Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag och Tinja varit och hälsat på lite av hennes släktingar :love: Pappa, kullbrorsa och halvsyster. Och herre vad jag snackat Aussie med Linda! Från kl 9 till 16, helt utan avbrott. Har fått en riktigt djup och ärlig insyn i kullen Tinjas halvsyster kommer ifrån, eftersom hennes kullsyster ska ha valpar i höst/vinter. Det kommer nog bli riktigt häftiga hundar! Ganska lika Tinjas kull, men lite "mer". Känns bra. Innan var jag lite osäker pga att valparna som är kvar i Sverige, utom den här tiken då, inte är utvärderade. Men hon har haft kontakt med typ alla valpköparna och kunde ge mig en rätt klar bild över hela kullen, både fördelar och nackdelar.

Kanske flyttar det hem en liten Aussie i vinter :love: Hon erbjöd sig även hämta valpen när hon ändå hämtar sin egen :P

Vi har även uppe på fjället med hundarna. Bilder kommer imorgon!
 
Anmält hela lilla familjen till två kurser hos favvoinstruktören i juni-juli och är sååååå pepp!
Rambokurs:
På den här kursen får du och din hund utmanas på olika sätt och stärkas av det. Samarbetet och tilliten ökar, utan att det behöver handla om sitt, ligg och liknande. Du och din hund får krypa, klättra, kämpa och utmana rädslor. Ni blir ett starkare team som inte viker ned er för minsta motgång här i livet =)
och en kurs baserad på hennes bok ”De 10 viktigaste sakerna din hund bör lära sig”:
Kursen kan liknas vid en allmänlydnadskurs med ”plusmeny”. Vi tränar inkallning, gå i koppel utan att dra, gå fot, klara hundmöten, hantering/kloklippning, miljöträning, få främmande, slappna av och att spåra.

Peppeeeeen! :D
Den här gången ska jag dock vara inställd på att inte kunna göra så mycket själv. Blev besviken förra gången när tanken var att jag skulle göra övningarna men blev sittande i en soffa istället för att kroppen inte pallar. Nu ska jag nog inse det från början och dra med storkameran och anteckningsblock istället. Husse och hund får göra grovjobbet medan jag lyssnar, antecknar och fotar. :laugh:
 
Cyklat 6km idag och slängt hunden i kanalen innan hon hoppa i,nu ska jag dricka kaffe sen blir det 6-8km i skogen o längs med kanalen.
 
Anmält hela lilla familjen till två kurser hos favvoinstruktören i juni-juli och är sååååå pepp!
Rambokurs:

och en kurs baserad på hennes bok ”De 10 viktigaste sakerna din hund bör lära sig”:


Peppeeeeen! :D
Den här gången ska jag dock vara inställd på att inte kunna göra så mycket själv. Blev besviken förra gången när tanken var att jag skulle göra övningarna men blev sittande i en soffa istället för att kroppen inte pallar. Nu ska jag nog inse det från början och dra med storkameran och anteckningsblock istället. Husse och hund får göra grovjobbet medan jag lyssnar, antecknar och fotar. :laugh:

Åååh Rambokurs låter ju svinkul! Var i landet är detta? :angel: :D
 
Hmm, har mailat med vissa jaktgoldenkennlar nu, och de jag vill ha hund från, tycker att det jag vill/kan erbjuda låter lite, och vill att man ska tävlingssatsa. :meh:

Men när jag skickade ut mail till två tollarkennlar (på skoj typ) så tyckte det att de jag kunde erbjuda hunden lät bra. :cautious:

Vill alltså hålla på med apportering, lydnad och möjligen jakt. Dock är jag inte säker på att jag vill tävla med hunden. Fick lite huvudbry nu...
 
Hmm, har mailat med vissa jaktgoldenkennlar nu, och de jag vill ha hund från, tycker att det jag vill/kan erbjuda låter lite, och vill att man ska tävlingssatsa. :meh:

Men när jag skickade ut mail till två tollarkennlar (på skoj typ) så tyckte det att de jag kunde erbjuda hunden lät bra. :cautious:

Vill alltså hålla på med apportering, lydnad och möjligen jakt. Dock är jag inte säker på att jag vill tävla med hunden. Fick lite huvudbry nu...
Det var ju intressant! Vill du pma vilka goldenuppfödare?
 
Varit funktionär på min första tävling idag, i spår! Mycket skoj! Dock mindre skoj att se koppelryck och "nu jävlar passar du dig"-kroppsspråk från många av deltagarna.. Mina fördomar mot bruksfolk lever kvar.. Men mina favoriter vann iaf! Helt underbart ekipage med väldens gladaste jaktlabbe och människa. Blev lite sugen på labbe då :angel:
 
Varit funktionär på min första tävling idag, i spår! Mycket skoj! Dock mindre skoj att se koppelryck och "nu jävlar passar du dig"-kroppsspråk från många av deltagarna.. Mina fördomar mot bruksfolk lever kvar.. Men mina favoriter vann iaf! Helt underbart ekipage med väldens gladaste jaktlabbe och människa. Blev lite sugen på labbe då :angel:
När jag var aktiv på brukshundsklubben (som hundungdom) för 16-17 år sen var det allmän praxis bland bruksfolket att ta tag i nackskinnet på sina BCs och Schäfrar och slänga dem i backen om de gjorde något fel :eek: Inte konstigt egentligen att jag fortfarande är rädd för bruksmänniskor även om det verkar ha blivit myyyyycket bättre.
 
Hemkommen från Thailand. Sett så mycket hemskt som bla var hundrelaterat, bla små 5-6 veckorsvalpar som satt packade i små burar staplade på varandra i +38 gradig värme.. .direkt från valpfabriken. Huskeys, Mopsar, Goldens, Chihuahuor mfl :cry:
Väl hemma har jag kramat mina hundar länge och väl, sett dem springa och leka och bara njutit av att se lyckliga, välmående, fria hundar.

Trots jetlag rövade jag mig upp i gryningen och hängde med sambon på sista dagen på figurantkursen. Otroligt lärorik dag! Mycket om att läsa hund, olika hundtyper och hur man ska tänka runt dessa, hur man ska stärka och bygga upp hundarna, leka fram resultat mm. Sett unga som rutinerade hundar vara "kursmattrial". Mamma Mu och Calibra har varit kursmattrial och är helt slut här hemma :D

Och i veckan är det parningsdags för fodertiken!! :banana:
 
Ikväll tog vi oss igenom en hel banan på 13 hinder på Agility-träningen
Första rundan gick väl så där, bla gick någon i trappan så det var ju tvunget kollas. Sen fick vi lite spunk efter A-hindret. Men andra rundan gick som en klocka. så stolt över mitt pälsmonster :love:
 
Hmm, har mailat med vissa jaktgoldenkennlar nu, och de jag vill ha hund från, tycker att det jag vill/kan erbjuda låter lite, och vill att man ska tävlingssatsa. :meh:

Men när jag skickade ut mail till två tollarkennlar (på skoj typ) så tyckte det att de jag kunde erbjuda hunden lät bra. :cautious:

Vill alltså hålla på med apportering, lydnad och möjligen jakt. Dock är jag inte säker på att jag vill tävla med hunden. Fick lite huvudbry nu...

Intressant! Pma mig gärna vilka om du har lust:idea::)
 
Hmm, har mailat med vissa jaktgoldenkennlar nu, och de jag vill ha hund från, tycker att det jag vill/kan erbjuda låter lite, och vill att man ska tävlingssatsa. :meh:

Men när jag skickade ut mail till två tollarkennlar (på skoj typ) så tyckte det att de jag kunde erbjuda hunden lät bra. :cautious:

Vill alltså hålla på med apportering, lydnad och möjligen jakt. Dock är jag inte säker på att jag vill tävla med hunden. Fick lite huvudbry nu...

Och pm:a gärna mig med :angel:

Har själv varit i kontakt med några. Vissa verkar okej/vettiga medan jag fått höra en hel del konstiga saker från vissa andra...
Ex:
Jag nämner och frågar om ev. tänk när det kommer till att minska stress hos jaktgolden. Nämner den viktiga "av/på-knappen" och uppfödaren svarar med att:

"Det finns inget som en av- och påknapp. Var skulle den sitta tror du? Det måste du träna själv med passivitetsträning." U don't say :banghead:
En massa undanflykter om att aveln inte spelade någon roll. Kändes som att de inte ens ville ta i frågan om stressproblem.

För övrigt är min uppfattning att de flesta uppfödare av jaktgolden har som krav att man tränar jakt med sin golden, medan flera tollaruppfödare gott nöjer sig med folk som vill hålla på med andra grenar som inte nödvändigtvis behöver vara jakt. Bara en generell uppfattning.
 
Det var ju intressant! Vill du pma vilka goldenuppfödare?
Vad var intressant? :)

@machafuko Ja, jag upplever det som lite konstigt, men jag har ingen aning egentligen.. På och avknapp frågade jag med om, en svarade att deras hade en bra avknapp, och att de hade lätt för att ta det lugnt när de inte tränade. En annan att de avlade på hundar med mycket motor så att de t beror på. En annan att det beror på mijön, och träningen och hur de hanterar träningen. (Golden alltså).

Är det golden eller tollarkennlarna ni vill ha namn på?
 
Vad var intressant? :)

@machafuko Ja, jag upplever det som lite konstigt, men jag har ingen aning egentligen.. På och avknapp frågade jag med om, en svarade att deras hade en bra avknapp, och att de hade lätt för att ta det lugnt när de inte tränade. En annan att de avlade på hundar med mycket motor så att de t beror på. En annan att det beror på mijön, och träningen och hur de hanterar träningen. (Golden alltså).

Är det golden eller tollarkennlarna ni vill ha namn på?

Jag tar gärna båda! :D
Skriv loss i ett pm bara. Allt du erfarat. :up:
 
Vad var intressant? :)

@machafuko Ja, jag upplever det som lite konstigt, men jag har ingen aning egentligen.. På och avknapp frågade jag med om, en svarade att deras hade en bra avknapp, och att de hade lätt för att ta det lugnt när de inte tränade. En annan att de avlade på hundar med mycket motor så att de t beror på. En annan att det beror på mijön, och träningen och hur de hanterar träningen. (Golden alltså).

Är det golden eller tollarkennlarna ni vill ha namn på?

Golden! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 385
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
742
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 509
Senast: Krumben
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
798
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp