åsikt är att HEN är tråkigt. Hon och han är mycket bättre.. men som sagt, min åsikt.
Nu blev det intressant. Om pojken vill ha rosa volanger sen när han kan säga till själv, nekas han då?
 
Jaa, det blev ju en diskussion.:up:
Vet inte om det är bra eller dåligt att vi ligger årvis efter er svenskar i babyklädestänk.
Tror nog inte att det är många finnar som skulle klä sin son i rosa volanger.
Vi har nog inte riktigt kommit fram till HEN tänket ännu. Här är vi nog mera hon eller han.
Ironiskt när båda är hän på finska.

Helt annars bara, så är det fruktansvärt störande att läsa en bok, när man först i halva kommer på vad huvudpersonen har för kön, då namnet är passande för båda..
Så min egen personliga åsikt är att HEN är tråkigt. Hon och han är mycket bättre.. men som sagt, min åsikt.

Varför det?
Vad är det som är så viktigt med att veta om huvudpersonen är en hon eller han eller annan variant?
 
Har man sett tre streck, klitoris och blygdläppar så är det en tjej. Tveklöst.

Är det bara "vi såg ingen snopp" så kan det vara vilket som och det verkar vara rätt utbrett sätt att se det på. Där kommer alla felbestämningar in.
 
Varför måste allting alltid bli en jobbig politisk diskussion? :confused: :banghead: Så jäkla jobbigt att det inte accepteras att alla tycker olika. Det finns några trådar man inte kan läsa, och det är trådar om köttätande, päls och barns kön. För det spårar alltid, alltid ur. Jag hade förhoppningar om att den här inte skulle göra det, men jag går och gömmer mig under min gravidsten igen så jag slipper folks ständiga behov av att vara pk. :banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Alltså ... en färg är en färg. Min son har en garderob med olika färger. Det största problemet jag ser med att klä honom i "tjejkläder" är att oerhört många av de kläderna helt enkelt inte verkar bekväma. Det är rysch och pysch och kläderna är t o m ofta mindre (och nu snackar vi strl 80/86/92cl). Det gör det problematiskt för mig att klä mitt barn i "tjejkläder" då det ärligt talat ofta verkar mer obekvämt och prio ett är ju förstås att han ska kunna röra sig obehindrat. Bild för att illustrera:
10959681_10204562439479106_1592864201909459682_n.jpg

(Samma storlek, samma märke. Titta t ex på "tjejplagget"s ärmar. Turligt nog är min son en så lång och smal typ att han inte störs av den mer slimmade modellen.)

Barnets kläder påverkar hur det blir bemött av sin omgivning. Tyvärr är det så. För att ge min son så många möjligheter som möjligt har jag/vi därför valt att variera vad han har på sig. På så sätt blir han både "pojkigare" och "flickigare" bemött, vilket jag tror är bra för hans utveckling. Ibland är det ärligt talat jobbigt, just för att jag vet med mig att vissa människor blir aktivt ilskna över att se ett barn som är "fel" könskodat. Ändå är det min fasta övertygelse om att det är bra att ge alternativ.

Problemet som jag ser det med att säga "man kan ju vänta tills han vill det själv" är att man då signalerar att det krävs ett aktivt val för att klä sig i kläder som är "fel" könskodade. Med andra ord kodar man ju kläderna åt barnet själv - för du visar ju att det finns en slags status quo i kläder och att de kläderna är status quo är "rätt" könskodade (för de kommer automatiskt, utan att man behöver specifikt be om dem).

Nu blev det en liten wall of text här och jag ber om ursäkt ifall TS tycker att det gick OT. Kläder är ett ämne som engagerar mig, just i och med att det ändå är en hel del som har intressanta åsikter gällande oss som väljer att klä våra barn i olika sorters kläder. Och nej, jag tycker inte att det är något fel på att klä en tjej i rosa eller en kille i blått. Eller vice versa. Men man kan ju fundera på varför man väljer det ena eller det andra och man behöver kanske inte välja samma varje gång.
 
Alltså ... en färg är en färg. Min son har en garderob med olika färger. Det största problemet jag ser med att klä honom i "tjejkläder" är att oerhört många av de kläderna helt enkelt inte verkar bekväma. Det är rysch och pysch och kläderna är t o m ofta mindre (och nu snackar vi strl 80/86/92cl). Det gör det problematiskt för mig att klä mitt barn i "tjejkläder" då det ärligt talat ofta verkar mer obekvämt och prio ett är ju förstås att han ska kunna röra sig obehindrat. Bild för att illustrera:
10959681_10204562439479106_1592864201909459682_n.jpg

(Samma storlek, samma märke. Titta t ex på "tjejplagget"s ärmar. Turligt nog är min son en så lång och smal typ att han inte störs av den mer slimmade modellen.)

Barnets kläder påverkar hur det blir bemött av sin omgivning. Tyvärr är det så. För att ge min son så många möjligheter som möjligt har jag/vi därför valt att variera vad han har på sig. På så sätt blir han både "pojkigare" och "flickigare" bemött, vilket jag tror är bra för hans utveckling. Ibland är det ärligt talat jobbigt, just för att jag vet med mig att vissa människor blir aktivt ilskna över att se ett barn som är "fel" könskodat. Ändå är det min fasta övertygelse om att det är bra att ge alternativ.

Problemet som jag ser det med att säga "man kan ju vänta tills han vill det själv" är att man då signalerar att det krävs ett aktivt val för att klä sig i kläder som är "fel" könskodade. Med andra ord kodar man ju kläderna åt barnet själv - för du visar ju att det finns en slags status quo i kläder och att de kläderna är status quo är "rätt" könskodade (för de kommer automatiskt, utan att man behöver specifikt be om dem).

Nu blev det en liten wall of text här och jag ber om ursäkt ifall TS tycker att det gick OT. Kläder är ett ämne som engagerar mig, just i och med att det ändå är en hel del som har intressanta åsikter gällande oss som väljer att klä våra barn i olika sorters kläder. Och nej, jag tycker inte att det är något fel på att klä en tjej i rosa eller en kille i blått. Eller vice versa. Men man kan ju fundera på varför man väljer det ena eller det andra och man behöver kanske inte välja samma varje gång.
Alltså, att folk blir ilskna av att man inte könskodar barnen.. De kan ju ta och stoppa in huvudet någonstans där solen aldrig lyser. Vår dotter har en rosa overall med lite svart på. Till det har hon när det är varmt en blå mössa. ÄNDÅ kallar folk henne för pojken. Jag är inte så himla förtjust i det men jag kan inte sätta fingret på varför. Troligen för att jag hellre säger barnet om andra barn när jag är osäker men det kanske också är fel.

Hur som haver, jag ser inget fel i att låta en pojke bestämma själv när eller om han ska ha klänning då det ändå är ett väldigt opraktiskt plagg för barn. Däremot gillar barn generellt sett färger. Då blir det galet att neka barnet färg på sina kläder och färg brukar klassas som flickigt.
 
@Amha Jag får till min skam erkänna att jag ofta hummar bort pronomen och liknande när det gäller små barn, just för att jag inte har en aning om vad det är för kön (ser jag en liten parvel i grönrandigt finns inte en chans att jag kan se vad det "är"). Hemma säger vi ju hen när vi inte vet men så inser jag att fan, om jag säger det så att det här barnets förälder hör kanske hen blir skitsur på mig (just för att ordet hen ibland rör upp sådana känslor). Men jag har å andra sidan insett att "kompis" är fantastiskt, det kan man omöjligtvis skaffa sig ovänner på :D Så nu blir det "Hjälper du din kompis, S?" eller "Men vad roligt, här kommer ju en kompis att leka med!".

Just det opraktiska är vad som gör att jag väljer bort många klänningar. Min lille går ju inte själv än och då känns det inte vettigt med något som går nedanför knäna, så han rockar överdel och underdel i olika varianter. Till sommaren när han förhoppningsvis är mer pigg på att överge krypandet funderar jag dock på lite stretchiga, sköna tunikor - jag behöver ju bara gå till mig själv för att veta hur skönt det kan vara med en bekväm klänning en varm sommardag. Får kanske köra fältstudie och klättra i träd eller något först, i och för sig, för att se hur det fungerar att vara mer fysisk.
 
Varför måste allting alltid bli en jobbig politisk diskussion? :confused: :banghead: Så jäkla jobbigt att det inte accepteras att alla tycker olika. Det finns några trådar man inte kan läsa, och det är trådar om köttätande, päls och barns kön. För det spårar alltid, alltid ur. Jag hade förhoppningar om att den här inte skulle göra det, men jag går och gömmer mig under min gravidsten igen så jag slipper folks ständiga behov av att vara pk. :banghead::banghead::banghead::banghead:
Och jag tycker det är jättebra att det blir diskussion så att olika åsikter kan komma fram. Orkar man inte med ett visst ämne är det ju bara att låta bli att läsa/hoppa över dessa inlägg istället för att ondgöra sig över de som faktiskt är intresserade av ämnet. Hur skulle det se ut om alla gav sig in i trådar på ämnen de inte vill diskutera bara för att påpeka detta?
 
Och jag tycker det är jättebra att det blir diskussion så att olika åsikter kan komma fram. Orkar man inte med ett visst ämne är det ju bara att låta bli att läsa/hoppa över dessa inlägg istället för att ondgöra sig över de som faktiskt är intresserade av ämnet. Hur skulle det se ut om alla gav sig in i trådar på ämnen de inte vill diskutera bara för att påpeka detta?

Well, jag gick visserligen in i tråden för att få svar på frågan hur stor felprocenten är vid könsbestämning. Inte för att läsa hur folk tycker huruvida man kan ha rosa eller blått på sitt barn eller inte. En sådan tråd skulle jag inte gå in i, och det var heller inte en sån tråd jag gick in i nu heller.
 
@Amha Jag får till min skam erkänna att jag ofta hummar bort pronomen och liknande när det gäller små barn, just för att jag inte har en aning om vad det är för kön (ser jag en liten parvel i grönrandigt finns inte en chans att jag kan se vad det "är"). Hemma säger vi ju hen när vi inte vet men så inser jag att fan, om jag säger det så att det här barnets förälder hör kanske hen blir skitsur på mig (just för att ordet hen ibland rör upp sådana känslor). Men jag har å andra sidan insett att "kompis" är fantastiskt, det kan man omöjligtvis skaffa sig ovänner på :D Så nu blir det "Hjälper du din kompis, S?" eller "Men vad roligt, här kommer ju en kompis att leka med!".

Just det opraktiska är vad som gör att jag väljer bort många klänningar. Min lille går ju inte själv än och då känns det inte vettigt med något som går nedanför knäna, så han rockar överdel och underdel i olika varianter. Till sommaren när han förhoppningsvis är mer pigg på att överge krypandet funderar jag dock på lite stretchiga, sköna tunikor - jag behöver ju bara gå till mig själv för att veta hur skönt det kan vara med en bekväm klänning en varm sommardag. Får kanske köra fältstudie och klättra i träd eller något först, i och för sig, för att se hur det fungerar att vara mer fysisk.
Klänning får min dotter bara när det är speciella tillfällen och hon skall vara extra fin. Till vardags fungerar byxor/shorts bäst. Finns inget mer opraktiskt klädesplagg än klänningar/kjolar för barn som vill fara runt och leka vilda lekar.
 
@Tora Ja, jag inser ju att min uppfattning om kjol som guds gåva till mänskligheten kan vara lite färgad av att jag föredrar en relativ stillhet jämfört med vad barn i allmänhet gör :D
 
@Amha Jag får till min skam erkänna att jag ofta hummar bort pronomen och liknande när det gäller små barn, just för att jag inte har en aning om vad det är för kön (ser jag en liten parvel i grönrandigt finns inte en chans att jag kan se vad det "är"). Hemma säger vi ju hen när vi inte vet men så inser jag att fan, om jag säger det så att det här barnets förälder hör kanske hen blir skitsur på mig (just för att ordet hen ibland rör upp sådana känslor). Men jag har å andra sidan insett att "kompis" är fantastiskt, det kan man omöjligtvis skaffa sig ovänner på :D Så nu blir det "Hjälper du din kompis, S?" eller "Men vad roligt, här kommer ju en kompis att leka med!".

Just det opraktiska är vad som gör att jag väljer bort många klänningar. Min lille går ju inte själv än och då känns det inte vettigt med något som går nedanför knäna, så han rockar överdel och underdel i olika varianter. Till sommaren när han förhoppningsvis är mer pigg på att överge krypandet funderar jag dock på lite stretchiga, sköna tunikor - jag behöver ju bara gå till mig själv för att veta hur skönt det kan vara med en bekväm klänning en varm sommardag. Får kanske köra fältstudie och klättra i träd eller något först, i och för sig, för att se hur det fungerar att vara mer fysisk.
Kompis är ett bra ord. Det använder de mycket på förskolan har jag insett. Tösabiten far iväg till någon annan avdel ing och säger att det är massa kompisar där eller liknande. Urgulligt :D

Beroende på strålning och sådant så har AG själv faktiskt valt en vanlig kortärmad tröja 9 gånger av 10 en varm sommardag. Utan byxor. Känner själv att klänning kan vara skönt men en välsittande tröja utan byxor när man inte behöver vara prydlig är guld. Eller för den delen inget alls men man vill ju gärna skydda barnens axlar och det som är lättåtkomligt för solen.
 
Jag har fyra barn. Tre är pojkar och en (den senaste) är tjej.

Visst har mina pojkar något enstaka rosa plagg men inte alls på det sättet som min tjej har nu:

image_zpslxmfifxt.jpg


Så ja jag är så hemsk att jag är så opolitiskt korrekt att jag tycker att hon passar i rosa.

Dock misstänker jag att med tre busiga bröder så kommer hon få tillräckligt med skinn på nästan för att motverka dom rosa kläderna utan några problem :cool:

Och nej jag hade inte klätt några av mina killar i liknande kläder.

Däremot om dom själva vill ha rosa kläder med volanger så får dom givetvis det. Samma om min flicka inte vill ha det då slipper hon.

Men när dom är små bebisar så bestämmer jag och då vill jag ibland ha rosa kläder på min tjej just för att hon är tjej.

Att det alltid retar någon är bara en bonus :D

Det får du göra om du vill men jag hade en vänlig syster och fick duktigt med skinn på näsan så tydligen behöver vi tjejer inte män runt oss för att bli tuffingar..

Pk är fortfarande att oroa sig för att en bebis har fel färger, HM färgkodar bebiskläderna i tjej och killfärger.
 
Det får du göra om du vill men jag hade en vänlig syster och fick duktigt med skinn på näsan så tydligen behöver vi tjejer inte män runt oss för att bli tuffingar..

Pk är fortfarande att oroa sig för att en bebis har fel färger, HM färgkodar bebiskläderna i tjej och killfärger.
Tack så mycket för att jag har din tillåtelse att göra som jag vill.

Som sagt så retar det alltid någon.....

Misstänker att din och min definition av skinn på näsan inte är likadan.
 
Varför måste allting alltid bli en jobbig politisk diskussion? :confused: :banghead: Så jäkla jobbigt att det inte accepteras att alla tycker olika. Det finns några trådar man inte kan läsa, och det är trådar om köttätande, päls och barns kön. För det spårar alltid, alltid ur. Jag hade förhoppningar om att den här inte skulle göra det, men jag går och gömmer mig under min gravidsten igen så jag slipper folks ständiga behov av att vara pk. :banghead::banghead::banghead::banghead:

Ska vi sluta uttrycka vår åsikt för att du tycker den är jobbig? Hallå, du är på ett diskussionsforum! Vad skulle vi svarat? "Köp enmed rosa barbie och en med blå bil så är du säkrad".
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 505
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 367
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp