Utrustning vid ridning i mörker, utbruten från "Vad gör vi häst-edition del 1"

Bapelsin

Trådstartare
IMG_5062.jpeg

Hur utrustar ni er och era hästar när ni rider ut i mörker?
 
Visa bifogad fil 129094
Hur utrustar ni er och era hästar när ni rider ut i mörker?
LED brösta med blinkade ljus. Verkar super bra än så länge. Reflex ländtäcke. Reflex på benen. Har en LED löpare lampa jag fick i julklapp förre året. Väldigt bra ljus på den med. Skall köpa en sån Reflex grej att ha på mig själv med. Så känner vi är väldigt upplysta. Nu red vi inte i mörke här så hade inte på hels uppsättningen 😊
1000004684.jpg
 
Reflexbrösta, vita ledljus på frambenen och i svansen en bra sak med 3 flärpar med rött ljus, kan få fast och blinkande. samt länd/skrittäcke med reflex. jag har reflexjacka
 
Rider sällan ut i mörker, men har köpt reflexländtäcke och reflexskydd inför denna vintern. Reflexväst till mig själv.
 
Rider sällan ut i mörker, men har köpt reflexländtäcke och reflexskydd inför denna vintern. Reflexväst till mig själv.
Jag har samma men rider inte heller ut i mörker, snarare att jag inte alltid hinner hem.

Ponnysarna har lite benreflexer och svansreflex, ibland en huva/reflexer på grimskaftet. Jag har reflexväst. Men vi promenerar bara.
 
LED brösta med blinkade ljus. Verkar super bra än så länge. Reflex ländtäcke. Reflex på benen. Har en LED löpare lampa jag fick i julklapp förre året. Väldigt bra ljus på den med. Skall köpa en sån Reflex grej att ha på mig själv med. Så känner vi är väldigt upplysta. Nu red vi inte i mörke här så hade inte på hels uppsättningen 😊Visa bifogad fil 129098
Det är super med ledljus! Men här är det ofta väldigt dimmigt (bor vid havet) och då försvinner ljuset i dimman.

Var ute och körde förra vintern och var irriterad på ett ekipage som dök upp från ingenstans och inte syntes alls. Visade sig att hon hade massor med ledljus men inga varselfärger. Så jag rekommenderar också att ha varselfärger på tex reflexväst/täcke etc :)
 
Har ridit ut i mörker i många år. Reflextäcke, reflexer på benen, reflexväst eller reflexjacka. Samt en riktigt bra pannlampa. Har en lumonite compass. Rider utan problem i alla gångarter.
 
Har hööks reflexridtäcke som även har en del runt halsen, benreflexer, reflexväst och så pannlampa. Skulle vilja byta till annat ridtäcke, det jag har är så kort på sidorna så det ligger inte särskilt bra. Åker på snedden om man gör mer än skrittar.
 
Satte röd blinkande ledlampa i svansen, märkte bilisterna såg den bra. En vit ledlampa hängande i käkremmen visade sig bra med. Den bländade hästen mindre och gav tillräckligt med ljus för mindre snubblande utan att direkt göra att man red som i en bibbla av ljus.
 
Jag har reflexer på benen runt om, boots, svans, brösta, tyglar, nosgrimma, stigbyglar, väst på mig, och så reflex på ländtäcket om det behövs. Sen lumonite compass framåt och en röd lampa bakåt på hjälmen :)
 
Reflexer med varsel. Väldigt viktigt med varsel de hemska helt gråa reflextäcke, jacka etc borde förbjudas!
Har täcke, brösta, benreflexer, luva och så klart reflexväst/jacka på mig allt med varselfärg.
Röd hängandes blinkande liten cykellampa bak på täcket.

Pannlampa endast om man inte möter någon. Man syns mycket sämre när man har starkt vitt ljus! Då syns inte reflexerna.
Låt bilister etc kunna se reflexerna och hur de rör sig så de kan se att de är en häst!
 
Det är super med ledljus! Men här är det ofta väldigt dimmigt (bor vid havet) och då försvinner ljuset i dimman.

Var ute och körde förra vintern och var irriterad på ett ekipage som dök upp från ingenstans och inte syntes alls. Visade sig att hon hade massor med ledljus men inga varselfärger. Så jag rekommenderar också att ha varselfärger på tex reflexväst/täcke etc :)
Ja precis därav jag har dom andra reflexer med. Men hade dom inte på kort då vi inte red i mörka den dagen. Har som sagt pannlampa och fler reflex skydd annars. Även såna man sätter på tyglar. LED är mest för lite extra ljus i skogen, vi rider inte vart det finns trafik (skogsvägar) men skönt att synas ändå 😁
 
Är sällan ute när det är riktigt mörkt, däremot händer det att det hinner bli ganska skumt innan vi kommer hem. Har reflexländtäcke, reflexband runt benen, bred reflexbrösta och reflexväst på mig själv. För oss är det inte just reflexerna som är det viktiga utan varselfärgen. Man underskattar hur mycket en stark varselfärg gör för synligheten även i dagsljus.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 961
Senast: zassoo
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp