Utrustning vid ridning i mörker, utbruten från "Vad gör vi häst-edition del 1"

Hästen: 4 benreflexer i minst 2 olika färger (oregelbunda saker syns bättre). Reflexländtäcke. Reflexbrösta. Reflex i pannan och i svansen (med 'dangel' för att synas bättre). Ledlampa på stigbygeln och mitt fram på bröstan.

Reflexväst samt reflex på hjälmen.
 
Jag reflexjacka och pannlampa
Häst brösta med led, led i svansen och 3M reflexer på benen.
Lägger till att om jag har handhäst med så är det samma på denna som på den jag sitter på.

Jag rider i mörker, jobbar jag dag så är det inget val under några månader om jag inte bara skall rida på helgerna.
 
Detta plus vanligen skavskydd helt i reflex på tyglarna samt ett nosband i reflex. Själv har jag reflexväst och pannlampa (som jag stänger av när bilarna bländar av).
IMG_20230919_202106202.jpg

Den andra hästen får också reflexskydd runt om, ponnyn trivs bäst utan bakskydd så vi kompromissar såhär.
 
Var ute på promenad i veckan med nya ledljus och reflexer på benen. Har även ett blinkande ljus i svansen plus ljus och reflexer på mig själv. Det går inte att synas för mycket!
20230925_201723.jpg
 
IMG_5066.jpeg

Jag har varseljacka eller varselväst. Brukar ha en reflexsele över jackan för den har inga reflexer baktill men hade inte det när bilden togs. Jag har också ”reflexben” och pannlampa. Min nya pannlampa har en röd lampa baktill.
Dolly har en röd lampa i svansen, reflexer runt benen (dock inte på bilden) och en reflexbrösta. Ska nog köpa ett varselländtäcke också.

Det var en bra idé med snapreflexer runt stigbyglarna som någon skrev, det ska jag anamma. För även om jag har reflexer runt benen så kan jag ju ramla av och då vill jag såklart att Dolly ska synas bra på egen hand.
 
Reflexer med varsel. Väldigt viktigt med varsel de hemska helt gråa reflextäcke, jacka etc borde förbjudas!
Har täcke, brösta, benreflexer, luva och så klart reflexväst/jacka på mig allt med varselfärg.
Röd hängandes blinkande liten cykellampa bak på täcket.

Pannlampa endast om man inte möter någon. Man syns mycket sämre när man har starkt vitt ljus! Då syns inte reflexerna.
Låt bilister etc kunna se reflexerna och hur de rör sig så de kan se att de är en häst!

Håller inte alls med om att de borde förbjudas! Däremot är en blandning bra, men en sån där helreflekterande jacka är aldrig fel. Det gula är däremot överlägset i dagsljus och halvmörker.
 
Reflexer med varsel. Väldigt viktigt med varsel de hemska helt gråa reflextäcke, jacka etc borde förbjudas!
Har täcke, brösta, benreflexer, luva och så klart reflexväst/jacka på mig allt med varselfärg.
Röd hängandes blinkande liten cykellampa bak på täcket.

Pannlampa endast om man inte möter någon. Man syns mycket sämre när man har starkt vitt ljus! Då syns inte reflexerna.
Låt bilister etc kunna se reflexerna och hur de rör sig så de kan se att de är en häst!
Varför borde de grå reflexerna förbjudas? Jag tycker de är jättebra syns mycket bättre än varsel.
 
Ni som fäster saker i svansen (både reflexer och lampor), hur fäster ni dem? Har fått för mig att det bara kommer trilla av, men hade varit väldigt bra eftersom jag gärna rider barbacka och det minskar reflexmöjligheterna betydligt 😅
 
De grå reflexerna syns bra, men när det är stora sjok (hela ländtäcken/jackor tex) är de ät hysteriskt svårt att tolka vad man ser.

De syns också väldigt dåligt i typ dis/skymning. Då är varselfärger överslägsna
Ok. Jag tycker som bilförare att de är mycket bättre än varsel men det är min åsikt det. :D
 
Håller inte alls med om att de borde förbjudas! Däremot är en blandning bra, men en sån där helreflekterande jacka är aldrig fel. Det gula är däremot överlägset i dagsljus och halvmörker.
Det syns mkt tydligare vad det är för något om de inte är helreflekterande. Jag tycker att de är viktigt att man snabbt kan avgöra vad det är som är på vägen.
Sen verkar folk inte förstå att de bara funkar när de är helt mörkt… Hur många som helst som inte syns i skymning och gryning.
 
Det syns mkt tydligare vad det är för något om de inte är helreflekterande. Jag tycker att de är viktigt att man snabbt kan avgöra vad det är som är på vägen.
Sen verkar folk inte förstå att de bara funkar när de är helt mörkt… Hur många som helst som inte syns i skymning och gryning.
Oj min jacka är helgen och funkar kanonbra även skymning och gryning. Det tycker jag andras gör också.
 
Jag har ett reflextäcke i orange med en bröstdel, varselväst, pannlampa och benreflexer. Måste skaffa fler benreflexer för de jag har är lite sådär. Har funderat på att lägga till led-slingor också
 
Som bilist tycker jag det allra viktigaste är 4 benreflexer på hästen, då går det snabbt att fatta att det är en häst tycker jag.

Normalt har min häst 4 benreflexer, sådana luddiga i gult tyg med grå reflexband, gul reflex i svansen, något på huvudet (reflexgrimma av något slag eller tränsreflexer/tygelreflexer), reflexgrimskaft om vi promenerar. Jag har väst gul vanlig väst och gröna benreflexer.

Är sällan vi möter trafik men när vi gör upplever jag att vi upptäcks i god tid, jag ser alltid till att vi rör på oss tills det verkar som att vi är upptäckta.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 919
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp