Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tinja tullade sig i bajs idag, för första gången. Hon blev väldigt besviken när varken jag eller mamma ville ha med henne att göra. Ner i badet blev det.
Tinja har aldrig varit i ett badkar, och detta är dessutom extremt halt och har ingen flat botten. Kan ju säga att hon INTE tyckte det var kul. Dusch är ju inte hennes favvogrej som det är, och att halka runt i ett badkar var ju rätt hemskt. Som tur var släppte hon det så fort hon var på golvet igen, och blev överlycklig över att bli torkad med handduk :rofl:

Imorgon åker vi och hälsar på hennes farsa, brorsa och halvsyrra! :love:

Lägg en handduk i botten på badkaret nästa gång (för det lär det bli... :meh:). Jag gör det åt kisse för det blir mindre halkigt och obehagligt då :)
 
Vår tik är deppig och inte riktigt sig själv. Hon har varit det i någon vecka nu vilket gjort att jag funderar på om hon inte trivs här. Började sedan fundera på om det var löp på G. Sagt och gjort, nu löper hon! Så hoppas att det är enda anledningen till att hon är lite "off" och att hon faktiskt trivs hos oss. :)
 
ÅHÅ. Nu har de lagt upp årslistan för lure coursingen, så som den ser ut just nu alltså. Det har bara varit två tävlingar i år, så det är bara 15 tikar med på listan, men Ebrah ligger 2a och Aysu på delad 5e-plats. De 4 bästa kvalar direkt till EM nästa år och det är de 5 bästa resultaten från årets tävlingar som räknas. Nu ska vi "bara" hålla oss i form under sommaren och fortsätta komma iväg på tävlingar.
 
Liten varning till er med fyrverkerirädda hundar.
Ikväll kommer det smällas lite överallt när det ska firas valborg :grin: Jag såg på min kommuns hemsida att det åtminstone på ett ställe ska ordnas med fyrverkerier. Kan vara klokt att vara förberedd.
Jag var inte det minsta förberedd på fyrverkerier för jag förtränger visst alla andra högtider än typ jul och nyår. Både att folk tycker att fyrverkerier är en bra idé och att högtiderna öht existerar.
Jag var definitivt inte beredd på att de skulle börja smälla redan igår! :rage:
Sherlock knatade på som om han inte hörde dem dock. :love:
 
Är lite stolt över Viggo idag. När jag kom upp efter att ha tömt skottkärran på gödselstacken så såg jag att grannen kom gående mot stallet med ridgebacken och både Gripa och Viggo låg så fint. Gripa låg kopplad men Viggo min lilla skit låg lös och låg helt avslappnad trots att han bara var ca 10 m ifrån och gick rakt emot dom :love:

Jag trodde dock såklart att han skulle stanna och vänta när han såg hundarna + mig komma gående men såklart var han tvungen att passera mellan min bil och stallet :meh: lite trångt och Gripas lina var precis så den inte räckte fram då hon gärna ville hälsa. Hon lyssnade dock fint på inkallning och kom direkt även om hon blev uppspelt..

Men jag förstår inte VARFÖR. Provocera? Han går på den sidan av bilen så det blir supertrångt och lämnar sen hunden bunden på andra sidan, kollar på kycklingarna och och går sen tillbaka och lämnar hunden bunden i typ.. 30-60 min i transporten för att gå ner på åkern och kolla på hästarna.. Varför inte bara lämna hunden hemma då.. Han vet ju om att den är aggro..
 
Alltså. Min Aysu är för fantastisk.
Idag gick vi upp till en miniskog i närheten. Hundarna fick leka lite men när Ebrah ställde sig och åt något och vägrade komma på inkallning så blev jag arg, kopplade henne och gick hemåt. Aysu däremot orkade jag inte koppla.

"Vi får väl se hur länge det fungerar" tänkte jag och lät henne gå lös genom skogen, bostadsområden, på gångvägar osv. Hon höll sig på lagom avstånd hela tiden, gick inte in på folks tomter ens när de grillade, gick fot när vi korsade vägar och brydde sig inte ett smack om några hundar vi såg.

Vid ett tillfälle tvärstannade både hon och Ebrah och stirrade in på en tomt, jag ville gå vidare, sa åt dem och komma och blev lite irriterad är de inte kom på en gång. När jag gick vidare med Ebrah och Aysu följde efter så upptäckte jag att det satt en katt ca 10 meter från dem. Inte konstigt att de stirrade! Så jäkla bra av dem att inte jaga eller göra något annat olämpligt! Som tur var hade jag godis att belöna med också, för sådant vill jag verkligen belöna ordentligt.

Så ja. Även idag är Aysu bäst :love: Det är helt otroligt hur enkelt (och underbart och kul) det kan vara att ha hund ibland.
 
Alltså. Min Aysu är för fantastisk.
Idag gick vi upp till en miniskog i närheten. Hundarna fick leka lite men när Ebrah ställde sig och åt något och vägrade komma på inkallning så blev jag arg, kopplade henne och gick hemåt. Aysu däremot orkade jag inte koppla.

"Vi får väl se hur länge det fungerar" tänkte jag och lät henne gå lös genom skogen, bostadsområden, på gångvägar osv. Hon höll sig på lagom avstånd hela tiden, gick inte in på folks tomter ens när de grillade, gick fot när vi korsade vägar och brydde sig inte ett smack om några hundar vi såg.

Vid ett tillfälle tvärstannade både hon och Ebrah och stirrade in på en tomt, jag ville gå vidare, sa åt dem och komma och blev lite irriterad är de inte kom på en gång. När jag gick vidare med Ebrah och Aysu följde efter så upptäckte jag att det satt en katt ca 10 meter från dem. Inte konstigt att de stirrade! Så jäkla bra av dem att inte jaga eller göra något annat olämpligt! Som tur var hade jag godis att belöna med också, för sådant vill jag verkligen belöna ordentligt.

Så ja. Även idag är Aysu bäst :love: Det är helt otroligt hur enkelt (och underbart och kul) det kan vara att ha hund ibland.
Det där med grillning är tufft,Gissa blir mycket sugen både på att inte lyda och att få korv tex.
 
Det har hänt mycket med Gripa de senaste dagarna. Helt plötsligt har hon fått ett intresse i att börja ha lite koll på hästarna. En häst tog ett skutt ner från stallet mot mig och då var hon där och stirrade ut stackarn :angel::D
 
Vilket liv det kommer bli på släktkalasen med sambons familj (på faderns sida). De träffas relativt ofta och det lär bli ett jäkla hunddagis här framöver då det kommer in två valpar i släkten nu.

Just nu har sambons syster en amstaff (som hon förmodligen ska ha en valp efter snart), sedan har vi vår Eurasier. Sambons ena kusin väntar storpudel valp, andra kusinen får en vorteshvalp om 5 veckor. Sambons farbror har ett dvärgskägg och sambons farmor har en aggressiv labbeblandis. På toppen av det har sambon en faster jag aldrig träffat som ska ha ett flertal hundar. Hon är dock aldrig med på släktkalasen, men tror hon har sisådär 3-4 hundar.
 
Vilket liv det kommer bli på släktkalasen med sambons familj (på faderns sida). De träffas relativt ofta och det lär bli ett jäkla hunddagis här framöver då det kommer in två valpar i släkten nu.

Just nu har sambons syster en amstaff (som hon förmodligen ska ha en valp efter snart), sedan har vi vår Eurasier. Sambons ena kusin väntar storpudel valp, andra kusinen får en vorteshvalp om 5 veckor. Sambons farbror har ett dvärgskägg och sambons farmor har en aggressiv labbeblandis. På toppen av det har sambon en faster jag aldrig träffat som ska ha ett flertal hundar. Hon är dock aldrig med på släktkalasen, men tror hon har sisådär 3-4 hundar.
Fram till den aggressiva labbeblandningen tyckte jag det lät som en kul grej för alla hundar. :laugh:
 
Fram till den aggressiva labbeblandningen tyckte jag det lät som en kul grej för alla hundar. :laugh:

Haha, det kan låta så! Sanningen är en annan.
Amstaffen går varken ihop med min Eurasier eller med dvärgskägget. Amstaffen är alldeles för på och låter som att hon skall döda den andra hunden när hon träffar dem (och så vill hon ju så gärna leka hårt, vilket min Eurasier absolut inte vill).

Dvärgskägget har inte träffat vår Eurasier ännu, så vi får väl se hur det går.

Å, förresten. Glömde jag nämna att samtliga hundar förut möjligtvis pudelvalpen är tikar. En hel samling av spännande tikar. :angel::up:
 
Läste en sak som jag blev fundersam över i en rasbeskrivning på SKK angående Chow Chow. Nämligen följande: "Det är ingen hund man cyklar eller springer med, men den följer oftast gärna med ut på långpromenader och uppskattar om den har tillgång till att kunna få ligga ute i trädgården."
Varför är inte chow chow någon ras som man cyklar eller springer med?
 
Läste en sak som jag blev fundersam över i en rasbeskrivning på SKK angående Chow Chow. Nämligen följande: "Det är ingen hund man cyklar eller springer med, men den följer oftast gärna med ut på långpromenader och uppskattar om den har tillgång till att kunna få ligga ute i trädgården."
Varför är inte chow chow någon ras som man cyklar eller springer med?

Till den som eventuellt undrar så nej, jag ska inte ha en chow chow. Det är inte den typ av hund som jag är ute efter (jag vill ha en större portion will to please och en hälsosammare ras) men jag blev bara fundersam över avrådan att cykla och springa med en stor hund om den växt färdigt i kroppen, eftersom jag inte stött på en sådan avrådan förut. Men läste nu att det beror på deras exteriör eller liknande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 502
Senast: Krumben
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
796
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp