U's tecknartråd 2

Sv: U's tecknartråd 2

Ang tablets/ritplatta så tror jag Kjell&CO har billiga. MEN! Jag håller helt med cili om att rita på en billig platta är inget emot att rita på en bra. Hade en gång en Thrust, och en sån jobbig plastig sak som gick sönder alldeles för fort får man leta efter. Även jag har en Bamboo från Wacom, och aldrig mer att jag köper ritplatta av något annat märke. Visst de kostar lite, men det är kvalitet man får för pengarna ;)
 
Sv: U's tecknartråd 2

Vad är det som skiljer de dåliga från de bra då (mer än hållbarhet), så att säga? Sämre precision, snabbhet, känsla?

Men det blir nog ingen ritplatta för min del ändå, jag känner lite att min gräns går vid typ 300:- eftersom det är vad jag lägger på en mus.
wink.gif
Känns onödigt om det inte går att få någon vettig platta för de pengarna. Och jag tycker ju som sagt det är supersmidigt att rita med mus redan.
 
Sv: U's tecknartråd 2

Typ allt :P Men framför allt känslan. Den jag hade var otroligt plastig och otrevlig vilket kändes speciellt efter att jag prövat en "riktig". Visst den var väl helt ok innan man visste annat och innan den gick sönder (med gick sönder så menar jag att den tappade allt vad precision och tryckkänslighet innebar och det gick inte att rätta till med nya drivrutiner eller något. Jag kunde sitta och rita i ena hörnet av skärmen och plötsligt så var muspekaren på motsatt sida O_o)

Med en bra platta så känns det precis som att rita på vanligt papper, samma motstånd samma goa dämpning i pennan som på kulspets och vissa stiftpennor. Du har tydliga och enkla knappar att ställa in till vad du vill, vissa kan du enkelt zooma med eller programera till ctrl+z. Eftersom du har en riktig penna att jobba med så får du en mer ergonomisk position för din hand och arm än man får med en mus. Vill minnas att jag läst någonstans att det var bra om folk som jobbar mycket med dator använder en tablet just pga det ergonomiska. En tablet med touch kan även fungera precis som styrplattan på en laptop :)
 
Sv: U's tecknartråd 2

Jag har en Wacom Intuos 3 med över 5 år på nacken och den funkar fortfarande perfekt. Ritplattan på min är nästan lika stor som dataskärmen men det är ju inte nödvändigt att ha en så stor om man ska använda den i hobbysyfte. Hade tidigare en billigare modell, tyckte jag gjorde ett kap som fick en jättestor ritbräda till lägre pris än en liten Wacom men det var samma sak för mig - den hoppade, darrade, laggade och tappade anslutning. Extremt frustrerande! Hellre då en liten platta i bra kvalitet än en stor och billig.
 
Sv: U's tecknartråd 2

kl

Skulle göra Tom Hiddleston som Loki. Som slutade med att han såg ut som Johnny Depp istället. Meneh.
Blyerts och Photoshop som vanligt. Är medveten om att det är extremt slarvigt gjort på sina ställen, men jag är inte vrålnöjd med skissen från början och orkar inte lägga någon direkt tid på den.

Loki-1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: U's tecknartråd 2

Jag tycker inte du ska klaga på bilden, jag tror du vet mycket väl att folk kommer skriva att den är jättefin osv.

Det känns lite som man gjorde när man var liten för att folk skulle säga att man visst ritade jättefint :)
 
Sv: U's tecknartråd 2

Jag klagar på och lyfter fram precis vilken självkritik jag vill. :)

silltsinta: Tack för tipset! Har dessvärre ingen aning om hur jag faktiskt gör det på ett bra sätt, så det får bli något att försöka träna på.
 
Sv: U's tecknartråd 2

Ett tips på teknik för att få starkare linjer är att bara "smudge;a" på ena sidan. Försökte få till ett uppförstorat ex i PS:

smudge_52a1e36d88e59d871aaaa5e6.jpg


Från början var det en linje, du ser att ena sidan ortfarande är skarp. Hoppas bilden talar mer än ord ^^
 
Sv: U's tecknartråd 2

Just det har jag provat, men tycker då tvärtom att den skarpare linjen blir för skarp när det kommer till ansiktsdrag och skuggningar, även om den är lagd med en mjuk pensel. Jag vill inte ha så pass tydliga linjer, tycker tvärtom det ser än mer onaturligt ut då. Men jag ska experimentera vidare med annat nästa gång!
 
Sv: U's tecknartråd 2

Terje1copy-2.jpg


Hade störda problem med håret och av någon anledning ögonen, och har i vanlig ordning bränt på med burn/dodge där jag inte fått till det, så just det slarvet är så att säga ett medvetet val. Ska eventuellt mjuka upp ögonlocken senare också men orkar inte just nu.

Edit: Glömde att jag gjorde denna förut också.

Captaincopy.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: U's tecknartråd 2

Du blir bättre och bättre! Ser att du fått till hudtextur också! Asgrym är du! Är särskilt förtjust näsan på denna bild!
 
Sv: U's tecknartråd 2

Många duktiga vi har här i tråden :)
Tänkte ta och lägga in mitt senaste alster - en acryltavla av en väns hund.

38e7450f-b4ec-4357-9376-eccf55419d96_zps92ceb333.jpg
 
Sv: U's tecknartråd 2

Men wooooooow vad du är duktig!!! :eek: :eek: Jag är helt imponerad! :bow: Sjukt coola motiv och sjukt bra ritat!! Jag ÄLSKAR den första och den fjärde, men alla är helt grymt snygga!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 384
Senast: Madalitso
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp