Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var trippgenomsnittet, totalt ligger den snäppet högre än så, jag har ju bara haft den 1500 mil av dess totalt 19000... :D

Alltså, jag hittar inget annat än trippgenomsnitt på min? Finns det alltså? :angel:
När jag kör till jobbet brukar jag ligga på 0,52-0,59, beroende på hur brått jag har :D men det är blandad körning - landsväg, motortrafikled och stadskörning.
Jag har en trimbox i min dock, den gör en del på förbrukningen också.
 
Vi lämnade tillbaka lånehunden igår efter att ha promenerat och fikat i några timmar ihop med @Ceta och @Lillelorden Så fort han åkte gav Svansson upp och har inte gjort många knop efter det.

Jag fick putta ut honom igår efter middagen och i morse slängde han sig i soffan direkt efter frukost (jag vägrade gå och lägga mig igen så soffan fick duga, sängen är mycket tråkigare när jag är på nedervåningen). Så det har nog varit jobbigt även för honom att vara hundvakt :o
Dock kommer de närmsta daggarna bli himla lugna eftersom jag ramlade ner för en trappa på jobbet idag, så jag lär varken jobba eller gå några längre promenader utan mest chilla hemma. Jag vet någon som lär vara extremt nöjd med det upplägget :D
 
Alltså, jag hittar inget annat än trippgenomsnitt på min? Finns det alltså? :angel:
När jag kör till jobbet brukar jag ligga på 0,52-0,59, beroende på hur brått jag har :D men det är blandad körning - landsväg, motortrafikled och stadskörning.
Jag har en trimbox i min dock, den gör en del på förbrukningen också.

Jag har massa skojiga extrasaker i min färddator, men tror att det finns i de flesta lite nyare? (min är iofs tio år gammal redan :o )
 
Alltså, jag blir så himla trött på folk :down:

Just nu pågår en diskussion om hur en domare dömer i en grupp jag är med i på FB. Där frågas det efter om det är värt att ställa för en domare och hur just denne, namngivna, domaren dömer. Jag vet ju att det sker olika bedömning inom rasen och olika domare men att diskutera enskilda domares bedömningar på ett forum där vem som helst kan läsa - det känns rätt rövigt alltså. Måste ju vara bättre att diskutera problemen rent generellt med primiering av feta hundar snarare än den enskilde domaren? :(
 
Alltså, jag blir så himla trött på folk :down:

Just nu pågår en diskussion om hur en domare dömer i en grupp jag är med i på FB. Där frågas det efter om det är värt att ställa för en domare och hur just denne, namngivna, domaren dömer. Jag vet ju att det sker olika bedömning inom rasen och olika domare men att diskutera enskilda domares bedömningar på ett forum där vem som helst kan läsa - det känns rätt rövigt alltså. Måste ju vara bättre att diskutera problemen rent generellt med primiering av feta hundar snarare än den enskilde domaren? :(
Med tanke på vad det kostar att ställa ut så anser jag det helt legalt,en del domare är rövhattar eller blinda,en del både och.
 
Alltså, jag blir så himla trött på folk :down:

Just nu pågår en diskussion om hur en domare dömer i en grupp jag är med i på FB. Där frågas det efter om det är värt att ställa för en domare och hur just denne, namngivna, domaren dömer. Jag vet ju att det sker olika bedömning inom rasen och olika domare men att diskutera enskilda domares bedömningar på ett forum där vem som helst kan läsa - det känns rätt rövigt alltså. Måste ju vara bättre att diskutera problemen rent generellt med primiering av feta hundar snarare än den enskilde domaren? :(
Man "får" väl inte ens göra det. Sånt kan man anmäla till SKK har jag för mig. Vi hade nämligen ett forum och vi fick ta bort såna trådar så inte någon skulle få för sig att anmäla klubben..
 
Med tanke på vad det kostar att ställa ut så anser jag det helt legalt,en del domare är rövhattar eller blinda,en del både och.
jo visst är en del domare rövhattar! Men det blir ju inte bättre av att det talas om dessa bakom ryggen på dem med namn etc? Dessa blir ju inte bättre domare för det? Och problemet med dåliga domare/dåliga bedömningar är ju inte en enskild persons fel utan något galet inom hela utställningsvärlden?

Sen att folk inte vill ställa för vissa är ju helt rimligt - men det rättfärdigar ändå inte mer skitsnack inom rasen? Tycker iaf inte jag då :)
 
Man "får" väl inte ens göra det. Sånt kan man anmäla till SKK har jag för mig. Vi hade nämligen ett forum och vi fick ta bort såna trådar så inte någon skulle få för sig att anmäla klubben..
Men det gäller väl inte om inte gruppen är officiell rasgrupp ex? I det här fallet är det ju bara en stor intressegrupp som inte har något med rasklubben att göra? :)
 
jo visst är en del domare rövhattar! Men det blir ju inte bättre av att det talas om dessa bakom ryggen på dem med namn etc? Dessa blir ju inte bättre domare för det? Och problemet med dåliga domare/dåliga bedömningar är ju inte en enskild persons fel utan något galet inom hela utställningsvärlden?

Sen att folk inte vill ställa för vissa är ju helt rimligt - men det rättfärdigar ändå inte mer skitsnack inom rasen? Tycker iaf inte jag då :)
Men det pratas ju om en domare här på forumet, nämnd vid namn, som var extremt otrevlig samt gav galna omdömen enligt den drabbade. Det verkar ju i högsta grad vara en enskild person som är problemet i det fallet?

Finns det något sätt att anmäla domare som inte känns seriösa eller som inte verkar veta vad de bedömer? Får man filma dem så att man har bevis osv? Tycker att det låter helt bisarrt att det kan skilja så mycket från domare till domare.
 
Men det pratas ju om en domare här på forumet, nämnd vid namn, som var extremt otrevlig samt gav galna omdömen enligt den drabbade. Det verkar ju i högsta grad vara en enskild person som är problemet i det fallet?

Finns det något sätt att anmäla domare som inte känns seriösa eller som inte verkar veta vad de bedömer? Får man filma dem så att man har bevis osv? Tycker att det låter helt bisarrt att det kan skilja så mycket från domare till domare.
Jag har helt missat den diskussionen här så det kan jag inte uttala mig om - men jag tänker att generellt måste det ju ge bättre respons att anmäla till SKK eller påtala problemet direkt till domaren än att prata OM personen på öppna forum?

För visst är det galet att det skiljer så mycket i bedömning och bemötande - men jag ser inte hur diskussioner om enskilda domare löser proböemet på sikt? Nu är ju inte hundsporten på samma nivå som mycket annan idrott men om en snackar skit om enskilda domare på öppna forum så skapar vi ju ett klimat som är hårdare än det måste vara och det lär bli svårigheter att hitta folk som vill engagera sig (som det är inom många andra idrotter där domare får utstå rätt mycket). Jag säger inte att hundsporten är riktigt på samma nivå som fotbollen, men jag tror att en kanske ska tänka framåt också för att det inte heller ska bli hets mot domare :)
 
Karla är helt klart en hund av samma kaliber som sin mor och sin bror. Idag har hon hjälpt till att fånga in ett lamm som hamnat i fel flock. Bara att förstå att vi var ute efter en speciell individ är ju imponerade. Lägg sen till att det lutar i 30 grader, är ett gammalt kalhygge som gör terrängen helt oländig att ta sig fram i, och att när hon höll det så kom det en främmande karl rusande mot henne viftande med en käpp (han hade en fångststav som han skulle nå lammet med!) och 10 kg lamm som gjorde allt i sin makt för att inte bli fångad, så inser ni vilken eftermiddag vi haft.

Karla som aldrig jobbat med lamm på detta viset förut, gjorde sitt jobb galant, om än med lite frågande uttryck i början. Hon fångade och höll lammet med mjukt och bra bett när hon väl kommit på att det inte räckte med att knuffa på det med huvud och bog.
 
Påminn mig om att inte röra mig på andra forum än hund här på buke. Ni är så lättsamma. :D

Fick idag se en bild på en av valparna från vår tiks senaste kull. De föddes i november och hanen som jag såg har blivit så ståtlig :love:
Bor i Kanada och kommer ta dem med storm. Har jag inte helt fel så har vår tik två valpar i Kanada, en i Österrike och en i Frankrik. Resten tror jag är i Norge. Så bra spridning på totalt 8 valpar :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 427
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 541
Senast: Krumben
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
804
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp