Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jobbar du med? Sådan arbetsgivare vill jag ha. :D

Jag som tänkte locka med att vi kan bedriva saluki-uppfödning i västra Småland. Jag tror att jag skulle gilla saluki. :angel:

På tal om folk som driver kennel tillsammans. Nu när jag tittat på retrieverraserna så märker jag att det är riktigt vanligt att det är flera som driver en uppfödning tillsammans (alltså två personer som inte bor tillsammans). Inte alls vanligt i Eurasiervärlden så jag blev något chockad. Tänker att det kan ha med att göra att retrieverna är av arbetande ras? Lättare att föda upp en sällskapsras själv? :confused:
Jag jobbar i ett stall! Hundarna kan vara med på jobbet, flera dagar kan jag motionera dem på arbetstid och när det inte går så slutar jag ändå så tidigt att det fortfarande är ljust ute och folk har inte hunnit sluta sina jobb än. Eftersom flera i stallet tävlar med hästarna på varierande nivå så har de stor förståelse för hur det kan vara att tävla hund och hur viktigt det är för mig att göra det :p

Såklart inte världens bästa lön med ett stalljobb, men jag slipper lägga pengarna på hundvakt, allt fungerar utmärkt med hundarna och jag får vara utomhus nästan hela dagarna (samtidigt som jag lätt kan vara inne om det är pissväder). Har jobbat i det här stallet sedan... februari och känner än så länge att det passar mig perfekt.

Jag tror också att du kan gilla saluki. Problemet är väl bara att jag har mycket svårt för hundar som släpar in massor av smuts (typ spetsar och liknande...) :angel: Ett ex hade en finsk lapphund. Inte speciellt långhårig för att vara en sådan, men jösses vad smutsigt det blev inomhus...

När det gäller att vara två pers som har uppfödning.. det finns en sådan kennel på salukisidan, Badavie. Vet inte riktigt hur det kommer sig, men med en person uppe i norr och en nere i söder så täcker de ju in hela landet i alla fall. Det i kombination med många valpkullar gör att de utan tvekan syns överallt, även om det skulle vara en liten procent av valparna som faktiskt kommer ut på tävlingar osv.
 
Typ :rofl:
Var helt hopplöst. Hon pekade på varenda lilla minibil när vi åkte hem med argumentet "men de är bränslesnåla, så du har råd!"
Själv satt jag och spanade drömskt på typ.. Skåpbilar..
Jag älskar småbilar :D men det finns ju gott om bränslesnåla större bilar också, lite beroende på hur mycket man lastar in i bilen och hur man kör också såklart..

Såg annars ett test på tv förut där de körde en miljöbil så snabbt de kunde flera varv på en bana, efter den körde de en stor, vräkig BMW. Det enda de gjorde med BMWn var att hålla samma tempo som med miljöbilen. Resultatet? BMWn drog mindre bensin, helt enkelt för att den motorn inte behövde anstränga sig. Liknande tester finns det en hel hög av, där till synes bensinsnåla bilar visar sig vara inte alls speciellt bensinsnåla i verkliga livet, för så fort de kommer upp på motorväg slukar de massor.
 
Jag jobbar i ett stall! Hundarna kan vara med på jobbet, flera dagar kan jag motionera dem på arbetstid och när det inte går så slutar jag ändå så tidigt att det fortfarande är ljust ute och folk har inte hunnit sluta sina jobb än. Eftersom flera i stallet tävlar med hästarna på varierande nivå så har de stor förståelse för hur det kan vara att tävla hund och hur viktigt det är för mig att göra det :p

Såklart inte världens bästa lön med ett stalljobb, men jag slipper lägga pengarna på hundvakt, allt fungerar utmärkt med hundarna och jag får vara utomhus nästan hela dagarna (samtidigt som jag lätt kan vara inne om det är pissväder). Har jobbat i det här stallet sedan... februari och känner än så länge att det passar mig perfekt.

Jag tror också att du kan gilla saluki. Problemet är väl bara att jag har mycket svårt för hundar som släpar in massor av smuts (typ spetsar och liknande...) :angel: Ett ex hade en finsk lapphund. Inte speciellt långhårig för att vara en sådan, men jösses vad smutsigt det blev inomhus...

När det gäller att vara två pers som har uppfödning.. det finns en sådan kennel på salukisidan, Badavie. Vet inte riktigt hur det kommer sig, men med en person uppe i norr och en nere i söder så täcker de ju in hela landet i alla fall. Det i kombination med många valpkullar gör att de utan tvekan syns överallt, även om det skulle vara en liten procent av valparna som faktiskt kommer ut på tävlingar osv.

Min hund är en riktig primadonna, hatar smuts och hoppar över vattenpölar :angel:
De få gånger hon blir smutsig så torkar jag av henne med en trasa direkt innanför dörren. Ibland låter jag henne inte springa runt i lägenheten förrän hon har torkat rent. Problemet löst. Aldrig massa skit inomhus ;)
Men hår däremot...
 
Min hund är en riktig primadonna, hatar smuts och hoppar över vattenpölar :angel:
De få gånger hon blir smutsig så torkar jag av henne med en trasa direkt innanför dörren. Ibland låter jag henne inte springa runt i lägenheten förrän hon har torkat rent. Problemet löst. Aldrig massa skit inomhus ;)
Men hår däremot...
Hår, smuts... samma sak :p Jag behöver inte klädrulle innan anställningsintervjuer eller liknande, får bara hår på de mest pälsmagnetiska kläderna när jag sitter i soffan med dem. Det är lagom.
 
Skrattade högt åt det där.
Vi bor i en stad med 90 000 invånare och har lägre boendekostnad i ett hus 1,5 mil utanför stan än i en hyrestrea i ett rätt "dåligt" område.

Instämmer med Blueberry här @machafuko. Jag ärvde visserligen mitt föräldrahem men det fanns lån på det som jag tog över. Min månadskostnad på huset skulle inte täcka en hyresetta i min by som är tämligen populär (25 km från Falun).
 
Hår, smuts... samma sak :p Jag behöver inte klädrulle innan anställningsintervjuer eller liknande, får bara hår på de mest pälsmagnetiska kläderna när jag sitter i soffan med dem. Det är lagom.

Ja, det låter lagom. Vår tik har ju haft valpar i vintras så därför fäller hon ALLT just nu. Känns inte sådär vidare kul. :cautious:

Men valparna är söta i alla fall:love:
avojKXd.jpg
 
Har letat efter något bra foder här som inte är Acana eller Orijen.. Kunde av någon anledning inte beställa från zooplus eller bitiba :cautious: så har inte kunnat köpa purizon som jag hade planerat.

Idag hittade jag iaf ett spannmålsfritt italienskt foder med bla vildsvin. Natural & Delicious. 70% kött och 30% grönt. 2,5 kg för ca 200 kr. Tänkte jag skulle testa denna lilla påsen och se vad hundarna säger om den innan jag köper en stor. Så håller tummarna, de verkade iaf tycka det var gott :D
 
Sambon ska ge vårt förhållande en chans till och vi båda ska verkligen lägga manken till så att vi går starka ur det här. Helt sjukt vilken vändning det blev. Han skulle egentligen flyttat ikväll. Men jag är så glad och tacksam, för mina känslor har alltid varit så starka för honom. Tillåt mig att vara blödig i den här tråden :o

Hunden blir nöjd, hon smörar ju riktigt för husse... så jag har definitivt en anledning till att skaffa en till om något år (oavsett relationsstatus) :angel:
 
Idag sade jag upp mig från jobbet (som jag trivs himla bra på, så det var sorgligt :( ) och tackade ja till en ny tjänst (som jag också tror kommer bli superkul!) mycket närmare där jag bor :) Drygt 1 mil till jobbet enkel resa i stället för 4,2 mil gör att jag får drygt 1h mindre i bilen varje dag och 1h mer tid med hundarna :love:
Längtar redan till nästa vinter när jag kan åka hem på lunchen och gå i DAGSLJUS :D :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 637
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
788
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
850
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp