ultraljud-könsbestämning

Jag köpte rosa grejer innan vi ens hade en aning om vad det var för kön just för att jag gillar rosa. Givetvis kommer jag använda det fast vi väntar en tjej, så nej, det är inte fel att vilja ha rosa grejer på sin tjej.

Problemet är att vissa tycker det är fel att klä en kille i rosa, eller att köpa "typiska pojkkläder" till en tjej. Fick ett "Grattis, så ni vet att det är en pojke!" när jag lämnade fram en pyjamas med amerikanabilar till expediten. Hennes ögonbryn åkte högt upp när jag sa att "Nej, ultraljudet tyder högst troligt på en tjej.

Så långt är jag också med. Problemet är bara att det känns som att jag gör fel enligt alla andra när jag medvetet väljer att köpa rosa kläder till min dotter. Att jag istället borde köpa lila, röda, gula och bruna bara för att så ska man göra nu för tiden. Men jag gillar ju inte dom färgerna. Nu är dock min tös 6 år och väljer mycket själv.

Men jag hänger med. Min man var inte helt ombord när jag köpte en rosa bilstol till sonen efter han växt ur sin gamla. Själv tyckte jag den var superfin och varför skulle han inte kunna ha en rosa.
 
Hur ska man tolka det när en kille som passerat 30 plötsligt inhandlar en del rosa saker? Maken fick häromveckan hem sin nya slalomhjälm med matchande handskar:

X_POCSYNAPSIS20_6.jpg

En stackare som blir för hårt driven av sin okvinnliga tjej och inte får vara man.
helt klart.
 
Så långt är jag också med. Problemet är bara att det känns som att jag gör fel enligt alla andra när jag medvetet väljer att köpa rosa kläder till min dotter. Att jag istället borde köpa lila, röda, gula och bruna bara för att så ska man göra nu för tiden. Men jag gillar ju inte dom färgerna. Nu är dock min tös 6 år och väljer mycket själv.

Men jag hänger med. Min man var inte helt ombord när jag köpte en rosa bilstol till sonen efter han växt ur sin gamla. Själv tyckte jag den var superfin och varför skulle han inte kunna ha en rosa.

Som jag ser det är det sällan VAD man gör eller inte gör utan VARFÖR som är problemet. Jag kommer använda de rosa kläderna jag köpt och klänningen vi fick i julklapp med lika stor glädje oavsett om det blir en kille eller en tjej (som sagt, ultraljudet sa tjej men jag har inte riktigt köpt det, i mitt huvud har det hela tiden varit en kille :p) helt enkelt för att det är fina kläder. Provocerar det någon ser jag det bara som en bonus. ;)
 
Har redan sett den filmen och den gör ingen skillnad för mig.
Jag hittade inget fint helt enkelt. Det fanns inget i affärerna som tilltalade mig.
Jag var inte ett dugg intresserad av barnkläder när han föddes och visste inte om tex Villevalla, Molo och alla dom där märkena som säljer barnkläder. Jag handlade på H&M på den tiden och ville helt enkelt inte ha en rosa body med volang på honom som typ var det som fanns att välja på.

Så nä. Att han inte hade rosa som bebis har inget att göra med att jag inte tycker pojkar kan ha rosa på sig om du nu ville få det att låta så. Precis sånt här jag spyr på.

vad var anledningen till att du helt enkelt inte ville ha rosa body med volang på honom? Jag gillar inte villevalla heller men ser inget behov av att könskoda i blått eller rosa. Det finns femtielva andra färger också.
 
En stackare som blir för hårt driven av sin okvinnliga tjej och inte får vara man.
helt klart.

Haha, fan, jag är genomskådad! :D

Fast... Om man då lägger in aspekten att den stackars förtryckta karln i fråga just nu är ute i grönkläder och idkar traditionellt manliga aktiviteter i sin roll som plutonchef i hemvärnet, var landar man då?
 
Haha, fan, jag är genomskådad! :D

Fast... Om man då lägger in aspekten att den stackars förtryckta karln i fråga just nu är ute i grönkläder och idkar traditionellt manliga aktiviteter i sin roll som plutonchef i hemvärnet, var landar man då?

Att han kompenserar. Vilket är jättebra. Ännu bättre om han inte svarar på dina samtal. Som en äkta man.

har han den rosa hjälmen med sig i skogen? DET hade jag gillat!!
 
Att han kompenserar. Vilket är jättebra. Ännu bättre om han inte svarar på dina samtal. Som en äkta man.

har han den rosa hjälmen med sig i skogen? DET hade jag gillat!!

Hmm.. Jag har nog bara ringt honom en gång när han varit ute på övning (och det var när pappa dött), och den här gången har jag fått telefonnumren till halva gänget eftersom jag kan kläcka en unge när som helst så att... Och det där med att inte svara på samtal är min grej, är ruskigt dålig på det medan han i princip alltid svarar. Mystiken tätnar.

Den rosa hjälmen är inte med, den syns lite för bra i skogen. :D
 
men nånting är det som gör att du klär din dotter i rosa medans grabben får en rosa stol. Det är inte bara smak, det är nåt annat och det är det intressanta.

Och exakt här lämnar jag diskussionen. Det är ALLTID samma visa med er.
Läs om så ser du att min pojke har rosa kläder han med.

Tack och hej innan jag får huvudvärk av ännu en sån här diskussion. Nej. Jag tål dom verkligen inte.
 
Hmm.. Jag har nog bara ringt honom en gång när han varit ute på övning (och det var när pappa dött), och den här gången har jag fått telefonnumren till halva gänget eftersom jag kan kläcka en unge när som helst så att... Och det där med att inte svara på samtal är min grej, är ruskigt dålig på det medan han i princip alltid svarar. Mystiken tätnar.

Den rosa hjälmen är inte med, den syns lite för bra i skogen. :D

ifall ryssen kommer ;)
 
men nånting är det som gör att du klär din dotter i rosa medans grabben får en rosa stol. Det är inte bara smak, det är nåt annat och det är det intressanta.

Jag förstår inte vad du menar? Hon skriver ju att sonen också har rosa kläder. Eller ursäkta, HEN skriver att sonen också har rosa kläder. Men får det egentligen heta son? Det kanske borde heta sotter?
 
Jag förstår inte vad du menar? Hon skriver ju att sonen också har rosa kläder. Eller ursäkta, HEN skriver att sonen också har rosa kläder. Men får det egentligen heta son? Det kanske borde heta sotter?

Jag måste ha missat det inlägget, hon skrev att hon inte köpte rosa body åt sonen och att han inte fick rosa kläder som baby. Dock fick han en rosa stol. och hon klär sin dotter helst i rosa.

Hen är inte nåt jag använder direkt på individnivå och dotter/sottertramset förstår jag inte. Går du endast klädd i rosa och lila så ingen misstar dig för en kille? Eller är det bara på barn det är viktigt att visa kön med färg?
 
Jag har fyra barn. Tre är pojkar och en (den senaste) är tjej.

Visst har mina pojkar något enstaka rosa plagg men inte alls på det sättet som min tjej har nu:

image_zpslxmfifxt.jpg


Så ja jag är så hemsk att jag är så opolitiskt korrekt att jag tycker att hon passar i rosa.

Dock misstänker jag att med tre busiga bröder så kommer hon få tillräckligt med skinn på nästan för att motverka dom rosa kläderna utan några problem :cool:

Och nej jag hade inte klätt några av mina killar i liknande kläder.

Däremot om dom själva vill ha rosa kläder med volanger så får dom givetvis det. Samma om min flicka inte vill ha det då slipper hon.

Men när dom är små bebisar så bestämmer jag och då vill jag ibland ha rosa kläder på min tjej just för att hon är tjej.

Att det alltid retar någon är bara en bonus :D
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 339
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 021
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp