Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig mobbad :cry: Lilla damen flög ut på promenaden,full av glädje hela tiden ,kom in o försvann igen, undrar om jag luktar illa,ser illa ut eller har gjort något dumt :confused::) Fast hon kom för att tigga när jag fikade för att sen dra igen....konstig vovve.
 
Gav mig ut med hundarna och sambon i eftermiddag under tidpunkten alla i min lilla håla bestämmer sig för att promenera sina hundar. Träffade 7 hundar och övade på att Tonto skulle lägga sig ner och vara tyst medens de passerade. Det gick hur bra som helst med 6 av hundarna... dock träffade vi en Aussievalp som har samma ovana att skrika av lycka när de ser en annan hund. Så jag och den andra tjejen hade varsitt skrikande valpskrälle som vi försökte locka åt ett annat håll. :rofl:

Rollo bemödar sig inte ens att titta på de andra hundarna, men vi träffade en jättesöt liten BC som han fick hälsa lite fint på. :)
 
Jakt med corduraskorna idag, och förutom att hon tappade tre stycken (först en fram i andra såten, sedan båda fram i sista såten..) så fungerade de riktigt bra :D Glad och lycklig hund som kunde jaga som normalt, trots skav på baktassarna och en bit som är helt bortfläkt.

Det var tungt före idag, -2 när vi började och nollgradigt när vi slutade. Snödjupet var väl i snitt 20-25cm kanske och det var ganska kuperade marker. Man kan väl säga att hon har fått tillräcklig fys idag, efter drygt 25km i det föret med en snitthastighet på 10,5km/h :D Jag också, även om jag bara gått knappt en mil... På det stora hela en superhärlig dag i skogen, även om det tråkigt nog också var en del dramatik.

ljusteröjp.jpg


Det var med en helt fantastisk liten gubbe idag :love: Hans hund fick ett epileptiskt anfall i andra såten, vilket var väldigt obehagligt. Husse blev så jäkla rädd, och ropade i panik i radion att hunden höll på att dö i armarna på honom.
Lyckligtvis kvicknade hunden till snabbt igen, och var normal efter några minuter.
Han hade tydligen haft något anfall tidigare, och då i kombination med rejäl ansträngning. Troligen var det det som utlöste det denna gången också, anfallet kom när hunden kommit tillbaka efter ett rådjursdrev som gick över ett stort hygge med mycket snö. Husse konstaterade ledset att det nog var dags att låta sin bästa kompis gå i pension från heltidsjakt.

Husse köper alltid med något extra gott att ge sin hund efter jakten, och eftersom det sköts för honom idag, precis innan anfallet, så fick han ett helt hekto med delikatesskinka från NK Saluhall :laugh: Tror att det även hade att göra med att husse var väldigt glad att det "bara" var ett ep-anfall..
Så himla fint att se ändå, man märke verkligen hur mycket gubben älskade sin hund.
Hans (fd) sambo hade to m fått flytta ut eftersom hon inte klarade av att hunden var nummer 1 i hemmet :laugh:
12547674_1529735497324290_1485811783_n.jpg


Bjussar på den här också, härligt blöta, snöiga och rödmosiga :D
12383330_1561716264149023_1855330521_n.jpg
 
Jag gjorde ju så för ett par vintrar sen. Ska på ett jobbärende i stan, parkerar bilen och på väg från bilen lägger jag märke till en weimaraner utan täcke som sitter bunden utanför ett fik och ser kall ut. Tänker att ägaren kanske bara är inne och köper en kaffe, vet ju att dessa hundarna kan se ut som sju svåra år utan anledning.

Kommer förbi igen en kvart senare, hunden fortfarande bunden utanför. Jag pratade i telefon så jag ställde mig en bit ifrån och tittade på hunden och väntade på att en ägare skulle dyka upp. Pratar väl 5-10 minuter i telefon, fortfarande ingen ägare och vid det laget var jag förbannad.

Så jag stövlar in på fiket och hojtar "ursäkta, vems är hunden?". En tjej säger då att hon har undrat samma sak och hållt koll på hunden en stund. Men ingen ägare... Går in i ett rum längre in och hojtar igen, när en man som sitter med tre tjejer och dricker kaffe (i värmen:rage:) svarar att det är hans hund.
"Din hund fryser väldigt mycket"
"Jag är på väg att gå nu"
"Ja, vad bra, för din hund har frusit ganska länge nu, jag har stått och tittat på den"
"Det är faktiskt en jakthund!"

Nånstans där tappar jag fattningen, halvskriker att jag för fan vet att det är en jakthund, jag har tre likadana hemma själv och de behöver ALDRIG sitta och frysa utanför ett fik:rage::angel:

Tjejerna såg inte så imponerade ut av killen och jag hoppas att han aldrig gör om det. Det sjuka är att jag TROR att hunden är samma hund som numera är mamma till min unghund, ägarna hörde av sig till min uppfödare då de inte redde ut hunden, min uppfödare köpte hunden som bara visade sig vara grovt understimulerad. Men hunden bodde i det området tidigare, så jag tror att det är hon.
Minns när du skrev om detta när det hände.
Tur hunden omplacerades!
 
När min bantande hund kan få det här till kvällsmat så behöver jag åtminstone inte tycka synd om henne :p
12507089_597125337102517_2491066052706879434_n.jpg


Jadå, jag har vägt maten noga ;) Men hon fick vääldigt lite mat till frukost och lunch, därför kunde det bli mycket nu.

Pratade med svärföräldrarna som passar gammeltiken nu när Axi är här och misstänker att vi får tillbaka ett fetto.
"Hon tycker väldigt mycket om mat"
"Haha...hon är ju hungrig hela tiden"

Mmm...den hunden kan äta sig till döds om hon får chansen:meh:
 
Jag tycker ändå att täckes-diskussionen har gått över på de flesta håll.
Idag tycker jag att det är ganska sällsynt med folk som slänger in hundarna i bilen efter jakt, utan att sätta på dem ett torrt täcke t ex. Jaktgubbar generellt får nog ändå räknas till den konservativa typen :p

Bra där att jag var så nöjd med att många jägare täckar sina hundar efter jakt.. och så glömde jag Laddas täcke hemma idag :o Det brukar alltid ligga i jaktväskan, men jag hade med det i en ryggsäck när vi var ute på långpromenad förra helgen om hon skulle ha behövt det..
Tur att jag hade hennes neoprenväst i bilen och att jag har dieselvärmare...
 
Pratade med svärföräldrarna som passar gammeltiken nu när Axi är här och misstänker att vi får tillbaka ett fetto.
"Hon tycker väldigt mycket om mat"
"Haha...hon är ju hungrig hela tiden"

Mmm...den hunden kan äta sig till döds om hon får chansen:meh:

Igår tyckte min mor att det var så synd om Aysu som blev klar med sin mat långt innan valpen blir klar. Jag sa då lite skämtsamt att "ja, nu tar den slut snabbare än vanligt, hon bantar".
Min mor kunde inte alls förstå hur Aysu kunde vara i behov av att bli smalare. Visst, min mor ser dåligt, men hon klappar ju hundskrället hela tiden och borde känna hur hon är i hullet ;) Hade varit bra om alla hundar var som Ebrah, hon äter alltid lagom mycket (än så länge...).
 
När min bantande hund kan få det här till kvällsmat så behöver jag åtminstone inte tycka synd om henne :p
12507089_597125337102517_2491066052706879434_n.jpg


Jadå, jag har vägt maten noga ;) Men hon fick vääldigt lite mat till frukost och lunch, därför kunde det bli mycket nu.

Vad är det för något som är i botten? :)

Ladda hälsar att det ser smaskens ut :D
 
Igår tyckte min mor att det var så synd om Aysu som blev klar med sin mat långt innan valpen blir klar. Jag sa då lite skämtsamt att "ja, nu tar den slut snabbare än vanligt, hon bantar".
Min mor kunde inte alls förstå hur Aysu kunde vara i behov av att bli smalare. Visst, min mor ser dåligt, men hon klappar ju hundskrället hela tiden och borde känna hur hon är i hullet ;) Hade varit bra om alla hundar var som Ebrah, hon äter alltid lagom mycket (än så länge...).

Vi har samma problem! Rollo slänger i sig maten, Tonto äter tillräckligt för att inte bli mager, han lämnar när han inte tycker att han ska ha mer. Nu är han dock lite rund om magen. :)

Rollo är tjock... som vanligt. När vi lyckats få ner honom i vikt så går han upp igen. Nu vägrar han att gå ut så det är inte så lätt. :arghh:
 
Ah! Som bukfylla?
Hur kommer det sig att du micrar äggulan?

Intressant. Mycket mer intressant än matbilder på insta :D
Precis :) Har inte hittat något om att det skulle vara olämpligt med röda linser och Acana (eller om det var Orijen) har det som en av sina ingredienser, så jag testade. Valpen får inte äta linser sent på kvällen, då blir hon för mätt för att äta frukost, så jag tänkte att det kan vara lämplig bukfylla till Aysu. Har även köpt hem morötter och lite andra vegetabilier att kunna blanda ner, tror att det är bra med variation även där :)

Äggulan låter jag vara rå, äggvitan värmer jag eftersom rå äggvita tydligen ska innehålla ett ämne (minns inte vad det heter just nu) som gör det svårare för hunden att ta upp bland annat b-vitamin. Det ska tydligen bli bättre av att vitan värms och jag har inte hört om några nackdelar med att värma den, så ja, jag kör på det.
 
Vi har samma problem! Rollo slänger i sig maten, Tonto äter tillräckligt för att inte bli mager, han lämnar när han inte tycker att han ska ha mer. Nu är han dock lite rund om magen. :)

Rollo är tjock... som vanligt. När vi lyckats få ner honom i vikt så går han upp igen. Nu vägrar han att gå ut så det är inte så lätt. :arghh:

Alltså.. går det inte att bara slänga på Rollo fler täcken och dra ut honom? Fryslorten Aysu som vanligtvis skakar så att hon nästan ramlar om hon måste ut i nollgradigt kunde gå utan täcke för några dagar sedan när det var 8 minusgrader, men då sprang hon rejält med Ebrah i skogen och fick upp värmen av det ;)
 
Precis :) Har inte hittat något om att det skulle vara olämpligt med röda linser och Acana (eller om det var Orijen) har det som en av sina ingredienser, så jag testade. Valpen får inte äta linser sent på kvällen, då blir hon för mätt för att äta frukost, så jag tänkte att det kan vara lämplig bukfylla till Aysu. Har även köpt hem morötter och lite andra vegetabilier att kunna blanda ner, tror att det är bra med variation även där :)

Äggulan låter jag vara rå, äggvitan värmer jag eftersom rå äggvita tydligen ska innehålla ett ämne (minns inte vad det heter just nu) som gör det svårare för hunden att ta upp bland annat b-vitamin. Det ska tydligen bli bättre av att vitan värms och jag har inte hört om några nackdelar med att värma den, så ja, jag kör på det.
Avidin, kanske? Det är samma för katt isåfall. Äggvita ska tillagas så att den koagulerar, annars hämmas upptaget av b-vitamin från äggulan. Gulan kan däremot ges rå.
 
Alltså.. går det inte att bara slänga på Rollo fler täcken och dra ut honom? Fryslorten Aysu som vanligtvis skakar så att hon nästan ramlar om hon måste ut i nollgradigt kunde gå utan täcke för några dagar sedan när det var 8 minusgrader, men då sprang hon rejält med Ebrah i skogen och fick upp värmen av det ;)

Han skriker när vi kommer till bilen om det är kallare än -10 grader. Idag har vi varit ute på två långpromenader med mycket spring, men det har bara varit -2.

Han har tre täcken på sig, men skriker ändå. Men jag ska försöka hitta en overall i hans storlek, och så skor som sitter bra och så får han ha sitt BoT vintertäcke ovanpå det. Sen så ska jag sy en halsduk åt honom med! Då borde det gå. :)
 
Han skriker när vi kommer till bilen om det är kallare än -10 grader. Idag har vi varit ute på två långpromenader med mycket spring, men det har bara varit -2.

Han har tre täcken på sig, men skriker ändå. Men jag ska försöka hitta en overall i hans storlek, och så skor som sitter bra och så får han ha sitt BoT vintertäcke ovanpå det. Sen så ska jag sy en halsduk åt honom med! Då borde det gå. :)
Hade hurttas fleeceoverall till min fryslort, den funkade mkt bra.
Han var ju iofs inte hälften så frusen som din verkar det som :P
 
Förbaskade skägg:mad:
Tror ni inte han avvek från gården när jag släppte ut dom på snabbkiss.
Anledningen var att våra grannar var här. De är väldigt sällan här för frun ogillar att vara här pga våra hundar (deras hus ligger i princip på vår tomt och vi äger marken och vägen runtomkring)
Ser vi att de är här så släpper vi inte ut hundarna. Mannen älskar våra hundar. Han har själv haft flera schäfrar. Men så gifte han sig med en hundrädd kvinna, flyttade till stan och nu är bara huset nån typ av helgställe nån gång i månaden.
Hon ogillar starkt hundar iaf. Och folk med tror jag. Ikväll hade de tänt upp sin utebastu, tänt maschaller och tänkte nog ha det lite romantic....
Nu fick de sällskap på sin maschallvandring mellan hus och bastu av ett skällande skägg i reflexväst som tyckte de oinbjudna gästerna i frottérockar inte hade här att göra :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
252
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 157
Senast: Lingon
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp