Bukefalos 28 år!

Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Joggingrunda #2 idag. Det börjar gå bättre, han börjar inse att man inte behöver dra hela tiden och mot slutet kunde han faktiskt trava på utan att hänga sig i handen på mig. Vi kör bara korta pass nu i början och slutar när det går bra, vilket mitt dåliga flås är tacksamt för :cautious:
 
Precis, det tycker jag också är viktigt, Jag vill vara med "hela vägen". Tanken med att ta en avelstik är i så fall att få en hund som jag senare kan avla på också, utan att behöva lära mig allt själv och att tiken inte är förstföderska då. Jag skulle inte ta en tik på foder om jag inte själv har tankar på att avla på henne - eller ta en valp från kommande kull. Så man kanske kan säga att jag skulle vilja ta en fodertik för att få en "mentor" i avel. Men det kanske är naivt att tänka att det finns uppfödare som ställer upp på sånt? :)
De uppfödare som inte är villiga att hjälpa sina valpköpare, oavsett om det gäller "hur får jag hunden att gå vettigt i koppel" eller "hur gör jag för att själv börja med hundavel?", de ser inte jag som seriösa. Så nej, jag tänker inte att det är naivt att tänka som du gör ;)

Däremot skulle jag själv inte råda någon att börja med avel på sin första hund av en ras, oavsett hur mycket en annan uppfödare hjälper till (du kanske planerar fodertik av ras som du redan har bra koll på, det vet jag inte). Det finns så mycket att ha kunskap om som inte går att läsa sig till och jag tänker dessutom att det inte är värt att ta en kull om "alla andra" redan använder samma hundar i aveln. Det är ju såklart olika beroende på hur många hundar det finns i en ras, men i mina ögon är det alltid positivt att försöka bredda avelsbasen så mycket som möjligt.

Jag har sett flera kullar från nya uppfödare som i princip kunnat födas hos andra, mer erfarna uppfödare, och där de nya uppfödarna knappt verkar veta varför det kunde vara lämpligt med en viss hane till sin tik. Visst är det egentligen ok så länge som hundarna blir väl omhändertagna och valparna har förutsättningar för att bli bra, men jag har lite svårt för det. Kanske för att jag själv vill kunna stå för hur saker och ting blir, helt och hållet, även när de mest kritiska dårarna ifrågasätter.
 
Precis, det tycker jag också är viktigt, Jag vill vara med "hela vägen". Tanken med att ta en avelstik är i så fall att få en hund som jag senare kan avla på också, utan att behöva lära mig allt själv och att tiken inte är förstföderska då. Jag skulle inte ta en tik på foder om jag inte själv har tankar på att avla på henne - eller ta en valp från kommande kull. Så man kanske kan säga att jag skulle vilja ta en fodertik för att få en "mentor" i avel. Men det kanske är naivt att tänka att det finns uppfödare som ställer upp på sånt? :)
Absolut inte. Som uppfödare är det ju de bästa tikarna man vill se gå i avel. Jag hade ju bara sett det som positivt att en fin tik fortsatte i avel efter våra två kullar. Sen får man ju hoppas att fodervärden avlar med förstånd. Jag hade gärna varit "mentor" åt en avelsintresserad fodervärd. Vi har själva "mentors" i de uppfödare vår äldsta tik kommer ifrån och vi ser inte varandra som konkurrenter utan samarbetar även om vi har skillnader också. Speciellt i början är det guld värt med erfarenheten från både tik och uppfödare. Och som uppfödare är det ett strålande sätt att se sina linjer gå vidare.
 
Winzi är parad och jag har idag debuterar i Heelwork To Music med en höglöpande Dahlia.
Hade aldrig anmält om jag visste att hon skulle löpa nu tillsammans med Winzi (hon var beräknad med löp i juni) men när hon ändå var anmäld ville jag försöka. Är bara två tävlingar till i år inom rimligt avstånd. Det krävs tre uppflytt för diplom.

Hon var tyvärr seg och inte alls sig själv, hormoner i huvudet som spökar så misstänker att det inte riktigt räcker för uppflytt tyvärr.

Ja det blev uppflytt ändå! :banana::bump:
Men kommer inte tävla något mer med höglöpande tik :p
 
Idag gick jag och Hamlet förbi en katt som låg och solade ca 2 m från oss, utan varken drag i kopplet eller skall! Kunde snabbt avbryta honom när jag märkte att han började stissa upp sig. Vet inte om det var en engångsföreteelse eller om kursen faktiskt börjar ge resultat, men oj så bra det kändes!
 
Hur hade ni gjort? Katten hade kräkts och i kräket fanns en levande spolmask när jag hittade spyan. Innan jag upptäckte kräket har ena hunden slickat där. Hade ni avmaskat i förebyggande syfte eller avvaktat och hoppats på att hunden inte fick i sig någon mask?

Kul sätt att avsluta en fredagskväll :yuck:

:yuck: Blääää, jag avskyr mask,så här hade alla avmaskats och finns det en levande så finns det bergis ägg med.

Ja, så jäkla vidrigt :yuck: Katten fick såklart maskmedel på studs. Vet ju inte om hunden fick i sig någon mask så därför jag är osäker på om jag ska avmaska honom eller inte... :wtf:

Av vad jag fått lära mig från kattforumet här så delar typ katt och hund en enda specifik mask, mao är risken väldigt låg att alla skulle vara masksmittade. :)
 
Av vad jag fått lära mig från kattforumet här så delar typ katt och hund en enda specifik mask, mao är risken väldigt låg att alla skulle vara masksmittade. :)
Enl min vet så ska man avmaska om man vet att hunden tex ätit kattskit så då borde det även gälla kräk.
 
@FrauleinLeo och @dobbis Jag avmaskar (såklart) katten och hunden fick en dos igår för att döda eventuella maskar han fick i sig via kräket :p :yuck: Men tror att han får nöja sig med en dos istället för tre som det står på medlet och som katten kommer att få.
 
Du kan få låna min ena när hon löper - hon är extra taggad och vill så mycket då :D

Härligt!
Det här löpet har varit riktigt intensivt och jag känner inte riktigt igen min vovve. Första gången hon står vid både lägenhetsdörren och altandörren och vill ut stup i kvarten. Väl ute händer inte så mycket och hon vill snart in igen, för att stå vid dörren en stund senare igen. Hon är ändå 4 år men aldrig varit så hormonstinn innan :p
Så jag fattar verkligen att det inte var samma fokuserade och alerta vovve på tävlingsplatsen idag!
 
Trotsade vädret och åkte till klubben på lydnadstävling för att miljöträna. Och sen förbi sandtaget där Stoja fick springa. Nöjd hund idag också hoppas jag.
 
@FrauleinLeo och @dobbis Jag avmaskar (såklart) katten och hunden fick en dos igår för att döda eventuella maskar han fick i sig via kräket :p :yuck: Men tror att han får nöja sig med en dos istället för tre som det står på medlet och som katten kommer att få.

Jag tror det var @TinyWiny som påpekade för mig att hund och katt bara delar en specifik spolmask och att den dessutom är ovanlig. Jag slentrianavmaskade hunden pga samma sak, men det gör jag inte igen. Måste tänka på eventuell resistens.
 
Jag tror det var @TinyWiny som påpekade för mig att hund och katt bara delar en specifik spolmask och att den dessutom är ovanlig. Jag slentrianavmaskade hunden pga samma sak, men det gör jag inte igen. Måste tänka på eventuell resistens.

Ja det var jag :)

Med tanke på citatet i ditt inlägg, alltså till @McFlurry så är det viktigt att ge efter doseringsanvisningarna när man väl avmaskar. Mindre dos än rekommenderad bidrar till resistensen eftersom ev. maskar då överlever.
 
Ja det var jag :)

Med tanke på citatet i ditt inlägg, alltså till @McFlurry så är det viktigt att ge efter doseringsanvisningarna när man väl avmaskar. Mindre dos än rekommenderad bidrar till resistensen eftersom ev. maskar då överlever.
Okej, då får jag ge han full dos :)

Kan förtydliga också att hunden inte är avmaskad på 10 år, så jag är inte en sådan som "slentrianavmaskar" mina djur :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
624
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 852
Senast: Tilly_85
·
Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 480
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
10
· Visningar
1 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp