Bukefalos 28 år!

Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så irriterad... jag var in på Arken Zoo idag för att köpa kattmat. En dam med två chihuahuor står framför mig i kön. Noll koll på de små (långt koppel på båda så de försökte trassla in mig i det :meh:). Sedan kommer en kvinna med en pointer och en av dem kastar sig mot den och skäller varpå den andra hänger på. Inte en rörelse för att försöka få eländena att sluta, inte en ursäkt. Tillslut lyckas hon släpa ut hundarna och kassarna medans de skäller hela tiden (pointern gör inget, säger inget).

Efter detta debacle kommer en man med ett dvärgskägg som gör ett utfall mot pointern och tom jag som icke-hundmänniska kan se att han var på väg att göra det :arghh: Karln i kopplet säger ett halvhjärtat "nej" :meh:

Pointern gjorde fortfarande inget så jag var väldigt imponerad :up: men VARFÖR tar man in hundar som inte klarar hundmöten på ett vettigt sätt i en djuraffär och varför försöker man inte ens kontrollera dem?! Hade jag haft pointern hade jag varit vansinnig.

När jag skulle in i djuraffär för några dagar sedan så hann vi inte ens komma in i den förrän vi hörde att det någonstans bland hyllorna var minst två hundar som lät allt annat än glada... Jag vågade inte ens gå in i djuraffären då, utan vi stod utanför och väntade lite, lyssnade och gick in först när det hade blivit tyst. Aysu var med och blev så stressad att hon började skälla på ett barn som stod i närheten, hon såg inga hundar och är skeptisk till barn, så tja... :meh: Väl inne i affären så var det ändå lugnt, det var några andra hundar där inne men alla höll hundarna kort som tur är.

Den enda gången jag varit med om att småhundar sprungit runt och betett sig ohyfsat mot andra, då har det varit personalens hundar i en av butikerna som jag nu för tiden väldigt sällan går in i... Ok om kunder har dålig koll, men att personalhundar springer runt lösa och vrålskäller på kunders hundar känns inte sådär jätteseriöst :p

Fråga till er som är insatta i avel!

Om jag har en fodertik från en uppfödare, har jag då något att säga till om som fodervärd (heter det så i hundvärlden) då? Angående parningen alltså. Låt oss säga att jag har stora invändningar mot hanen i fråga, eller att jag tycker tiken är direkt olämplig att ta valpar på. Har jag något att sätta emot eller får jag vackert titta på?

Förhoppningsvis har man ju en uppfödare man delar värderingar med och litar på! Men om det skulle skära sig efter hand.
Det är bara att vackert titta på, så det är ju klokt att inte ta fodertik från annat än en uppfödare med vettigt avelstänk! Däremot kan du ju se till att vara noga med att berätta för uppfödaren hur du upplever tiken, noga motivera varför en hane känns olämplig och hålla tummarna för att uppfödaren lyssnar.

Min unga tik är en fodertik och OM hon ska ha valpar sedan så vill uppfödarna gärna veta om jag sett någon lämplig hane osv. Det gillar jag :) Vi har å andra sidan haft diskussioner om många av deras parningar och redan när jag var ny inom rasen frågade de mig vad jag tyckte om vissa hundar, bara för att de var nyfikna på mina åsikter. Sedan håller de inte med mig alla gånger, men ja, jag hade aldrig vågat ta fodertik från någon som inte alls lyssnade på mina tankar kring avel och hundar i stort.
 
Hur hade ni gjort? Katten hade kräkts och i kräket fanns en levande spolmask när jag hittade spyan. Innan jag upptäckte kräket har ena hunden slickat där. Hade ni avmaskat i förebyggande syfte eller avvaktat och hoppats på att hunden inte fick i sig någon mask?

Kul sätt att avsluta en fredagskväll :yuck:
 
Hur hade ni gjort? Katten hade kräkts och i kräket fanns en levande spolmask när jag hittade spyan. Innan jag upptäckte kräket har ena hunden slickat där. Hade ni avmaskat i förebyggande syfte eller avvaktat och hoppats på att hunden inte fick i sig någon mask?

Kul sätt att avsluta en fredagskväll :yuck:
:yuck: Blääää, jag avskyr mask,så här hade alla avmaskats och finns det en levande så finns det bergis ägg med.
 
:yuck: Blääää, jag avskyr mask,så här hade alla avmaskats och finns det en levande så finns det bergis ägg med.
Ja, så jäkla vidrigt :yuck: Katten fick såklart maskmedel på studs. Vet ju inte om hunden fick i sig någon mask så därför jag är osäker på om jag ska avmaska honom eller inte... :wtf:
 
Hur hade ni gjort? Katten hade kräkts och i kräket fanns en levande spolmask när jag hittade spyan. Innan jag upptäckte kräket har ena hunden slickat där. Hade ni avmaskat i förebyggande syfte eller avvaktat och hoppats på att hunden inte fick i sig någon mask?

Kul sätt att avsluta en fredagskväll :yuck:
Jag har maskfobi. På riktigt. När någon av djuren har mask rör jag dom inte. Katten får inte ens komma in förens medlet har verkat.
Jag kan inte gräva i en rabatt ens.
 
Apropå folk, ansvar och engagemang på klubben. Fick frågan på senaste valpträningen om jag ville hjälpa till på rallytävlingen de skulle ha i maj. JA! :love: Blev helt överlycklig över att få frågan, har ju bestämt att jag ska nästla mig in bland klubbfolket och lära känna hundfolk (blyg som jag är vågar jag fasiken inte åka o träna på klubben om jag inte känner nån :nailbiting: ). Hon som frågade blev en smula paff när jag tackade ja även om jag pga jobb bara kan hjälpa till halvdag (då har jag en timme till klubben enkel resa. Som sagt, man får dra sitt strå till stacken så det blir fler tävlingar tänkte jag)

Hur som, min lilla tösa bit är så jäkla rolig att träna med att jag nästan gråter lite i bilen hem efter valpträningarna :love: Lite mycket näsa i marken men vi jobbar på det. Men framför allt är känslan så fin när vi synkar. Hennes glädje och vilja.

Sen att hon är en liten terrorhund 80% utav dygnets vakna timmar, driver mig till vansinne och bjuder på en stor skopa kaxpotta så kompenserar hon det väl.
 
Fråga till er som är insatta i avel!

Om jag har en fodertik från en uppfödare, har jag då något att säga till om som fodervärd (heter det så i hundvärlden) då? Angående parningen alltså. Låt oss säga att jag har stora invändningar mot hanen i fråga, eller att jag tycker tiken är direkt olämplig att ta valpar på. Har jag något att sätta emot eller får jag vackert titta på?

Förhoppningsvis har man ju en uppfödare man delar värderingar med och litar på! Men om det skulle skära sig efter hand.
Nej det har du inte som andra redan sagt. Därför är det viktigt om man vill bli fodervärd att man innan tar reda på vilken typ av avel och värderingar uppfödaren står för. Det är bra om man som fodervärd har samma värderingar i det stora hela för att undvika tråkiga meningsskiljaktigheter.
 
Nej det har du inte som andra redan sagt. Därför är det viktigt om man vill bli fodervärd att man innan tar reda på vilken typ av avel och värderingar uppfödaren står för. Det är bra om man som fodervärd har samma värderingar i det stora hela för att undvika tråkiga meningsskiljaktigheter.

Jag misstänkte att det var så. Jag har ju funderat på att ta eventuellt ta en fodertik när det är dags att utöka familjen, eller ja, jag är öppen för det. Jag kommer ju vara väldigt noga med både uppfödare och hunden i fråga, så förhoppningsvis skulle det inte vara några problem. Men det slog mig att det kan ju hända ändå, uppfödaren kanske blir knäpp helt plötsligt. Så insåg att om man skulle ha en fodertik är det kanske klokt att göra det från en uppfödare som varit med länge och har ett bra track record, sas. Har ögonen på en del nyare uppfödare som tagit 1-2 kullar hittills. Gillar linjerna de avlar på och deras avelstänk, men kan nog vara klokare att ta en "vanlig" valp från dem i så fall.

Nu är ju inte valp aktuellt förrän tidigast nästa sommar. Men har planerat för den här valpen i snart två år, sååå :angel: snart börjar det bli dags att höra av sig till intressanta uppfödare :D
 
Jag misstänkte att det var så. Jag har ju funderat på att ta eventuellt ta en fodertik när det är dags att utöka familjen, eller ja, jag är öppen för det. Jag kommer ju vara väldigt noga med både uppfödare och hunden i fråga, så förhoppningsvis skulle det inte vara några problem. Men det slog mig att det kan ju hända ändå, uppfödaren kanske blir knäpp helt plötsligt. Så insåg att om man skulle ha en fodertik är det kanske klokt att göra det från en uppfödare som varit med länge och har ett bra track record, sas. Har ögonen på en del nyare uppfödare som tagit 1-2 kullar hittills. Gillar linjerna de avlar på och deras avelstänk, men kan nog vara klokare att ta en "vanlig" valp från dem i så fall.

Nu är ju inte valp aktuellt förrän tidigast nästa sommar. Men har planerat för den här valpen i snart två år, sååå :angel: snart börjar det bli dags att höra av sig till intressanta uppfödare :D

Tipsar att du söker på forumet och läser om @Aningsfull s upplevelse av att ha fodertik innan du bestämmer dig...
 
@Red_Chili
Förstår inte heller folk som inte kan säga till sina hundar.. Och det med perspnalhundar känner jag igen! Vi har en djurafffär här nere där en sheltie går omkring lös, när jag var där med mira och santo när han var mindre skulle den komma och hälsa men bara morrade och visade tänder åt mira, även fast hon inte brydde sig om den. Den gjorde utfall mot svärmors fralla med :banghead:
 
@Red_Chili
Förstår inte heller folk som inte kan säga till sina hundar.. Och det med perspnalhundar känner jag igen! Vi har en djurafffär här nere där en sheltie går omkring lös, när jag var där med mira och santo när han var mindre skulle den komma och hälsa men bara morrade och visade tänder åt mira, även fast hon inte brydde sig om den. Den gjorde utfall mot svärmors fralla med :banghead:
Är det hunden på en hund/hästaffär utanför Malmö?
 
Winzi är parad och jag har idag debuterar i Heelwork To Music med en höglöpande Dahlia.
Hade aldrig anmält om jag visste att hon skulle löpa nu tillsammans med Winzi (hon var beräknad med löp i juni) men när hon ändå var anmäld ville jag försöka. Är bara två tävlingar till i år inom rimligt avstånd. Det krävs tre uppflytt för diplom.

Hon var tyvärr seg och inte alls sig själv, hormoner i huvudet som spökar så misstänker att det inte riktigt räcker för uppflytt tyvärr.
 
Jag misstänkte att det var så. Jag har ju funderat på att ta eventuellt ta en fodertik när det är dags att utöka familjen, eller ja, jag är öppen för det. Jag kommer ju vara väldigt noga med både uppfödare och hunden i fråga, så förhoppningsvis skulle det inte vara några problem. Men det slog mig att det kan ju hända ändå, uppfödaren kanske blir knäpp helt plötsligt. Så insåg att om man skulle ha en fodertik är det kanske klokt att göra det från en uppfödare som varit med länge och har ett bra track record, sas. Har ögonen på en del nyare uppfödare som tagit 1-2 kullar hittills. Gillar linjerna de avlar på och deras avelstänk, men kan nog vara klokare att ta en "vanlig" valp från dem i så fall.

Nu är ju inte valp aktuellt förrän tidigast nästa sommar. Men har planerat för den här valpen i snart två år, sååå :angel: snart börjar det bli dags att höra av sig till intressanta uppfödare :D

Min än från uppfödarens andra kull. Vi pratade och träffades ganska mycket redan ett år innan Betty kom till världen. Hon är köpt på halvfoder dvs en kull får tas. Jag ville inte ta på helfoder, tar ju lite tid att få en kull som försvinner från träningen.
Jag uppdaterar upf en hel del. Vissa saker tycker vi lika om och vissa inte men vi har väldigt lika syn på vad man avlar på, vad som viktigt tex hälsa och mentalitet.

Sen vet jag inte än om det kommer gå bra den dagen kullen tas men hon har redan vart på kollo hos uppfödaren och hon var trevlig när hon kom tillbaka också haha. Men det känns som att det inte kommer bli några problem :)
 
Jag misstänkte att det var så. Jag har ju funderat på att ta eventuellt ta en fodertik när det är dags att utöka familjen, eller ja, jag är öppen för det. Jag kommer ju vara väldigt noga med både uppfödare och hunden i fråga, så förhoppningsvis skulle det inte vara några problem. Men det slog mig att det kan ju hända ändå, uppfödaren kanske blir knäpp helt plötsligt. Så insåg att om man skulle ha en fodertik är det kanske klokt att göra det från en uppfödare som varit med länge och har ett bra track record, sas. Har ögonen på en del nyare uppfödare som tagit 1-2 kullar hittills. Gillar linjerna de avlar på och deras avelstänk, men kan nog vara klokare att ta en "vanlig" valp från dem i så fall.

Nu är ju inte valp aktuellt förrän tidigast nästa sommar. Men har planerat för den här valpen i snart två år, sååå :angel: snart börjar det bli dags att höra av sig till intressanta uppfödare :D
Om de är nya eller inte spelar nog ingen roll. I bland kan "gamla" etablerade uppfödare ha ett ganska gameldags och inskränkt tänk. Så de behöver inte vara bättre.
När vi tittar på fodervärd så pratar vi avel. Förklarar våra mål och tänk och försäkrar oss om att fodervärden förstår dom och att hen känner sig ok med dom. Oftast vänder man sig ju inte till en uppfödare varken för att köpa eller ta på foder om man inte tycker deras avelstänk är bra.
En annan sak som är viktig är personkemin. Det underlättar ju om man gillar varandra så pass att det är trevligt att ha kontakt för just kontakten är jätteviktig.
Sen låter vi fodervärden så delaktig i det hela som den vill. Vill man närvara vid parning, undersökningar osv är det helt ok. Sånt tycker jag man kan fråga uppfödaren om när man börjar söka foderhund. Personligen skulle jag inte ta en foderhund från en uppfödare där jag blir helt utesluten från processen. Även om jag inte kommer få vara med att bestämma något så anser jag att fodervärdskap är ett samarbete där båda parter ska trivas.
Dessutom känner fodervärdarna hundarna bättre än vi gör. Det är viktig information som vi kan missa om vi stänger ute fodervärden.
 
Om de är nya eller inte spelar nog ingen roll. I bland kan "gamla" etablerade uppfödare ha ett ganska gameldags och inskränkt tänk. Så de behöver inte vara bättre.
När vi tittar på fodervärd så pratar vi avel. Förklarar våra mål och tänk och försäkrar oss om att fodervärden förstår dom och att hen känner sig ok med dom. Oftast vänder man sig ju inte till en uppfödare varken för att köpa eller ta på foder om man inte tycker deras avelstänk är bra.
En annan sak som är viktig är personkemin. Det underlättar ju om man gillar varandra så pass att det är trevligt att ha kontakt för just kontakten är jätteviktig.
Sen låter vi fodervärden så delaktig i det hela som den vill. Vill man närvara vid parning, undersökningar osv är det helt ok. Sånt tycker jag man kan fråga uppfödaren om när man börjar söka foderhund. Personligen skulle jag inte ta en foderhund från en uppfödare där jag blir helt utesluten från processen. Även om jag inte kommer få vara med att bestämma något så anser jag att fodervärdskap är ett samarbete där båda parter ska trivas.
Dessutom känner fodervärdarna hundarna bättre än vi gör. Det är viktig information som vi kan missa om vi stänger ute fodervärden.

Precis, det tycker jag också är viktigt, Jag vill vara med "hela vägen". Tanken med att ta en avelstik är i så fall att få en hund som jag senare kan avla på också, utan att behöva lära mig allt själv och att tiken inte är förstföderska då. Jag skulle inte ta en tik på foder om jag inte själv har tankar på att avla på henne - eller ta en valp från kommande kull. Så man kanske kan säga att jag skulle vilja ta en fodertik för att få en "mentor" i avel. Men det kanske är naivt att tänka att det finns uppfödare som ställer upp på sånt? :)
 
Precis, det tycker jag också är viktigt, Jag vill vara med "hela vägen". Tanken med att ta en avelstik är i så fall att få en hund som jag senare kan avla på också, utan att behöva lära mig allt själv och att tiken inte är förstföderska då. Jag skulle inte ta en tik på foder om jag inte själv har tankar på att avla på henne - eller ta en valp från kommande kull. Så man kanske kan säga att jag skulle vilja ta en fodertik för att få en "mentor" i avel. Men det kanske är naivt att tänka att det finns uppfödare som ställer upp på sånt? :)
Det är nog snarare väldigt positivt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
606
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 471
Senast: Tilly_85
·
Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 326
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
5
· Visningar
465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp